Kun je ook geloven zónder kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor schelpje3 » 16 sep 2013 15:32

mealybug schreef:
Toen ik de laatste keer bij de boekenafdelig was in de V en D, waar ik een bijbel zocht, was deze er niet! Wel een koran.

Wat dacht je hiervan dan?

Den Helder – De nieuwe toren op de Hindoe tempel wordt maandag 16 september officieel geopend. De inleidende religieuze rituelen beginnen vrijdag al.
Begin negentiger jaren stichtten Tamil-vluchtelingen uit Sri Lanka een kleine Hindoe-tempel in de lege pastorie van de Nicolaaskerk in Den Helder. Die groeide al snel uit zijn jasje en ze vonden een nieuw onderkomen in een verlaten noodschool in de wijk Nieuw Den Helder.
Omdat vele Tamils uit binnen- en buitenland de tempel bezochten, werd ook dit gebouw te klein en werd er in 2001 besloten een eigen tempel te bouwen. Omdat er daarna ook behoefte kwam aan een culturele zaal voor dans, muziek, onderwijs en bijeenkomsten en huisvesting voor een Hindoe-priester, werd er door de leden gespaard voor zo’n gebouw, dat naast de tempel moest komen.

Na realisatie hiervan kwam in 2010 de laatste fase van het bouwproject aan de orde, een 17 meter hoge toren. Die moest door Indiase kunstenaars gedecoreerd worden met cementen en kleurige beeltenissen van Veda-verhalen.
Omdat er steeds geduldig is gespaard voor de drie fasen van de bouw en er geen zware hypotheken zijn genomen, duurde het totale project twaalf jaar. Het unieke aan het project is dat het de eerste Hindoe-tempel in Nederland is die is gerealiseerd door (voormalige) vluchtelingen.
===============================================================
Kan ook allemaal in tolerant Nederland.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 sep 2013 15:50

1a2b3cIk heb toch niet gezegd dat de kerk er niet is? Wat je nu aanhaalt hoort eerder bij evangelisatie dan bij het 'voeden' van de gelovigen wat bij de samenkomsten (voornamelijk) hoort te gebeuren. Afgezien van de aanbidding en de lofzang ....
alexander91 schreef:Zit evangelisatie ook niet bij het 'voeden'? Of 'evangeliseert' Paulus niet in de brieven die hij stuurt?
Ook dagelijkse bekering die je bij de discipelen ziet lijkt mij iets wat voor ons als christenen goed is. Ik vind het ook opvallend dat de eerste christenen na hun doop en avondmaalsgang nog onderwezen werden door Paulus over deze zaken (zie de verscheidene brieven). Dat hadden ze toch al moeten weten?
Het evangelie van verlossing (= geloof zonder werken) is voor de ongelovigen/on-wedergeborenen.
De samenkomsten behoren samenkomsten van gelovigen te zijn (heiligen zegt Paulus als hij de Gemeente aanspreekt) niet wat jij hierboven zegt: Een kerk is een gemeenschap van zondaren, en niet van mensen die wel weten hoe het hoort. ( ma sep 16, 2013 4.22 pm) wat natuurlijk niet zegt dat iedereen precies weet hoe het hoort.
Voeden doe je bij kinderen, niet bij iemand die nog niet geboren is. Daarom vind ik het ook maar niets dat een dominee evangelist, herder en leraar in één is. En dat ook nog in één preek moet verwerken.
Niet iedereen kan hetzelfde voedsel verdragen 1 Kor.3:2 Ik heb u met melk gevoed en niet met vast voedsel, want u kon dat nog niet verdragen; ja, u kunt dat ook nu nog niet.

Het evangelie van het koninkrijk van God zit zeker ook bij het 'voeden', daar gaat het juist over.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 16 sep 2013 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 sep 2013 15:58

Bambi schreef:Ik denk dat ieder mens zijn eigen weg heeft.
De een vindt het wel nodig om naar de kerk te gaan en de ander niet.
Het gaat erom dat we een levende relatie met God hebben.

En niet alleen dat laatste, maar ook met Jezus en zijn gemeente!
De psalmen zingen er al van: "ik zal met vreugde in het huis des Heren gaan om daar zijn grote NAAM te danken". De lofzang in de eredienst moet blijven klinken.
Ik denk echt dat wij Jezus ook in zijn voorbeeld om naar gewoonte de synagoge te bezoeken (en daar ook te preken) moeten navolgen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 sep 2013 16:07

Schelpje3:
Omdat er steeds geduldig is gespaard voor de drie fasen van de bouw en er geen zware hypotheken zijn genomen, duurde het totale project twaalf jaar. Het unieke aan het project is dat het de eerste Hindoe-tempel in Nederland is die is gerealiseerd door (voormalige) vluchtelingen.
===============================================================
Kan ook allemaal in tolerant Nederland.

Uiteraard kan dit. We hebben toch vrijheid van godsdienst en vergadering?
Dan moet je dat ook toestaan/gunnen aan anders denkenden.
Iets anders is dat wij in Nederland geen kans meer zien de erediensten te vullen.
Ik zie de christelijke gemeente nog steeds verder slinken en hoor niet veel anders bij refo's en evangelischen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 sep 2013 16:47

@1a2b3c bedankt voor je antwoord. Ik probeer het even wat te verwerken, dus excuus als ik het teveel in twijfel trek, maar ik probeer een aantal zaken te overwegen. Als ik de tekst 1 Kor 3 lees, dan zegt Paulus tegen de gedoopte mensen van Korinthe dat zij nog van de wereld zijn. (vers 2-3: En ook nu nog niet, 3 want u bent nog gebonden aan de wereld. ) Maar ze zijn toch gedoopt al? Dan zijn ze toch al wedergeboren en niet meer van de wereld? Waarom moest hun dat toch afgeleerd worden, die wereldse zaken.
1a2b3c schreef:Het evangelie van verlossing (= geloof zonder werken) is voor de ongelovigen/on-wedergeborenen.
De samenkomsten behoren samenkomsten van gelovigen te zijn (heiligen zegt Paulus als hij de Gemeente aanspreekt) niet wat jij hierboven zegt: Een kerk is een gemeenschap van zondaren, en niet van mensen die wel weten hoe het hoort. ( ma sep 16, 2013 4.22 pm) wat natuurlijk niet zegt dat iedereen precies weet hoe het hoort.
Ik kan me op dit moment geen tekst herinneren die zegt dat de gelovigen of heiligen geen zondaren meer zijn. Of mis ik iets? Ik dacht juist dat de gelovigen of heiligen alleen niet meer onder de vloek van de zonde staan, maar ze zijn er nog steeds onderhevig aan. Dat houdt hen klein, en maakt hen afhankelijker van Christus.
1a2b3c schreef:Voeden doe je bij kinderen, niet bij iemand die nog niet geboren is. Daarom vind ik het ook maar niets dat een dominee evangelist, herder en leraar in één is.En dat ook nog in één preek moet verwerken.
Hier zal ik niet op in gaan, want anders wordt het wel heel veel en drijven we heel erg af.
1a2b3c schreef:Niet iedereen kan hetzelfde voedsel verdragen 1 Kor.3:2 Ik heb u met melk gevoed en niet met vast voedsel, want u kon dat nog niet verdragen; ja, u kunt dat ook nu nog niet.

Het evangelie van het koninkrijk van God zit zeker ook bij het 'voeden', daar gaat het juist over.
Ik vind het voeden maar een vaag en subjectief concept op dit moment. Ik ga me er meer in verdiepen nog. Heb je misschien een aantal tekstverwijzingen paraat mbt het 'voeden'? Bedankt voor je gedachten erover.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 sep 2013 18:59

Even om het topic in de gaten te houden.:

Wat is de betekenis van een kerk? En praten we dan over de symbolische betekenis of de figuurlijke?
Een kerk (uit het Grieks: Κυριακη (οικια); kyriakon = huis des Heren) is een gebouw waar de christelijke godsdienstoefening en andere religieuze samenkomsten worden gehouden. Een kerk wordt ook wel bedehuis, gebedshuis, Godshuis of tempel genoemd. Veel kerkgebouwen zijn monumenten.

of.:
Kerk (geloofsgemeenschap)
Met het woord kerk kan, naast het gebouw en het instituut, ook de christelijke geloofsgemeenschap als geheel bedoeld worden. In deze betekenis krijgt het woord een hoofdletter, indien de kerk waarvan men lid is, wordt bedoeld. In de loop van de geschiedenis zijn er vele conflicten geweest die tot vele Kerken (denominaties) hebben geleid.Het onderdeel van de theologie dat zich bezighoudt met de Kerk, heet de ecclesiologie. Hier kent men begrippen als ware Kerk en de onzichtbare Kerk. Het woord dat in de originele Griekse context van de Bijbel voor kerk gebruikt wordt is dan ook ecclesia, wat de apostel Paulus gebruikt voor "vergadering van gelovigen in Jezus Christus". Het woord ecclesia betekent dus het bijeenkomen (vergaderen) van mensen die Jezus Christus als Heer aannemen over hun leven.

of.:
Met het woord Kerk kan, naast de betekenis gebouw en geloofsgemeenschap, ook de organisatie bedoeld worden. Een kerk waarvan de leden zijn ingeschreven, een (meestal vrijwillige) financiële bijdrage leveren en participeren in de activiteiten zoals kerkdiensten.

Met bovenstaande in gedachten zou je kunnen zeggen dat voor optie 2 je niet kan geloven zonder kerk, de overige zou het wel kunnen maar is het beter om toch ook deel uit te maken van een gemeenschap.

Hiermee draag je zorg dat er voldoende financiële middelen zijn voor eventuele zending, bijbelverspreiding.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 sep 2013 19:25

mona schreef:Maar met het geloof in Christus, komt ook het verlangen naar contact met mede-christenen.
Naar gemeenschap der heiligen.
Dat kan heel sterk zijn, mensen zoeken elkaar op met gevaar voor eigen leven, en dat blijven ze doen.
Waarom zouden mensen dat doen?
.

Omdat we samen het lichaam van Christus zijn ! Wat is er nu mooier dan samen te komen om te luisteren naar zijn Woord, te delen in de Liefde jegens Hem door lofprijzing en te luisteren naar de belofte en genade die elke week extra benadrukt mag worden opdat we het niet gewoon vinden. Laten we onze zegeningen tellen! :D
1 Korinthe 12 - 27 Samen bent u namelijk het lichaam van Christus, en ieder afzonderlijk Zijn leden.

1a2b3c schreef:Voeden doe je bij kinderen, niet bij iemand die nog niet geboren is. Daarom vind ik het ook maar niets dat een dominee evangelist, herder en leraar in één is. En dat ook nog in één preek moet verwerken.

Bij ons heb je in de kerk.:
Een Organist en muziekkanten, een evangelisatieteam, een dominee, diakonie, ouderlingen, scriba, bijbelstudievoorzitters, opvang, onderhoud, boekhouding, etc.

1 Korinthe 12 - 28 en verder
28 God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.
29 Zijn zij soms allen apostelen? Zijn zij soms allen profeten? Zijn zij soms allen leraars? Zijn zij soms allen krachten?
30 Hebben zij soms allen genadegaven van genezingen? Spreken zij soms allen in talen? Zijn zij soms allen uitleggers?
31 Streef dus naar de beste genadegaven. En ik wijs u een weg die dit alles nog overtreft.

En in de preek spreekt de dominee uit het Woord van God, dat is voor een ieder anders.
Maar het is Hij die spreekt, niet wij en daarmee mogen we ook in het volgende staan.:

Jesaja 55-
11 zo zal Mijn woord zijn dat uit Mijn mond uitgaat:
het zal niet vruchteloos tot Mij terugkeren,
maar het zal doen wat Mij behaagt,
en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Ik het zend.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 19:37

alexander91 schreef:Ik kan me op dit moment geen tekst herinneren die zegt dat de gelovigen of heiligen geen zondaren meer zijn. Of mis ik iets?

1 Johannes 3
4 Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid.
5 En u weet dat Hij geopenbaard is om onze zonden weg te nemen; en zonde is er in Hem niet.
6 Ieder die in Hem blijft, zondigt niet; ieder die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
7 Lieve kinderen, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, zoals Hij rechtvaardig is.
8 Wie de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt vanaf het begin. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, dat Hij de werken van de duivel verbreken zou.
9 Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.

Ik ben bang dat je inderdaad wat gemist hebt en jij gaat trouw elke week naar de kerk?! ](*,)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 sep 2013 19:50

alexander91 schreef:Ik probeer het even wat te verwerken, dus excuus als ik het teveel in twijfel trek, maar ik probeer een aantal zaken te overwegen. Als ik de tekst 1 Kor 3 lees, dan zegt Paulus tegen de gedoopte mensen van Korinthe dat zij nog van de wereld zijn. (vers 2-3: En ook nu nog niet, 3 want u bent nog gebonden aan de wereld. ) Maar ze zijn toch gedoopt al? Dan zijn ze toch al wedergeboren en niet meer van de wereld? Waarom moest hun dat toch afgeleerd worden, die wereldse zaken.
De brief is gericht aan: de geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, met allen die de naam van onze Heere Jezus Christus aanroepen, in elke plaats, zowel hun als onze Heere. Hij noemt ze ook steeds broeders en zusters.
Zoals ik het begrijp uit de Bijbel heb je ongelovigen, vleselijke gelovigen (zoals hier in hfst.3) en gelovigen die wandelen door de Geest. (zie bijv. ook Gal.5).
alexander91 schreef:Ik kan me op dit moment geen tekst herinneren die zegt dat de gelovigen of heiligen geen zondaren meer zijn. Of mis ik iets? Ik dacht juist dat de gelovigen of heiligen alleen niet meer onder de vloek van de zonde staan, maar ze zijn er nog steeds onderhevig aan. Dat houdt hen klein, en maakt hen afhankelijker van Christus.
In 1 Kor.6:11 staat van de gelovigen: maar u BENT schoongewassen, maar u BENT geheiligd, maar u BENT gerechtvaardigd enz. (t.t.)
Gelovigen worden ook altijd begroet als 'heiligen'.
Gelovigen zijn heiligen die nog (veel) zonden doen. Maar de oude natuur - het vlees van een gelovige, is niet meer hun identiteit. En daarom Rom.7: 17, 20.
Gelovigen zijn een nieuwe schepping, en wat uit God geboren is zondigt niet. 1 Joh.5:18.
Als een gelovige denkt dat hij nog een zondaar is, is de kans groot dat hij zich ook zo gedraagt, want je denken bepaalt het gedrag.
Er staat niet voor niets dat we ons denken moeten vernieuwen, we moeten worden wie we geworden zijn in Christus. (http://vimeo.com/19985771)
alexander91 schreef:Ik vind het voeden maar een vaag en subjectief concept op dit moment. Ik ga me er meer in verdiepen nog. Heb je misschien een aantal tekstverwijzingen paraat mbt het 'voeden'? Bedankt voor je gedachten erover.
Jezus hield rekening met de 'draagkracht' van Zijn discipelen Joh.16:12.
Petrus zei dat sommige dingen die Paulus zei moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf. (2 Pet.316)
Mensen die nog niet wedergeboren zijn moeten de zware kost niet voor hun kiezen krijgen, daar lopen ze helemaal in vast.
En eenmaal gelovig/wedergeboren zegt 1 Pet.2:2 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien.
1 Joh.2 heeft het ook over de groei van kinderen - jongelingen - vaders. Heb.5:11-14. zegt iets van geestelijke onvolwassenheid. (U bent geworden als mensen die melk nodig hebben en niet vast voedsel)

Maar je hebt gelijk, dit wordt erg: off topique-smile
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 16 sep 2013 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 16 sep 2013 19:56

alexander91 schreef:Ik kan me op dit moment geen tekst herinneren die zegt dat de gelovigen of heiligen geen zondaren meer zijn. Of mis ik iets?

mohamed schreef:[
1 Johannes 3
4 Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid.
5 En u weet dat Hij geopenbaard is om onze zonden weg te nemen; en zonde is er in Hem niet.
6 Ieder die in Hem blijft, zondigt niet; ieder die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
7 Lieve kinderen, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, zoals Hij rechtvaardig is.
8 Wie de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt vanaf het begin. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, dat Hij de werken van de duivel verbreken zou.
9 Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.

Ik ben bang dat je inderdaad wat gemist hebt en jij gaat trouw elke week naar de kerk?! ](*,)

Ben jij geen zondaar dan Mohamed?

Romeinen 3. 9 -11
Alle mensen zijn zondaars
9 Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn,
10 zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.

En 23-24
23 Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God,
24 en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 20:11

mohamed schreef:[
1 Johannes 3

Byte schreef:Ben jij geen zondaar dan Mohamed?

Romeinen 3. 9 -11
9 Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn,

En 23-24
24 en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

Alhoewel ik de schrift met de schrift vergelijken een goede studiemethode vind, is de schrift met de schrift bestrijden niet in overeenstemming met de gezonde leer. Jezus leerde dat elk rijk wat innerlijk verdeeld is verwoest wordt (Mat 12,25) dus zoals jij leest lijkt me niet helemaal de bedoeling. Hoe lees jij het gedeelte dan dat ik citeerde uit de eerste brief van Johannes Byte?

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 16 sep 2013 20:12

hubert schreef:Ik zie de christelijke gemeente nog steeds verder slinken en hoor niet veel anders bij refo's en evangelischen.

Nou ik hoor alleen maar goede berichten via Facebook, vorige keer kwamen er wel 20 op een dag tot bekering op straat.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 sep 2013 20:21

Byte schreef:Romeinen 3. 9 -11

En 23-24
Hier schreef Paulus over mensen die nog in hun natuurstaat zijn, dus nog niet wedergeboren.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 16 sep 2013 20:23

Byte schreef:Ben jij geen zondaar dan Mohamed?

Romeinen 3. 9 -11

En 23-24

Galaten 2:20
Met Christus ben ik gekruisigd en toch leef ik, dat is niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu nog in het vlees leef, leef ik door het geloof in de zoon van God die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

Onze vleselijke zondenatuur is al dood, we zijn al rechtvaardig gemaakt in Hem, maar dat preken ze zelden, hoewel, ik hoor het nu steeds meer. We mochten er eens achter komen dat de strijd alleen maar in ons denken zit.
Wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is: het goede, welgevallige en volkomene.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 20:39

Als je van huis uit gewend bent te horen dat God je een onverbeterlijke zondaar vindt die de genade onwaardig is, dan vergt het nogal wat van een mens om daar los van te komen. Geloven dat Jezus ons vergeven heeft en beziet als volmaakte mensen die niet kunnen zondigen - ondanks onze imperfecties - is voor een gereformeerde net zo lastig als huis en haard verlaten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”