Kun je ook geloven zónder kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor coby » 16 sep 2013 12:24

1a2b3c schreef:Maar je hebt echt de kerk niet nodig om tot geloof te komen

Ligt eraan wat je onder kerk verstaat. Eigenlijk is het ecclesia: uitgeroepenen. Wij zijn de kerk. Als de uitgeroepenen samenkomen, komt de Kerk samen. Nou maar eens een refoweb-uitje houden dan, lijkt me gezellig. Kunnen we elkander met Bijbels vol teksten om de oren meppen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2013 12:47

1a2b3c schreef:Ach, ik had de Bijbel en iemand die me geholpen heeft met kerkpuin ruimen.
Ik ben niet tegen kerken hoor, en ik geloof achter elkaar dat er anderen zijn die positieve ervaringen hebben.
Maar je hebt echt de kerk niet nodig om tot geloof te komen.
Zonder de kerk had je die Bijbel niet gekregen en ook die persoon die je geholpen heeft was er zonder de kerk niet geweest. Het klinkt nogal ver weg, dat geef ik toe, maar dat je een Bijbel in handen hebt gekregen is een direct gevolg van het feit dat er in de 7e eeuw zendelingen naar het land van de Batavieren zijn gekomen, waardoor er een kerk ontstond. In al die eeuwen sindsdien is het Evangelie hier geweest middels de kerk. Hoeveel misstappen de kerk in al die tijd ook begaan heeft, toch is dit het middel geweest waardoor jij (en ik en anderen) tot geloof gekomen zijn. Wees daarom niet te negatief over de kerk, ook al moeten we soms zeggen dat er geen fraaie dingen gebeuren en moeten we soms kritiek op haar hebben. Maar die kritiek moet wel vanuit de christelijke liefde komen en niet vanuit de gedachte dat wij het allemaal hebben. Want er is niets dat we hebben, wat we niet ontvangen hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 16 sep 2013 12:52

alexander91 schreef: Het quoten van Bijbelteksten is echter geen garantie voor waarheid. Met het gebruik (eigenlijk: misbruik) van enkele Bijbelteksten zijn de ergste zonden gepleegd.
mealybug schreef:
Dat is waar.
En door wie?
Door (in eigen ogen) overtuigde christenen
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 sep 2013 12:56

1a2b3c: Maar je hebt echt de kerk niet nodig om tot geloof te komen
coby schreef:Ligt eraan wat je onder kerk verstaat. Eigenlijk is het ecclesia: uitgeroepenen. Wij zijn de kerk. Als de uitgeroepenen samenkomen, komt de Kerk samen. Nou maar eens een refoweb-uitje houden dan, lijkt me gezellig. Kunnen we elkander met Bijbels vol teksten om de oren meppen.
Om tot geloof te komen heb je kennis van het evangelie nodig. Dat kun je thuis horen, in de kerk, op school, op een camping waar ze aan evangelisatie doen ... en noem maar op.
De kerk is gewoon een gebouw waarin mensen samenkomen om met elkaar God lof te zingen, onderwijs te ontvangen, bidden danken en voorbede doen, H.A. er zijn voor elkaar.
Naar buiten toe horen de leden een licht zijn, iets van Jezus uit te stralen voor de wereld die Hem niet kent.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 sep 2013 13:03

elbert schreef:Zonder de kerk had je die Bijbel niet gekregen en ook die persoon die je geholpen heeft was er zonder de kerk niet geweest. Het klinkt nogal ver weg, dat geef ik toe, maar dat je een Bijbel in handen hebt gekregen is een direct gevolg van het feit dat er in de 7e eeuw zendelingen naar het land van de Batavieren zijn gekomen, waardoor er een kerk ontstond. In al die eeuwen sindsdien is het Evangelie hier geweest middels de kerk. Hoeveel misstappen de kerk in al die tijd ook begaan heeft, toch is dit het middel geweest waardoor jij (en ik en anderen) tot geloof gekomen zijn. Wees daarom niet te negatief over de kerk, ook al moeten we soms zeggen dat er geen fraaie dingen gebeuren en moeten we soms kritiek op haar hebben. Maar die kritiek moet wel vanuit de christelijke liefde komen en niet vanuit de gedachte dat wij het allemaal hebben. Want er is niets dat we hebben, wat we niet ontvangen hebben.
Feit is dat we nu wél - zonder de huidige kerk- de Bijbel in handen hebben, en daarom kun je zonder kerk tot geloof komen.

Mee eens dat kritiek opbouwend hoort te zijn.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 sep 2013 13:19

En wat kunnen we dan met de woorden van professor A.A. van Ruler in zijn boek "Waarom zou ik naar de kerk gaan"?

professor A.A. van Ruler schreef:1. Om een kans op bekering te lopen. In je binnenste aangeraakt te worden door Gods Woord
2. Om een gewoonte vol te houden. Stijl, plicht en roeping
3. Om een traditie voort te zetten. Als schakel in een keten, vanuit het voorgeslacht, vanuit Israël.
4. Om het bestaan ten volle te beleven. Existentie: bestaan, er zijn. Voor het aangezicht van God treden.
5. Om de arbeid van de lofprijzing te volbrengen. Zegenen, dienen, eren, verheerlijken, dankzeggen, zingen
6. Om het bijschrift bij het plaatje te lezen. De wereld is een warrig plaatje. God openbaart hoe het was, en hoe het zou moeten zijn
7. Om de wereld voor te dragen. Voorbede - alle dingen met God bespreken. Recht van initiatief, recht van amendement en zelfs motie van wantrouwen (Job)
8. Om m'n bestaan tot op de bodem te doorgronden. De zondige natuur - ontdekkend karakter van de prediking. Ernst & genezing
9. Om het heil te ontvangen. Vergeving van zonden - gehoorzaamheid van het geloof
10. Om tot het licht te komen. Verlichting van ons verstand, en het licht van Gods Woord
11. Om in de gemeenschap te worden ingelijfd. Gemeenschap met Christus, gemeenschap met de drieënige God, gemeenschap met elkaar
12. Om in het openbaar het geloof te belijden. Persoonlijk & publiek. Objectief : ik belijd het geloof van de kerk, maar ook subjectief: ik belijd mijn geloof. De kerkgang zelf is belijdenis
13. Om mijn bijdrage aan de gemeente te leveren. In mijn aanwezigheid en bijdragen aan activiteiten
14. Om (eventueel) een ambt te dragen. Door de ambten wordt het gezag van Christus uitgeoefend.
15. Om de zin van de zondag te verwerkelijken. Vrijheid, ontspanning, vreugde, voorspel op de eeuwige sabbat
16. Om het kerkelijk jaar mee te maken. De feesten, de heilsfeiten vieren
17. Om rust te vinden. Terugtrekken uit de hectiek, sociale functie (eenzaamheid). We vinden rust voor de onrust over deze wereld, over het eigen bestaan
18. Om gesticht te worden. Brood voor het hart, innerlijke vroomheid. Als kind mee beginnen
19. Om weer op toonhoogte te komen. Godsdienstoefening, Gods bedoeling met ons leven - lezing van de wet
20. Om wegwijs gemaakt te worden. Wegwijs in ons eigen hart, in het veld van de goede werken
21. Om de verlossing van de wereld te vieren. Het eigenlijke geheim van de wereld - verwachting van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 sep 2013 13:22

@Alexander,
Inderdaad.
En dat zijn er nogal wat, sinds de vervolgde kerk zelf ging vervolgen.
De bijbelse geloofsbelijdenis bestaat uit slechts enkele zinnen.
En de NGB ?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2013 13:25

1a2b3c schreef:Feit is dat we nu wél - zonder de huidige kerk- de Bijbel in handen hebben, en daarom kun je zonder kerk tot geloof komen.
Ook dat is niet zo. De bijbelgenootschappen die Bijbels laten drukken worden allemaal bevolkt door kerkmensen. ;)
Je wilt toch niet zeggen dat je de Bijbel van een atheist hebt gekregen die dit exemplaar heeft laten drukken omdat hij het wel een interessant boek vond?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 sep 2013 13:29

elbert schreef:Ook dat is niet zo. De bijbelgenootschappen die Bijbels laten drukken worden allemaal bevolkt door kerkmensen.
Je wilt toch niet zeggen dat je de Bijbel van een atheist hebt gekregen die dit exemplaar heeft laten drukken omdat hij het wel een interessant boek vond?
Nee, ik heb hem gewoon in de boekwinkel gekocht.

Als ik bij de slager vlees ga halen hoef ik toch ook niet verplicht elke week naar een boerderij omdat de koeien daar vandaan kwamen?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2013 13:33

1a2b3c schreef:Nee, ik heb hem gewoon in de boekwinkel gekocht.
Ik vraag nog even door. Wie heeft de Bijbel vertaald, uitgegeven en waarom?
Uiteindelijk staan aan de basis van deze uitgave gewone medechristenen die lid zijn van een kerk, waar zij ook weer gevoed worden door het Woord van God en die daar worden geinspireerd om Bijbels te vertalen, te laten drukken en uit te geven.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 sep 2013 13:42

Ik weet het :-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Bogerman

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14760/baard-en-snor

Kijk, en daarom vind ik het naar een ''calvinistisch geschoeide'' kerk gaan zo moeilijk.
Mijn karakter kan het niet processen dat de ene persoon het tegenovergestelde doet als wat de andere preekt.

En dat spijt me oprecht.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 sep 2013 13:42

1a2b3c schreef:Nee, ik heb hem gewoon in de boekwinkel gekocht.

Als ik bij de slager vlees ga halen hoef ik toch ook niet verplicht elke week naar een boerderij omdat de koeien daar vandaan kwamen?

Dat niet, maar je wilt wel graag weten van de slager of het vlees van gezonde koeien komt, het op goede wijze geslacht is, vers is, mals is. enz.
En dan gaat het nog maar over aards voedsel.
De Bijbel is ons geestelijk voedsel!
Hoe vaak ik niet ergens overheen gelezen heb, of verkeerd geinterpreteerd, of dingen me gewoon niet duidelijk zijn, of me afvraag waarom bepaalde dingen in de Bijbel vermeld staan, die momenten zijn talrijk.
En ben ik zo dankbaar dat wij hier in vrijheid naar de kerk kunnen.
Mijn geloof zou inzakken, omdat het niet gevoed wordt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 sep 2013 13:46

elbert schreef:Ik vraag nog even door. Wie heeft de Bijbel vertaald, uitgegeven en waarom?
Uiteindelijk staan aan de basis van deze uitgave gewone medechristenen die lid zijn van een kerk, waar zij ook weer gevoed worden door het Woord van God en die daar worden geinspireerd om Bijbels te vertalen, te laten drukken en uit te geven.
Prima!
Omdat kerkmensen hebben meegewerkt aan vertalen en uitgeven, is een kerk daarom noodzakelijk om tot geloof te komen? Het gaat om de inhoud van de Bijbel.
Natuurlijk lag de Bijbel niet in de boekwinkel als niemand hem had uitgegeven, er zouden ook geen vertalers zijn als er geen grondtekst was.
En als Mozes en de andere Bijbelschrijvers er niet waren zou er ook geen grondtekst zijn ...
Misschien een idee om met z'n allen naar de woestijn te gaan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 sep 2013 13:51

1a2b3c schreef:Prima!
Omdat kerkmensen hebben meegewerkt aan vertalen en uitgeven, is een kerk daarom noodzakelijk om tot geloof te komen? Het gaat om de inhoud van de Bijbel.
Natuurlijk lag de Bijbel niet in de boekwinkel als niemand hem had uitgegeven, er zouden ook geen vertalers zijn als er geen grondtekst was.
En als Mozes en de andere Bijbelschrijvers er niet waren zou er ook geen grondtekst zijn ...

Precies, en daarvoor zijn we niet Mozes of de kerk dankbaar en geven die onze eer, maar God.
Als het ene kerkmens zijn broeder , die zeker gebeden heeft om de hulp van de Heilige Geest bij het vertaalwerk en begriijpelijk maken van Zijn Woord al voor ''duivelswerk'' wordt uitgemaakt, ben ik weg.

http://www.kerknieuws.nl/debat.asp?oId= ... stR=216547

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 16 sep 2013 13:56

schelpje3 schreef:Dat niet, maar je wilt wel graag weten van de slager of het vlees van gezonde koeien komt, het op goede wijze geslacht is, vers is, mals is. enz.
En dan gaat het nog maar over aards voedsel.
De Bijbel is ons geestelijk voedsel!
Hoe vaak ik niet ergens overheen gelezen heb, of verkeerd geinterpreteerd, of dingen me gewoon niet duidelijk zijn, of me afvraag waarom bepaalde dingen in de Bijbel vermeld staan, die momenten zijn talrijk.
En ben ik zo dankbaar dat wij hier in vrijheid naar de kerk kunnen.
Mijn geloof zou inzakken, omdat het niet gevoed wordt.
Ik vind de kerk een prima plaats om o.a. onderwijs te ontvangen, maar het is de enige plaats niet. (gelukkig)
En dominees kunnen ook verkeerd interpreteren, of er finaal naast zitten. Daarom ben ik blij dat ik zelf een Bijbel heb.

Terug naar “[Religie] - Open forum”