Kun je ook geloven zónder kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor Byte » 15 sep 2013 21:26

Ik ben het niet eens met Mohamed en Mealybug, maar de manier hoe men (in de posts van Jeewee) dit schrijft is niet helemaal mijn dingetje. Is wel een feit bij mij in de kerk hoor 8)

Ik zie het zo, ergens gelezen waar weet ik niet meer, maar als je fan bent van een popgroep ga je toch ook naar een concert dat doen ze niet allemaal :D maar als je een " echte " fan bent wil je niets missen!

Zo is het ook met God vroeger ging ik niet omdat het mocht maar omdat het moest.
Nu moet het niet :D maar mag (en wil) ik mijn best doen :wink: om ze veel mogelijk van Hem te mogen horen.

Ben namelijk nogal een type die een hekel heeft aan gedwongen dingen en doe ik meestal mijn hakken in het zand geen idee wat dat is :-oo
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 sep 2013 22:35

JeeWee schreef:
Maar da's jouw privé theologie....
De kerken hebben daar andere opvattingen over

Dan is dat de kerken hun prive theologie,
je moet echt eens kappen met het mij herhaaldelijk beschuldigen van het hebben van een iegen evangelie/ theologie.
Ik zet er niet voor niets voor alle duidelijkheid iedere keer weer de schriftgedeelten bij,
Komt ie :

(Gal. 4: 26), zegt: “Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.”
Jij bent degene die met zelfverzonnen gelijkenisjes aan komt zetten, die weerleg ik met bijbelse tekst, en dan ben ik degene die een prive theologie heb?
Laatst gewijzigd door mealybug op 16 sep 2013 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 sep 2013 22:40

Bambi schreef:
Grappige is dat die drie kerkgenootschappen, die dus gebaseerd zijn op die drie geschriften, het onderling
totaal niet eens zijn.
Ze claimen alle drie de waarheid te vertellen.
Naar welke van die drie kerkgenootschappen zou je dan moeten gaan?

Wat je zegt is waar en legt de verantwoordelijkhied voor de enorme verwarring bij de huidige Christen bij haar eigen herders.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 sep 2013 23:03

Byte schreef:Net in de kerk geweest voor begin schooljaar , was leuk en mooi voor de kinderen.
Was iets voor mohamed en mealybug geweest

mealybug schreef:Kinderen zei je :-)
Mohamed en ik zijn de moedermelk reeds ontgroeid, hoop ik.

Immer begerig naar vast voedsel, ik heb er al een buikje van! :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 sep 2013 23:14

mealybug schreef:Mensen moeten als kinderen worden, voordat ze Hem aan (kunnen) nemen.
Na deze wedergeboorte begin je met moedermelk, niet gelijk vast voedsel.
Zo leert Paulus het toch ook?

Zeker begin je bij melk, maar het is niet de bedoeling je daar te lang mee te voeden want Paulus berispte de bekeerde Hebreeën die maar geestelijke melk bleven drinken:

'Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege de tijd, hebt weer van node, dat men u leert, welke de eerste beginselen zijn van de woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijs.' (Heb 5,12)

Wanneer JeeWee vast geestelijk voedsel voorgeschoteld krijgt reageert hij als een dier dat lastert wat hij niet kent (2 Petrus 2,12) en daarom kan je je parels beter niet voor hem werpen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 sep 2013 23:22

JeeWee schreef:Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.

Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelf te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelf daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten van één zelfde lichaam. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

* ambt betekent hier plicht.

coby schreef:Zo Mohamed, weet je dat ook weer.
Oh chips ik zit vast ook niet bij 'de kerk' volgens dit stuk.

Lol, het is JeeWee maar, blaffende honden bijten niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 sep 2013 23:38

mealybug schreef:Het hemels Jeruzalem is ons aller Moeder.

JeeWee schreef:Maar da's jouw privé theologie....
De kerken hebben daar andere opvattingen over

Privé theologie? Lees Galaten 4,26 en schrik niet. Volgens jouw hippe avatar heeft God geen kast, dus je schiet jezelf behoorlijk in de voet met die opmerking en ik heb je ook geschoten.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 16 sep 2013 02:32

Het begint wel gevaarlijk te worden hierzo.
Afbeelding
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 sep 2013 06:19

mohamed schreef:Lol, het is JeeWee maar, blaffende honden bijten niet.

Nope, dit was jeewee niet.
Dit was Guido de Brès met artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis...

Verder vind ik het een best een beetje jammer dat je kennelijk de NGB op dezer manier afdoet.
Het is niet voor niets één van de 'Drie Formulieren van Enigheid' die o.a. alle Reformatorische kerken én Refoweb onderschrijven.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2013 07:38

coby schreef:Hoe kan de kerk nou je moeder zijn?
Omdat je middels de kerk gevoed wordt met het Woord van God, waardoor je op kunt groeien.

Er zijn natuurlijk mensen die zeggen dat ze de kerk daarvoor niet nodig hebben, maar feit is wel dat ze een Bijbel in handen hebben die uiteindelijk middels de kerk tot hen gekomen is. En ze hebben ook een Bijbel in handen waarin staat dat een gelovige een kind van God is. Nu weet ik niet hoe jij opgevoed bent, maar kinderen worden over het algemeen opgevoed in een gezin. Als het een goed gezin is, dan zijn daar een vader en een moeder, broertjes en zusjes, een warm nest. De kinderen voeden zich gelukkig niet zelf op, want dan komt er over het algemeen niet zoveel van hen terecht. Maar die kinderen worden opgevoed door hun ouders die God ze gegeven heeft. Zo is de christelijke gemeente ook voor ons, of althans: zo hoort ze te zijn. Want of je nou melk of vaste spijs krijgt, die krijg je van je ouders.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 sep 2013 07:59

in 1967 professor A.A. van Ruler een boek: "Waarom zou ik naar de kerk gaan"?
Bladzijde na bladzijde doet hij een pleidooi om de kerkgang vol te houden, of om eraan te beginnen.
Op de website van onze gemeente worden daaruit een paar zaken geciteerd.

‘Waarom zou ik naar de kerk gaan, ik kan thuis toch ook wel geloven? Daar heb ik de kerk niet voor nodig. Thuis staan mensen me ook niet in de weg, en bovendien … elke zondagmorgen is er een dominee op TV.’

Professor van Ruler weerlegt deze vraag met 21 antwoorden:

1. Om een kans op bekering te lopen. In je binnenste aangeraakt te worden door Gods Woord

2. Om een gewoonte vol te houden. Stijl, plicht en roeping

3. Om een traditie voort te zetten. Als schakel in een keten, vanuit het voorgeslacht, vanuit Israël.

4. Om het bestaan ten volle te beleven. Existentie: bestaan, er zijn. Voor het aangezicht van God treden.

5. Om de arbeid van de lofprijzing te volbrengen. Zegenen, dienen, eren, verheerlijken, dankzeggen, zingen

6. Om het bijschrift bij het plaatje te lezen. De wereld is een warrig plaatje. God openbaart hoe het was, en hoe
het zou moeten zijn

7. Om de wereld voor te dragen. Voorbede - alle dingen met God bespreken. Recht van initiatief, recht van amendement en zelfs motie van wantrouwen (Job)

8. Om m'n bestaan tot op de bodem te doorgronden. De zondige natuur - ontdekkend karakter van de prediking. Ernst & genezing

9. Om het heil te ontvangen. Vergeving van zonden - gehoorzaamheid van het geloof

10. Om tot het licht te komen. Verlichting van ons verstand, en het licht van Gods Woord

11. Om in de gemeenschap te worden ingelijfd. Gemeenschap met Christus, gemeenschap met de drieënige God, gemeenschap met elkaar

12. Om in het openbaar het geloof te belijden. Persoonlijk & publiek. Objectief : ik belijd het geloof van de kerk, maar ook subjectief: ik belijd mijn geloof. De kerkgang zelf is belijdenis

13. Om mijn bijdrage aan de gemeente te leveren. In mijn aanwezigheid en bijdragen aan activiteiten

14. Om (eventueel) een ambt te dragen. Door de ambten wordt het gezag van Christus uitgeoefend.

15. Om de zin van de zondag te verwerkelijken. Vrijheid, ontspanning, vreugde, voorspel op de eeuwige sabbat

16. Om het kerkelijk jaar mee te maken. De feesten, de heilsfeiten vieren

17. Om rust te vinden. Terugtrekken uit de hectiek, sociale functie (eenzaamheid). We vinden rust voor de onrust over deze wereld, over het eigen bestaan

18. Om gesticht te worden. Brood voor het hart, innerlijke vroomheid. Als kind mee beginnen

19. Om weer op toonhoogte te komen. Godsdienstoefening, Gods bedoeling met ons leven - lezing van de wet

20. Om wegwijs gemaakt te worden. Wegwijs in ons eigen hart, in het veld van de goede werken

21. Om de verlossing van de wereld te vieren. Het eigenlijke geheim van de wereld - verwachting van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde
Laatst gewijzigd door JeeWee op 16 sep 2013 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 sep 2013 08:01

mealybug schreef:
je moet echt eens kappen met het mij herhaaldelijk beschuldigen van het hebben van een iegen evangelie/ theologie.

Heb jij geen eigen theologie ? Waarom zoek je dan keer op keer naar teksten om je stellingen te onderbouwen ?

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 16 sep 2013 09:04

elbert schreef:Omdat je middels de kerk gevoed wordt met het Woord van God, waardoor je op kunt groeien.

Er zijn natuurlijk mensen die zeggen dat ze de kerk daarvoor niet nodig hebben, maar feit is wel dat ze een Bijbel in handen hebben die uiteindelijk middels de kerk tot hen gekomen is. En ze hebben ook een Bijbel in handen waarin staat dat een gelovige een kind van God is. Nu weet ik niet hoe jij opgevoed bent, maar kinderen worden over het algemeen opgevoed in een gezin. Als het een goed gezin is, dan zijn daar een vader en een moeder, broertjes en zusjes, een warm nest. De kinderen voeden zich gelukkig niet zelf op, want dan komt er over het algemeen niet zoveel van hen terecht. Maar die kinderen worden opgevoed door hun ouders die God ze gegeven heeft. Zo is de christelijke gemeente ook voor ons, of althans: zo hoort ze te zijn. Want of je nou melk of vaste spijs krijgt, die krijg je van je ouders.

Ik ben het wel met je eens, maar om het dan een moeder te noemen.. apart, nooit van gehoord. Dan waren de apostelen van het Lam die het begin waren van de kerk ook onze moeder? Het hemelse Jeruzalem, heeft Mealybug toch gelijk.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 sep 2013 09:25

De opvatting dat, als God je vader is, de kerk dan je moeder is, is bepaald niet nieuw.
Zowel de kerkvader Cyprianus als ook Augustinus kwamen daar al mee.
Ook Calvijn heeft dit omarmd.

In het RD van 31 oktober 2006 stond een fraai stuk over de kerk als moeder.

In 2005 schreef Jan Dirk Wassenaar in het Friesch Dagblad:

"Wie bij kerkvaders te rade gaat, stuit op uitspraken bij Cyprianus en Augustinus. Kras is de mening van Cyprianus, dat wie de kerk niet als moeder heeft, God niet tot Vader kan hebben. En Augustinus stelt in een preek aardse en hemelse geboorte, de aardse moeder (hij zal toen vast aan zijn eigen moeder Monnica gedacht hebben) en de hemelse naast elkaar. De kerk is voor hem instrument van Gods Geest en door haar verkondiging worden kinderen verwekt.

Aan reformatorische zijde was het vooral Calvijn die het beeld van de kerk als moeder gebruikte. Hij zegt ergens, dat God wil, dat Zijn kinderen in de schoot van de kerk verzameld worden ‘(...) niet alleen opdat ze door haar moeite en dienst gevoed worden, zolang ze zuigelingen en kinderen zijn, maar opdat ze opgegroeid zijn en eindelijk tot de eindpaal des geloofs komen.’

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2013 09:35

coby schreef:Ik ben het wel met je eens, maar om het dan een moeder te noemen.. apart, nooit van gehoord. Dan waren de apostelen van het Lam die het begin waren van de kerk ook onze moeder?
Ja, inderdaad! Daarom noemen ze de gelovigen ook: "Mijn kinderkens". Zie bijvoorbeeld Gal. 4:19, 1 Joh. 2:1, 1 Joh. 3:18.
In hetzelfde hoofdstuk waarin de verwijzing naar het hemelse Jeruzalem als onze moeder staat, zegt de apostel Paulus dan ook: "mijn lieve kinderen, van wie ik opnieuw in barensnood ben totdat Christus gestalte in u krijgt."
De kerk als moeder? Jazeker.
coby schreef:Het hemelse Jeruzalem, heeft Mealybug toch gelijk.
Het probleem met de opmerking van mealybug, is dat het maar de helft van het verhaal is. Het hemelse Jeruzalem is inderdaad onze moeder, maar de gemeente op aarde is ook onze moeder. Want het hemelse Jeruzalem en de christelijke gemeente op aarde zijn 1.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”