Bezuinigingen gezinnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Miepje90
Mineur
Mineur

Re: Bezuinigingen gezinnen

Berichtdoor Miepje90 » 13 sep 2013 19:24

Bambi schreef: Als je als vrouw al niet eens meer in je hart kan voelen, dat je eigen kind je nodig heeft en je je ook niet zelf verantwoordelijk voelt voor de zorg en opvoeding van je eigen kind.
Maar die verantwoording liever bij iemand anders neerlegt, denk ik persoonlijk, dat je in de maatschappij ook weinig kan betekenen. Want dan zie je daar ook niets in de juiste verhoudingen. En luister je daar ook niet naar de goede dingen in je hart.

En hoogopgeleid?
Geef mij maar wijsheid van Boven.

Je gaat zo wel erg kort door de bocht. Vergeet niet dat hypotheken tegenwoordig niet meer vrij verkrijgbaar zijn, en dat 'huismoeder' zijn écht een luxe is.
Daarnaast: ik ben hoogopgeleid, single, maar als ik ooit kinderen krijg, gaan ze wél naar de crèche. Want ik blijf hoe dan ook werken. Niet omdat ik vind dat kinderen handenbindertjes zijn die ik maar moet dumpen, maar omdat ik vind dat a) papa ook wel voor de kids kan zorgen; b) mama hard gewerkt heeft voor haar diploma's en dat talent van God gekregen heeft, en dat ik daar dus ook gebruik van mag maken; c) ik veel meer voor de maatschappij kan betekenen als ik verder kijk dan alleen mijn eigen gezin en d) word ik nu eenmaal gelukkig van m'n werk; lijkt me iets waar mijn gezin ook wat aan zou hebben.

(overigens doe je het klinken alsof het heel makkelijk is om je kinderen maar bij iedereen te dumpen en alsof iedereen het maar doet voor het geld. De werkende moeders die ik spreek, vinden het over het algemeen knap lastig om op hun werk te zijn en ook nog eens thuis te moederen.)
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 15 sep 2013 18:03

he een vrouw hoort niet te werken en haar rol als huismoeder / vrouw / moeder van kinderen in te nemen..

tenslotte hoort een vrouw ook geen functie in de kerk te hebben en hoort ze alleen maar te dienen aan haar man enz...

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 sep 2013 18:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 sep 2013 18:36

Spons schreef:he een vrouw hoort niet te werken en haar rol als huismoeder / vrouw / moeder van kinderen in te nemen..

tenslotte hoort een vrouw ook geen functie in de kerk te hebben en hoort ze alleen maar te dienen aan haar man enz...

Ze mag alleen de kerk schoonmaken.
Lydia was ook purperverkoopster trouwens.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 15 sep 2013 19:01

Bambi schreef:Je kunt er mee spotten, zoveel als dat je wil.
Maar het lijkt me handiger, als een vrouw eerst haar eigen taak als moeder vervult.
Die taak krijgt ze tenslotte van God, als Hij haar een kind schenkt.

Ok, we dwalen af naar een 'mag een vrouw wél of niet werken buiten haar gezin'-discussie, maar Bambi, ik ben echt wel benieuwd waarom jij vindt dat mijn man zijn talenten wel in mag zetten in de maatschappij en ik mijn talenten alleen maar in mijn eigen gezin in mag zetten.

Kijk, als iemand huismoeder wil zijn: prima. Maar als iemand dat niet wil, maakt dat haar niet tot een slechte moeder, of erger nog: al helemaal niet tot iemand die niet Gods taak vervult.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 15 sep 2013 19:23

Miepje90 schreef:Ok, we dwalen af naar een 'mag een vrouw wél of niet werken buiten haar gezin'-discussie, maar Bambi, ik ben echt wel benieuwd waarom jij vindt dat mijn man zijn talenten wel in mag zetten in de maatschappij en ik mijn talenten alleen maar in mijn eigen gezin in mag zetten.

Kijk, als iemand huismoeder wil zijn: prima. Maar als iemand dat niet wil, maakt dat haar niet tot een slechte moeder, of erger nog: al helemaal niet tot iemand die niet Gods taak vervult.

En je hebt nog wel eens vaders zonder baan of inkomen. Dan krijg je: als een vrouw niet voor haar huisgenoten wil zorgen is zij erger dan een heiden. Zou mooi zijn als ik kapte met werken en m'n kinderen niks meer te eten kregen. Van een bijstandsuitkering kun je de huur nog niet eens betalen.
De meeste vrouwen werken trouwens parttime als de kinderen klein zijn. De hele maatschappij is er op ingesteld, je hebt geen keuze.
En die deugdelijke huisvrouw van Spreuken 31 deed wel meer dan thuis achter het fornuis zitten.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 sep 2013 19:38

=

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 sep 2013 19:41

=

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 15 sep 2013 19:47

Bambi schreef:Dus jij denkt, dat als jij een kind van God krijgt, dat Hij het niet jouw taak vindt om voor jouw kind te zorgen, maar iemand anders haar taak?

Ja, bijvoorbeeld de taak van de vader. Of, als dat niet gaat, van de oma. Of van de juffrouw van het kinderdagverblijf.
God heeft namelijk niet alleen aan de mannen de taak 'vermenigvuldig je talent' gegeven, maar volgens mij ook aan de vrouwen. Toch?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 sep 2013 20:00

=

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 15 sep 2013 20:20

Bambi schreef:Toch wel raar dan, dat de vrouw nog steeds haar eigen kind moet dragen en baren.
Of zie jij de vrouw alleen nog maar als 'draagmoeder'?

Nee, ik zie de vrouw niet alleen maar als 'draagmoeder', maar het feit dat een vrouw de kinderen baart, wil niet zeggen dat zij degene is die de volledige verzorging op zich moet nemen.

Laat ik één ding duidelijk maken: ik pleit er niet voor om iedere vrouw maar fulltime aan het werk te zetten, en alle kinderen fulltime op het kinderdagverblijf te hebben. Dat is helemaal niet wat ik vind. Maar als het mijn keus is om fulltime te werken, dan is dat mijn keus. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar ik ben er van overtuigd dat God mij talenten heeft gegeven die verder gaan dan het huishouden; tenzij je van mening bent dat huismoeders hun kinderen ook moeten kunnen opereren.
(maar alleen dán zou ik het wel aandurven om fulltime huismoeder te worden:P)

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 15 sep 2013 20:23

Bambi schreef:Ik bedoelde jou niet Coby, jij bent naast moeder ook kostwinner, omdat je alleenstaande moeder bent.
Ik denk dat je het ook anders had gewild.

Ik had het over vrouwen wiens man al kostwinner is.

Maar niet alle mannen zijn kostwinner.
Toen ik nog getrouwd was moest ik echt wel werken. Hij kreeg 900 in de maand eerst en daarna kreeg ie niks meer. Het liefst was ik gestopt toen ik de eerste kreeg, maar dat ging niet. Heb toen eerst een tijd 2 dagen in de week gewerkt (betaald ouderschapsverlof, lang leve de overheid) en die dagen pastte vader op. Nu werk ik 3 dagen in de week en dan zitten ze bij hem. Het is voor kinderen echt goed als hun vader voor ze zorgt.
Voor iemand die echt lang gestudeerd heeft is het jammer ineens helemaal te stoppen, want later krijg je geen werk meer. Mijn zus was arts, jaren gestudeerd, ze had het geluk een baantje van 20 uur in de week te kunnen vinden. Ze vond het natuurlijk niet leuk om een kind van 3 maanden in de creche te stoppen, ik zou het zelf niet gekund en gewild hebben. Maar nu studeren ze en het is toch fijn dat het betaald kan worden. Maar ze heeft ook vriendinnen met een fulltime artsenbaan en hun man ook nog, dat is echt sneu voor de kinderen inderdaad.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 sep 2013 20:35

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 sep 2013 20:45

Kom kom, we zitten elkaar hier alleen maar te veroordelen en in hokjes te plaatsen.

Laat een ieder voor zich weten hij/zij doet. Hoe hij/zij leeft.

*trusten*.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 sep 2013 20:49

Spons schreef:he een vrouw hoort niet te werken en haar rol als huismoeder / vrouw / moeder van kinderen in te nemen..

hoor wie het zegt... :-oo

Terug naar “Archief”