Kun je ook geloven zónder kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Kun je ook geloven zónder kerk?

Berichtdoor Byte » 15 sep 2013 19:41

Boem boem boemerde boem.....

wat was dat ??? Dat was Goliath :D leuk die kon ik niet.... thx Coby!
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 sep 2013 20:21

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 sep 2013 20:25

Vanavond was er bij ons een leerdienst over artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Dat laat gewoon geen enkele ruimte voor geloven buiten de kerk:
Ook kerkvaders als Ciprianus en Augustinus verklaarden al dat er buiten de kerk geen zaligheid is...
Guido de Bres in artikel 28 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis schreef:Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.

Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelf te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelf daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten van één zelfde lichaam. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

* ambt betekent hier plicht.
Laatst gewijzigd door JeeWee op 15 sep 2013 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 sep 2013 20:28

Bambi schreef:Ik denk dat ieder mens zijn eigen weg heeft.
De een vindt het wel nodig om naar de kerk te gaan en de ander niet.

Het gaat erom dat we een levende relatie met God hebben.

Precies

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 15 sep 2013 20:31

JeeWee schreef:Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.

Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelf te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelf daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten van één zelfde lichaam. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

* ambt betekent hier plicht.

Zo Mohamed, weet je dat ook weer.
Oh chips ik zit vast ook niet bij 'de kerk' volgens dit stuk.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 sep 2013 20:41

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:50, 2 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 sep 2013 20:42

JeeWee schreef:
G.de Bres:

Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelf te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelf daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten van één zelfde lichaam. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.[/i]

Zijn eigen groep had zich niet afgescheiden?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 sep 2013 20:43

coby schreef:Oh chips ik zit vast ook niet bij 'de kerk' volgens dit stuk.

"Dit stuk" is één van de belangrijkste belijdenisgeschriften waarop de kerk zich heef gebaseerd. Ook Refoweb committeert zich aan deze drie stukken, naast bijbel.

Wikipedia zegt hierover:

De Drie Formulieren van Enigheid betreffen een drietal theologische geschriften die door de Synode van Dordrecht in 1618-1619 als de belijdenis van de toenmalige gereformeerde kerk werden aanvaard (uit deze gereformeerde Kerk zijn de Nederlandse Hervormde Kerk en later de diverse Gereformeerde kerkgenootschappen alsook de recentelijk ontstane Protestantse Kerk in Nederland (PKN) voortgekomen).

Deze drie belijdenisgeschriften zijn:

Heidelbergse Catechismus, opgesteld door Zacharias Ursinus en Caspar Olevianus in 1563
Nederlandse geloofsbelijdenis, opgesteld door Guido de Brès in 1561
Dordtse Leerregels, opgesteld door de Synode van Dordrecht in 1618 en 1619. Deze worden ook wel de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten genoemd

Naast de Drie Formulieren erkennen deze kerken ook de algemene christelijke geloofsbelijdenissen als belijdenisgeschrift: Apostolische Geloofsbelijdenis, Geloofsbelijdenis van Nicea en de Geloofsbelijdenis van Athanasius.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 sep 2013 20:48

Kerkvader Ciprianus verwoordde het zo:

"Als God je vader is, dan is de kerk je moeder.
En je laat je zieke moeder niet in de steek".

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 15 sep 2013 20:49

Toen ik net bekeerd was zat ik een jaartje bij een gemeente. Daar had je twee diensten op een zondag en ik vond op een gegeven moment een wel voldoende, kon ik 's middags een stukje fietsen. Nou zeg, een preek naar je hoofd kon je krijgen de eerstvolgende keer.
25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.
26 Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over.
Dus het was moedwillig zondigen dat ik niet ging.
Als ik nou de hele tekst lees met dit ervoor:
En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken.
dan lijkt dat moedwillig zondigen toch meer op liefde en goede werken te slaan en is dat het doel van het samenkomen.
In ieder geval ben ik toen die kerk uitgegaan, werkte nogal averechts. Achteraf maar blij toe, want het bleek een sekte. Als ik daarna geen wat minder controlerende normale kerk had gevonden waar de liefde van God centraal stond vraag ik me zelfs af of ik nog wel zou zijn blijven geloven. Hij zei namelijk altijd dat hij Gods spreekbuis was en zo had ik echt een hekel aan God gekregen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 sep 2013 20:51

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 15 sep 2013 20:54

JeeWee schreef:Kerkvader Ciprianus verwoordde het zo:

Hoe kan de kerk nou je moeder zijn? Een voorganger is hooguit een vader zoals Paulus en de rest zijn je broeders en zusters.
Dan hadden we beter allemaal bij de RKK kunnen blijven.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 sep 2013 20:57

JeeWee schreef:Kerkvader Ciprianus verwoordde het zo:

De Bijbel verwoordde het zo: Toets alles, behoudt het goede.
En dan kom je uit bij:
Het hemels Jeruzalem is ons aller Moeder.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 sep 2013 21:01

Bambi schreef:
Grappige is dat die drie kerkgenootschappen, die dus gebaseerd zijn op die drie geschriften, het onderling
totaal niet eens zijn.
Ze claimen alle drie de waarheid te vertellen.
Naar welke van die drie kerkgenootschappen zou je dan moeten gaan?

Misschien is het goed om ook artikel 27 en 29 te lezen... Dat verduidelijkt een hoop

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 sep 2013 21:03

mealybug schreef:Het hemels Jeruzalem is ons aller Moeder.

Maar da's jouw privé theologie....
De kerken hebben daar andere opvattingen over

Terug naar “[Religie] - Open forum”