Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
coby schreef: Neen, want bij het bijeenhalen van het onkruid zoudt gij tevens het koren kunnen uittrekken.[/b] 30 Laat beide samen opgroeien tot de oogst.
coby schreef:Adam en Eva zouden alleen rechtvaardige kinderen moeten krijgen, dat was het plan. Maar door de zondeval kon er zo iemand als Kain geboren worden. Wat ik me dan afvroeg: Waarom liet Hij al die mensen in leven, het makkelijkst was dan geweest Kain direct te laten sterven voor hij geboren was, kreeg je al die heidense volken niet. Maar dat is weer niet rechtvaardig en dan heb je ook:
mohamed schreef:Dat God zijn oorspronkelijke plan gewijzigd heeft staat nergens in de Bijbel, integendeel zelfs:
'God is geen man, dat Hij liegen zou, of een mensenkind, dat Hij ergens berouw over hebben zou. Zou Híj iets zeggen en het dan niet doen? Zou Híj spreken en het niet gestand doen?' (Num 23,19)
Zoals jij het uitlegt moet God toch zeker berouw hebben gehad over het scheppen van Adam, want hij verraste de Almachtige op zeer onplezierige wijze. Adam moet dan ook de meest listige mens ter wereld zijn geweest als hij God zijn plannen in het honderd gooide (Jes 45,9) zoals jij lijkt te denken. Schrap dan ook meteen maar uit je Bijbel dat men de Heere niet zal verzoeken (Mat 4,7) want Adam verzocht hem volgens jou.
Happy One schreef:Bijbelse uitverkiezing is niet: God redt er een paar en laat de rest verloren gaan. Ik kan me jouw moeite hiermee heel goed voorstellen, maar het is alleen een karikatuur van de uitverkiezing waar je dan moeite mee hebt.
Uitverkiezing betekent inderdaad dat God mensen uitkiest, maar juist met het doel om daarmee de anderen te redden! Zoals Abraham uitverkozen werd om te trekken uit Ur, maar God gaf daarbij ook de belofte dat in zijn zaad 'alle geslachten van de aardbodem' gezegend zullen worden. Eén uitverkoren, en in die ene alle geslachten gezegend.
Zo is uitverkiezing geen noodlot, maar een zegenkanaal!
mohamed schreef:Dat God zijn oorspronkelijke plan gewijzigd heeft staat nergens in de Bijbel, integendeel zelfs:
'God is geen man, dat Hij liegen zou, of een mensenkind, dat Hij ergens berouw over hebben zou. Zou Híj iets zeggen en het dan niet doen? Zou Híj spreken en het niet gestand doen?' (Num 23,19)
Zoals jij het uitlegt moet God toch zeker berouw hebben gehad over het scheppen van Adam, want hij verraste de Almachtige op zeer onplezierige wijze. Adam moet dan ook de meest listige mens ter wereld zijn geweest als hij God zijn plannen in het honderd gooide (Jes 45,9) zoals jij lijkt te denken. Schrap dan ook meteen maar uit je Bijbel dat men de Heere niet zal verzoeken (Mat 4,7) want Adam verzocht hem volgens jou.
coby schreef:Ik zei net dat Hij alles vantevoren al wist. Een verrassing zal het niet zijn geweest, anders had Hij geen verlossingsplan gehad en was het Lam niet geslacht van voor de grondlegging der wereld. Daarom kan Hij het nog wel erg gevonden hebben.
Hij had berouw:
5 Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, 6 berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart.
Waar slaat dat laatste stuk nou op? Het was geen zonde of zo dat hij niet gehoorzaamde? Het gevolg was dood, dus was het wel redelijk ernstig, niet het falen van een vooropgezet testje om hem erin te laten stinken, omdat God dat wilde.
mohamed schreef:Als je de verzen toch letterlijk neemt die God menselijke eigenschappen toeschrijven moet je ook kunnen verklaren waarom Jesaja daar anders over dacht. Indien je dat niet kunt heb je aangetoond dat Mozes en Jesaja elkaar tegenspreken.
mohamed schreef:Als je de verzen toch letterlijk neemt die God menselijke eigenschappen toeschrijven moet je ook kunnen verklaren waarom Jesaja daar anders over dacht. Indien je dat niet kunt heb je aangetoond dat Mozes en Jesaja elkaar tegenspreken.
coby schreef:Het smartte Hem in ieder geval in Zijn hart. Als Hij die eigenschappen niet heeft, hoe kon Hij dan mens worden? Jezus weende om de stad omdat ze Hem niet wilden en ja Hij zal het vast wel geweten hebben, want het was al geprofeteerd jaren daarvoor dat ze Hem zouden verwerpen.
mohamed schreef:Dus Num 23,19 en Jes 40,28 spreken de menswording van Christus tegen? Mijn hemel, dan moet ik dringend naar de synagoge! Ow nee, het is zondag! Dan word ik maar liberale jood en bezoek een gereformeerde kerk.
mohamed schreef:Dus Num 23,19 en Jes 40,28 spreken de menswording van Christus tegen? Mijn hemel, dan moet ik dringend naar de synagoge! Ow nee, het is zondag! Dan word ik maar liberale jood en bezoek een gereformeerde kerk.
coby schreef:Dit lijkt me echt wat voor jou, overigens heb ik verder echt geen idee wat je wilt zeggen hiermee, het zal de blondeershampoo wezen.
http://tora-yeshua.nl/samenkomsten/
coby schreef:
Oh je bedoelt Hij had geen berouw, weet ik veel, kan toch. Hij wilde Israel in de woestijn toen verdelgen.
mohamed schreef:Wat ik bedoel is dat we lezen in Num 23,19 en Jes 40,28 dat God geen spijt noch berouw heeft. Dat wil zeggen dat hij geen menselijke eigenschappen bezit, waarop jij aankaartte dat Jezus huilde. Dan bedoel je toch te zeggen dat Num 23,19 en Jes 40,28 met de menswording van Christus in strijd is toch? Hoe lees jij die verzen dan?
mohamed schreef:Wat ik bedoel is dat we lezen in Num 23,19 en Jes 40,28 dat God geen spijt noch berouw heeft. Dat wil zeggen dat hij geen menselijke eigenschappen bezit, waarop jij aankaartte dat Jezus huilde. Dan bedoel je toch te zeggen dat Num 23,19 en Jes 40,28 met de menswording van Christus in strijd is toch? Hoe lees jij die verzen dan?
coby schreef:Ja dat vers van het berouwde Hem, ik heb echt geen idee wat dat betekent, maar het smartte Hem in Zijn hart komt overeen met Jezus die huilde. Dat is geen slechte emotie. Hij heeft emoties geschapen, dus dan heeft Hij ze vast Zelf ook, alleen dan Goddelijk. Hij kon ten slotte mens worden en Jezus liet zien wie de Vader is.
Even opgezocht: het betekent zoiets als Hij vond het erg dat ze zo slecht waren geworden. Je kunt ook 'feel sorry for someone" trouwens.
http://lifehopeandtruth.com/bible-quest ... genesis-6/
mohamed schreef:Wat berouw hebben betekent weet ik - maar bedankt voor de uitleg - hetgeen ik me afvroeg is hoe het kan dat volgens Jesaja God die eigenschappen niet heeft. Snap je de vraag nu? Driemaal is scheepsrecht!
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 316 gasten