Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2013 23:00

Boekenlezer schreef:Verder vind ik dat je hier vreemde redenaties hebt. Niet pleiten voor loyaliteit (of: trouw) aan Gods Woord, omdat we dat toch niet op kunnen brengen... Dat soort redeneringen horen in het hypercalvinisme thuis. Daar roepen ze maar niet direct op tot bekering, want ja, de mens kan zich toch niet bekeren, dus waarom zou je. Terwijl daar in de Bijbel helemaal niet moeilijk over gedaan wordt. Of denk je dat die profeten en apostelen, die die oproep doen, boven hun gehoor stonden als het om bekeerdheid ging? Ja, er kan best sprake van verschil zijn geweest in geestelijke staat, maar ook die profeten en apostelen waren zondige mensen die de bekering steeds weer nodig hadden.

alexander91 schreef:Ik vind een oproep tot loyaliteit aan Gods Woord van een totaal andere orde dan een oproep tot bekering. De oproep tot bekering staat letterlijk in Gods Woord. Een oproep tot loyaliteit aan Gods Woord kan ik niet zo duidelijk vinden. Dat heeft denk ik ook geen nut voor ons heil. Een oproep tot bekering heeft wel degelijk nut.
Mijn redenatie afdoen door het eerst in het hokje van hypercalvinisme te plaatsen werkt dus niet, want ik zit niet in een dergelijk hokje.

Jezus is Gods Woord.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 sep 2013 07:01

mohamed schreef:Jezus is Gods Woord.

Precies en dat mogen in veel kerken óók vrouwen vanaf de kansel hardop zeggen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 14 sep 2013 07:40

JeeWee schreef:
Precies en dat mogen in veel kerken óók vrouwen vanaf de kansel hardop zeggen...
Als Gods Woord de Bijbel is (en dat zijn we met elkaar eens), dan blijkbaar niet, want Gods Woord, en dus Jezus, is er behoorlijk duidelijk over dan...de teksten over de rol van de vrouw in de eredienst worden namelijk in verband gebracht met deze loyalitiet.

Overigens, doet onze loyaliteit aan Gods Woord en dus aan Jezus ons redden? Of is er toch nog een verschil tussen loyaliteit aan en geloof in Jezus? Hangt ons heil af van hoe loyaal we zijn aan Gods Woord? Of aan geloof in Christus?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 14 sep 2013 07:45

Boekenlezer schreef:Pff, zullen we maar eens ophouden over dit zijspoor? Blijkbaar weet jij het allemaal beter.
Ik zou zeggen: wees jij dan maar lekker ontrouw aan Gods Woord. Als je denkt dat dat toch geen ene ruk uitmaakt voor je zaligheid, ga je toch lekker zo door?
Als je ermee op wilt houden, moet je dan een trap na willen geven? Als je er inhoudelijk geen zin meer in hebt, waarom moet je dan persoonlijk gaan worden? Geef dat gewoon aan, dan stoppen we ermee...Het is toch geen strijdje die we aan het leveren zijn!?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2013 11:27

JeeWee schreef:Precies en dat mogen in veel kerken óók vrouwen vanaf de kansel hardop zeggen...

Dat kan ik alleen maar toejuichen.
alexander91 schreef:Als Gods Woord de Bijbel is (en dat zijn we met elkaar eens), dan blijkbaar niet, want Gods Woord, en dus Jezus, is er behoorlijk duidelijk over dan...de teksten over de rol van de vrouw in de eredienst worden namelijk in verband gebracht met deze loyalitiet.

Overigens, doet onze loyaliteit aan Gods Woord en dus aan Jezus ons redden? Of is er toch nog een verschil tussen loyaliteit aan en geloof in Jezus? Hangt ons heil af van hoe loyaal we zijn aan Gods Woord? Of aan geloof in Christus?

Jezus is Gods Woord en de Bijbel is toch niet Jezus?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 14 sep 2013 17:52

mohamed schreef:Jezus is Gods Woord en de Bijbel is toch niet Jezus?
Leg uit :-). De Bijbel is dus niet Gods Woord, dat beredeneer je nu.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2013 18:55

mohamed schreef:Jezus is Gods Woord en de Bijbel is toch niet Jezus?

alexander91 schreef:Leg uit :-). De Bijbel is dus niet Gods Woord, dat beredeneer je nu.

Klopt, eigenlijk hoef ik dus niks meer uit te leggen. ;)

Vervang in de volgende passage uit het Johannes evangelie 'het Woord' eens met de bijbel en dan zie je dat het fout gaat.

Johannes 1
1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Dit was in het begin bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.

1 In het begin was de bijbel en de bijbel was bij God en de bijbel was God.
3 Alle dingen zijn door de bijbel gemaakt, en zonder de bijbel is geen ding gemaakt dat gemaakt is.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 14 sep 2013 19:06

Er zijn joden die zeggen dat Hij de vleesgeworden Torah is, wat ik ook niet geloof.
Maar de vleesgeworden N.T. is helemaal raar. Dat was nog niet geschreven toen Hij geboren werd.
Laatst gewijzigd door coby op 18 sep 2013 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2013 19:19

coby schreef:Er zijn joden die zeggen dat Hij de vleesgeworden Torah is, wat ik ook niet geloof. Maar het vleesgeworden N.T. zou helemaal raar zijn, dat bestond nog niet eens toen Hij geboren werd.

Ik geloof het ook niet, want Jezus is Geest en dus geen vleesgeworden Thora.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 sep 2013 22:34

alexander91 schreef:Als je ermee op wilt houden, moet je dan een trap na willen geven? Als je er inhoudelijk geen zin meer in hebt, waarom moet je dan persoonlijk gaan worden? Geef dat gewoon aan, dan stoppen we ermee...Het is toch geen strijdje die we aan het leveren zijn!?

Oké, excuus. Ik heb me verkeerd geuit. Ik deed het te emotioneel.
Begrijpen wat er verkeerd is om te zeggen dat het erop aankomt om trouw te zijn aan Gods Woord begrijp ik nog steeds niet. Je kan toch moeilijk gaan zeggen, dat je wel ontrouw mag zijn aan Gods Woord.
Maar eigenlijk is dat een zijspoor, en gaat het in deze discussie over een ander onderwerp.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 15 sep 2013 15:20

mohamed schreef:Vervang in de volgende passage uit het Johannes evangelie 'het Woord' eens met de bijbel en dan zie je dat het fout gaat.

Johannes 1
1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.

1 In het begin was de bijbel en de bijbel was bij God en de bijbel was God.
3 Alle dingen zijn door de bijbel gemaakt, en zonder de bijbel is geen ding gemaakt dat gemaakt is.

Ik had die gedachte ook al gemaakt ja, bedankt voor je toelichting!

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 15 sep 2013 15:32

Boekenlezer schreef:Oké, excuus. Ik heb me verkeerd geuit. Ik deed het te emotioneel.
Begrijpen wat er verkeerd is om te zeggen dat het erop aankomt om trouw te zijn aan Gods Woord begrijp ik nog steeds niet. Je kan toch moeilijk gaan zeggen, dat je wel ontrouw mag zijn aan Gods Woord.
Maar eigenlijk is dat een zijspoor, en gaat het in deze discussie over een ander onderwerp.
Oke, bedankt! Ook mijn excuses.

Misschien heb ik me iets te weinig specifiek geuit. Ik zal zeker nooit goedpraten dat je ontrouw mag zijn aan Gods Woord. Dat is ook niet mijn bedoeling. Trouw zijn aan Gods Woord is goed, zeker, maar kunnen we dat en moeten we dat ook eisen? Bovendien bedoelde ik niet zozeer Gods Woord, maar veeleer de Bijbel (daar ging het immers over: teksten uit de Bijbel). Maar dan is het nog de vraag (zoals hierboven bediscussieerd wordt) of de Bijbel precies gelijk staat aan Gods Woord. Gods Woord lijkt een veel breder begrip Nog specifieker: zijn de woorden van Paulus over de positie van de vrouw, Gods Woorden, of zijn het woorden die hij uit op basis van en geinspireerd door zijn geloof in God? Zo ja, waarom kan die inspiratie nu niet anders zijn?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 sep 2013 16:20

Mohamed:
Ik geloof het ook niet, want Jezus is Geest en dus geen vleesgeworden Thora.

Je mag geloven wat je wil, maar volgens de Bijbel is het WOORD vlees geworden.
Daar is toch verschil van mening over mogelijk?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 sep 2013 17:47

alexander91 schreef:Oke, bedankt! Ook mijn excuses.

Misschien heb ik me iets te weinig specifiek geuit. Ik zal zeker nooit goedpraten dat je ontrouw mag zijn aan Gods Woord. Dat is ook niet mijn bedoeling. Trouw zijn aan Gods Woord is goed, zeker, maar kunnen we dat en moeten we dat ook eisen? Bovendien bedoelde ik niet zozeer Gods Woord, maar veeleer de Bijbel (daar ging het immers over: teksten uit de Bijbel). Maar dan is het nog de vraag (zoals hierboven bediscussieerd wordt) of de Bijbel precies gelijk staat aan Gods Woord. Gods Woord lijkt een veel breder begrip Nog specifieker: zijn de woorden van Paulus over de positie van de vrouw, Gods Woorden, of zijn het woorden die hij uit op basis van en geinspireerd door zijn geloof in God? Zo ja, waarom kan die inspiratie nu niet anders zijn?

Trouw zijn aan de Bijbel, daar ging het om. Als dat in jouw taal zo heet, dan zeg ik het gewoon zo.
Volgens 2 Timotheüs 3:16 is de hele Schrift door God geïnspireerd, dus dan lijken de onderscheidingen die je hierboven maakt mij nogal moeilijk vol te houden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 sep 2013 19:46

hubert schreef:Je mag geloven wat je wil, maar volgens de Bijbel is het WOORD vlees geworden.
Daar is toch verschil van mening over mogelijk?

Nee daarover niet, alleen over de stelling dat het Woord van God de Bijbel is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”