Reanimeren na hartinfarct/stilstand

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Angelo
Verkenner
Verkenner

ziek

Berichtdoor Angelo » 10 sep 2013 10:56

Afgelopen zondag flink gehuild.
Per ambulance naar Gelderse Vallei in Ede gebracht ivm 2de maal licht hartinfarct.

Als ze je dan plots de vraag stellen moeten we u in geval van nood re-animeren, schiet je vol.
Tranen van ongeloof angst paniek en de zwaar beladen vraag wat te doen?

Nu huil ik elke dag voor het slapen gaan omdat ik toch een tikkie bang ben om dood te gaan en de pijn die er mee te maken heeft

Angelo
Verkenner
Verkenner

Reanimeren na hartinfarct/stilstand

Berichtdoor Angelo » 10 sep 2013 11:02

Ik worstel met de vraag ofdat reanimatie kan en mag?

ik lig nu weer in het ziekenhuis na mijn 2de lichte hartinfarct in 6 maanden tijd.
De artsen stelden mij de vraag ofdat ik bij een eventuele uitval van mijn hart gereanimeerd wilde worden.
Door de angst en de pijn en natuurlijk het persoonlijk verdriet moest ik de man antwoord schuldig blijven.

Ik wacht nog op antwoord van de Dominee,want dier wist ook geen pas antwoord.

Mag je nu wel of niet reanimeren ?

Mijn gedachten zijn als het je tijd is, dan is het je tijd en moet je je niet in mengen in dat wat er gebeurt,maar mijn gevoel is zo tweestrijdig.
Ik wil nog leven ik wil nog zoveel doen ik wil nog zo graag.....
Maar als God je tot zich roept mag je dan dat proces tegenwerken?

Voor mij ingewikkelde vraag.
Wie kan mij een goed antwoord en inzicht verschaffen in de vraag "wel of geen reanimatie" ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: ziek

Berichtdoor schelpje3 » 10 sep 2013 11:03

Hoi Angelo,
Dat is heftig zeg!
En hoe is het nu met je?

Angst voor de dood is heel begrijpelijk. Je mag het aan de Heere voorleggen. Hij kent je angsten en je pijn.
Ik wens je veel sterkte en spoedig herstel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Reanimeren na hartinfarct/stilstand

Berichtdoor schelpje3 » 10 sep 2013 11:09

Volgens mij mag je je laten reanimeren.
Wel zijn er bepaalde "voorwaarden".
Het moet zin hebben, m.a.w. bij een hartstilstand op betrekkelijk jonge leeftijd bijv. of tijdens een operatie.
In het verpleeghuis, waar mensen verpleegd worden die heel ziek zijn, of hoogbejaard, wordt er bij opname verteld dat er niet gereanimeerd wordt.

Ik begreep dat je nog jong bent en vader van kindjes?
Ik weet niet of je een hartziekte hebt, maar als je verder gezond bent, is er toch niets op tegen om je van alle adequate medische hulp te laten voorzien?
Het kunnen lastige vragen zijn, uiteindelijk heb jij de eindbeslissing denk ik. Laat het wel vóóraf beschrijven!

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 10 sep 2013 11:18

schelpje3 schreef:In het verpleeghuis, waar mensen verpleegd worden die heel ziek zijn, of hoogbejaard, wordt er bij opname verteld dat er niet gereanimeerd wordt.

Dat is niet standaard hoor, je moet en mag aangeven dat je wel gereanimeerd wilt worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 sep 2013 11:34

In dat betreffende verpleeghuis wel hoor. Het verbaasde ons eigenlijk best.
Anderzijds kan ik het wel begrijpen. Wat is de zin om een man van 89, met Alzheimer in vergevorderd stadium, na een longontsteking nog te reanimeren?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 sep 2013 12:17

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 10 sep 2013 12:27

Angelo schreef:Ik worstel met de vraag ofdat reanimatie kan en mag?

ik lig nu weer in het ziekenhuis na mijn 2de lichte hartinfarct in 6 maanden tijd.
De artsen stelden mij de vraag ofdat ik bij een eventuele uitval van mijn hart gereanimeerd wilde worden.
Door de angst en de pijn en natuurlijk het persoonlijk verdriet moest ik de man antwoord schuldig blijven.

Mijn gedachten zijn als het je tijd is, dan is het je tijd en moet je je niet in mengen in dat wat er gebeurt,maar mijn gevoel is zo tweestrijdig.

Wie kan mij een goed antwoord en inzicht verschaffen in de vraag "wel of geen reanimatie" ?

Natuurlijk, waarom niet? God gebruikt ook dokters. Anders zou je ook nooit meer medicijnen mogen slikken en naar het ziekenhuis gaan of een verband om een enorme wond doen bij iemand die een ongeluk heeft gehad. Dan denk je toch ook niet: oh dat mag niet, misschien is het wel de Heer Zijn tijd? Ik zal voor je bidden. Misschien is het wel niet de Heer Zijn tijd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Bartuz

Re: ziek

Berichtdoor Bartuz » 10 sep 2013 13:14

Angelo, ik bid je spoedige genezing én de vrede van God toe.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 sep 2013 15:58

schelpje3 schreef:In dat betreffende verpleeghuis wel hoor. Het verbaasde ons eigenlijk best.
Anderzijds kan ik het wel begrijpen. Wat is de zin om een man van 89, met Alzheimer in vergevorderd stadium, na een longontsteking nog te reanimeren?

Maar wie zijn wij om te bepalen welk leven zin heeft? Dat lijkt me bijzonder gevaarlijk. Alsof God een leven van iemand met Alzheimers niet meer ten goede zou kunnen gebruiken - of die beste man of vrouw zelfs genézen! Of zeg je dat dat niet kan?

Als je hier dus bepaalt dat zo'n leven geen zin meer heeft, waarom ben je dan wel tegen euthenasie; waarom lees je dan wel vaak dat het lijden van zo iemand 'zin' kan hebben?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 sep 2013 16:00

@angelo
Allereerst heel veel sterkte aan jou en je familie met wat je nu meemaakt.

Daarnaast;
Ik zou je graag willen vertellen dat reanimatie geen tovermiddel is. Ja soms kan het levensreddend zijn maar als je in je hoofd heb; als ik zeg 'niet reanimeren' dan ga ik dood, en als ik zeg 'wel reanimeren' dan overleef ik. Nee zo werkt het niet.

Reanimatie is een middel. Als je een flinke snee in je pols zou krijgen en je raakt een heel belangrijke ader dan denk je niet; is het nu mijn tijd of zal ik deze wond afdrukken en zo gauw mogelijk naar het ziekenhuis gaan om het dicht te laten maken. Ik weet zeker dat je het laatste zou doen.
Zo kijk ik ook naar reanimatie. ( uitgezonderd als het zou gaan om een dementerende oudere bijv. of iemand die al terminaal is )

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 sep 2013 16:15

Dat lijkt mij van wel, andersom lijkt me kwalijker: iemand niet redden die wel gered zou kunnen worden. Als iemand aan het verdrinken is moet je hem toch ook gewoon uit het water vissen?
Ook gif is geschapen.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 10 sep 2013 16:24

Hoi Angelo,

Ik begrijp heel goed dat je de vraag wel of niet reanimeren tijdens een spoedopname in het ziekenhuis als heftig ervaarde. De meeste patienten aan wie deze vraag gesteld wordt reageren hetzelfde. Toch is het voor de artsen en verpleegkundigen zeer belangrijk om dit onderwerp met je te bespreken.

Ik zit regelmatig bij deze gesprekken en wil je proberen een aantal dingen mee te geven.

Je geeft aan dat dit je 2e lichte hartinfarct is in 6 maanden tijd. Ondertussen zal je vast een echo van het hart hebben gehad en zullen alle bloeduitslagen binnen zijn. Je cardioloog kan je dan ook vertellen wat op dit moment de schade is aan het hart na het 2e infarct.

Wat verder belangrijk is is je leeftijd, verdere gezondheid maar ook je leefwijze en risicofactoren.
Mocht je verder vitaal zijn en voordat je de 2 hartinfarcten hebt gehad ook dagelijks goed kunnen functioneren en de schade niet extreem groot is is de kans dat een reanimatie succesvol zal verlopen.

Waarom zal je nu wel naar het ziekenhuis gaan, je onder medische behandeling stellen, medicatie slikken eventueel aanvullende behandelingen ondergaan maar zodra je hart er mee stopt en je bent in het ziekenhuis accepteren dat niemand wat mag doen. Daarin mag je ook de weg van de Heere zien en alle middelen gebruiken.

Probeer alles ook te relativeren de artsen zijn verplicht om aan alle patienten deze vraag te stellen maar we hopen natuurlijk niet dat je ook echt in een situatie terecht komt waarbij er een reanimatie nodig is.
Net zo belangrijk is straks medicatietrouw, leefwijze (bereid zijn om deze zonodig aan te passen!), revalideren en je lichaam serieus te nemen.

Ik hoop dat je hier wat mee kan, en laat nog eens weten hoe het met je gaat en wat uiteindelijk je beslissing is geworden

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 sep 2013 16:35

Mortlach schreef:
Maar wie zijn wij om te bepalen welk leven zin heeft? Dat lijkt me bijzonder gevaarlijk. Alsof God een leven van iemand met Alzheimers niet meer ten goede zou kunnen gebruiken - of die beste man of vrouw zelfs genézen! Of zeg je dat dat niet kan?

Als je hier dus bepaalt dat zo'n leven geen zin meer heeft, waarom ben je dan wel tegen euthenasie; waarom lees je dan wel vaak dat het lijden van zo iemand 'zin' kan hebben?

Het is een verpleeghuis op reformatorische grondslag, dus er verblijven eigenlijk alleen mensen die uit de rechterflank van de ger. gezindte komen.
Iemand met Alzheimer kan niet genezen, dat is onmogelijk. En zo moet je ook niet redeneren. Men vindt daar dat God je stervensuur bepaalt, dus als een 93 jarige die al jaren in die instelling verblijft een hartstilstand krijgt, vanwege een longontsteking, grijpt men niet in.
Iemand heeft ook recht om te sterven! Niet met hulp van de dokter met een spuit, maar op natuurlijke wijze.
Je kunt iemand die aan de grens van dit leven staat, niet eindeloos terug blijven halen.
Ook bij een jong iemand zal op een gegeven moment besloten worden dat de apparaten uitgezet gaan worden.
Dan heb ik het over uitzichtloos lijden zonder hoop op enige vorm van herstel.
Er zijn veel misvattingen over een goede manier van palliatieve zorg.

Maar dit topic is geopend door een man met acute hartproblemen, die nog volop in het leven staat, kinderen heeft en geen verdere problemen heeft (?)
Soms lukt reanimatie niet. Mijn broer heeft vorig jaar getracht een vrouw te reanimeren, hij is een half uur bezig geweest, toen namen de ambu-broeders het over, maar haar hart kwam niet meer op gang.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 10 sep 2013 16:44

Ik heb helaas nu even geen tijd om uitgebreider te reageren. Maar bij de NPV (nederlands patiënten vereniging) kunnen ze je heel goed helpen met deze vragen!

Sterkte!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”