GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: GKV

Berichtdoor meribel » 07 sep 2013 13:19

Dat enige ware kerk zijn is een verleden wat mensen jonger dan 25 niet kennen, en ouder dan 25 niet vinden. Mensen ouder dan 50 hebben spijt dat ze ooit zo dachten en bij echt vrijgemaakte oudjes waar ik op bezoek kom die de scheuring aan den lijve hebben meegemaakt zit zoveel pijn en verdriet en ook die vinden niet meer dat ze de enige ware zijn.

Verder denk ik dat excuses zeker nog gaan komen. Iig een reflectie op het verleden en er voor uit komen dat er erge fouten zijn gemaakt, maar uit respect voor de ouderen die keihard een nieuwe kerk van niks hebben opgebouwd ga je niet over één nacht ijs.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 sep 2013 13:20

rotterdam schreef:Jarenlang beweren dat je de enige ware kerk ben...

Dat is meteen een heel mooi voorbeeld van zo'n kwestie.
Dat standpunt van "wij zijn de enige ware kerk" heb ik nooit zo geweldig begrepen. Als je zoiets zegt heb je wel wat te verantwoorden bij het zien van de verschillende kerkverbanden! Wat ik op zich wel kan waarderen, is het serieus nemen van het belijden aangaande de kerk, zoals je dat tegenkomt in de Apostolische Geloofsbelijdenis en art. 27-29 N.G.B. Maar het was naar mijn idee meer dan dat. Het betekende bijvoorbeeld ook een gesloten organisatiecultuur. Je werd geacht te participeren in de G-organisaties, en anders was je niet goed gereformeerd. Dat zijn uitwerkingen waar ik helemaal niet van overtuigd ben. Het was naar mijn idee nogal doorgeschoten naar "rechts".
Maar wat kreeg je daarna? Een doordachte, weloverwogen bezinning daarop, waarbij het kernpunt van het belijden van de kerk vastgehouden werd? Welnee! Je kreeg een reactie totaal de andere kant op, van de weersomstuit. Naar dat hele belijden aangaande de kerk werd vervolgens de middelvinger opgestoken, om het voortaan maar lekker te negeren en te verzwijgen.
Nou ja goed, dat zeg ik wat zwart-wit, want dat laatste zul je niet van alle predikanten kunnen zeggen, natuurlijk. Maar dit is wel het karakter van de veranderingen zoals ik ze ervaren heb. Eerst heel strak, tot het krampachtige toe, wat je niet zo geweldig begrijpt. En vervolgens helemaal de andere kant opslaan, en alle teugels helemaal loslaten. Het eerste is wat onbegrijpelijk, en het tweede is compleet dwaas en onvolwassen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 sep 2013 13:24

@boekenlezer

Dat jij de verzuiling waar de gkv in leefde niet begrijpt verbaast me.
Het is mensen uit de greformeerde gemeentes iig ook niet vreemd. Dat was niet voorbehouden aan vrijgemaakten.

Inmiddels is de vrijgemaakte wereld opengegooid. Kan je nog niet over andere kerken zeggen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 sep 2013 14:25

mealybug schreef:Je hebt het nu over de onbekeerde mens, die zich liever verhoogt dan vernedert, correct?
Niet de mens die een ander altijd uitnemender acht en geen hierarchie kent, maar een samenkomst van broeders en zusters kent, en net als de apostel: niet heersend over andermans geloof.

Ik schetste vooral een menselijke karaktertrek. Bovendien denk ik dat de bekeerde mens er ook niet helemaal gevrijwaard van zal zijn, aangezien die niet boven de zonde uit is.

En de onbekeerde mens? Hahaha, die kennen ze helemaal niet in de GKV. In de GKV is iedereen bij voorbaat bekeerd. :lol:
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 07 sep 2013 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 sep 2013 14:26

meribel schreef:@boekenlezer

Dat jij de verzuiling waar de gkv in leefde niet begrijpt verbaast me.
Het is mensen uit de greformeerde gemeentes iig ook niet vreemd. Dat was niet voorbehouden aan vrijgemaakten.

Inmiddels is de vrijgemaakte wereld opengegooid. Kan je nog niet over andere kerken zeggen.

Het gaat me niet om de verzuiling in het algemeen, zoals het hebben van een eigen politieke partij en eigen scholen als christelijke bevolkingsgroep. Mijn moeite zit meer in de specifieke uitwerking van het ware-kerk-zijn, dat dat in zou houden dat je van die exclusieve organisaties hebt waarbij het een heilige plicht is om erin te participeren, en waarvan gelijkgelovigen van een net wat ander kerkverband rigoureus uitgesloten zijn. Ik begrijp niet goed waarom dat zou volgen uit het belijden van de kerk.
De verzuiling in reformatorische kring heeft dat rigide karakter niet zo op die manier.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 sep 2013 15:05

@boekenlezer

Dat was vroeger. Die manier van denken is al lang niet meer.

Mensen hebben spijt van dat denken van vroeger als je ze spreekt. Paat eens met een vrijgemaakte zou ik zo zeggen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 sep 2013 18:10

meribel schreef:@boekenlezer

Dat was vroeger. Die manier van denken is al lang niet meer.

Mensen hebben spijt van dat denken van vroeger als je ze spreekt. Praat eens met een vrijgemaakte zou ik zo zeggen.

Oui, je sais.
Maar je vroeg aangaande de verzuiling waar de gkv in leefde. Verleden tijd dus.

Overigens kwam ik nog een artikel tegen over het onderhavige onderwerp:
'Vrijgemaakte' gereformeerden: vrouwelijke dominee is prima

Dit werd geschreven aan het begin van het jaar 2008:
Rappe vrijgemaakte revolutie

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 sep 2013 19:13

Boekenlezer schreef:
En de onbekeerde mens? Hahaha, die kennen ze helemaal niet in de GKV. In de GKV is iedereen bij voorbaat bekeerd. :lol:

Ik vind een kerk vol onbekeerden ongeveer net zo vreemd als een GG predikant op de kermis.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 sep 2013 19:36

Daar ben ik inderdaad ook niet van. Maar toen ik nog van de GKV was, vond ik de GKV nogal weinig kritisch op het punt van het christelijke leven.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 sep 2013 19:54

Boekenlezer schreef:Daar ben ik inderdaad ook niet van. Maar toen ik nog van de GKV was....

Ik roep u ertoe op, broeders, door de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat u
allen eensgezind bent in uw spreken, en dat er onder u geen scheuringen zijn, maar dat u
hecht aaneengesmeed bent, één van denken en één van gevoelen.
11 Want mij is over u bekendgemaakt, mijn broeders, door de huisgenoten van Chloë, dat
er ruzies onder u zijn.
12 Ik bedoel dit, dat ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, ík van Apollos, ík van Kefas, en ík
van Christus.
13 Is Christus verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of bent u in de naam van Paulus
gedoopt?
14 Ik dank God dat ik niemand van u gedoopt heb dan Crispus en Gajus,
15 zodat niemand kan zeggen dat ik in mijn naam gedoopt heb.
16 Ik heb echter ook nog het huisgezin van Stefanas gedoopt. Verder weet ik niet of ik nog
iemand anders gedoopt heb.
17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te
verkondigen, niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus zijn inhoud niet
verliest.
18 Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid, maar voor
ons die behouden worden, is het een kracht van God.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 sep 2013 19:59

:roll: Wat nu joh? Een ingeving?
Ik spreek bepaalde woorden, en spontaan moet je denken aan een tekst?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2013 08:14

Ik word een beetje moe van dit topic... Beetje zwartmakerij allemaal. Als men in het verleden dingen fout heeft gedaan is dan niet goed en als men daarmee breekt is dat ook niet goed :-)

Boekenlezer, je geeft aan dat het je om het nieuws ging maar je vervalt nu een beetje in een herhalend je frustraties op je oude kerk te botvieren door alles wat ze doen af te kraken. Het wordt een grote klaagzang op de gkv. Wat is daar je doel mee, wordt jij of iemand er beter van....

Kritiek hebben op dingen, prima... Maar de manier waarop is totaal niet inhoudelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 sep 2013 12:02

Marnix schreef:Als men in het verleden dingen fout heeft gedaan is dan niet goed Maar de manier waarop is totaal niet inhoudelijk.

O.K. duidelijk - dan maar even een reactie van een "niet oud GKV'er".

Fouten uit het verleden worden nu benoemd als "voortschrijdend inzicht" en niet als fouten.

De geschiedenis leert ons dat alle afscheidingen vanaf 1834 o.l.v. Hendrik de Cock zinloos zijn geweest.
De Gereformeerden zijn ondertussen weer samen met de Hervormden, de G.K.V. gaat steeds meer lijken op de Synodaal Gereformeerde kerk van voor de P.K.N.
De protestante afscheidingen vertonen het beeld van de repeteerde breuk.
Telkens weer wordt "de waarheid" opnieuw uitgevonden.
Niemand kan het verschil uitleggen tussen de G.G. en de H.H.K.
Het getuigt van een enorme hoogmoed om te denken dat je als minikerkje de waarheid in pacht zou hebben.
We hadden onze tijd en ons geld beter kunnen besteden.

We hebben nu al een G.K.V. en een N.G.K. - wat gaat er nu gebeuren ? Weer een scheuring ?
Ik ben bang van wel.
De G.K.V. in hersteld verband staat al weer in de stijgers.
Ook deze keer zal het dwars door gemeenten, families en gezinnen gaan.
Ruzies, geschreeuw en verdriet zal het gevolg zijn, net als alle voorgaande keren.
Veel sterkte.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 sep 2013 13:09

k vind een kerk vol onbekeerden ongeveer net zo vreemd als een GG predikant op de kermis.

Ik ken vele predikanten, voorgangers en Bijbelstudieleraren die er een boel voor over zouden hebben om zo een kerk te mogen toespreken, en bovendien sta ik zelf ook te "trappelen" , maar ja ik ben een vrouw.... :-oo

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 sep 2013 14:53

Ik bespeur bij Boekenlezer een hoop frustratie. Dat kleurt de bril zal ik maar zeggen. De gkv is de afgelopen jaren flink aan het veranderen, dat zal niemand ontkennen. De houding van vroeger, moet je wellicht ook in historisch verband zien. Mijn grootouders hebben de scheuring meegemaakt, welke letterlijk door families en gezinnen heen ging. Maar....men was volstrekt overtuigd van het eigen gelijk. Nou ja, van de Bijbelse noodzaak tot scheuren. Mijn moeder kreeg dat dus ook mee van huis uit, hoewel mijn grootouders redelijk "vrijzinnig" waren door niet te stellen dat de GKV de enige ware kerk was. Desalniettemin, 1 a 2 generaties geleden was het veel strikter en was men overdreven bezig met het veiligstellen van de kerk die men juist had afgescheurd.
De huidige generatie is niet "belast" met deze achtergrond, vandaar dat je nu veel meer veranderingen ziet dan pak em beet 20/30 jaar geleden.

Commentaar dat het nu allemaal wel kan, en toen niet, is wat goedkoop. Het is gewoon een kerk in ontwikkeling. Een kerk die door haar oorsprong 50 jaar strikt aan haar initiële waarheden vasthield. Voortschrijdend inzicht wil ik het noemen. En wellicht het realiseren dat de scheuring van toen, heden ten dage niet nodig was geweest.

Maar achteraf kijk je de koe in de kont....

En voor de goede orde, ik ben in die kerk opgegroeid, in naam nog steeds lid, hoewel ik al 2 jaar ergens anders kerk. Ik zie de pijnpunten, de worstelingen van haar leden en wel meer....maar dat is voor mij geen reden om ergens anders te kerken. Daar liggen andere redenen aan ten grondslag. De GKV is mijn kerk niet meer, kritisch ben ik zeker, maar ik zie wel de oprechtheid van haar leden om de bijbel open te slaan en te zoeken naar antwoorden. Dat niet iedereen dat kan waarderen en het afschildert als fouten uit het verleden, oppervlakkigheid is jammer maar ook wel weer tekenend.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”