Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Speedy » 06 sep 2013 15:34

esli schreef:
Dan ga je ervan uit dat de kerken die vrouwelijke ambtsdragers hebben, dit wel als zonde zien en dat die zonde dus goed gepraat moet worden. Waarschijnlijker is het dat men echt gelooft dat het goed is als vrouwen ook toegelaten worden tot het ambt. Met ziet het dus niet als zonde en die hoeft dus ook niet goed gepraat te worden.

Ik verwijs naar de uitspraak van prof Douma die heel goed verwoord hoe je via kanttekeningen uiteindelijk bij het 'ja' terecht komt.

Dit soort denken is ook bevestigd door bijvb een Kuitert die aangegeven heeft niet meer in de hele boel te geloven en hij bevestigd dat dit soort denken gebruikt wordt om uiteindelijk je zin te krijgen en anderen voorbij te lopen. Nou en Kuitert en Den Heijer hebben hun zin wel gekregen in de Gereformeerde Kerk.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 06 sep 2013 15:38

Ik heb goeie preken van vrouwen gehoord. Swaantje Kooy, Lisa Bevere, Corrie ten Boom. In Hem is mannelijk noch vrouwelijk. Trouwens, de Heer spreekt toch? Meestal zie je dat ze het samen doen trouwens. Ik ken weinig vrouwen die echt een gemeente leiden, meestal is het hun man en spreken zij ook.
Priscilla en Aquila deden het ook samen.
Laatst gewijzigd door coby op 06 sep 2013 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 sep 2013 15:43

Als je aansluiting wilt houden met een nieuwe generatie zul je steeds je standpunten moeten herijken. Dat is heel normaal en gebeurt ook altijd, ook binnen de kerk. De bevrijding komt nu eenmaal van binnen uit.
Wij denken anders dan in Bijbelse tijden en weten meer dan bv Paulus. Je kunt je hoofd wel in het zand steken, maar dat getuigt van weinig realisme.
De Bijbel verandert niet, Gods volk wel. Dat evolueert nog steeds.
Vroeger had je ook profetessen. Nu vrouwelijke predikanten. Gevolgd door homoseksuele predikanten.
Nou en?

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 06 sep 2013 15:46

Afbeelding
Ze moeten wel zwijgen, maar de kinderdienst voorgaan is dan weer geen probleem.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 sep 2013 15:50

hubert schreef:Als je aansluiting wilt houden met een nieuwe generatie zul je steeds je standpunten moeten herijken. Dat is heel normaal en gebeurt ook altijd, ook binnen de kerk. De bevrijding komt nu eenmaal van binnen uit.
Wij denken anders dan in Bijbelse tijden en weten meer dan bv Paulus. Je kunt je hoofd wel in het zand steken, maar dat getuigt van weinig realisme.
Vroeger had je ook profetessen. Nu vrouwelijke predikanten. Gevolgd door homoseksuele predikanten.
Nou en?

Dat laatste vind ik best raar klinken, alsof het een derde menssoort is.
En homoseksuele predikanten heb je toch al.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 06 sep 2013 16:36

gravo schreef:Of denkt iemand werkelijk dat een kerklid van onder de dertig jaar zich ook maar een seconde druk maakt om een vrouwelijke predikant?

Nou, hier is er eentje hoor! Ik heb nog wel een paar jaartjes te gaan voor ik dertig ben, en ik heb mij toch al heel wat secondes druk gemaakt om vrouwelijke predikanten. En zo ken ik er nog wel een paar.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2013 16:47

hubert schreef:Als je aansluiting wilt houden met een nieuwe generatie zul je steeds je standpunten moeten herijken. Dat is heel normaal en gebeurt ook altijd, ook binnen de kerk. De bevrijding komt nu eenmaal van binnen uit.
Nou en?

Begrijp me goed Hubert, van mij mag het, ik ben geen tegenstander van de vrouw in het ambt maar de argumenten "Gods volk evolueert en voortschrijdend inzicht" dat vind ik te makkelijk, gereformeerde smoesjes.

Theologische hersengymnastiek voor gevorderden.

Wat hebben ze dan zitten doen daar in het derde jaar van de 2e wereldoorlog ?
Europa staat in brand, de gasovens roken en in Nederland ? niks aan de hand gewoon een kerkscheuring.
Jaren daarna werd de boodschap van de GKV gebracht als zijnde "de enige en ware leer der zaligheid".
Andersdenkenden werden beledigd, in de ban gedaan, geëxcommuniceerd.
Theologische kwesties trokken scheidslijnen dwars door families, verjaardagen werden gevierd op 2 dagen, 1 dag voor de vrijgemaakte kant van de familie en 1 dag voor de synodale kant.
Als je lid wilde worden van de GKV moest je schuld belijden, vraag 3 opnieuw beantwoorden.

Het zou fairder zijn om te zeggen "sorry we hebben ons vergist en sorry voor al het leed dat we hebben veroorzaakt, trouwens wat staat een terugkeer naar de P.K.N. nu nog in de weg ?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 sep 2013 17:34

Marnixl schreef:Ik weet niet of het ideaal is, daar ben ik niet echt over uit nog... maar beter dan al die mensen die helemaal geen predikant hebben omdat er veel meer kerken zijn dan predikanten. Zo is er in mijn woonplaats ook een gemeente, vacant sinds oprichting in 1932 of zo.

Bij deze een prikkelende stelling: Beter een vrouw dan helemaal geen predikant.
Auww, bij gebrek aan BETER!!! Ik proef hierin: vrouwen zijn tweede-rangs-mensen. Als er geen mannen zijn kunnen we beter genoegen nemen met vrouwen dan met niks.
Speedyl schreef: Deborah bleef mooi bij de tent en daar kwamen de mannen om haar adviezen. Zouden de vrouwen zich dat eens ter harte nemen als ze het Deborah voorbeeld gebruiken.
Het is echt geen wet hoor dat vrouwen bij hun tent/huis blijven zitten. Probeer je eens voor te stellen wat er gebeurd zou zijn als Deborah niet bij haar tent was blijven zitten. Dan hadden veel meer mensen haar adviezen gehoord ….

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat er gezegd wordt over de vrouw in 1 Tim.2 ... yep, dat houden we er in natuurlijk, anders gaan we ‘definitief een verkeerde weg op’.
(Alsof een eventuele fout van definitief belang is voor 'de verkeerde weg. (Daaronder versta ik nog altijd de dingen die van fundamenteel belang zijn)
Vers 8 komt er kennelijk minder 'letterlijk' opaan: Ik wil dan dat de mannen op alle plaatsen bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en meningsverschil.
Let erop dat er in vers 9 staat: EVENZO!!! Iets met consequent en/of hypocriet….??? (waarom wordt het één met man en macht gehanteerd, en het ander genegeerd?)

We komen al een heel eind als we terug gaan naar de grondtekst. De cultuur heeft wel degelijk invloed gehad op de vertaling, en één en ander is echt niet altijd een zaak van 'nader inzicht'. Er zijn heel wat dingen weg vertaald die er in de grondtekst wel staan.
Junia wordt Junias. Door de Griekse naam van een ander accent te voorzien, lazen zij Junias, wat dan een mannennaam zou zijn. Deze naam komt echter niet voor in Griekse en Latijnse teksten uit die tijd, terwijl de naam Junia zeer gangbaar was. (bron o.a. Wikipedia)

Verder uit het boek "vrouwen in de gemeente": In de King James wordt in het N.T. 930 keer niet uitdrukkelijk een vrouw genoemd, terwijl de grondtekst wel degelijk aangeeft dat het ook om vrouwen gaat.
Erger nog, de lezer van de vertaling kan makkelijk denken dat het in al deze gevallen alleen om mannen gaat. Het mannelijk zelfstandig naamwoord anthropos betekent ‘mens, menselijk wezen, mannelijk dan wel vrouwelijk’ In de K.J. wordt het 560 keer weergegeven met ‘man’. Daarnaast kent het Grieks het woord aner = mannelijk persoon, in onderscheid van de vrouw. Ook dat wordt vertaald met man, uit de vertaling kan de lezer dus niet meer opmaken of ‘man’ een weergave is van het Griekse woordvoor ‘mens’ of het Griekse woord voor ‘man’.
Het gevolg is dat t als de lezer het woord ‘man’ in alle gevallen opvat als een ‘mannelijk persoon’ en nooit als ‘mens, mannelijk of vrouwelijk’ zoals de schrift wel degelijk bedoelt.
Het mannelijk zelfstandig naamwoord adelphos betekent broeder en wordt meer dan 200 keer gebruikt in de zin van medegelovige zonder verwijzing naar het geslacht.
Hoeveel lezers weten dat het in al deze gevallen betrekking heeft op mannen EN vrouwen? En van hen die dit wel weten, veranderen hun instelling zodanig dat zij in elk van deze 200 gevallen bij het mannelijk zelfst.nw. adelphos ook denken aan vrouwen? Hetzelfde geldt voor diverse andere mannelijke zelfstandige naamwoorden voor ‘ware christen’, zonder verwijzing naar geslacht. Denk aan mathetes ‘mannelijk of vrouwelijke dicipel’ ongeveer 30 keer. Of aan huios ‘mannelijke of vrouwelijke zoon (van God of Abraham), ongeveer 10 keer. Of aan teknon ‘kind, jongen of meisje’ dat 5 keer voorkomt en ten onrechte met ‘zoon’ wordt vertaald. Het onbepaalde voornaamwoord ‘tis’ betekent ‘iemand’ maar wordt 130 keer in het Engels vertaald met ‘een zeker man’. De meeste lezers houden er geen rekening mee dat het woord ‘iemand’ nooit betrekking heeft op uitsluitend ‘een man’ maar altijd op ‘een man en/of een vrouw’. Zodoende gaat een woord dat bedoeld is om de vrouwen in te sluiten, fungeren als een woord dat vrouwen uitsluit.
Velen kijken bij het bestuderen van de rol van de vrouw in de Bijbel alleen maar naar die teksten waarin de vertaling uitdrukkelijk spreekt van ‘vrouw’ of ‘vrouwen’ en zien bijna 1000 teksten over het hoofd die vrouwen wel degelijk insluiten. Teksten die direct te maken hebben met de rol van de vrouw in het werk van de Heer”.

Over dit onderwerp is al veel gezegd in dit topic: viewtopic.php?t=26049
Leestip: waarom geen vrouwen van Janice Rogers, Loren Cunningham & David Hamilton, en vrouwen in de gemeente van George en Dora Winston.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 06 sep 2013 18:14

maaarten schreef:Nou, hier is er eentje hoor! Ik heb nog wel een paar jaartjes te gaan voor ik dertig ben, en ik heb mij toch al heel wat secondes druk gemaakt om vrouwelijke predikanten. En zo ken ik er nog wel een paar.

De vraag is eigenlijk niet of je je druk maakt of niet. De vraag is wanneer je je verzet opgeeft tegen een niet te stuiten ontwikkeling. De vraag is eigenlijk: wat ga je doen?
Ga je je eigen kerkgemeente verlaten als er toch gekozen worden voor de openstelling van het ambt voor de vrouw?
Of niet.
Indien wel, ga je je dan bij een andere gemeente of kerkverband aansluiten.
Of niet?
Indien wel, ga je weer weg als ook daar een vrouwspersoon als ouderling of predikant verschijnt?
Of niet?
Indien wel, zul je je uiteindelijk aansluiten bij een hele kleine groep die het verbod nog handhaaft?
Of niet?
Indien wel, als je als laatste overblijft, blijft je standpunt dan ook nog over?
Of niet?
En wat dan? Denk je dan niet met spijt terug aan al die jaren dat je onverbiddelijk hebt vastgehouden aan je standpunt, nu je zonder de zegen van een hechte christelijke gemeenschap verder moet?

Alles verandert, daarom verandert iedereen. Jij ook. Denk er nog eens aan over een jaar of tien.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 06 sep 2013 18:15

Het enige steekhoudende argument dat ik zou op dit moment kunnen bedenken om vrouwen van de kansel te weren, zou liggen in de aard van de vrouw in vergelijking met de man. Vrouwen zitten anders in elkaar dan mannen (dus niet slechter of beter, anders). En nu begeef ik me op glad ijs, of wordt ik zwart wit: vrouwen hebben over het algemeen minder moeite om te geloven; mannen hebben sterker een gevoel van onafhankelijkheid in hun natuur zitten. Er zijn heel veel uitzonderingen hierop natuurlijk, maar ik zie dit ook erg terug in relaties tussen mannen en vrouwen. Ziet iemand wat ik bedoel of is dit nu een hele stomme gedachte.

Meer irrationeel is de wil van een man in onze cultuur om een man als leider te hebben en niet een vrouw.

Meer gericht op de Bijbel vind ik dat het vraagstuk moeilijk ligt. De Bijbel of Paulus lijkt er behoorlijk duidelijk over te zijn. Echter, de situatie van nu is anders dan toen. Nu zijn vrouwen vaak veel hoger opgeleid dan toen mogelijk was. Het zou over het algemeen niet logisch zijn als ze zomaar een vrouw aan het woord zouden laten. Bovendien zou de Bijbel heel revolutionair zijn geweest als het overduidelijk als richtlijn had dat vrouwen gelijke plaatsen moesten vervullen in de gemeente. (Het wordt wel subtieler gezegd dat in Christus man en vrouw gelijk zijn.) En revolutionair in dit soort opzicht (cultureel), zou waarschijnlijk niet goed zijn voor de verspreiding van het christendom. Waarom zou God niet rekening houden met de ontvankelijkheid van mensen om het evangelie aan te nemen, door cultureel revolutionaire ideeen op te leggen die waarschijnlijk in het verkeerde keelgat zouden vallen. Natuurlijk lijkt deze gedachtegang van mij op een vorm van ongeloof in Gods kracht, maar dat is het allerminst. Maar ik kwam laatst eens op Exodus 13 vers 17 terecht:

" Toen de farao het volk had laten vertrekken, leidde God hen niet langs de weg die door het gebied van de Filistijnen loopt, ook al was dat de kortste route. God dacht namelijk: Als ze strijd zouden moeten leveren, konden ze wel eens spijt krijgen en teruggaan naar Egypte. 18 Daarom liet hij het volk een omweg maken en door de woestijn naar de Rietzee trekken."

Waarom zou God zo denken? Hij is toch almachtig? Of wil Hij niet werken op deze wijze? Wil Hij mensen leiden, of marionetten verschuiven over de wereld? Dat eerste denk ik.
Zou God niet ook (eerbiedig bedoeld) gedacht kunnen hebben: "als de Grieken het evangelie aan moeten nemen samen en hun culturele normen volledig zouden moeten veranderen, konden ze wel eens spijt krijgen en zich toch niet bekeren."

Of leg ik deze tekst in exodus nu helemaal verkeerd uit?

Ik vind het wel typerend over hoe God handelt. Het christendom overstijgt culturen, maar vestigt zich in culturen. Het christendom werd eerst geleid door de Joodse cultuur, vervolgens door de west-Europees heidense cultuur (denk aan de namen van feestdagen, dagen van de week etc. zo heidens als wat, maar we veranderen het niet), nu hebben we ook de vermenging met afrikaanse culturen, maar het christendom begint ook steeds meer de Aziatische of Chinese cultuur binnen te dringen. Doordat het christendom zich zo goed kan verenigen en nestelen in alle soorten culturen, kan het overal doordringen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 06 sep 2013 18:58

Alexander91 schreef:
De Bijbel of Paulus lijkt er behoorlijk duidelijk over te zijn

Tja, dat vind ik dus niet.
Vandaag las ik nog in Joël 2, waar het volgende staat:

'Daarna zal het geschieden
dat Ik Mijn Geest zal uitstorten op alle vlees:
uw zonen en uw dochters zullen profeteren, uw ouderen zullen dromen dromen,
uw jongemannen zullen visioenen zien.'

God maakt dus geen onderscheid.
In 1 Kor 11:5 staat 'Iedere vrouw die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd'. Men is het er over eens dat het hier over gewoontes in de gemeente gaat, dus waarom zou God een vrouw de gave van profetie geven, maar haar ook laten zwijgen? Dus spreekt elkaar tegen. Vers 26 (van hoofdstuk 14) spreekt erover dat iedereen wel iets heeft tijdens een dienst: een psalm, of een onderwijzing etc.
En in Hand 21: 8 wordt gesproken over 4 maagden, die profeteerden.

En die 'zwijgtekst' (1Kor 14:34) kan je pas begrijpen als je in een synagoge bent geweest: vrouwen zitten daar apart van de mannen. Als ze vragen hadden moesten ze dat niet zo maar door de synagogen schreeuwen, maar daar thuis over beginnen.

Ik heb zeker niet op alle teksten antwoorden, maar ik denk wel dat het wat ingewikkelder ligt dan in eerste instantie lijkt.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 sep 2013 19:01

Denk ook aan de revolutionaire wetten mbt het houden van slaven.
Niet, schaf de slavernij af. Maar tegelijk was het ongelooflijk bijzonder dat een slaaf na zoveel jaar de keuze voor vrijheid had,

maaarten

Berichtdoor maaarten » 06 sep 2013 20:45

gravo schreef:Alles verandert, daarom verandert iedereen. Jij ook. Denk er nog eens aan over een jaar of tien.

Een zeer aanvechtbare stelling.
Jij moet leren je geest te voeden met het onvergankelijke Woord van God, in plaats van met het geraaskal van Heraclitus.

Alle vlees is als gras
en al zijn heerlijkheid als een bloem in het gras;
het gras verdort
en de bloem valt af,
maar het woord des Heren blijft in der eeuwigheid.

Maar over 10 jaar zal ik er nog eens over nadenken en mij verheugen over de genade waarmee Hij zijn Bruidskerk heeft bewaard voor het geraaskal en de dwalingen van de wereld, DV.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 06 sep 2013 21:32

maaarten schreef:Jij moet leren je geest te voeden met het onvergankelijke Woord van God

Misschien moet jij dan leren om hoofdzaken van bijzaken te scheiden?
Het onvergankelijke Woord van God is Zijn uitnodiging en eis om Hem lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf.
Ik wil mijn geest laten voeden met Zijn Geest van liefde, heiligheid en onbevattelijke grootheid.

En blijf jij dan maar tobben over die vrouwen die de roeping voelen om dat onvergankelijke Woord door te geven on Zijn Koninkrijk groter te maken en de lofzang gaande te houden.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 sep 2013 22:54

Iemand het artikel al gelezen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”