Hoor jij nog wel eens wat NIEUWS in de kerk? En wat dan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Hoor jij nog wel eens wat NIEUWS in de kerk? En wat dan?

Berichtdoor elbert » 06 sep 2013 09:52

Als geestelijk voedsel vergeleken kan worden met gewoon voedsel, dan kan het goed zijn om iets nieuws te proeven, even aangenomen hebbend dat het gezond (d.w.z. bijbels) is.
Maar het is ook niet verkeerd om voedsel tot je te nemen waar je al bekend mee bent.
We hebben niet altijd een ander soort gerecht op tafel staan. Zo eten we bijvoorbeeld elke dag brood. De Israelieten aten 40 jaar hetzelfde voedsel (manna). Dat was blijkbaar goed voor ze.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 06 sep 2013 10:10

Janvanverweg schreef:uiteindelijk gaat het erom dat wij 'onderhouden al wat bevolen is" (mat 28)
elke preek of bijbelstudie zou daar daartoe moeten werken. (toch?)

Daar geloof ik niks van.
Het gaat er om dat wij God lief hebben boven alles en onze naaste als onz zelf.
Vanuit die liefde komt het doen van wat God wil, het behagen van God.

Als je van iemand houdt wil je meer en meer van hem. Je wilt ook meer van hem weten, je wilt hem beter leren kennen.

Dat bereik je niet doior week in week uit te roepen dat we allemaal zondaren zijn en dat we bekering noedig hebben. Het si een waarheid als een koe, maar we roepen ook niet iedere keer dat we meoet slapen en eten.

God leren kennen en Zijn onmetelijke liefde én rechtvaardigheid vraagt om nieuwe inzichten en zicht in het Vaderhart.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 06 sep 2013 10:28

JeeWee schreef:Daar geloof ik niks van.
Het gaat er om dat wij God lief hebben boven alles en onze naaste als onz zelf.
Vanuit die liefde komt het doen van wat God wil, het behagen van God.

het leren onderhouden is niet een dwingend opleggen tegen het eigen denken/verlangen in.

het gaat er idd om om God, naaste en zelf lief te heb ben. dat ben ik met je eens, dat is de basis.
maar hoe we dat doen, daarin kan ik best nog wat leren.
in een prediking die aan gelovigen gericht is hoef ik niet te horen dat we God moeten liefhebben, dat weet de goe-gemeente al. wel hoe ze dat liefhebbwen nog meer handen en voeten kunnen geven, hoe we nog meer op Christus kunnen gaan lijken.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 sep 2013 10:36

Janvanverweg schreef:in een prediking die aan gelovigen gericht is hoef ik niet te horen dat we God moeten liefhebben, dat weet de goe-gemeente al. wel hoe ze dat liefhebbwen nog meer handen en voeten kunnen geven, hoe we nog meer op Christus kunnen gaan lijken.

Wat een arme prediking zeg.
Er zit niet alleen goegemeente in de kerk, maar soms ook gasten, of als het via internet wordt uitgezonden, ook zoekende zielen.
En het moet steeds vernieuwd worden. Want ook bekeerde schaapjes kunnen afdwalen!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 06 sep 2013 10:51

schelpje3 schreef:Wat een arme prediking zeg

wat zou een ander onderwerp voor prediking (aan gelovigen) kunnen zijn ?
en voldoet die prediking dan ook aan de opdracht in mat 28?

ik denk dat veel christenen geen discipelen maken omdat ze niet weten hoe ze dat moeten doen en wat dat eigenlijk inhoud. de laatste woorden van Jezus op aartde worden zwaar genegeerd.

mensen vragen zich af waarom kerken verdeeld zijn en waarom er zoveel misstanden in de kerk zijn, maar 'bijbelgetrouwe kerken' wijken af van wat Jezus ons vraagt te doen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 06 sep 2013 10:56

schelpje3 schreef:Wat een arme prediking zeg.
Er zit niet alleen goegemeente in de kerk, maar soms ook gasten, of als het via internet wordt uitgezonden, ook zoekende zielen.
En het moet steeds vernieuwd worden. Want ook bekeerde schaapjes kunnen afdwalen!

O, en dacht je nou echt dat er in de kerk mensen zitten, zelfs gasten, dien niet weten dat ze bekeerd moeten worden?
Op school begin je toch ook niet iedere keer bij les 1?

Wie wij zijn, weet ik nu onderhand we...
Maar ik wil meer en meer horen hoe God is, meer op Jezus gaan lijken, verrukt worden door de diepgang in Zijn woorden....

Voorbeeldje:
Als Naomi terug komt uit Moab, zegt zij: "Noem mij maar Mara". Zij noemt zichzelf Bitterheid, vol heen gegaan en leeg terug gekomen. Naomis is niks meer, zegt ze zelf.

Maar.... God blijft haar Naomi noemen, want de Geest noemt haar steeds weer Naomi. Je kunt van alles van jezelf vinden, maar God blijft je zien als de liefelijke, in Zijn Zoon..
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2013 12:26

schelpje3 schreef:Wat een arme prediking zeg.

Je moet wel goed lezen. Hij zegt: In een prediking die aan gelovigen is gericht

Wat niet wil zeggen dat er niets wordt gezegd tegen ongelovigen. Jan stelt juist dat het geloof steeds vernieuwd moet worden en dat het belangrijk is dat de prediking aan de gelovigen (en geloof en daardoor Gods beloften zijn wel de basis van de Kerk) daarop gericht is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”