'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: 'Vrouw stelt zich kandidaat voor SGP'

Berichtdoor hubert » 06 sep 2013 11:24

Tante Pollewop schreef:Ehh. dit gaat niet over de gemeenteraad, maar over een kerkelijk ambt.

Het gaat erom of vrouwen mogen regeren in de samenleving en de kerk. Dit wordt namelijk betwist met Bijbelteksten.
Dit rapport haalt al die vooroordelen onderuit met de visie dat de Bijbel cultuur en tijdgebonden spreekt.
Grappig dat ik 40 jaar geleden zo'n soort kerk verlaten heb omdat zij dit toen niet inzagen.
Op dit forum beweer ik altijd dat alles 50 jaar achterloopt in reformatorische kerken en dit bevestigt de juistheid van mijn visie weer eens. Ook met de visie op homoseksualiteit zal het zo gaan.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2013 11:37

Tante Pollewop schreef:Ehh. dit gaat niet over de gemeenteraad, maar over een kerkelijk ambt.

De argumenten zijn hetzelfde.

Blijft de vraag ; Wie of wat is nu veranderd ? De mens of de schrift (uitleg) ?
Waarom hebben ze (de G.K.V.) andere kerken "te vuur en te zwaard" hiervoor bestreden ?
Je moest eens weten welke beledigingen ik naar "mijn hervormde hoofd" heb gekregen vanwege de vrouw in het ambt.
70 jaar lang - een standpunt huldigen - geen vrouwen in kerkelijke ambten en dit, inclusief een veroordeling en soms zelf beledigingen naar anderen verdedigen.
En huppekee gewoon de hele zwik overboord - onderbouwing ; zoals gewoonlijk - een veelheid van woorden,
theologische hersengymnastiek.

Is er nog iemand die dit voor vol neemt ? Dit is toch kolderiek of ben ik nu in de war ?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 sep 2013 11:45

Rdam:
Is er nog iemand die dit voor vol neemt ? Dit is toch kolderiek of ben ik nu in de war ?

Nee hoor, je bent echt niet in de war. Wees maar blij dat je je tijdig hebt onttrokken aan deze kerken.
Het zou je leven behoorlijk verpest hebben.
Ik beweer steeds dat alles 50 jaar later gebeurt in refokerken en zie de juistheid van mijn stelling opnieuw bevestigd. Zo zal het ook gaan met homoseksualiteit, kleding voorschriften, reizen op zondag, films kijken, computer etc.
Jammer dat ze overal achter aan lopen. De christelijke gemeente behoort een licht op een berg te zijn en niet een binnenwaarts gekeerd, achterlijk groepje. Voorop lopen in anti-discriminatie en opkomen voor de zwakken, zieken en ellendigen daar gaat het om. Avangardistisch heet dat!!!!
Laatst gewijzigd door hubert op 06 sep 2013 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 sep 2013 11:47

hubert schreef:Nee hoor, je bent echt niet in de war. Wees maar blij dat je je tijdig hebt onttrokken aan deze kerken.
Ik beweer steeds dat alles 50 jaar later gebeurt in refokerken en zie de juistheid van mijn stelling opnieuw bevestigd. Zo zal het ook gaan met homoseksualiteit etc.

Ben ik mee eens, de wetteloosheid zal toenemen en de zonde zal meer en meer goedgepraat worden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 sep 2013 11:54

Speedy:
Ben ik mee eens, de wetteloosheid zal toenemen en de zonde zal meer en meer goedgepraat worden.

Verdiep je liever in het begrip 'zonde' alvorens te oordelen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 sep 2013 11:55

hubert schreef:Verdiep je liever in het begrip 'zonde' alvorens te oordelen.

Totdat je een definitie hebt die jou aanstaat? (En dan democratisch over beslissen of die definitie echt zo kan of niet)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 sep 2013 12:24

Kijk eens op deze site: http://www.gh.nl/nieuws/Dienende%20houd ... 0ambt.aspx
een proefschrift/dissertatie van een vrouw uit het Gereformeerde milieu die vorige week in een gesprek op radio 547 uitlegde dat op grond van onderzoek zij echt geen enkele reden ziet waarom een vrouw geen ambt mag bekleden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 sep 2013 12:54

hubert schreef:
Nee hoor, je bent echt niet in de war. Wees maar blij dat je je tijdig hebt onttrokken aan deze kerken.
Ik beweer steeds dat alles 50 jaar later gebeurt in refokerken en zie de juistheid van mijn stelling opnieuw bevestigd. Zo zal het ook gaan met homoseksualiteit, kleding voorschriften, reizen op zondag, films kijken, computer etc.
Jammer dat ze overal achter aan lopen. De christelijke gemeente behoort een licht op een berg te zijn en niet een binnenwaarts gekeerd, achterlijk groepje. Voorop lopen in anti-discriminatie en opkomen voor de zwakken, zieken en ellendigen daar gaat het om. Avangardistisch heet dat!!!!

Ik vraag me steeds vaker af wat jij hier op dit forum zoekt. De weinige refo's die hier nog rondwaren belachelijk te maken?
Hen te betitelen als een achterlijk groepje. Je durft wel zeg.
Jouw vijandigheid en aanzetten tot haat, is niet bepaald vrucht van een christelijke wandel!
Alles wordt door jou in het belachelijke getrokken.
Ga dan op een vrijzinnig of remonstrants forum, heb je allemaal gelijkgestemden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 sep 2013 14:05

Ok Mijn betiteling is weinig subtiel, toegegeven. Maar hetgeen ik ermee wilde zeggen is dat de refogemeenten achterlopen in bepaalde visies en dat je langzamerhand ziet dat er beweging komt. Nu in de GKV met de vrouw in het ambt. Daar reageerde ik op. Dat zie je toch ook wel.
Verder gaat het mij niet om medestanders, die zijn er zat. Het gaat er mij om dat bepaalde christenen inzien dat je niet zomaar etiketten kunt plakken op ander mensen op basis van wat teksten die uit hun verband getrokken worden, zoals gebeurde bij afwijzing van de vrouw in het ambt. Dat moet jou toch aanspreken als vrouw? Als ik je goed begrijp laat je je ook niet zomaar wegzetten of tot zwijgen brengen, al pleiten velen daarvoor op dit forum. Ik doe dat niet.
Ik schaar mijzelf ook nog steeds onder de reformatorische vlag, namelijk die van de Reformatie, als reactie op hetgeen gebeurde in de RKK. Dus ik steek mijn hand in eigen boezem. Dacht je nu echt dat ik het leuk vind om steeds maar stelling te moeten nemen tegen onrecht? Je kan toch niet anders als gelooft in Christus?
Ik zet niet aan tot haat. Ik constateer telkens dat het liefdesgebod niet wordt nageleefd in je reacties. Dat er wordt geoordeeld, terwijl de Bijbel daar heel duidelijk over is en afwijst. Ik begrijp werkelijk niet waarom je er niet aan wilt dat God liefde is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 sep 2013 14:15

Gooi je frustratie jegens refokerken dan niet aldoor op dit forum!
Benoem op normale wijze wat volgens jou niet goed gegaan is, niet helemaal goed gaat nu, maar dat gefrustreerde ongenuanceerde roepen, is bijzonder kwetsend.
Houd wel voor ogen, dat Gods Volk ook in die kerken zit!
En God is geen ledig toeschouwer.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 sep 2013 14:22

Ik denk niet dat het nu nog frustraties zijn. Dezelfde bezwaren heb ik tegen pinkster- en evangelische kerken en ook de RKK. Die hebben dezelfde standpunten aangaande vrouwen.
Ik ben eigenlijk gewoon tegen alle vrouwendiscriminatie. Dat heeft nog niet eens met mijn geloof te maken. Dat geldt toch hopelijk ook voor jou? Of ben je het stiekum toch wel eens met het oude sgp standpunt? En natuurlijk zie ik alle medechristenen als kinderen van God, daarover geen misverstand. Ik ben niks beter of slechter dan wie dan ook.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2013 16:35

schelpje3 schreef:Hen te betitelen als een achterlijk groepje. Je durft wel zeg.
.

Een achterlijk groepje is inderdaad een vervelende omschrijving, dat zeg je niet van mede-zusters en broeders.
Maar ................ Schelpje toch even een vraag aan jou ;

Hoe denk je dat de niet-kerkelijken hier tegenaan kijken ?

Toch wel vreemd, vermoed ik, je hebt een kerkelijk standpunt (dat meestal als de absolute Goddelijke waarheid) wordt uitgedragen en dat gaat zomaar op de schop. Ik heb het angstige vermoeden dat het woord "achterlijk" dan ook gebruikt zal worden.

Ook ik, als kerkelijk meelevend mens, begrijp dit niet.
"voortschrijdend inzicht" - ja,ja zo kan ik het ook. Is het zo moeilijk om te zeggen "wij hebben ons vergist".
Ook verontschuldigingen voor alle beledigingen in het verleden aan kerken met vrouwelijke ambtsdragers zou op z'n plaats zijn.

Begrijp me goed, ik ben geen tegenstander van de vrouw in het ambt.
Maar de voorstanders moeten zich wel realiseren dat ze binnen de Christelijke kerk een minderheid zijn.
Van mij mag, maar s.v.p. zonder grote mond en zonder flauwe smoesjes.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 06 sep 2013 16:55

hubert schreef:Ik ben eigenlijk gewoon tegen alle vrouwendiscriminatie

Als ik de bijbel lees kan ik als vrouw zo blij worden.
Wij als vrouwen worden daarin zo gerespecteerd en gekoestert!

Een man moet in zijn gezin een afspiegeling zijn, van wat Christus wil zijn, als Hoofd van Zijn kerk.
Nou mij dunkt, dan zit je als vrouw toch goed, niet?
Welke vrouw wil dat niet! En welke verantwoordelijkheid ligt daar voor de man!

Een man moet zijn vrouw liefhebben als zichzelf.
Als dat letterlijk toegepast zou worden, dan heeft een vrouw nooit meer te klagen!
Overigens geldt dit ook andersom, dus wat zouden we tevreden met elkaar zijn als we uit dit principe zouden leven. Wie heeft zijn man/vrouw lief als zichzelf???

Als een man zijn vrouw niet eert, en verstandig met haar omgaat, dan kunnen zelfs zijn gebeden verhindert worden...

Zie hier, echte anti-vrouwendiscriminatie op bijbelse gronden.
Voor de vrouwen geldt dat zij bescheiden moeten zijn.
Dat is voor veel vrouwen in deze tijd niet gemakkelijk, en ik sluit mezelf daar bij in.
We worden zo meegezogen met de samenleving van vandaag, dat een stap terug doen echt niet vanzelfsprekend is. En toch denk ik dat dat voor veel vrouwen uiteindelijk een zegen op zal leveren.
Als je kijkt hoe de vrouw nu alles moet organiseren als zij veel uren werkt, in welke bochten zij zich moet dwingen om alles te regelen, en hoe dit ten koste kan gaan van haar gezin en haar huwelijk, dan vraag ik mij soms af of dit werkelijk zo door God bedoeld is.

Het is wel een beetje off topic misschien.
Maar als vrouw zijnde moet je ook niet volledig gelijk willen zijn aan de man.
Ook niet om perse in het ambt te staan. Je hoeft je als vrouw niet weg te laten zetten, ik kan daar echt geen bijbels gronden voor vinden. Zoals ik het lees, heeft de bijbel de vrouw hoog staan, ook in de gemeente. Maar waarom is het toch zo lastig om bepaalde functie's aan de man te laten? Het voelt voor mij absoluut niet als onrecht.
Misschien vind jij Hubert, dat achterlopen zoals je eerder aangaf.
Maar ik vind het juist zo mooi, ter bescherming van de vrouw en van het gezin.
lijkt me juist heel actueel vandaag de dag.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 sep 2013 17:21

mona schreef:
Als ik de bijbel lees kan ik als vrouw zo blij worden.
Wij als vrouwen worden daarin zo gerespecteerd en gekoestert!

Een man moet in zijn gezin een afspiegeling zijn, van wat Christus wil zijn, als Hoofd van Zijn kerk.
Nou mij dunkt, dan zit je als vrouw toch goed, niet?
Welke vrouw wil dat niet! En welke verantwoordelijkheid ligt daar voor de man!

Een man moet zijn vrouw liefhebben als zichzelf.
Als dat letterlijk toegepast zou worden, dan heeft een vrouw nooit meer te klagen!
Overigens geldt dit ook andersom, dus wat zouden we tevreden met elkaar zijn als we uit dit principe zouden leven. Wie heeft zijn man/vrouw lief als zichzelf???

Als een man zijn vrouw niet eert, en verstandig met haar omgaat, dan kunnen zelfs zijn gebeden verhindert worden...

Zie hier, echte anti-vrouwendiscriminatie op bijbelse gronden.
Voor de vrouwen geldt dat zij bescheiden moeten zijn.
Dat is voor veel vrouwen in deze tijd niet gemakkelijk, en ik sluit mezelf daar bij in.
We worden zo meegezogen met de samenleving van vandaag, dat een stap terug doen echt niet vanzelfsprekend is. En toch denk ik dat dat voor veel vrouwen uiteindelijk een zegen op zal leveren.
Als je kijkt hoe de vrouw nu alles moet organiseren als zij veel uren werkt, in welke bochten zij zich moet dwingen om alles te regelen, en hoe dit ten koste kan gaan van haar gezin en haar huwelijk, dan vraag ik mij soms af of dit werkelijk zo door God bedoeld is.

Het is wel een beetje off topic misschien.
Maar als vrouw zijnde moet je ook niet volledig gelijk willen zijn aan de man.
Ook niet om perse in het ambt te staan. Je hoeft je als vrouw niet weg te laten zetten, ik kan daar echt geen bijbels gronden voor vinden. Zoals ik het lees, heeft de bijbel de vrouw hoog staan, ook in de gemeente. Maar waarom is het toch zo lastig om bepaalde functie's aan de man te laten? Het voelt voor mij absoluut niet als onrecht.
Misschien vind jij Hubert, dat achterlopen zoals je eerder aangaf.
Maar ik vind het juist zo mooi, ter bescherming van de vrouw en van het gezin.
lijkt me juist heel actueel vandaag de dag.

=D> =D> =D> =D>
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 sep 2013 17:43

Mona schreef:Maar als vrouw zijnde moet je ook niet volledig gelijk willen zijn aan de man.

Het gaat om verbod en keuze.
In een aantal kerken is het de vrouw verboden om en ambt te bekleden. Als jij kiest voor je gezin is dat jouw keuze. Maar vrouwen die - eventueel naast het gezin - theologie studeren en dat zouden willen uitoefenen in gemeenten dan kan dat niet omdat het ambt voor ze gesloten is.
Het verschil tussen jou en zo iemand is dus vrije keuze of verbod.

Ikzelf ben binnen de Gereformeerde kerk (nu PKN) jarenlang ouderling geweest. In onze gemeente heeft ook jarenlang een vrouw als predikant gestaan. Haar preken waren zeer gedegen en het pastoraat bijzonder verzorgd...

Terug naar “Archief”