Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor hettys » 03 sep 2013 16:45

alexander91 schreef:Voor mezelf wil ik dat niet beweren. Maar als er een schepping is geweest, dan kan ik moeilijk met zekerheid beweren dat de natuur toen precies hetzelfde is als nu. Dat is een aanname die jullie aannemen om deze mogelijkheid te ontkrachten, maar die helemaal niet onderbouwd is. Hoogstens probeer je het onaannemelijk te doen lijken, maar een sluitend bewijs geef je niet. Niet dat dat hoeft, maar dan is het ook niet nodig om het uitgangspunt van een schepping uit te sluiten, want daar zijn dan geen gegronde redenen voor.

Ikzelf acht een schepping van 6000 jaar geleden, die er anders uitzag dan wat we zien uitgesloten. Dat wil niet zeggen dat ik een schepping uitsluit. Te zeggen dat de schepping er 6000 jaar geleden anders uitzag is een onmogelijke aanname. Dat de aarde er 65.000.000.000 jaar geleden iets anders uitzag is wel feitelijk, zelfs 30.000 jaar geleden was er nog een ijstijd. Pas 6000 jaar geleden was er weinig verschil. Niet in lichtsnelheid, en ook zou de radioactiviteit nooit ineens heel snel vervallen kunnen zijn, want dan was Adam of Noach tot as vervallen. Is zoiets sluitend? Of dat reptielen zeer gewelddadig zijn en niet kunnen kauwen, laat staan gras eten. Het is een aanname dat ze dat wel gekund hebben, en onmogelijk.

Als spinnen 6000 jaar geleden nog geen web sponnen om vliegen te vangen, moet er een versneld evolutionair hebben plaatsgevonden om dat mogelijk te maken. En in evolutie geloven jullie nu juist niet. Dus de aanname dat alles 6000 jaar geleden totaal anders was is ook voor creationisten niet aanvaardbaar. (lijkt mij)

Bovendien, zoals Mortlach al opmerkte, moet er iets met de vruchtbaarheid aan de hand geweest zijn, want als er niets doodging, dan zou de aarde bij een normale vruchtbaarheid van de populatie binnen enkele generaties overvol zijn geweest. (vooral als je ook nog es alle uitgestorven dieren meerekent.)

Ik weet niet wie het over een perfect gen heeft (misschien heb ik het ergens zo genoemd, maar uit de uitleg die ik erbij gaf kun je duidelijk afleiden wat ik eigenlijk bedoel:), maar het gaat over onbeschadigd DNA, of DNA zonder mutaties. Dat weet jij heel goed. Mensen die in aanraking zijn geweest met veel radioactieve straling, hebben veel fouten in hun DNA. De nakomelingen hebben vervolgens een grote kans op afwijkingen. Soortgelijke zaken gebeuren ook bij incest, maar dan gaat het om mutaties die in een populatie aanwezig zijn. Als er geen mutaties zouden zijn, dan zou incest geef afwijkende kinderen opleveren, en dan zou er veel minder tegen te zeggen zijn. Incest wordt alleen geassocieerd met afwijkende kinderen en daarom heeft iedereen negatieve gevoelens bij incest, maar als je er goed over nadenkt dan zijn het de negatieve effecten waar mensen negatieve gevoelens bij hebben, en dat komt door incest, maar gaat onvermijdelijk samen met DNA mutaties die leiden tot afwijkingen.

Zoiets gebeurt ook door virussen. Je zou dan moeten aannemen dat virussen 6000 jaar geleden niet bestonden.

Ah, jij noemt de genen perfect. Dat zal ook niemand lang blijven beweren, dus je eerste zin bevat ook niets nieuws.
En het onderzoek wat je noemt is een goed punt, en ik ontken het ook helemaal niet, maar mij heeft het nog niet volledig overtuigd, vooral omdat mensen vaak verdacht sterke bewoordingen gebruiken om de boodschap van die wetenschappelijke bewijzen bij anderen door de strot te duwen. Als wetenschappelijk bewijs sterk genoeg is, waarom dan heel hard roepen dat de rest onzin is en een verzinsel. Leg het bewijs gewoon op tafel en neem vragen serieus, maar overspeel de hand niet door er van alles bij te roepen. Wetenschap hoort objectief te zijn, en niet emotioneel. Daar hebben veel "pro-wetenschappers" die zelf geen wetenschapper zijn behoorlijk vaak een handje van namelijk. Als ik zo kijk in de wereld van nu en in het recente nieuws (zie Syrie), dan is het roepen dat er ergens bewijs voor is dat overduidelijk is, niet echt een goede garantie voor de waarheid. Waarom iemand vertrouwen op de blauwe ogen? Dat lijkt mij een behoorlijke peiler van de wetenschap, maar toch eisen veel mensen hier dat anderen dat doen.

Ik weet echt niet wat je hiermee bedoeld. Er worden geen verdacht sterke bewoordingen gebruikt. integendeel.
Wetenschap is objectief. Sommige wetenschappers dan weer niet, maar daarom is wetenschap corrigerend. (peer revieuw)

Dus eerst is aangetoond, middels mitochrondiaal dna onderzoek dan mensen uit Afrika komen en later werd hetzelfde aangetoond door het y-chromosoom. En dat heeft totaal niets met Syrië te maken of welke politieke toestanden dan ook.

Overigens blijft er ruimte voor debat, zoals altijd in de wetenschap. Maar persoonlijk vindt ik het erg kies om selectief de wetenschap te wantrouwen als het gaat om dna onderzoek. Dan zou de moordenaar van M. Vaatsta ons ook door de strot zijn gedouwd.

Of die mensen die hun stam in Afrika na honderden jaren weer terug vonden na de slavernij.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2013 17:19

mohamed schreef:Een voorbeeld?

coby schreef:Nou dat van die vadsige baby is een beetje beledigend zeg maar.
Ik verwijs u naar het 'zeg iets positiefs' topic.

Dat was toch duidelijk een geintje? :mrgreen:

Ehm, ik kon het topic niet vinden. :-({|=

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 03 sep 2013 17:44

hettys schreef:Zoiets gebeurt ook door virussen. Je zou dan moeten aannemen dat virussen 6000 jaar geleden niet bestonden.
Zelfs met virussen blijft het staan. Die aanname is helemaal niet nodig. De zon scheen toen ook al en ik zeg nergens dat ik aanneem dat de zon niet scheen toen de eerste mens er was. Virussen zijn geen argument.
Laatst gewijzigd door alexander91 op 03 sep 2013 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 03 sep 2013 17:47

mohamed schreef:Dat was toch duidelijk een geintje? :mrgreen:

Het zou een geintje lijken als dat het enige was, maar de context laat eerder zien dat je mij probeert te schofferen, maar dat is overduidelijk geen zonde dus...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 03 sep 2013 17:57

Dus eerst is aangetoond, middels mitochrondiaal dna onderzoek dan mensen uit Afrika komen en later werd hetzelfde aangetoond door het y-chromosoom. En dat heeft totaal niets met Syrië te maken of welke politieke toestanden dan ook.

Overigens blijft er ruimte voor debat, zoals altijd in de wetenschap. Maar persoonlijk vindt ik het erg kies om selectief de wetenschap te wantrouwen als het gaat om dna onderzoek. Dan zou de moordenaar van M. Vaatsta ons ook door de strot zijn gedouwd.

Of die mensen die hun stam in Afrika na honderden jaren weer terug vonden na de slavernij.

Zelfde onderzoek deed de onderzoekers versteld staan dat de mensen die in amerika woonden niet via de landbridge vanuit Siberie daar waren gekomen maar vanuit regio midden oosten.
Iets wat daarvoor ook een "wetenschappelijk feit" was :-oo
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2013 19:28

alexander91 schreef:Het zou een geintje lijken als dat het enige was, maar de context laat eerder zien dat je mij probeert te schofferen, maar dat is overduidelijk geen zonde dus...

Voor gereformeerden is alles een zonde, dus dat verbaast me niks.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 03 sep 2013 19:39

Maar nou weet ik nog steeds niet waar Kain volgens jou z'n vrouw vandaan had. Ik wil het geloof ik ook niet weten. Als je die uitleggingen op internet mag geloven was het of een soort beest of had Eva seks met de slang. Dan houd ik het toch maar bij de tweelingzus van Abel, zoals ze in de Midrash zeggen. Ik dacht altijd dat zij een tweeling waren trouwens.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2013 19:45

hettys schreef:Ikzelf acht een schepping van 6000 jaar geleden, die er anders uitzag dan wat we zien uitgesloten. Dat wil niet zeggen dat ik een schepping uitsluit. Te zeggen dat de schepping er 6000 jaar geleden anders uitzag is een onmogelijke aanname. Dat de aarde er 65.000.000.000 jaar geleden iets anders uitzag is wel feitelijk, zelfs 30.000 jaar geleden was er nog een ijstijd. Pas 6000 jaar geleden was er weinig verschil. Niet in lichtsnelheid, en ook zou de radioactiviteit nooit ineens heel snel vervallen kunnen zijn, want dan was Adam of Noach tot as vervallen. Is zoiets sluitend? Of dat reptielen zeer gewelddadig zijn en niet kunnen kauwen, laat staan gras eten. Het is een aanname dat ze dat wel gekund hebben, en onmogelijk.

Kijk, natuurlijk zijn er uitgangspunten. In het geval van de wetenschap is dat methodologisch naturalisme - dat is geen aanname maar een GEVOLG van de methode. Deel daarvan is inderdaad het idee van het uniformitarisme: zonder bewijzen voor het tegendeel gaan we uit dat de natuurwetten in het verleden gelijk waren aan die in het heden.

Daar blijken we heel goede resultaten mee te kunnen behalen; zaken die echt niet voor de hand liggen worden ontdekt en de werkelijkheid blijkt met elke ontdekking wonderbaarlijker dan we al dachten.

Religie gaat uit van magie supernaturalisme en dat heeft ernstige gevolgen voor de methode waarmee je onderzoek doet. Als je bovennatuurlijke invloeden toelaat, hoe kun je ze dan vervolgens uitsluiten als je een experiment doet: oftewel, regent het omdat de natuurwetten regen tot gevolg hebben, of in net dat ene experiment iets bovennatuurlijks het LIET regen...

Ik begrijp nooit dat gelovigen niet zien dat je met supernaturalisme het verleden tot een 'black box' maakt. Niets is immers meer te onderzoeken. "Zaken waren anders toen, en zijn nu op onverklaarbare wijze hoe ze zijn." Daar valt natuurlijk niets aan te onderzoeken - welke natuurwetten wil je immers gebruiken om dat te doen?

Oftewel, ALLES wat je meent te geloven over het verleden wordt een aanname en met supernaturalisme is letterlijk ALLES mogelijk. Dan kies ik er toch voor 2 aannames te doen - uniformitarisme en naturalisme - als ik daarna al mijn kennis kan funderen en afleiden.

Als spinnen 6000 jaar geleden nog geen web sponnen om vliegen te vangen, moet er een versneld evolutionair hebben plaatsgevonden om dat mogelijk te maken. En in evolutie geloven jullie nu juist niet. Dus de aanname dat alles 6000 jaar geleden totaal anders was is ook voor creationisten niet aanvaardbaar. (lijkt mij)

Dat bedoel ik dus met het niet doordenken van eigen standpunten. Men is tegen evolutie, maar de eigen standpunten vereist een super-evolutie die vervolgens geen enkel spoor achterlaat...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2013 19:51

coby schreef:Maar nou weet ik nog steeds niet waar Kain volgens jou z'n vrouw vandaan had.

Uit het land Nod, lees de volgende passage nog maar eens. Soms kan je iets tientallen keren lezen, maar als je het dan nog eens leest zie je het pas.

'Zie, U verdrijft mij heden van het aangezicht van de aardbodem en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn en dolend en dwalend over de aarde gaan; en het zal zo zijn dat al wie mij tegenkomt, mij zal doden. Maar de HEERE zei tegen hem: Daarom zal al wie Kaïn doodt zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE merkte Kaïn met een teken, zodat niemand die hem tegenkwam, hem zou doden. Toen ging Kaïn weg van het aangezicht van de HEERE; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden. En Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en baarde Henoch. Kaïn was een stad aan het bouwen, en hij noemde de naam van die stad naar de naam van zijn zoon, Henoch'. (Gen 4,14-17)

Tussen de moord op Abel en het verdreven worden van het aangezicht van de aardbodem, was geen tijd meer voor een huwelijk. Bovendien waren Kain zijn zussen nog niet geboren toen hij vervloekt werd en als ze wel geboren waren vonden ze hem niet meer zo aantrekkelijk nadat God hem gemerkt had met een teken.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 sep 2013 21:22

off topique-smile off topique-smile off topique-smile off topique-smile off topique-smile
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2013 21:22

alexander91 schreef:Het zou een geintje lijken als dat het enige was, maar de context laat eerder zien dat je mij probeert te schofferen, maar dat is overduidelijk geen zonde dus...

mohamed schreef:Voor gereformeerden is alles een zonde, dus dat verbaast me niks.

Beste Alexander91,

De opmerkingen van Coby en jou nog eens overdenkend bied ik mijn excuus aan voor het schofferen van je. Inhoudelijk sta ik voor wat ik eerder schreef, dat Kain dus niet met zijn zuster, maar met een vrouw uit Nod trouwde (Gen 4,16-17) maar ik had het wel wat fatsoenlijker kunnen verwoorden.

Wat mij toornig maakt is dat je de leer die ik zo verafschuw op elk punt bevestigt, maar dat geeft me niet het recht om te zondigen. Misschien is het daarom beter dat we deze discussie maar staken want ik kan niet beloven dat ik het niet weer doe, al zou ik dat wel willen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 sep 2013 21:29

JeeWee schreef: off topique-smile off topique-smile off topique-smile off topique-smile off topique-smile
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 03 sep 2013 21:55

Zelfs met virussen blijft het staan. Die aanname is helemaal niet nodig. De zon scheen toen ook al en ik zeg nergens dat ik aanneem dat de zon niet scheen toen de eerste mens er was. Virussen zijn geen argument

Virussen zijn wel een argument aangezien een bepaalde familie virussen niet kan vermenigvuldigen zonder een deel van het virale genoom in het genoom van de gastheer te plakken.

Weg genoom zonder mutaties :-oo

En inderdaad, de zon scheen ook al. En UV straling werkt perfect om mutaties te introduceren :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2013 22:11

JeeWee schreef: off topique-smile off topique-smile off topique-smile off topique-smile off topique-smile

Ruik ik daar wat valse lucht of is het iets anders? Zo te reageren op een poging tot verzoening, je moest je schamen. :oops:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 sep 2013 22:16

mohamed schreef:Ruik ik daar wat valse lucht of is het iets anders? Zo te reageren op een poging tot verzoening, je moest je schamen. :oops:

Inderdaad.
Nog mild uitgedrukt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”