Hoor jij nog wel eens wat NIEUWS in de kerk? En wat dan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Hoor jij nog wel eens wat NIEUWS in de kerk? En wat dan?

Berichtdoor mealybug » 02 sep 2013 17:48

benefietdiner schreef:Nee, daar gebruikte hij symboliek.
Symbolische betekenissen worden in de Bijbel ook gebruikt in het Hooglied en Openbaring van Johannes.

Mag ik daar nog aan toevoegen, dat paulus het er dan ook eens nadrukkelijk bij zegt, dat het zinnebeeldig bedoeld is.
mooie tekst trouwens in Gal 4:24.
Helaas dringt het maar tot weinigen door, hoe geweldig deze boodschap is.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 sep 2013 18:16

alexander91 schreef:Daarbij: was Paulus dan ook aan het vergeestelijken in Galaten 4:24?
Symbolische betekenissen worden in de Bijbel ook gebruikt in het Hooglied en Openbaring van Johannes.
Dan zie ik weinig verschil tussen vergeestelijken en symboliek ;-) als ik de namen bekijk in het stuk over Mefiboseth...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 02 sep 2013 19:19

schelpje3 schreef:Ik hoor elke week Groot Nieuws in de kerk.

Hoor ik elke dag op 1008 AM :mrgreen:

Gekkigheid hoor ;)

Ja ik hoor genoeg groot nieuws in de kerk, maar ik ben ook nog niet zo volwassen in het geloof als Mealybug en Mohamed dus ik zit nog in de melk / pap fase. :lol:

Jesaja 43 was ons preekgedeelte.
Was geen checklistje bij nodig , vreemd dat mensen zo in de kerk zitten...
Je kan beter een checklistje nemen voor jezelf, zoals die reclame van de landmacht.
Kan je keer op keer neer zetten
geschikt of ongeschikt schreef:X ongeschikt
.

Wat Alexander schrijft dagelijks hebben we onze bekering nodig, prachtig als je keer op keer mag zien op Hem.
Dat gaat toch nooit vervelen?

Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 sep 2013 19:28

Eerlijk gezegd hoor ik niet zo vaak iets nieuws, niet in een preek en niet op kring. Ik ga er dan ook niet heen om iets nieuws te leren, maar omdat ik toch altijd op zoek ben naar God, naar het doel in mijn leven en naar contact met andere mensen.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 02 sep 2013 19:32

Ik hoor lang niet altijd iets nieuws in de kerk. Maar een kerkdienst gaat bij mij zeker niet om alleen maar iets nieuws te horen. Het gaat ook om het samenzijn, danken, bidden, zingen, getuigen, om je weer bij de les te krijgen (met bijvoorbeeld een tekst die je al heel vaak hebt gehoord)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anonymous_1 » 02 sep 2013 21:34

Er wordt inderdaad uit een zeer geselecteerd gedeelte van de Bijbel gepreekt.
Net als de corinthiers komen velen niet toe aan het vaste voedsel (waar Paulus het meermalen over heeft), maar nu omdat het hen onthouden wordt .
Daarvoor moeten we de deur opendoen , waarop geklopt wordt.(Openb 3:20)
Dan kunnen we maaltijd houden met Hem.
Maar dat mogen we niet zomaar zelf.

Waarom is dat dan?
Dat ze uit 'zeer geselecteerde delen van de bijbel preken' en de rest niet?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 sep 2013 07:36

[quote="Anonymous_1"]
Waarom is dat dan?
Dat ze uit 'zeer geselecteerde delen van de bijbel preken' en de rest niet?[/quote]

De meeste predikers zoeken een tekst die hun reeds bestaande theologische mening ondersteund.
Ze moeten wel, de gemeente verwacht dit.
Die zit heus niet te wachten op iets nieuws.
Doet hij het wel - dan komen de gesprekken na de dienst bij de koffie ;
"dominee is in de war, hij houdt zich niet aan de belijdenis geschriften, hij is niet zuiver" enz. enz.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 sep 2013 08:03

rotterdam schreef:Ze moeten wel, de gemeente verwacht dit.
Die zit heus niet te wachten op iets nieuws.

Ik haal even deze zinnen er uit.
Is het niet heel vaak zo dat voorgangers enorm naar der mens preken?
Steeds weer het lijstje afwerken dat verwacht wordt?

In feite begin je daarmee elke keer weer bij les 1 en kan niemand zich een buil vallen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 sep 2013 08:11

mealybug schreef:Mag ik daar nog aan toevoegen, dat paulus het er dan ook eens nadrukkelijk bij zegt, dat het zinnebeeldig bedoeld is.
mooie tekst trouwens in Gal 4:24.
Helaas dringt het maar tot weinigen door, hoe geweldig deze boodschap is.

Paulus betrekt het op zijn tijd (Gal 4,25) het Jeruzalem uit de eerste eeuw en noemt dus de aanhangers van het klassieke jodendom slaven.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 sep 2013 09:04

Bij ons in de gemeente hebben we een groot aantal verschillende sprekers, wat ik erg fijn vind. De een is wat sterker in exegese, de ander weer in het onderwijs in het toepassen van het geloof in het dagelijks leven en weer anderen op andere gebieden.

Wat mij wel opvalt is dat er doorgaans meer uit het NT wordt gepreekt dan uit het OT, en boeken als Leviticus komen nauwelijks aan bod. Jammer, ze staan niet voor niets in de Bijbel. Gelukkig zijn er mensen als Peter Steffens, die daar juist prachtige Bijbelstudies over weet te houden. (Lang leve internet!)

Als je bedenkt dat Jezus het volmaakte Offer is, zou je toch verwachten dat men meer onderwijs zou geven over de offers.. maar nee hoor..

2 Tim 3,16:
'Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid..'

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anonymous_1 » 03 sep 2013 09:34

Wat ik zelf persoonlijk fijn zou vinden is dat voorgangers preken over de genadegaven en hoe dat toe te passen in je eigen leven.
Denk maar aan de volgende bijbelteksten.
Ik moet zeggen dat ik bid dat ik dat ook een keer voor een ander mag doen;

Handelingen 3:
2 En een man, die verlamd was van de schoot zijner moeder aan, zodat hij gedragen moest worden, zetten zij dagelijks bij de poort van de tempel, genaamd de Schone, om een aalmoes te vragen van de tempelgangers. 3 Toen deze zag, dat Petrus en Johannes de tempel zouden binnengaan, verzocht hij om een aalmoes. 4 En Petrus zag hem scherp aan, met Johannes, en zeide: Zie naar ons. 5 En hij hield zijn blik op hen gevestigd in de verwachting iets van hen te ontvangen. 6 Maar Petrus zeide: Zilver en goud bezit ik niet, maar wat ik heb geef ik u; in de naam van Jezus Christus, de Nazoreeër: Wandel! 7 En hij greep hem bij de rechterhand en richtte hem op, en terstond werden zijn voeten en enkels stevig, 8 en hij sprong op en stond en liep heen en weer en hij ging met hen de tempel binnen, lopende en springende en God lovende.

En dit is een erg bijzondere;

Handelingen 9
32 En het geschiedde, toen Petrus overal rondreisde, dat hij ook bij de heiligen kwam, die te Lydda woonden. 33 Daar vond hij een man, genaamd Eneas, een verlamde, die reeds acht jaren bedlegerig was geweest. 34 En Petrus zeide tot hem: Eneas, Jezus Christus geneest u; sta op en maak zelf uw bed op. En hij stond onmiddellijk op. 35 En alle bewoners van Lydda en Saron zagen hem en bekeerden zich tot de Here.
36 En er was te Joppe een discipelin, genaamd Tabita, hetgeen, vertaald, betekent Dorkas. Deze was overvloedig in goede werken en aalmoezen, die zij gaf. 37 En het geschiedde in die dagen, dat zij ziek werd en stierf; en na haar gewassen te hebben, legde men haar in een bovenzaal. 38 En daar Lydda dicht bij Joppe lag, zonden de discipelen, toen zij hoorden, dat Petrus daar was, twee mannen tot hem met het verzoek: Kom zonder dralen tot ons. 39 En Petrus stond op en ging met hen mede. Toen hij daar aangekomen was, bracht men hem naar de bovenzaal en al de weduwen kwamen bij hem staan, en lieten hem onder tranen al de lijfrokken en mantels zien, die Dorkas, toen zij nog bij hen was, gemaakt had. 40 Maar Petrus zond hen allen naar buiten en knielde neder en bad. En hij wendde zich tot het lichaam en zeide: Tabita, sta op! En zij opende haar ogen en zag Petrus en ging overeind zitten, 41 en hij gaf haar de hand en richtte haar op; toen riep hij de heiligen en de weduwen en stelde haar levend voor hen. 42 En het werd bekend door geheel Joppe en velen kwamen tot geloof in de Here

Omdat ik zelf uit een andere richting kom, vinden jullie het niet jammer dat je steeds weer 'hetzelfde' hoort?
Mede hierdoor heb ik besloten samen met mijn vrouw dat we i.p.v. naar een Christelijke Gereformeerde Kerk gaan, nu naar een evangelische gemeente gaan.

Zelf ga ik het liefst naar een pinkstergemeente.
Maar misschien komt dat ooit nog.

Ans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ans » 05 sep 2013 08:28

Sinds wij in onze gemeente een nieuwe dominee hebben hoor ik ook niet zo vaak meer wat nieuws. Onze vorige dominee kon prachtig preken en vergeleek veel verhalen in zijn preken met situaties in het dagelijkse leven en het was eigenlijk bijna nooit hetzelfde. En hierdoor vonden de jongeren in de kerk het ook erg interessant. Ondanks dat de nieuwe dominee ook goed kan preken, ben ik het wel een beetje met je eens, ik hoor steeds minder vaak wat nieuws. Maar het is nooit hetzelfde of saai, ik leer er altijd van.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 sep 2013 09:51

Ans schreef:Maar het is nooit hetzelfde of saai, ik leer er altijd van.

Is dat voldoende?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2013 11:07

Dat ligt er allicht aan WAT je leert :)

En wat je er vervolgens mee DOET.

Je kan een mooie preek horen over de barmhartige samaritaan of over Jezus die de voeten van anderen wast.... Maar wat heb je er aan als je er veel van leert maar vervolgens niet zelf ook zo probeert te leven? Of iets echt heilzaam is hangt vooral af van wat je er mee doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 06 sep 2013 09:35

ik ben juist huiverig om wat nieuws te horen :-oo

onlangs hielp ik mee met het starten van een internationale kerk. de pastor preekt elke zondag dat je (materieel) gezegend wordt als je Gods geboden houdt.
dat was nieuw voor me en past niet in mijn begrijpen van Gods woord. na de bijgeleverde teksten bestudeerd te hebben heb ik besloten om me uit die kerk terug te trekken.

soms is nieuws wel fijn; het bevestigd!

wat hier boven staat, staat haaks op de trent in dit topic.
ik schrijf het om aan te geven dat hwet niet gaat over nieuwe dingen/inzichten horen, maar om God te horen.
uiteindelijk gaat het erom dat wij 'onderhouden al wat bevolen is" (mat 28)
elke preek of bijbelstudie zou daar daartoe moeten werken. (toch?)
zoveel nieuws kan er m.i. daarom niet zijn. tenzij er een andere leer gebracht wordt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Terug naar “[Religie] - Open forum”