Hoor jij nog wel eens wat NIEUWS in de kerk? En wat dan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 02 sep 2013 10:12

Veel preken lijken heel erg op elkaar.
Er moet alleen nog een tekst bij gezocht worden.
Jawel, er zijn best nog wel preken die een ander licht op zaken geven, maar wees eerlijk: is het niet allemaal heel veel van het zelfde?
Veel mensen zitten ook als het ware met hun checklist in de kerk:

De dominee heeft dit gezegd, dat gezegd, en ook dit is aan de orde gekomen, we zijn zondaren en hebben bekering nodig, er zat ook wel voldoende ellende bij, een beetje verlossing en een vleugje dankbaarheid. Streep eronder, optellen en ja het was weer een goeie preek: de dominee heeft het mooi gezegd.

Hoe is dat bij jou?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hoor jij nog wel eens wat NIEUWS in de kerk? En wat dan?

Berichtdoor schelpje3 » 02 sep 2013 10:19

Ik hoor elke week Groot Nieuws in de kerk. En door de weeks luister ik ook nog wel eens, over de kerkmuren en dan hoor ik ook heel veel nieuws.
Ik hoor soms wel 5 of 10 keer een zelfde tekst behandelen, maar het is altijd anders.
Als je de goede predikanten beluistert, is het nooit hetzelfde.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 sep 2013 10:34

JeeWee schreef:Veel preken lijken heel erg op elkaar.
Jawel, er zijn best nog wel preken die een ander licht op zaken geven, maar wees eerlijk: is het niet allemaal heel veel van het zelfde?

De dominee heeft dit gezegd, dat gezegd, en ook dit is aan de orde gekomen, we zijn zondaren en hebben bekering nodig, er zat ook wel voldoende ellende bij, een beetje verlossing en een vleugje dankbaarheid. Streep eronder, optellen en ja het was weer een goeie preek: de dominee heeft het mooi gezegd.

Hoe is dat bij jou?

Er wordt inderdaad uit een zeer geselecteerd gedeelte van de Bijbel gepreekt.
Net als de corinthiers komen velen niet toe aan het vaste voedsel (waar Paulus het meermalen over heeft), maar nu omdat het hen onthouden wordt .
Daarvoor moeten we de deur opendoen , waarop geklopt wordt.(Openb 3:20)
Dan kunnen we maaltijd houden met Hem.
Maar dat mogen we niet zomaar zelf.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 sep 2013 10:38

mealybug schreef:Er wordt inderdaad uit een zeer geselecteerd gedeelte van de Bijbel gepreekt.
Net als de corinthiers komen velen niet toe aan het vaste voedsel (waar Paulus het meermalen over heeft), maar nu omdat het hen onthouden wordt .

Mooi gesproken en zo is het maar net, we hebben onze hersens niet gekregen om te denken maar om aan de kerk te schenken.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 sep 2013 10:40

mealybug schreef:Er wordt inderdaad uit een zeer geselecteerd gedeelte van de Bijbel gepreekt.

Ik kijk hier toch van op. Ik had verwacht n.a.v. je postings dat jij toch op een plek zou zitten waar je kan putten uit de Bron van de Schrift, maar dat is dan toch niet zo?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 sep 2013 10:43

@Speedy :lol: :lol: wat scherp gezien!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 02 sep 2013 11:06

JeeWee schreef:Veel preken lijken heel erg op elkaar.

Hoe is dat bij jou?

Zeker hoor ik nog wel eens wat nieuws in de kerk: dat God wat nieuws doet en dat het nu de tijd is.
Denkt niet aan hetgeen vroeger gebeurde en let niet op wat oudtijds is geschied; 19 zie, Ik maak iets nieuws, nu zal het uitspruiten; zult gij er geen acht op slaan?
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2013 11:15

Ik heb ook niet zoveel last van "voorspelbare dominees". Daarnaast, sommige boodschappen zijn goed om te blijven horen om iedere keer weer opgescherpt te worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 sep 2013 11:18

Speedy schreef:
Ik kijk hier toch van op. Ik had verwacht n.a.v. je postings dat jij toch op een plek zou zitten waar je kan putten uit de Bron van de Schrift, maar dat is dan toch niet zo?

O ja hoor.
Sinds de boekdrukkunst is het geloof niet slechts uit het horen, maar ook uit het lezen.
Maar waar komt jouw versmalling vandaan , dat het beperkt zou zijn tot een bepaalde plek?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 sep 2013 11:26

Ik hoor regelmatig iets nieuws in de kerk. Gisteren nog.
Toen werd de vergelijking getrokken van Mefiboseth (letterlijke naambetekenis: verspreider van schande) die geboden werd om voortaan te verblijven in het huis van de koning en aan zijn tafel te eten, met de mens van nu, die ook geboden wordt om voortaan aan de tafel van de Koning te zitten (avondmaal). En niet de wispelturige gevoelens van Mefiboseth zijn de reden om "aan te gaan", maar de Genade van de Koning. En Mefiboseth bleef mank, maar wel in de nabijheid van de koning. (om een erg korte en waarschijnlijk onvolledige samenvatting te geven).

Meer ontopic, onze predikant weet wat leeft in de gemeente en spitst daar heel erg zijn prediking op toe. En dan geen herhaling van bekende constructies: maar wat zegt het Woord erover? Zo hoor ik in elk geval regelmatig nieuwe dingen die mij heel erg helpen om Gods wil beter te leren kennen en vooral die me weer meer terugbrengen naar Gods Woord toe dan dat ik bij mijn eigen "waarheid" blijf.

Bovendien ben ik ervan overtuigd dat we ons bijna elke dag weer opnieuw moeten bekeren. Terugkeren van onze eigenwijze schreden en ons in alles richten op God. Zo zie ik dat ook terug in de brieven van Paulus. Mensen die goed en wel gedoopt waren, moesten toch weer onderwezen worden in hun geloof, naasteliefde, maar ook in zaken als avondmaal, maar ook de betekenis van hun eigen doop.
Zo kunnen veel predikingen over het geheel gezien saai en hetzelfde lijken, de effecten komen op de momenten dat Gods Woord verkondigd wordt en het gehoord wordt, en vaak hoor je de ene zaak beter dan de andere. Leven met God is in dit leven een oneindig proces in mijn ogen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 sep 2013 11:51

alexander91 schreef:Ik hoor regelmatig iets nieuws in de kerk. Gisteren nog.
Toen werd de vergelijking getrokken van Mefiboseth (letterlijke naambetekenis: verspreider van schande) die geboden werd om voortaan te verblijven in het huis van de koning en aan zijn tafel te eten, met de mens van nu, die ook geboden wordt om voortaan aan de tafel van de Koning te zitten (avondmaal). En niet de wispelturige gevoelens van Mefiboseth zijn de reden om "aan te gaan", maar de Genade van de Koning. En Mefiboseth bleef mank, maar wel in de nabijheid van de koning. (om een erg korte en waarschijnlijk onvolledige samenvatting te geven).

Meer ontopic, onze predikant weet wat leeft in de gemeente en spitst daar heel erg zijn prediking op toe. En dan geen herhaling van bekende constructies: maar wat zegt het Woord erover? Zo hoor ik in elk geval regelmatig nieuwe dingen die mij heel erg helpen om Gods wil beter te leren kennen en vooral die me weer meer terugbrengen naar Gods Woord toe dan dat ik bij mijn eigen "waarheid" blijf.

Bovendien ben ik ervan overtuigd dat we ons bijna elke dag weer opnieuw moeten bekeren. Terugkeren van onze eigenwijze schreden en ons in alles richten op God. Zo zie ik dat ook terug in de brieven van Paulus. Mensen die goed en wel gedoopt waren, moesten toch weer onderwezen worden in hun geloof, naasteliefde, maar ook in zaken als avondmaal, maar ook de betekenis van hun eigen doop.
Zo kunnen veel predikingen over het geheel gezien saai en hetzelfde lijken, de effecten komen op de momenten dat Gods Woord verkondigd wordt en het gehoord wordt, en vaak hoor je de ene zaak beter dan de andere. Leven met God is in dit leven een oneindig proces in mijn ogen.

Ik mis zo vaak de diepte in dat soort preken, welke achterwege moet blijven omdat het te confronterend is.
Jezus heeft niet voor niets het huwelijk genomen als zinnebeeldig model.
Wie gelooft en vertrouwt op Hem, gaat de verloving aan.
De ring komt pas bij het huwelijk.
Maar bij ons al bij de verloving.
Vreemd eigenlijk, want de verloving is de testperiode.
Er kan nog van alles misgaan.
alleen wie overwint, zal de ring aangedaan worden.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 02 sep 2013 11:55

Marnix schreef:Ik heb ook niet zoveel last van "voorspelbare dominees". Daarnaast, sommige boodschappen zijn goed om te blijven horen om iedere keer weer opgescherpt te worden.

Die van ons zegt weleens: opvoeden is herhalen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 02 sep 2013 13:12

Dat is geen nieuws, dat is vergeestelijken.
Vergeestelijken, is een schriftgedeelte behandelen als een allegorie als het dat niet is. De geschiedenis van David c.q. Mefiboseth is geen allegorie en kun je niet al zodanig uitleggen.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 sep 2013 14:09

benefietdiner schreef:Dat is geen nieuws, dat is vergeestelijken.
Vergeestelijken, is een schriftgedeelte behandelen als een allegorie als het dat niet is. De geschiedenis van David c.q. Mefiboseth is geen allegorie en kun je niet al zodanig uitleggen.
Hokjesdenken is ook niets nieuws. (ik had al verwacht dat iemand op deze geijkte manier zou beginnen). Op die manier valt alles te bagatelliseren.

Inhoudelijk is het anders wel heel veel toeval dat de naam Mefiboseth deze betekenis draagt en dat ook de plaats waar hij woonde een betekenis heeft: Geen weide/Geen woord; en hij woonde in het huis van Machir (verkocht). Bovendien zijn er zoveel parallellen te zien dat je blind moet zijn, wil je niet uit jezelf de vergelijking al niet gaan maken...

Wie oren heeft om te horen, die hore....

Jammer dat je de mooie boodschap die eruitkwam (en die strookt met het NT) met het "vergeestelijkte" badwater wegknikkert. Knap hoor!

Daarbij: was Paulus dan ook aan het vergeestelijken in Galaten 4:24?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 02 sep 2013 17:09

alexander91 schreef:Daarbij: was Paulus dan ook aan het vergeestelijken in Galaten 4:24?

Nee, daar gebruikte hij symboliek.
Symbolische betekenissen worden in de Bijbel ook gebruikt in het Hooglied en Openbaring van Johannes.

Terug naar “[Religie] - Open forum”