Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
coby schreef:Ik heb die uitverkiezing nooit begrepen. Het kwam op mij altijd zo over dat God er lukraak een stel naar believen uitpikt en die hebben dan het geluk dat ze gered kunnen worden.
Maar ik zat zo eens te denken, is het niet gewoon andersom: dat God degenen uitkiest die voor Hem kiezen? En omdat Hij alles al vantevoren weet, kon Hij dat al doen voor de grondlegging der wereld. Dan heb je twee in een klap, vrije wil en uitverkiezing. Hij heeft u uitverkoren, zei Paulus tegen degenen die ervoor gekozen hadden Hem te volgen. God wil dat iedereen gered wordt staat er in Timotheus.
Alzo lief heeft God de wereld gehad. God houdt wel van iedereen, maar niet iedereen houdt van Hem.
coby schreef:Ik heb die uitverkiezing nooit begrepen. Het kwam op mij altijd zo over dat God er lukraak een stel naar believen uitpikt en die hebben dan het geluk dat ze gered kunnen worden.
Maar ik zat zo eens te denken, is het niet gewoon andersom: dat God degenen uitkiest die voor Hem kiezen? En omdat Hij alles al vantevoren weet, kon Hij dat al doen voor de grondlegging der wereld. Dan heb je twee in een klap, vrije wil en uitverkiezing. Hij heeft u uitverkoren, zei Paulus tegen degenen die ervoor gekozen hadden Hem te volgen. God wil dat iedereen gered wordt staat er in Timotheus.
Alzo lief heeft God de wereld gehad. God houdt wel van iedereen, maar niet iedereen houdt van Hem.
meribel schreef:Ja zo zie ik het wel. Maar ik dacht dat dit ook de gangbare gedachte was eigenlijk.
alexander91 schreef:Ik zou hierom niet zo snel zeggen dat God degenen uitkiest die voor Hem kiezen. Misschien moeten we het er gewoon bij laten dat God alleen mensen uitkiest op grond van hun geloof in (en bekering tot) Christus (en Zijn verlossend werk. En dat geloof ontstaat bij het horen van het evangelie, en het is al enorme genade als je het evangelie te horen krijgt.
Janvanverweg schreef:'
de leer van de uitverkiezing moest troost en bemoediging brengen in een tijd waarin 'geloven' norm was; ook al was er geen persoonlijk geloof. Omdat persoonlijk geloof ontbrak werd God niet gekent ==> paniek. de geleerde theologen kwamen toen met de bemoedigende uitverkiezing: je kan het niet weten, voelen of ervaren, maar God heeft de heiligen uitverkoren. een gewetens-susser eigenlijk.
Ik denk niet dat iemand hier de uitverkiezing wel snapt. We moeten het ook helemaal niet willen snappen. Daar waar men dat het meest heeft geprobeerd is de uitverkiezing vaak juist een obstaken geworden.
Boaz schreef:Ikzelf heb er nog geen grondige studie naar gedaan, maar één ding is me al wel opgevallen: we betrekken veel teksten op onszelf of op gelovigen uit de volkeren, terwijl ze vaak voor Israël bedoeld zijn.
Goede en scherpe vraag. Als ik probeer een antwoord te formuleren:maaarten schreef:Gelden hiermee niet nog steeds dezelfde bezwaren die jij zelf inbrengt tegen uitverkiezing op grond van een keus? Ik zie niet precies wat het verschil is tussen uitverkiezing op grond van een voorgeziene keus (om te gaan geloven) en tussen uitverkiezing op grond van (voorgezien) geloof, of zelfs op grond van voorgeziene volharding in het geloof. Bij alle drie bedoelen de mensen die zo spreken volgens mij dat diegenen uitverkoren zijn, van wie God voor de grondvesting der aarde heeft gezien dat ze zullen geloven.
Kun je mij uitleggen waar jij precies het verschil ziet met betrekking tot de vraagtekens die jij zelf al neerzet tussen enerzijds uitverkiezing op grond van de keuze voor Hem - en die keuze lijkt me vanzelfsprekend ook betrekking hebben op de keuze om in Hem te geloven - en anderzijds uitverkiezing op grond van geloof in Christus?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 18 gasten