Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 30 aug 2013 13:16

25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
26 Let namelijk op uw roeping, broeders: er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees, niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken.
27 Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen.

Wat de wereld dwaas vindt, vindt God wijs en wijze naar het vlees is iets anders dan een wijze.
Wijs is het als je God aanneemt, niet hoeveel hersens je hebt. Ik las trouwens net een getuigenis van een hele intelligente man die door de Heer overtuigd werd in zijn intellect, nadat hij met een intelligente christen had gesproken. Je kunt een hoog IQ hebben en naar de maatstaven van de wereld wijs zijn, als je Jezus niet aanneemt, noemt God je dwaas.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 30 aug 2013 13:17

meribel schreef:Maar jeewee, wat is dat dom?
Wat bedoel je precies met dom?
Mnsen met een andere visie, of dat nu je mede christenen of gewoon niet gelovigen, zijn daarom toch niet dom?

Je hebt gelijk. Het is ook niet te vatten in het woordje 'dom'.
Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die uitsluitend zich baseren op nuchtere feiten, zeggen dat je wel heel gek moet zijn om te geloven
...in een God die je niet kunt zien
...in een aarde die in zes dagen er zomaar was, uit niets
...in eeuwig (zonder einde) leven
...in een God die het gebed van miljarden hoort
...in de opstanding van ziel en lichaam, ook al is er van dat lichaam niets meer over
...in een God die verkiest en afwijst
...in mensen die ooit tot zo'n 800 jaar oud werden
...in een God de het aantal haren van ieders hoofd weet
...in een rechterstoel waarvoor miljarden mensen tegelijk verschijnen
en zo zijn er zoveel zaken die voor de meerderheid gewoon absurd lijken..
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 13:18

mohamed schreef:Water staat voor leven en uit het feit dat Kaïn zijn vrouw in een ander land vond (Gen 4,16) kan je je conclusies trekken. De laatste atheïst waar ik die discussie mee had zei me letterlijk dat het haar niet interesseerde. Een gevoel wat me al vaker bekroop toen ik mensen wees op het land Nod en dáár heb ik mijn conclusie uitgetrokken: de aarde moet wel zesduizend jaar oud zijn want anders hebben atheïsten geen stok om ons mee te slaan.

coby schreef:Zie, Gij verdrijft mij heden uit het land en ik zal voor uw aangezicht verborgen zijn, een zwerver en een vluchteling op de aarde; ieder, die mij aantreft, zal mij doden. 15 Toen zeide de HERE tot hem: Geenszins; ieder, die Kaïn doodt, zal zevenvoudig boeten. En de HERE stelde een teken aan Kaïn, dat niemand, die hem zou aantreffen, hem zou verslaan. 16 Toen ging Kaïn weg van het aangezicht des HEREN, en ging wonen in het land Nod, ten oosten van Eden. 17 En Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw en zij werd zwanger en baarde Henoch; daarna werd hij de stichter van een stad en hij noemde deze stad naar zijn zoon Henoch.

Het lijkt er wel op, maar het kan zijn dat hij zijn zus meenam en zelf een stad stichtte met zijn nakomelingen. Ieder die mij aantreft klinkt alsof er al mensen waren, maar in de 900 jaar of weet ik hoeveel dat ie nog zou leven zou hij vast anderen tegenkomen, die van Adam afstamden. Ik geloof nog wel dat er voor Adam Neanderthalers kunnen zijn geweest en dat alles vernietigd was, maar dat er toen meer leefden lijkt me stug, want er staat:
Handelingen 17:26
Hij heeft uit één enkele het gehele menselijke geslacht gemaakt om op de ganse oppervlakte der aarde te wonen en Hij heeft de hun toegemeten tijden en de grenzen van hun woonplaatsen bepaald

Slaat dat op Adam of Christus?

26 Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. 27 Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. 28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.” 29 Maar als wij dan uit God voortkomen, mogen we niet denken dat het goddelijke gelijk is aan een beeld van goud of zilver of steen, het werk van een ambachtsman, door mensen bedacht.

Bovendien zou ik vooral blijven geloven dat Adam en Eva de eerste mensen waren, dat had ik ook gedaan als ik het kon. De visie die ik er op nahoudt brengt lastige vragen teweeg die kunnen resulteren in een geloofscrisis en daar heb je niks aan.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 aug 2013 13:20

@jeewee, vind je het zelf soms absurd?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 aug 2013 13:22

JeeWee schreef:Je hebt gelijk. Het is ook niet te vatten in het woordje 'dom'.
Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die uitsluitend zich baseren op nuchtere feiten, zeggen dat je wel heel gek moet zijn om te geloven
...in een God die je niet kunt zien
...in een aarde die in zes dagen er zomaar was, uit niets
...in eeuwig (zonder einde) leven
...in een God die het gebed van miljarden hoort
...in de opstanding van ziel en lichaam, ook al is er van dat lichaam niets meer over
...in een God die verkiest en afwijst
...in mensen die ooit tot zo'n 800 jaar oud werden
...in een God de het aantal haren van ieders hoofd weet
...in een rechterstoel waarvoor miljarden mensen tegelijk verschijnen
en zo zijn er zoveel zaken die voor de meerderheid gewoon absurd lijken..

Hierin staan 2 grove leugens en het allerbelangrijkste is weggelaten.
In feite heb je het allerabsurdste nog niet eens vermeld.
Laatst gewijzigd door mealybug op 30 aug 2013 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 13:22

coby schreef:25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
26 Let namelijk op uw roeping, broeders: er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees, niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken.
27 Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen.

Wat de wereld dwaas vindt, vindt God wijs en wijze naar het vlees is iets anders dan een wijze.
Wijs is het als je God aanneemt, niet hoeveel hersens je hebt.

Steeds koppel jij wijsheid aan wonderen maar dat is zeker niet Bijbels, zie 1 Kor 14,22.

Verder is het maar net over welke wereld je het hebt, want in mijn wereld is het niet dwaas als iemand God gelooft.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 30 aug 2013 13:31

mohamed schreef:Slaat dat op Adam of Christus?

26 Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. 27 Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. 28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.” 29 Maar als wij dan uit God voortkomen, mogen we niet denken dat het goddelijke gelijk is aan een beeld van goud of zilver of steen, het werk van een ambachtsman, door mensen bedacht.

Bovendien zou ik vooral blijven geloven dat Adam en Eva de eerste mensen waren, dat had ik ook gedaan als ik het kon. De visie die ik er op nahoudt brengt lastige vragen teweeg die kunnen resulteren in een geloofscrisis en daar heb je niks aan.

Als het op Christus slaat klopt het toch niet? Hij is de Eerstgeborene van vele broederen. Alleen wie Hem aannemen zijn uit Hem gemaakt/ geboren.
1 Johannes 3
Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft.
11 Want dit is de verkondiging, die gij van den beginne gehoord hebt: dat wij elkander zouden liefhebben; 12 niet gelijk Kaïn: hij was uit de boze en vermoordde zijn broeder.
Kain was niet uit Christus geschapen.
Trouwens van die engelen en die reuzen, dat staat allemaal in dat eerste boek van Henoch, rest is niet origineel. Maar dat kwam pas daarna, dus het kan niet zijn dat die in de tijd van Kain al op aarde waren. Ik heb een man gevonden die er alles vanaf weet op christian forums. Hij heeft het over een preAdamitische wereld. Dan kan de aarde dus wel ouder zijn.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 13:35

mohamed schreef:Slaat dat op Adam of Christus?

coby schreef:Als het op Christus slaat klopt het toch niet? Hij is de Eerstgeborene van vele broederen. Alleen wie Hem aannemen zijn uit Hem gemaakt/ geboren.
1 Johannes 3
Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft.
11 Want dit is de verkondiging, die gij van den beginne gehoord hebt: dat wij elkander zouden liefhebben; 12 niet gelijk Kaïn: hij was uit de boze en vermoordde zijn broeder.
Kain was niet uit Christus geschapen.
Trouwens van die engelen en die reuzen, dat staat allemaal in dat eerste boek van Henoch, rest is niet origineel. Maar dat kwam pas daarna, dus het kan niet zijn dat die in de tijd van Kain al op aarde waren. Ik heb een man gevonden die er alles vanaf weet op christian forums. Hij heeft het over een preAdamitische wereld. Dan kan de aarde dus wel ouder zijn.

Prima toch, als jij geloven wilt dat Adam en Eva de eerste mensen waren dan is Kain zeker met een halfaap getrouwd of met zijn zus. Die exegese brengt ook wat lastige punten naar voren, maar als jij er blij van wordt te geloven wat je gelooft let alleen een kniesoor daar op en ik zal niet ontkennen dat ik er een ben. ;)
Laatst gewijzigd door mohamed op 30 aug 2013 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 30 aug 2013 13:36

mohamed schreef:Steeds koppel jij wijsheid aan wonderen maar dat is zeker niet Bijbels, zie 1 Kor 14,22.

Verder is het maar net over welke wereld je het hebt, want in mijn wereld is het niet dwaas als iemand God gelooft.

Waar koppel ik wijsheid aan wonderen?
Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid;
23 wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, voor de Joden een struikelblok en voor de Grieken een dwaasheid.

Ja wereld heeft 2 betekenissen. Alzo lief had God de wereld (alle mensen) en bewaar uzelf onbesmet van de wereld. Dat Griekse denken ziet de evangelieprediking als dwaas.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 13:38

mohamed schreef:Steeds koppel jij wijsheid aan wonderen maar dat is zeker niet Bijbels, zie 1 Kor 14,22.

coby schreef:Waar koppel ik wijsheid aan wonderen?
Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid;
23 wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, voor de Joden een struikelblok en voor de Grieken een dwaasheid.

Ja wereld heeft 2 betekenissen. Alzo lief had God de wereld (alle mensen) en bewaar uzelf onbesmet van de wereld. Dat Griekse denken ziet de evangelieprediking als dwaas.

Omdat je steeds met een verhaaltje uit de praktijk komt dat die en die ook wat voelden en dat is dan de heilige Geest. Ik kan daar niet zoveel mee en koppel het direct aan ongeloof.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 30 aug 2013 13:38

mohamed schreef:Prima toch, als jij geloven wilt dat Adam en Eva de eerste mensen waren dan is Kain zeker met een halfaap getrouwd of met zijn zus. Die exegese brengt ook wat lastige punten naar voren maar als jij er blij van wordt let alleen een kniesoor daarop en ik zal niet ontkennen dat ik er een ben. ;)

Nou een halfaap lijkt me stug hoor, hahaha. Maar toen was het nog geen incest, want die genen waren beter. Die wet kwam pas met Mozes en zijn moeder was een tante van z'n vader geloof ik.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 30 aug 2013 13:40

mohamed schreef:Omdat je steeds met een verhaaltje uit de praktijk komt dat die en die ook wat voelden en dat is dan de heilige Geest. Ik kan daar niet zoveel mee en koppel het direct aan ongeloof.

Ja maar dat was in een ander topic hoor. Trouwens, je gelooft zelf in wonderen, want je gelooft dat Jezus is opgestaan. Dat wordt soms gezien als een dwaasheid als je dat gelooft.
Waardeloos jammer trouwens dat ik nou niet, nadat ze me voor gek verklaarden dat ik nog in doden opwekken geloof, op credible die link kan posten van die man die 45 minuten dood is geweest en waarvan z'n cardioloog zei dat het een wonder was. Mijn zus die cardioloog is vond 't wel interessant.
Laatst gewijzigd door coby op 30 aug 2013 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 13:43

mohamed schreef:Prima toch, als jij geloven wilt dat Adam en Eva de eerste mensen waren dan is Kain zeker met een halfaap getrouwd of met zijn zus. Die exegese brengt ook wat lastige punten naar voren maar als jij er blij van wordt let alleen een kniesoor daarop en ik zal niet ontkennen dat ik er een ben. ;)

coby schreef:Nou een halfaap lijkt me stug hoor, hahaha. Maar toen was het nog geen incest, want die genen waren beter. Die wet kwam pas met Mozes en zijn moeder was een tante van z'n vader geloof ik.

Nee dat is inderdaad logischer dan dat Kain zijn vrouw gewoon in een ander land vond wat al bevolkt was met mensen. ](*,)
Laatst gewijzigd door mohamed op 30 aug 2013 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 13:44

mohamed schreef:Omdat je steeds met een verhaaltje uit de praktijk komt dat die en die ook wat voelden en dat is dan de heilige Geest. Ik kan daar niet zoveel mee en koppel het direct aan ongeloof.

coby schreef:Ja maar dat was in een ander topic hoor. Trouwens, je gelooft zelf in wonderen, want je gelooft dat Jezus is opgestaan. Dat wordt soms gezien als een dwaasheid als je dat gelooft.
Waardeloos jammer trouwens dat ik nou niet, nadat ze me voor gek verklaarden dat ik nog in doden opwekken geloof, op credible die link kan posten van die man die 45 minuten dood is geweest en waarvan z'n cardioloog zei dat het een wonder was. Mijn zus die cardioloog is vond 't wel interessant.

Ja dat geloof ik en nogmaals, bewijzen zullen mij ook overtuigen van jouw verhaaltjes.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 30 aug 2013 13:45

mohamed schreef:Nee dat is inderdaad logischer dan dat Kain zijn vrouw gewoon in een ander land vond wat al bevolk was met mensen. ](*,)

Ja, maar dan had God die apart van Adam geschapen en die hadden dan ook gezondigd? Dan kwam dus niet door 1 mens de zonde binnen. Lijkt me teveel op die doorgeevolueerde apen van MysticNetherlands.

Terug naar “[Religie] - Open forum”