Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 22 aug 2013 13:42

Schelpje:
Komt het wel eens in jouw hoofd op dat er mensen zijn die geen behoefte hebben aan seksuele "uitspattingen"? Het is voor jou kennelijk een must, maar dat is niet voor iedereen zo.
Zoals jij het zegt, zou je dus allemaal een partner moeten zoeken, want anders is het nogal zielig, een leven zonder seks.
In de kloosters zitten mensen die er vrijwillig afstand van hebben gedaan en als ik er wel eens iets van zie, zie ik bepaald geen ongelukkige of gefrustreerde mensen.

Ik zie seks niet als een uitspatting, maar als een mogelijkheid om genegenheid voor de ander over te dragen. Het is bovendien ontspannend en het voorkomt een heleboel frustraties.
Een leven zonder seks lijkt mij niks, maar er zijn mensen die er niet van houden en dat is toch prima.
Frigide heet dat in vaktermen. En over die kloosters kunnen we beter maar zwijgen na al die onthullingen de laatste tijd. Seks is nu eenmaal een basisbehoefte (net als eten) die je niet moet willen ontkennen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 22 aug 2013 13:49

hubert schreef:Seks is nu eenmaal een basisbehoefte (net als eten) die je niet moet willen ontkennen.

Wat een onzin. Als je niet eet ga je dood, daarom is het een basisbehoefte. Als je geen seks hebt is het ergste wat er kan gebeuren dat je gefrustreerd raakt, daarom is dat absoluut geen basisbehoefte. :roll:

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 22 aug 2013 14:00

Voor jou misschien niet Maaarten, maar voor anderen wel. Niemand is hetzelfde!
En frustraties zijn ook heel vervelend!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 22 aug 2013 15:35

Ik begrijp steeds minder waar die obsessie met seks vandaan komt. En dan die koppeling altijd met zonde, brrrrr.....
De overgrote meerderheid van de mensheid geniet er op een gepast wijze van. En volgens mij mag dat!!!!!

maaarten

Berichtdoor maaarten » 22 aug 2013 17:27

hubert schreef:Voor jou misschien niet Maaarten, maar voor anderen wel. Niemand is hetzelfde!
En frustraties zijn ook heel vervelend!

Voor niemand niet. Van niet eten ga je dood, het is fysiek onmogelijk om te leven zonder te eten. Van geen seks raak je hooguit gefrustreerd als je er niet mee om kan gaan, en je krijgt (als man) af en toe een natte droom. That's it. Daarmee is het dus geen basisbehoefte. Het is iets, wat misschien heel vervelend is om te moeten missen, maar je kan prima een normaal, goed, volwaardig, gelukkig leven hebben zonder seks, als de omstandigheden daartoe dwingen. (bijvoorbeeld als je nooit een partner vindt o.i.d.)

Als jij dan roept dat je het net zo hard nodig hebt als eten en vervolgens bij de opmerking van schelpje, die juist zegt dat het niet zo belangrijk is als jij beweert, gaat zeggen dat je die obsessie met seks niet begrijpt, dan wil je volgens mij gewoon de simpele objectieve waarheid niet onder ogen zien. Een mens kan gewoon leven zonder seks ergo het is geen basisbehoefte zoals eten. Als jij daar anders over denkt, zegt dat meer over jouw obsessie met seks. Als het voor jou net zo belangrijk als eten is, dan moet je professionele hulp zoeken voor je verslaving.

@Marnix; als iemand roept dat je niet zonder seks kunt leven, dan denk ik dat er wel een grond is om te vermoeden dat seks voor die persoon bijna de vorm van een soort verslaving aanneemt. Het lijkt me dat er een duidelijke impliciete argumentatie is waar schelpje zich voor die opmerking op baseert. Namelijk dat hubert wel erg geobsedeerd lijkt met seks en als andere mensen hem in die obsessie tegenspreken roept hij dat het die andere mensen geobsedeerd zijn met seks! Het moet toch niet gekker worden......

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 aug 2013 11:35

Dank voor scherpzinnige observaties heren!
Helaas neemt de basisbehoefte aan seks af met het klimmen der jaren, maar daar komen jullie vanzelf achter. :lol: :lol:
Tip: Geniet nog maar nu het nog kan!

visje36

Berichtdoor visje36 » 23 aug 2013 11:53

Denk dat seks binnen een vaste relatie zeker een plek heeft, maar het moet niet overheersend worden. Het moet wel zo afgesteld zijn dat beide mensen in de relatie er tevreden mee zijn. Maar dat is wel met meer dingen zo binnen een relatie , duidelijke afspraken over maken met elkaar.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 23 aug 2013 12:04

En toch zie ik het wel als "smeermiddel" binnen een liefdesrelatie. Haal de sex weg uit zo'n relatie, en de relatie wordt tot een soort van vriendschapsrelatie. (ik krijg trouwens ook altijd jeuk van die rouwadvertenties waarbij de achtergebleven partner het heeft over zijn of haar "maatje", maar dat terzijde).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 aug 2013 12:36

hubert schreef:Dank voor scherpzinnige observaties heren!
Helaas neemt de basisbehoefte aan seks af met het klimmen der jaren, maar daar komen jullie vanzelf achter. :lol: :lol:
Tip: Geniet nog maar nu het nog kan!

Overwaardeer je deze lichaamsfunktie nu niet een beetje ?(in navolging van een ''sex sells'' maatschappij)
Ten eerste is het geen basisbehoefte, en dat ''helaas'' is voor menigeen ''gelukkig'', denk ik.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 23 aug 2013 12:42

Hoe meer zaken over seks gaan, hoe feller en onvriendelijker mensen lijken te worden :-|. Dat is voor mij een bevestiging hoe een verheven iets seks eigenlijk is en hoe voorzichtig we er mee om moeten gaan (en ook in het veroordelen).

PS eigenlijk klinkt het woord seks voor mij al als een ordinair woord, alsof je al iets vies zegt. Terwijl het in zijn kern dat helemaal niet is.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 25 aug 2013 19:23

alexander91 schreef:PS eigenlijk klinkt het woord seks voor mij al als een ordinair woord, alsof je al iets vies zegt. Terwijl het in zijn kern dat helemaal niet is.

Seks/ gemeenschap hebben/ de liefde bedrijven/ tot 1 vlees worden etc. t Geeft uiteindelijk allemaal best een vies rommeltje. 8)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 aug 2013 21:41

alexander91 schreef:...hoe een verheven iets seks eigenlijk is...

Volgens mij is dit juist een deel van het probleem. Door er dergelijke kwalificaties aan te hangen wordt het zo'n big issue en krijg je dus felle reacties en ook felle oordelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2013 08:30

Hm, dat heeft twee kanten. Je moet het niet tot een afgod maken, te belangrijk maken... aan de andere kant moet je het ook niet tot iets te oppervlakkigs maken. Dat gebeurt in ook veel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 aug 2013 11:22

Mealybug:
Overwaardeer je deze lichaamsfunktie nu niet een beetje ?(in navolging van een ''sex sells'' maatschappij)Ten eerste is het geen basisbehoefte, en dat ''helaas'' is voor menigeen ''gelukkig'', denk ik.

Als je mij een beetje volgt dan weet je dat ik seks in relatie zeker niet overwaardeer. Ik loop al wat langer mee en kan dat dus best beoordelen. Seks is, als je jong bent, onweerstaanbaar. De hormonen gieren de pan uit en je moet er wat mee. Daarom vind ik dat je eerst eens moet experimenteren voordat je een vaste relatie c.q. huwelijk aangaat. Hoe weet je nou wat je lekker vindt als je nooit aan seks gedaan hebt? Er zijn zoveel mogelijkheden en variaties.
Voor mij zijn andere waarden in een relatie nu echter net zo belangrijk. Ik denk dan aan trouw en het delen van lief en leed en het samen ondernemen van allerlei zaken als sport, cultuur en reizen. Ook is het fijn als je qua religieus denken en politiek op dezelfde golflengte zit. Het samen slapen geeft ook al een band. Daarnaast is het maatjeszijn ook belangrijk voor mij (sorry voor mensen die daar de kriebels van krijgen).
Verder is seks dan blijkbaar geen basisbehoefte voor de meesten. Noem het voor mijn part een primaire behoefte.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 aug 2013 11:30

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”