Je oude natuur en een nieuwe schepping in Christus zijn

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Je oude natuur en een nieuwe schepping in Christus zijn

Berichtdoor schelpje3 » 22 aug 2013 15:19

alexander91 schreef:
Een andere zienswijze (die ik heb) komt voort uit het woord "zonde" als ik er zo een beete over nadenk. Het is zonde van je tijd om aan verkeerde dingen te denken. De zonde in de Bijbel heeft volgens mij ook veel te maken met ledigheid, nutteloosheid. Een moord plegen dient geen nut en verslechterd zaken alleen. Afgoden dienen heeft ook geen nut, want ze helpen niet. Etc. Veel aan zondes denken heeft in die lijn ook geen zin. Er zijn betere dingen die we kunnen doen, en waarmee we wel God kunnen eren. God is een God van de orde, terwijl de duivel de chaos creeert en zorgt dat de orde verstoord wordt.

Elke zonde, of het nu in daad, woord of gedachte is, is een overtreding tegen één van de 10 geboden. Zondaar betekent: doelmisser.
Je zegt: de zonde in de Bijbel, maar die verschillen niet met de zonden van deze tijd, het hier en nu!
En is niet alleen ledigheid en nutteloosheid, maar daadwerkelijke overtreding van de Wet.
Dan kun je een bovendien nog een verschil maken tussen een bewuste zonde en een onbewuste zonde.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 aug 2013 15:34

alexander91 schreef: Ik heb alleen nooit de Bijbel nagespeurd op de afwezigheid van strijden tegen de zonde. Als dat namelijk zo is, dan staat de redenering erg sterk, en daar ben ik in geinteresseerd :-)..
Ik ken de Bijbel natuurlijk niet uit mijn hoofd (jammer genoeg :wink: ) maar sinds ik erop gelet heb ben ik het niet tegen gekomen.
Met name de Bijbelgedeeltes die over deze bedeling gaan, over de Gemeente, daar ben ik het nergens tegen gekomen. Of anders moet ik het over het hoofd gezien hebben, maar dat zou weer inhouden dat de Bijbel met zichzelf in tegenspraak is want het lijkt me moeilijk om tegelijkertijd met de zonde op de vuist te gaan en je er dood voor te houden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 aug 2013 15:41

1a2b3c schreef: maar dat zou weer inhouden dat de Bijbel met zichzelf in tegenspraak is want het lijkt me moeilijk om tegelijkertijd met de zonde op de vuist te gaan en je er dood voor te houden.

:lol: je dood houden is ook een strijd, kan moeilijk zijn als begeerte op komt.
En met begeerte bedoel ik alle vleselijke uitingen in Gal. (geloof ik) Ik vind het soms best moeilijk als ik een iemand van repliek wil dienen op een scherpe manier om me voor dood te houden.
Gaat de ene keer beter dan de andere keer.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 aug 2013 15:50

schaapje schreef: :lol: je dood houden is ook een strijd, kan moeilijk zijn als begeerte op komt.
En met begeerte bedoel ik alle vleselijke uitingen in Gal. (geloof ik) Ik vind het soms best moeilijk als ik een iemand van repliek wil dienen op een scherpe manier om me voor dood te houden.
Daar heb je helemaal gelijk in haha!
Zet lekker een opwekkingslied op ofzo en ga lekker meezingen, daarna je antwoord posten ... Wil wel eens helpen :D

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 aug 2013 15:53

1a2b3c schreef:Daar heb je helemaal gelijk in haha!
Zet lekker een opwekkingslied op ofzo en ga lekker meezingen, daarna je antwoord posten ... Wil wel eens helpen :D

:lol: Inderdaad dat zijn de keren dat het lukt om toch nog liefdevol of normaal te reageren. :lol: :lol:

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 22 aug 2013 15:58

alexander91 schreef: Ik heb alleen nooit de Bijbel nagespeurd op de afwezigheid van strijden tegen de zonde. Als dat namelijk zo is, dan staat de redenering erg sterk, en daar ben ik in geinteresseerd :-)..

Maar strijden tegen de zonde is toch wat anders dan geloven dat je wel in staat bent nee ertegen te zeggen. Als je gelooft dat je zondenatuur nog levend is, ben je een slaaf van de zonde en zit je nog in Romeinen 7 volgens mij. Dan probeer je niet eens weerstand te bieden, het kan toch niet of je probeert het overdreven en het lukt nog niet of eventueel op eigen wilskracht.
Hebreeen 12 vs 4
Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde
Jezus werd door de satan verzocht om te zondigen en had geen zondenatuur.
Zou het een zonde zijn geweest als Hij niet had willen sterven en niet de wil van de Vader had willen doen. Dat was niet je naaste liefhebben als jezelf, dan waren we allemaal naar de hel gegaan. Dat is ten bloede toe weerstand bieden tegen de zonde lijkt me, sterven aan jezelf, je wil opgeven.
Filippenzen 3
(Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.
12 Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben.
Laatst gewijzigd door coby op 22 aug 2013 20:03, 3 keer totaal gewijzigd.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 22 aug 2013 15:59

je dood houden is ook een strijd, kan moeilijk zijn als begeerte op komt.

De geest is gewillig, maar het vlees zwak. Doch de liefde overwint alles.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 aug 2013 16:00

hubert schreef:
De geest is gewillig, maar het vlees zwak. Doch de liefde overwint alles.

Dat hoorde ik ook toen in ging blaten in de wei!

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 23 aug 2013 08:03

alexander91 schreef:
Een andere zienswijze (die ik heb) komt voort uit het woord "zonde" als ik er zo een beete over nadenk. Het is zonde van je tijd om aan verkeerde dingen te denken. De zonde in de Bijbel heeft volgens mij ook veel te maken met ledigheid, nutteloosheid. Een moord plegen dient geen nut en verslechterd zaken alleen. Afgoden dienen heeft ook geen nut, want ze helpen niet. Etc. Veel aan zondes denken heeft in die lijn ook geen zin. Er zijn betere dingen die we kunnen doen, en waarmee we wel God kunnen eren. God is een God van de orde, terwijl de duivel de chaos creeert en zorgt dat de orde verstoord wordt.

schelpje3 schreef:Elke zonde, of het nu in daad, woord of gedachte is, is een overtreding tegen één van de 10 geboden. Zondaar betekent: doelmisser.
Je zegt: de zonde in de Bijbel, maar die verschillen niet met de zonden van deze tijd, het hier en nu!
En is niet alleen ledigheid en nutteloosheid, maar daadwerkelijke overtreding van de Wet.
Dan kun je een bovendien nog een verschil maken tussen een bewuste zonde en een onbewuste zonde.

Beste Schelpje,
Als ik zonde in de Bijbel zeg, dan bedoel ik daar niets bijzonders mee hoor. Als je kijkt naar mijn definitie van zonde die ik gaf in de post die je quote, dan zie je dat daar niets tijdgebondens instaat. Ik zeg dus niet dat er nu geen zondes meer zijn of andere.
Dat ik het ledigheid en nutteloosheid noem is van een andere orde dan de overtreding der Wet. Ik bekijk de wijsheid die ACHTER de Wet zit. Omdat afgoderij, moord, diefstal, jaloersheid etc. nutteloos is of ledig, of dus eigenlijk zonde, staat het in de Wet als zijnde verkeerd. Mijn post is bedoeld om iets verder over de eigenschappen van de zonde na te denken dan om alleen alle mogelijke eigenschappen op te sommen (ik zou namelijk ook kunnen zeggen, "zonde is een woord dat bestaat uit 5 letters", maar dat is de bedoeling niet).
En of iets nou een bewuste zonde of een onbewuste is, beiden zijn zonde, en voor beide moet je verantwoordelijkheid dragen. En gelukkig heeft met Christus de zonde (bewust of onbewust) geen kracht meer. We mogen ons op Hem richten en niet meer op de voorkoming van de zonde. Niet meer op onze eigen kracht bouwen de zonde te weerstaan, maar op Zijn kracht.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Cees1977
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cees1977 » 23 aug 2013 11:21

Mee eens, richt je op Christus en leven op een leven naar zijn wil, vanuit de genade. Goede werken zijn het gevolg van genade, niet omgekeerd! Positieve insteek. Niet enkel het kwade vermijden - maar het geode in overvloed doen - stromen van levend water uit je laten komen. Het zit erin!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 aug 2013 11:26

Ook een blatend schaap in de wei zal van de tweede dood geen schade lijden toch?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 aug 2013 11:27

Cees1977 schreef:Mee eens, richt je op Christus en leven op een leven naar zijn wil, vanuit de genade. Goede werken zijn het gevolg van genade, niet omgekeerd! Positieve insteek. Niet enkel het kwade vermijden - maar het geode in overvloed doen - stromen van levend water uit je laten komen. Het zit erin!

Helemaal gelijk, maar daar willen refo's nu juist niet aan!
Veel te makkelijk gezegd!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2013 13:04

Dat vraag ik me af, hoewel ze wat anders denken over aanbod van genade. Maar ben jij het daar dan mee eens? Het kwade vermijden en het goede doen? Wat is dan goed en kwaad?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cees1977
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cees1977 » 23 aug 2013 13:51

Goed doen is handelen in liefde. Niet enkel goede bedoelingen en moedig maar ook met wijsheid en verstand, in elke situatie anders. Vertrouwend op God Geest -want Hij actualiseert het Woord Gods in je situatie.
Het gaat niet zozeer om de uitvoering in details - daar heb je zelf ook een aandeel en vrijheid in - maar handelen in het KARAKTER van God en zijn koninkrijk. Ja, dat is een leerschool.
Note: bij God gaat genade voorop, de wet is dus hooguit dienstbaar daaraan. Dus veroordeel mensen niet op hun gedrag, begin waar ze zijn, niet waar je ze naar toe wilt brengen. Een ontmoeting met Christus en zijn liefde, de rest is daaraan ondergeschikt. Want voor de wet, zonde en oordeel is een oplossing.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 29 aug 2013 13:53

Inhoudelijker dan Cees kan ik het niet verwoorden Marnix.
Ik kan mij er wel in vinden. Wordt deze zienswijze niet chronisch onderschat in refokerken?
Toch volkomen bijbels.

Terug naar “[Religie] - Open forum”