Het is een vraag die in elke christen speelt, de ene keer meer dan de ander, in elk kerk anders wordt benaderd.
Kernhoofdstukken die wij hierbij moeten weten zijn m.i Romeinen 5-8 , maar ook de hoofstukken ervoor verdienen aandacht.
Mijn inziens lichten wij van teveel Romeinen 7 uit het verband van de andere hoofdstukken en met name de versen " ik ellendig mens!" en het goede willen doen maar het kwade is aanwezig.
Wij komen makkelijk tot de theologie dat onze oude mens ons tot onze dood blijft kwellen, wij in facto (ten dele) slaven van zondigheid zijn. Is dit echter schriftuurlijk vast te houden? Ik denk dat wij bij Romeinen 7 niet moeten spreken over de verloste mens, maar over een mens die door de wet God wenst te behagen, maar daardoor juist door de zonde het oordeel verdient.
Wie Romeinen 7 meer leest in het licht van de andere hoofdstukken ervoor (en 8!) kan niet anders dan concluderen dat de oude mens met Christus gestorven is. Evenzeer wij juridisch van Gods oordeel verlost worden, wordt onze oude zondige natuur met Christus gekruisigd.
De nieuwe schepping in Christus zijn wordt enkele manieren genoemd in het Nieuwe testament. En vele andere gedeeltes ga je met nieuwe ogen bekijken. Naast alle wantoestanden in de brieven lezen we ook veel over het nieuwe leven in Christus en wat dat kan uitwerken.
Besef en geloof van de dood van je oude natuur (IN Christus) kan je soms onmiddelijk bevrijden uit bepaalde gewoonten en zonde's.
Ook ik heb echter ervaren: er zullen ook hardnekkige problemen zijn, je denken moet ook vernieuwd worden, het vleselijke denken, alle verkeerde overtuigingen die er in je geworteld zijn. Niet enkel vanuit je jeugd maar alle dagelijkse invloeden die je geest en ziel bestormen. Er zullen wel degelijk zware aanvechtingen zijn- waarin je bijvoorbeel meent dat de nieuwe natuur in je een illusie is en de oude natuur springlevend -maar tevens de belofte van overwinning in Christus en door de Heilige Geest.
De strijd van een christen die in zijn oude natuur strijd en de christen die als nieuwe schepping worstelt met de vleselijke aanvechtingen, lijkt erg op elkaar. In Gods genade leert de eerste christen vaak ook bepaalde zonden te overwinnen, ook zonder besef van het vrij zijn van de oude natuur, omdat genade het thema is wat gelukkig in protestants gedachtengoed blijft bestaan, zeker pastoraal gezien.
Deze dingen lopen door elkaar heen ik heb gemerkt dat de Cathechismus ook dat ook niet helemaal helder maakt, hoezeer ik ook dankbaar ben voor een gedegen onderwijs hierin.
Prangend voorbeeld is hoe de Cathechismus in mijn kerkboek in een vootnoot verwijst naar een NT tekst, om aan te geven dat wij geschapen zijn in ware gerechtigheid en heiligheid, als Adam. Maar wie deze tekst opzoekt, ziet onmiddelijk dat het ook en vooral gaat over de nieuwe mens!
Ik kan er nog wel wat over zeggen, maar m.i al genoeg stof tot denken gegeven
Nieuwe Schepping:
2 Korintiërs 5,17
Galaten 6,15
Rom 6:4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen
Nieuw mens:
Ef 2:10
Efeziërs 4,24
Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid
Kolossenzen 3,10
Gezegende bijbelstudie!