Opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

Re: Opwekking

Berichtdoor gravo » 19 aug 2013 19:26

Wilsophie schreef:Bah hoor, ik lees niks over Hitler, dat is mijn wereld niet, sorry voor de link.
Ik wil wel uitleggen dat religie niets met geloof te maken heeft. Hoeveel teksten wil je hebben waar de Heer Zelf en de apostelen zich distantiëren van elke vorm van religie.

Dag Wilsophie,

Het is niet mijn bedoeling om deze discussie hier eindeloos uit te rekken, maar deze post van jou heeft alles in zich om er in een ander topic eens goed over door te praten.
Je zegt namelijk (en dat is denk ik de kern van ons meningsverschil):

"Ik wil uitleggen dat religie niets met geloof te maken heeft".

Ik zie dat anders. Met geen mogelijkheid kan ik het anders zien dan dat Jezus een joodse man was, geboren en getogen in de Israëlitische godsdient, het jodendom van Zijn dagen. Doorkneed in alle kennis, wijsheid, maar ook regels, liturgieën en rituelen van deze godsdienst. Hij werd besneden, bezocht tempel en synagoge, zei van de leer van de schriftgeleerden: "doe wel naar hun woorden, maar niet naar hun daden", kortom Hij was mens en vervulde als joodse man zijn religieuze verplichtingen. Wel heeft niemand anders dan Hij deze godsdienst voor eens en voor al voorzien van een radicale nieuwe betekenis. De wetsvervulling geradicaliseerd tot op de kern er van: liefde is de vervulling van de wet. In die zin was Hij de Man van de Grote Opwekking in optima forma. Maar deze opwekking werd ook op de vruchtbare grond van het joodse geloof geoogst. Nooit heeft Jezus het geloof van de vaderen of de Thora afgezworen. Hij heeft de diepe betekenis van Gods Weg met de mens in de Schriften aangewezen en is die weg in eigen Persoon gegaan! Hij werd/was/is nog steeds de Weg Zelf!

Toch staat het mij vrij, denk ik, om daarvan te zeggen dat hier in Hem de joodse en de christelijke religie aan elkaar verbonden worden. Want je kunt niet ontkennen dat er vóór en ná Jezus een religie bestaat, namelijk de joodse en de christelijke. Het is de vorm van deze religies geweest waardoor de verhalen van het OT zijn bewaard en overgebracht op de joodse generaties en waardoor de boodschap van Jezus, het Evangelie vervolgens door de wereld is getrokken en onder anderen bij jou en mij is beland.
Ja, dat is dankzij de instituten van tempel, synagoge en Kerk gebeurd. Zonder de vormen, die nodig zijn voor een godsdienst om te kunnen blijven bestaan, zou de heilsboodschap zich niet hebben kunnen verspreiden. De vormen die in godsdiensten ontstaan leiden weliswaar vaak tot verstarring, gewoonte en zielloosheid (steeds weer ontstaan er daarom zuiveringsbewegingen in de Kerk), maar vlak de betekenis ervan toch niet uit. Door die vast patronen kunnen ze wel overleven. Het zijn juist de rituelen, liturgieën, de leeruitspraken, de belijdenissen en de vaste vormen en tijden, die het geloof overeind houden. Je ziet dat goed aan kerken die geen enkele vaststaande regel willen hanteren. Die drijven op charismata, maar als de charismatische voorganger ontbreekt of wegvalt, stort de gemeenschap zelf ook in elkaar. Religie, een georganiseerde godsdienst is daarom nodig als drager voor de charismata en voor geloof.

Toch nog en lang verhaal, maar met de bedoeling om er eens in een apart topic verder over te praten. Je zegt:

"Ik wil uitleggen dat religie niets met geloof te maken heeft"

Hierbij de uitnodiging om dat eens grondig uit te leggen. Er zijn vast medeforummers die dit interessant vinden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 aug 2013 22:23

Als ik dit zo lees, dan komt het maar op aan wat mensen er van maken en hangt het daar vanaf.

Ik mijn Bijbel staat dat de (universele) gemeente het lichaam van Christus is, dat Hij het Hoofd is, dat Hij het koestert en dat Hij het is die de gemeente voeding geeft.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 aug 2013 22:26

Ik voel net als Jan er weinig voor om aparte topics te openen met alle zijwegen incluis die dat inhouden. Ik begrijp dat er binnen een organisatie een structuur moet zijn met bepaalde afspraken en/of regels want met een charismatische leider kan een gemeenschap zo instorten. Dat ben ik helemaal met je eens. De Here Jezus en ook Paulus later hielden bepaalde rituelen om het zo even te noemen in ere, juist om de joden niet tot ergernis te zijn. Toch verliet de Heer de synagoge menig keer wat binnen dat verband wil zeggen dat Hij het systeem achter Zich liet, denk aan de overspelige vrouw in Johannes 8 waar dat expliciet staat. Ze wilden immers Hem ook stenigen met dezelfde stenen die klaarlagen voor die vrouw.

Natuurlijk kende Hij de wet en de profeten en om die reden zei Hij menigmaal: "Er staat geschreven"...
De Farizeeën waren religieus maar stokongelovig. Veel moslimbroeders zijn religieus maar stokongelovige, Ds . Carel ter Linde is religieus maar stok ongelovig. De Hindoe gemeenschap is zeer religieus maar laat de mens ontledigen i.p.v. vullen met kennis van de Schrift. Ze zijn niettemin zeer religieus en staan bol van rituelen, maar het is dienen van afgoden.
De New Age beweging is religieus maar geloven niet in het verlossende werk van Jezus Christus.
En veel kerkmensen zijn zeer religieus en gaan in het zwart gekleed en dragen keurig een hoed, en gaan op de zondag lopend naar de kerk en doen precies hetzelfde als de orthodoxe Joden op de Sabbath, alleen zij hebben het verplaatst naar de Zondag, omdat ze dat de Dag des Heeren noemen wat totaal onjuist is. Die Dag is de Jongste Dag. En dit alles zal de Heer niet behagen.
Uw offers heb ik gehaat zegt Hij. Vergeet niet dat wij heidenen zijn, en leven onder een nieuw verbond. Niet met een verbond wat Hij met de Vaderen gesloten had. Wij hoeven ons niet te laten besnijden, wij hoeven niet gescheiden keukens te hebben want wij hebben als heidenen die wet nooit ontvangen, wij leven niet onder de wet van Mozes, maar onder de wet van Christus. En wat dat is beschrijft Paulus keurig in de Galatenbrief, Wij zijn niet gekomen tot een tastelijke Berg de Sinai, maar tot de Berg Zion. Wij zijn hemelburgers en bevrijd van zonde, dood en wet. Welke wet danook. Wij zijn vrijgezet om Hem te dienen en dat is heel simpel Zijn Woord bestuderen en geloven en dan zullen wij delen in alle beloften en alle zegeningen ook die aan Israël gegeven zijn, met dat verschil dat wij met Hem zullen regeren in de hemel èn op de aarde. Want wij zijn Efraim en hebben een dubbel deel ontvangen, maar dat strekt weer even te ver.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 20 aug 2013 00:44

http://www.morningstarministries.org/re ... hKtLZKpUbx

Recently, in Aba, Nigeria, in a six day crusade, 1,400,000 new believers professed faith in Christ. Prior to that 1,100,000 came to the Lord in Calabar, Nigeria during a six day meeting. To put this in historical context, during the great Welsh revival of 1904, 100,000 people were saved in six months. Truly, our traditional religious vocabulary does not have a word big enough to capture this move.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 aug 2013 08:17

Ik geloof dat niet zo snel, het is nooit te controleren. Ik weet nog dat ik ooit een pinksteropwekkingsdienst mee maakte op de Bron in Dalfsen en dat Karel Hoekendijk vroeg aan de mensen in de tent, ik noem maar wat op, wie wil er een zangboekje mee naar huis nemen, ik verzin maar wat, een algemene vraag. En toen staken veel mensen hun hand op en op dat moment werd er gefotografeerd om later onder deze foto te zetten dat deze mensen allemaal tot bekering kwamen.
Snap je dat ik niet zo goedgelovig meer ben?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 aug 2013 09:28

coby schreef:http://www.morningstarministries.org/resources/prophetic-bulletins/2000/report-revival-africa#.UhKtLZKpUbx

Recently, in Aba, Nigeria, in a six day crusade, 1,400,000 new believers professed faith in Christ. Prior to that 1,100,000 came to the Lord in Calabar, Nigeria during a six day meeting. To put this in historical context, during the great Welsh revival of 1904, 100,000 people were saved in six months. Truly, our traditional religious vocabulary does not have a word big enough to capture this move.

Ik heb ook zo mijn twijfels, als deze Reinhard Bonnke samen gaat werken met Benni Hinn de miljonair/evangelist, zegt dat wel wat over zijn geestelijk inzicht.

gelezen op xandernieuws
Laatst gewijzigd door schaapje op 20 aug 2013 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 20 aug 2013 09:38

coby schreef:http://www.morningstarministries.org/resources/prophetic-bulletins/2000/report-revival-africa#.UhKtLZKpUbx

Je moet een beetje argwanend zijn over die getallen in Afrika. Dat zeg ik, verhalen die ik uit verschillende delen van Afrika zowel van zendelingen als van Afrikanen zelf gehoord heb. Als je een leuke show neer kan zetten, met hippe westerse muziek etc. komen er al snel veel Afrikanen op af. Mensen doen leuk mee en steken hun hand op bij een altar call. Maar aan het eind van de dag verandert er niets in het leven van het grootste deel van de 'bekeerlingen'. De bekende westerse preker kan weer terug naar Amerika om geld bedelen, met mooie getallen voer hoeveel mensen hij 'bekeerd' heeft, maar als iemand die mensen zou volgen, nadat ze bij die bijeenkomsten vandaan komen, dan mogen die getallen toch flink genuanceerd worden.

Ik wil niet je enthousiasme dempen, maar je moet eens met Afrikaanse christenen gaan praten, of met zendelingen in Afrika, die daar echt echt jarenlang wonen en werken, in plaats van met rijke bekende Amerikaanse predikers die daar even naartoe vliegen, buisiness class of in een prive-jet, voor zo'n bijeenkomst, en dan weer terugvliegen naar hun megakerk en mooie huis in Amerika. Die geven een veel minder rooskleurig beeld van christendom in Afrika. De ene dag komt iemand naar voren voor een altar call en 'geeft hij zijn leven aan Jezus', maar de volgende dag zit hij weer bij een medicijnman occulte rituelen te doen. De ene dag 'bekeerd' iemand zich, de volgende dag geeft hij al zijn geld weer uit om dronken te worden.

Wat ik bedoel is, ook al bedoelen sommigen van die Amerikanen het goed, die kortstondige zendingsbijeenkomsten werken voor geen meter. Er komen bosjes Afrikanen op af omdat het allemaal erg spectaculair is, heftige muziek, allemaal extatische ervaringen - die ze zelf allang kennen van die occulte medcijnmannen, witchdocters, etc -, maar het leidt maar zelden naar de vrucht die je bij een bekering verwacht. Dat zijn gewoon de feiten die je krijgt te horen van mensen die daar in de armoe wonen, in plaats van rijke amerikanen die op en neer vliegen om zieltjes te winnen.

EDIT:
Ik zag de naam Rick Joyner staan en ik zat in mijn hoofd vooral bij dat soort charismatische Amerikaanse figuren toen ik bovenstaande post schreef, maar het gaat hier blijkbaar over ene 'Reinhard Bonnke' waar ik verder nog nooit van heb gehoord. Maar ik blijf verder wel bij mijn argwaan tegenover al te fantastische verhalen uit Afrika, zeker als het uit het Amerikaanse charismatische wereldje komt.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 20 aug 2013 11:09

Reinhard Bonnke is een Duitser, geen Amerikaan.
http://www.bonnke.net/cfan/en
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

maaarten

Berichtdoor maaarten » 20 aug 2013 12:14

coby schreef:Reinhard Bonnke is een Duitser, geen Amerikaan.
http://www.bonnke.net/cfan/en

Tsja, hij beweegt zich wel in hetzelfde wereldje.
En het charismatische wereldje in Amerika is een ding, maar, als hij zich met Benny Hinn inlaat, zoals schaapje aangeeft, dan zou ik maar oppassen. Benny Hinn is wel een dwaalleraar der dwaalleraren; ik zou heel ver bij alles wat met die man te maken heeft vandaan blijven. Bij Benny Hinn is het niet alleen maar dat er veel geld gepompt wordt aan massale bijeenkomsten die goed bedoeld zijn maar geen vrucht dragen, bij Benny Hinn twijfel ik ook ernstig aan zijn goede bedoelingen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 aug 2013 14:47

O ja, dat zijn van die "opwekkingspredikers" die broodjes-aap verkopen. Het zijn nogal eens mensen die uit zijn op eigen eer en daarom met duizelingwekkende getallen komen van mensen die bekeerd zouden zijn in 1 of andere obscure uithoek van de wereld waar ze een dag of wat zijn geweest. =;

Nee, dit is geen genuanceerde reactie van me, maar ik heb dan ook iets te veel verhalen gelezen over deze praktijken. Als we logisch nadenken, dan zouden deze verhalen betekenen dat als in dit tempo er mensen tot bekering zouden komen, heel de wereld zo'n 20 jaar geleden al helemaal tot het christendom bekeerd zou moeten zijn. Dat is niet zo.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 aug 2013 15:56

schaapje schreef:
Ik heb ook zo mijn twijfels, als deze Reinhard Bonnke samen gaat werken met Benni Hinn de miljonair/evangelist, zegt dat wel wat over zijn geestelijk inzicht.

gelezen op xandernieuws
O die Benni Hinn. Vreselijk duivels. Ik krijg het echt koud als ik die man bezig zie, zo vreselijk demonisch.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 06 sep 2013 16:45

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 sep 2013 17:26

Ik zou maar eens wat meer onderzoek doen naar de TRIN organisatie en is veel te vinden op het internet.o.a. grote connecties met die grote clown van de Toronto blessing Todd Bentley

hier een link lees en huiver:
http://falseteachers777.wordpress.com/t ... onderzoek/

Ik geef deze link want het was de eerste die ik tegenkwam maar er zijn meerdere.

Ik raad je af om naar deze bijeenkomsten te gaan Coby, doe toch onderzoek.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 sep 2013 18:18

Wilsophie schreef:De Farizeeën waren religieus maar stokongelovig. Veel moslimbroeders zijn religieus maar stokongelovige, Ds . Carel ter Linde is religieus maar stok ongelovig. De Hindoe gemeenschap is zeer religieus maar laat de mens ontledigen i.p.v. vullen met kennis van de Schrift. Ze zijn niettemin zeer religieus en staan bol van rituelen, maar het is dienen van afgoden.
De New Age beweging is religieus maar geloven niet in het verlossende werk van Jezus Christus.
En veel kerkmensen zijn zeer religieus en gaan in het zwart gekleed en dragen keurig een hoed, en gaan op de zondag lopend naar de kerk en doen precies hetzelfde als de orthodoxe Joden op de Sabbath, alleen zij hebben het verplaatst naar de Zondag, omdat ze dat de Dag des Heeren noemen wat totaal onjuist is.

Is dit een complete lijst van alle stokongelovigen of komt er nog meer ?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 sep 2013 18:54

Coby hier heb ik nog iemand die het één en ander heeft uitgezocht.
http://www.rejoicenow.nl/page/trin-dwaalleer-beweging

Terug naar “Archief”