schelpje3 schreef:Mensen zoals jouw en mijn vader, zijn heel bang om met een "ingebeelde hemel verloren te gaan". Dat is een cultuur die honderden jaren was, maar inmiddels stilaan verdwijnt.
Je zegt dat het een cultuur van honderden jaren was. Is het hen echter niet voorgehouden als ware het Gods Woord?
Er bestaat geen hemel die je je kunt inbeelden. Er valt niets toe te eigenen. Je gelooft in de Here Jezus of niet.
"Nu jaagt de dood geen angst meer aan, want alles, alles is voldaan."
Elders zeg je de drie formulieren van eenheid voluit Bijbels zijn. Dat is nogal een bewering. Die vind ik dan (inmiddels) weer wat "eng". Heb je dat onderzocht? Heb je wel eens gedacht aan de mogelijkheid dat het misschien anders zou kunnen zijn? Of is alles wat daar van afwijkt bij voorbaat verdacht? Hoe denk je daarover? (NB. dit is niet zo hautain bedoelt als het wellicht overkomt. Ik probeer uit te vinden waar je staat.)
Ik heb daar inmiddels nogal wat kanttekeningen bij. In het bijzonder bij de leer van de uitverkiezing, waar het hier ten diepste over gaat, kom ik tot wel zeven elementaire misvattingen bij één stelling en haar onderbouwing. Niet dat ik mijzelf nu weer een grote pluim wil geven, maar ik kom tot punten die ik van alle kanten heb bekeken en zelf niet meer kan weerleggen. Want uiteraard heb ik tenminste ook gepoogd mijn eigen bevindingen Bijbels te toetsen. Nu beschouw ik mijn uitkomsten niet als het einde van alle tegenspraak, maar het is niet uit de lucht komen vallen. Daarbij ben ik niet over één nacht ijs gegaan.
Terzijde: Overigens ontdek ik dat een geschreven bericht niet "bevestigd" kan worden als ondertussen iemand anders een bericht gepost heeft. Is dat een bekend verschijnsel? Dit overkwam mij nu al een aantal maal.