xsidd schreef:@Prisoner
Je haalt een punt aan! Toch heeft satan een derde van de engelen meegesleept in zijn val....
Begreep satan dan niet, dat hij nooit meer als zijn Schepper worden, of zijn? Of heeft hij heel bewust de consequinties op zich genomen, in ruil voor de macht die hij zou krijgen?
In het boek Job word het zo gezegd...
Toen de zonen van God voor de Troon kwamen staan! Zijn alle engelen dan zonen van God?
Dat zou betekenen dat satan een broer van Christus is geweest! En ik herinner me nu nog meer! In het boek Jesaja word satan de kolensmid of verwoester genoemd.
En wat nog veel verwondelijker is, dat er staat dat de verwoester is geschapen om te verwoesten! Ik zoek de desbetreffende teksten voor je op!
Met vriendelijke groet,
Ik veronderstel zeker dat satan een broer van Christus is geweest, want anders kon hij niet afvallen.
Net zoals je een gehoorzaam begin kunt maken en later die gehoorzaamheid kunt laten afsteken met ongehoorzaamheid.
Dat is, denk ik, ook het verschil tussen mensen en engelen, namelijk dat mensen vanuit het kwaad (het sterfelijke) beginnen en zich later kunnen bekeren (en vanuit het geloof ook weer kunnen afvallen), terwijl engelen vanuit het goede beginnen, aanwezig bij de heerlijkheid van God en ook in geloof.
Een engel kan dus alleen maar kiezen om kwaad te worden, want goed is hij al bij voorbaat.
Adam kreeg de keuze tussen goed en kwaad, maar ik geloof wel dat Adam volmaakt was in het lichaam vóórdat hij van de verboden vrucht at. Eigenlijk was Adam in een neutrale toestand in de eeuwigheid geplaatst. Een positie die door satan werd gemanipuleerd tot het negatieve. Daar werd satan voor geoordeeld. En om hem dat duidelijk te maken, liet God de mens en zelfs de dieren mee sterven in het oordeel van satan.
Dit verklaart waarom de mensen boven de engelen gesteld zullen worden; namelijk omdat de gelovige mens begrip heeft voor het feit dat hij sterven moet.
En daarom wordt het ook als een dwaling gezien wanneer een mens zijn lot niet accepteert (zie Judas 1,16).
Satan's oordeel is dan ook een principieel oordeel doordat Christus hem in de dood is voorgegaan, want in werkelijkheid gaat dat oordeel nog komen...
Er staat immers dat het oorlog in de hemel is, maar Johannes zegt "was" omdat hij het beschrijft vanuit een visioen dat zich afspeelt rondom de eindtijd en de oordeelsdag, een dag vanwaar af die oorlog voor eens en voor altijd voorbij zal zijn. Dat geloven wij.
De goeden sterven voor de slechten, en dat beloont God
God heeft alles en iedereen voorbestemd voor het goede.
Echter de schepsels die een vrije wil hebben, bepalen zelf waartoe zij zijn voorbestemd.
Het is voor iedereen mogelijk om naar de hemel te gaan, maar als je niet wilt, dan zal God daar rekening mee moeten houden. Daarom zie ik God als een persoon met een collectief geweten.
Dat iemand als Judas Iskariot ging tegenwerken, was zijn eigen keus. Net als farao; hij bepaalde zelf dat hij tot het slechte werd voorbestemd. Maar God is eindverantwoordelijk als Schepper en daarom wordt het zo gezien dat God hem daartoe heeft voorbestemd (omdat Hij toevallig al alles van te voren wist). Doch God staat boven de keuze van iemand als satan of Judas of farao, want Hij weet heel goed dat ze zich tegen het goede hebben gekeerd en dat Hij die slechten in de goeden heeft geschapen. En daar is het Hem om te doen: om de goeden. Daarom laat Hij dat kwaad tijdelijk toe.
Sorry als ik hiermee een beetje van het onderwerp ben afgeweken.