Satan, een persoon of een metafoor?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Satan, een persoon of een metafoor?

Berichtdoor Wilsophie » 15 aug 2013 13:50

Satan is na zijn rebellie tegenover de Allerhoogste op de aarde geworpen en daardoor is die aarde "woest en ledig " geworden. Pas daarna werd uit dìe aarde Adam genomen. Dat was dus een besmette grondstof door satan. Dus was Adam niet volmaakt, maar wel goed en naar Gods wil.
En daarom was ongeloof aanwezig in Adam als mens en kon hij nooit en never de heerschappij voeren over de aarde en daarom moest er een 2e Adam komen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2013 15:19

Waar staat dat satan voor de schepping al op de aarde geworden is en niet na de schepping? Ik lees dat in het begin de hemel en de aarde er was en de aarde woest en ledig was. Dan lijkt het dat het niet zo geworden is door de val van satan maar in het begin (daarvoor dus) al zo was.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 aug 2013 18:50

Ja dat is een hele uitleg, zoek op internet maar de restitutieleer op. Verder geeft Ez. 28 vers 17 aan dat satan uit de hemel is geworpen vanwege een opstand tegen God.

Het woordje "was" dus de aarde was woest en ledig" kun je in het engels ook neerzetten als "werd" later in de Bijbel staat dat de aarde geworden is tot een baaierd. Hier staan de zelfde woorden als woest en eldig;. Tohu waw bohu. Kortom je kunt heel goed aannemen dat de aarde woest en ledig geworden is vanwege de afgrond. En de afgrond is satan en zijn personeel.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 16 aug 2013 10:51

Misschien geeft dit verheldering.

Lukas 10 vers 18
Hij zei tegen hen: Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 aug 2013 12:10

Dat is een goeie, bedankt, al wijst dit op de toekomst. Ik geloof dat hij na een rebellie in de hemel ook eruit gegooid is, maar met nog wel toegang tot de 3e hemel.

Prisoner
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Prisoner » 16 aug 2013 14:25

xsidd schreef:@Prisoner

Je haalt een punt aan! Toch heeft satan een derde van de engelen meegesleept in zijn val....

Begreep satan dan niet, dat hij nooit meer als zijn Schepper worden, of zijn? Of heeft hij heel bewust de consequinties op zich genomen, in ruil voor de macht die hij zou krijgen?

In het boek Job word het zo gezegd...

Toen de zonen van God voor de Troon kwamen staan! Zijn alle engelen dan zonen van God?

Dat zou betekenen dat satan een broer van Christus is geweest! En ik herinner me nu nog meer! In het boek Jesaja word satan de kolensmid of verwoester genoemd.

En wat nog veel verwondelijker is, dat er staat dat de verwoester is geschapen om te verwoesten! Ik zoek de desbetreffende teksten voor je op!

Met vriendelijke groet,

Ik veronderstel zeker dat satan een broer van Christus is geweest, want anders kon hij niet afvallen.
Net zoals je een gehoorzaam begin kunt maken en later die gehoorzaamheid kunt laten afsteken met ongehoorzaamheid.
Dat is, denk ik, ook het verschil tussen mensen en engelen, namelijk dat mensen vanuit het kwaad (het sterfelijke) beginnen en zich later kunnen bekeren (en vanuit het geloof ook weer kunnen afvallen), terwijl engelen vanuit het goede beginnen, aanwezig bij de heerlijkheid van God en ook in geloof.
Een engel kan dus alleen maar kiezen om kwaad te worden, want goed is hij al bij voorbaat.
Adam kreeg de keuze tussen goed en kwaad, maar ik geloof wel dat Adam volmaakt was in het lichaam vóórdat hij van de verboden vrucht at. Eigenlijk was Adam in een neutrale toestand in de eeuwigheid geplaatst. Een positie die door satan werd gemanipuleerd tot het negatieve. Daar werd satan voor geoordeeld. En om hem dat duidelijk te maken, liet God de mens en zelfs de dieren mee sterven in het oordeel van satan.
Dit verklaart waarom de mensen boven de engelen gesteld zullen worden; namelijk omdat de gelovige mens begrip heeft voor het feit dat hij sterven moet.
En daarom wordt het ook als een dwaling gezien wanneer een mens zijn lot niet accepteert (zie Judas 1,16).
Satan's oordeel is dan ook een principieel oordeel doordat Christus hem in de dood is voorgegaan, want in werkelijkheid gaat dat oordeel nog komen...
Er staat immers dat het oorlog in de hemel is, maar Johannes zegt "was" omdat hij het beschrijft vanuit een visioen dat zich afspeelt rondom de eindtijd en de oordeelsdag, een dag vanwaar af die oorlog voor eens en voor altijd voorbij zal zijn. Dat geloven wij.
De goeden sterven voor de slechten, en dat beloont God

God heeft alles en iedereen voorbestemd voor het goede.
Echter de schepsels die een vrije wil hebben, bepalen zelf waartoe zij zijn voorbestemd.
Het is voor iedereen mogelijk om naar de hemel te gaan, maar als je niet wilt, dan zal God daar rekening mee moeten houden. Daarom zie ik God als een persoon met een collectief geweten.
Dat iemand als Judas Iskariot ging tegenwerken, was zijn eigen keus. Net als farao; hij bepaalde zelf dat hij tot het slechte werd voorbestemd. Maar God is eindverantwoordelijk als Schepper en daarom wordt het zo gezien dat God hem daartoe heeft voorbestemd (omdat Hij toevallig al alles van te voren wist). Doch God staat boven de keuze van iemand als satan of Judas of farao, want Hij weet heel goed dat ze zich tegen het goede hebben gekeerd en dat Hij die slechten in de goeden heeft geschapen. En daar is het Hem om te doen: om de goeden. Daarom laat Hij dat kwaad tijdelijk toe.

Sorry als ik hiermee een beetje van het onderwerp ben afgeweken.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 16 aug 2013 17:11

@Willsophie

Misschien geeft deze tekst je nog meer duidelijkheid:-)

Johannes 16 vers 11 (HS

11 en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.

Satan is dus al veroordeeld.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 16 aug 2013 17:16

@Prisoner

Bedankt voor je antwoord!:)

Mvg,

Terug naar “Archief”