Mee naar de kroeg ( vragenrubriek )

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Harmonica

Re: Mee naar de kroeg ( vragenrubriek )

Berichtdoor Harmonica » 14 aug 2013 14:31

maaarten schreef:Hoeveel die mensen daar ophadden blijft speculeren
.

Haha nou, gezien de uitbundigheid van bruiloften in die tijd, het feit dat mensen zoveel wijn hadden gedronken dat de wijnvoorraad op was (wat gezien werd als een schande in die tijd, dus was er vast een behoorlijke voorraad aanwezig), het gegeven dat Jezus nog 6 (!) tonnen erbij liet komen, en gezien de uitspraak van de ceremoniemeester, kan je toch behoorlijk veilig concluderen dat er aardig wat gedronken werd op die bruiloft.

. Bij de verhalen over de sabbat, staat de omgang met de sabbat centraal, dus het is veel logischer om daaruit een les te halen met betrekking tot hoe om te gaan met de sabbatsrust. In het verslag van de bruiloft te Kana is de moraal van het verhaal: "Dit heeft Jezus gedaan als begin van zijn tekenen te Kana in Galilea en Hij heeft zijn heerlijkheid geopenbaard, en zijn discipelen geloofden in Hem." De moraal van het verhaal heeft helemaal niets met wijn te maken. Wat ik bedoel is dit, die verhalen over de sabbat zijn duidelijk opgeschreven met het doel ons iets te leren over de sabbat. Het verhaal van de bruiloft te Kana is duidelijk om een heel andere reden opgeschreven, dan om ons iets te leren over wijn.

Maar inderdaad, als de Heere Jezus een probleem had gehad met een feestje en een paar wijntjes, dan had Hij dit niet gedaan. Maar als dit verhaal niet bedoelt ons iets over omgang met alcohol te leren en als de rest van de Bijbel juist erg waarschuwt tegen excessen met alcohol, dan moeten we toch maar voorzichtig zijn om te roepen dat een keertje meer dan een paar wijntjes toch ook niet zo erg is, want ja, Jezus veranderde toch ook water in wijn.....

Ach je hebt hier ook heus wel een punt hoor, ik vind alleen dat de striktheid die in deze thread wordt gepropageerd, wel heel makkelijk is geconcludeerd. Ik ken genoeg voorbeeldige christenen die af en toe lekker aan de bier gaan in de kroeg. Niks mis mee wat mij betreft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2013 14:31

maaarten schreef:
Maar er wordt helemaal geen duidelijk voorbeeld of regel gegeven in het verslag van de bruiloft te Kana. Hoeveel die mensen daar ophadden blijft speculeren. Bij de verhalen over de sabbat, staat de omgang met de sabbat centraal, dus het is veel logischer om daaruit een les te halen met betrekking tot hoe om te gaan met de sabbatsrust. In het verslag van de bruiloft te Kana is de moraal van het verhaal: "Dit heeft Jezus gedaan als begin van zijn tekenen te Kana in Galilea en Hij heeft zijn heerlijkheid geopenbaard, en zijn discipelen geloofden in Hem." De moraal van het verhaal heeft helemaal niets met wijn te maken. Wat ik bedoel is dit, die verhalen over de sabbat zijn duidelijk opgeschreven met het doel ons iets te leren over de sabbat. Het verhaal van de bruiloft te Kana is duidelijk om een heel andere reden opgeschreven, dan om ons iets te leren over wijn.

Maar inderdaad, als de Heere Jezus een probleem had gehad met een feestje en een paar wijntjes, dan had Hij dit niet gedaan. Maar als dit verhaal niet bedoelt ons iets over omgang met alcohol te leren en als de rest van de Bijbel juist erg waarschuwt tegen excessen met alcohol, dan moeten we toch maar voorzichtig zijn om te roepen dat een keertje meer dan een paar wijntjes toch ook niet zo erg is, want ja, Jezus veranderde toch ook water in wijn.....

Volgens mij wordt dat ook niet geroepen. Er wordt gezegd dat dronkenschap wordt afgekeurd, dat wijn als genotsmiddel op zich niet wordt afgekeurd... en ook al is de boodschap van het verhaal niet in de eerste plaats om ons iets over wijn te leren, toch kunnen op basis van wat de Bijbel zegt (ook hier) wel iets leren over hoe om te gaan met alcohol. Genieten mag (en dan hoef je echt niet bij 2 wijntjes te stoppen) maar zorg dat je niet dronken wordt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2013 14:37

schelpje3 schreef:Ja eens. Maar het blijft toch een feestelijke drank, die echt bij een feestelijke gelegenheid, zoals de bruiloft, geschonken werd.

Wijn werd toen al wel meer gedronken dat alleen op feesten. Maar was inderdaad wel wat exclusiever dan nu, schaarser en duurder misschien?

Ik denk dat je op grond van o.a. deze gelijkenis wel mag stellen dat het drinken van alcohol niet zondig is, maar met mate! En wij zijn inmiddels gewend om op een doordeweekse avond een roseétje open te trekken, dat zal iedereen gewoon vinden.
Maar toch, als je kerkelijk huisbezoek ontvangt, is dat niet gepast.
Geen haar op ons hoofd die er dan aan denkt een biertje of wijntje te serveren.
Toch?

Waarom niet? Kijk, voor het huisbezoek aan het bier gaan lijkt me niet zo handig. Tijdens overigens ook niet. Maar als men vervolgens nog even blijft lijkt het me niet vreemd om een drankje te nuttigen en serveren. Ik heb vaak genoeg aan glaasje gedronken met een predikant, ouderling of diaken.

Maar die kroeg staat voor andere dingen, dan alleen een wijntje drinken.
Als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan!
En bier op wijn, geeft venijn!
In een dergelijke setting is het niet ondenkbaar om teveel te drinken, je wordt overgehaald : ach joh, neem er nog eentje, er klinkt bepaalde muziek, er wordt gevloekt, er worden schuine moppen getapt, enz enz.

Ik weet niet met wie jij in de kroeg hebt gezeten maar ik ben nog nooit overgehaald om meer te drinken dan goed voor me is ;)

En wijn op bier geeft plezier.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2013 14:41

Harmonica schreef:
Ik denk dat jij echt een heel ander idee hebt bij drinken met mate, als die mensen op dat feest, voor wie Jezus extra wijn regelde.

Omdat? Ik ken zoveel mensen die op zondagmiddag samen met kerkgenoten een biertje opentrekken. Niks mis mee.

Een kroeg staat gewoon voor gezelligheid, hoe mensen dat invullen heeft verder maar weinig met de kroeg zelf te maken.

Helemaal niet, want er stond niet dat iedereen laveloos naar huis rolde!
Ik heb het niet over een biertje met kerkgenoten, ik had het over HUISbezoek, door k.r. leden.
Of als de dominee op bezoek komt.
Sommige kroegen staan voor "gezelligheid" voor sommige mensen.
Er ligt een groot gat in de markt, nl. voor mensen die halverwege de avond, bijv na een etentje, ergens wat willen drinken EN praten.
Mijn man wilde dat met 2 vrienden doen en ik met een vriendin onlangs.
We moesten het eetcafeetje uit, omdat het om 9 uur sloot en hadden nog geen zin om naar huis te gaan. De keuze was OF een bar met bierdrinkende mannen of we stonden voor de (bijna) dichter deur van een restaurantje of terrasje.
Mijn man was met vrienden ook nog ergens wezen eten en je wordt vriendelijk maar beslist, eruit gebonjourd. Je kunt niks meer bestellen nl en het personeel gaat schoonmaken.
Het zou fijn als er dan een soort "proeflokaal" annex cafeetje, gewoon met niks-aan-de-handmuziek desnoods, open zou zijn voor een kopje cappuccino, een thee en een wijntje.
Dat noem ik dan geen kroeg!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 aug 2013 14:43

Harmonica schreef:Ja maar waarom zou hij dat op die manier willen illustreren als hij dacht dat drinken zondig was? Je geeft een verklaring voor waarom dat wonder plaatsvond, niet voor waarom Jezus een punt zou maken via iets dat zondig was.

Zondig ?

Lees Deut 14:26 ''Daar moet u dat geld besteden aan alles wat uw ziel verlangt: runderen en kleinvee, wijn en sterkedrank, ja, alles wat uw ziel maar wenst. Dan kunt u daar eten voor het aangezicht van de HEERE, uw God, en u verblijden, u en uw gezin.''

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2013 14:44

Goed lezen Marnix!
Je kunt met de dominee een biertje drinken als je hem tegenkomt op de tennisbaan.
Dat kun je ook doen met de huisarts, die een balletje komt slaan.
Het is gek als je op het spreekuur komt en hij schenkt een biertje voor je in :mrgreen:
Er is overal een tijd en plaats voor, zoals in Spreuken wordt gezegd.
Ik spuug er ook niet in, maar dat heeft allemaal niets meer met een kroeg te maken.
Nogmaals, tijd EN plaats!

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 14 aug 2013 14:59

schelpje3 schreef:
Helemaal niet, want er stond niet dat iedereen laveloos naar huis rolde!

Dat zeg ik ook niet (sluit het niet uit) maar:

Haha nou, gezien de uitbundigheid van bruiloften in die tijd, het feit dat mensen zoveel wijn hadden gedronken dat de wijnvoorraad op was (wat gezien werd als een schande in die tijd, dus was er vast een behoorlijke voorraad aanwezig), het gegeven dat Jezus nog 6 (!) tonnen erbij liet komen, en gezien de uitspraak van de ceremoniemeester, kan je toch behoorlijk veilig concluderen dat er aardig wat gedronken werd op die bruiloft

Ik heb het niet over een biertje met kerkgenoten, ik had het over HUISbezoek, door k.r. leden.
Of als de dominee op bezoek komt.

Oh, bedoel je dat. In formele gelegenheden drink je uiteraard meestal geen alcohol, alhoewel alcohol drinken in sommige gevallen onderdeel is van een formele gelegenheid.

Sommige kroegen staan voor "gezelligheid" voor sommige mensen.
Er ligt een groot gat in de markt, nl. voor mensen die halverwege de avond, bijv na een etentje, ergens wat willen drinken EN praten.
Mijn man wilde dat met 2 vrienden doen en ik met een vriendin onlangs.
We moesten het eetcafeetje uit, omdat het om 9 uur sloot en hadden nog geen zin om naar huis te gaan. De keuze was OF een bar met bierdrinkende mannen of we stonden voor de (bijna) dichter deur van een restaurantje of terrasje.
Mijn man was met vrienden ook nog ergens wezen eten en je wordt vriendelijk maar beslist, eruit gebonjourd. Je kunt niks meer bestellen nl en het personeel gaat schoonmaken.
Het zou fijn als er dan een soort "proeflokaal" annex cafeetje, gewoon met niks-aan-de-handmuziek desnoods, open zou zijn voor een kopje cappuccino, een thee en een wijntje.
Dat noem ik dan geen kroeg!

In Groningen heb je meerdere van dat soort gelegenheden, dus het zal wel aan de plaats liggen dan.

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 14 aug 2013 15:01

boer schreef:Zondig ?

Lees Deut 14:26 ''Daar moet u dat geld besteden aan alles wat uw ziel verlangt: runderen en kleinvee, wijn en sterkedrank, ja, alles wat uw ziel maar wenst. Dan kunt u daar eten voor het aangezicht van de HEERE, uw God, en u verblijden, u en uw gezin.'

'[/quote]

haha oké, dan zijn we het toch eens? Ik kan me ook moeilijk indenken hoe je wijn en sterke drank kan nuttigen zonder er een beetje vrolijk van te worden :mrgreen:. Moet wel een hele kleine hoeveelheid zijn dan.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 aug 2013 15:09

Laatst ergens gelezen:
In onmatigheid ligt de basis voor heel veel kwaad.
Daar zit wat mij betreft de kern.
Wat is er al niet voor ellende voortgekomen uit het teveel drinken van alcohol.
Terwijl het genieten van een wijntje of biertje echt geen zonde is.

In principe zou je best samen met je predikant een biertje of wijntje kunnen drinken,
maar niet als hij ambtelijk bezig is, maar in zijn vrije tijd.

En wat betreft de kroeg:
blijkbaar ben ik één van de weinigen die ooit een dronken man gezien heeft in de kroeg....
Bij de meesten van jullie kwam dat nooit voor.
Ergens kan ik dat niet geloven.
Als ik hier door het dorp rijd, langs het ouderwetse bruine café, dan zie ik er soms voor acht uur 's avonds al wel eens iemand onvast op de benen naar buiten komen.
Zie ik dat nu alleen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 14 aug 2013 15:45

mona schreef:Laatst ergens gelezen:
In onmatigheid ligt de basis voor heel veel kwaad.
Daar zit wat mij betreft de kern.
Wat is er al niet voor ellende voortgekomen uit het teveel drinken van alcohol.
Terwijl het genieten van een wijntje of biertje echt geen zonde is.

In principe zou je best samen met je predikant een biertje of wijntje kunnen drinken,
maar niet als hij ambtelijk bezig is, maar in zijn vrije tijd.

En wat betreft de kroeg:
blijkbaar ben ik één van de weinigen die ooit een dronken man gezien heeft in de kroeg....
Als ik hier door het dorp rijd, langs het ouderwetse bruine café, dan zie ik er soms voor acht uur 's avonds al wel eens iemand onvast op de benen naar buiten komen.
Zie ik dat nu alleen?

Klopt de meeste mensen gaan niet naar de kroeg om limonade te drinken :0~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2013 15:50

Op zondagmorgen komen wij langs een kroeg, die al open is dan.
De lucht die daaruit komt zieliglopen-smile
Walgelijk!
En op zaterdagavond/nacht komen ze één voor één naar buiten rollen, nu met de ramen open horen we dat goed.
Grote monden, ruzie, nog even nalachen en kletsen, ze hebben geen idee hoever dat geluid draagt snachts.
En als de zondag voor de helft voorbij is, komen ze hun nest een keer uit.
Om op maandag geheel brak op het werk of school te verschijnen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 aug 2013 16:17

mona schreef:
En wat betreft de kroeg:
Zie ik dat nu alleen?

O, ik heb het toen ik jonger was ook ik regelmatig gezien (niet een kroeg, maar een sporthal kantine). Echter meer recent heb ik het echt niet gezien (en wat dronken worden betreft: De enige alcohol die ik wel eens drink of gedronken heb is light (half procent) glöck (Zweedse gluhwein) en verder bij het avondmaal in de kerk. Weinig risico om dronken te worden voor mezelf dus. In Zweden is het verder vrij duur om dronken te worden. Ik zie wel regelmatig dronken mensen, maar dan op straat of in het openbaar vervoer, nooit in de kroegen waar ik kom.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 aug 2013 17:24

schelpje3 schreef:Op zondagmorgen komen wij langs een kroeg, die al open is dan.
Walgelijk!

o ga jij naar die kerk! :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 aug 2013 18:35

schelpje3 schreef:Op zondagmorgen komen wij langs een kroeg, die al open is dan.
Walgelijk!

boer schreef:o ga jij naar die kerk! :lol:

Zo vroeg kom ik niet eens in de kroeg. :mrgreen:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 aug 2013 18:57

Alcohol spreekt van spirit of van geest en wijn moet rijpen in houten vaten en in het donker, kortom allemaal symboliek die spreekt van dood en leven, want geest geeft leven, ook in de kroeg en ook bij het avondmaal al spreekt de geest in de wijn van eeuwig leven of anders gezegd van het nieuwe verbond. En ik ben blij dat Noach ook een keer teveel gedronken had, en wat is teveel en wat is dronken. Ik ken een oude tante die van een kersenbonbons loei vrolijk werd en ik ken mensen die na een krat bier niet anders worden en ook niet dronken. En ik ken vrouwen die van een glaasje sherry teut zijn, kortom het is allemaal relatief.
En heeft niets met zondig zijn of zonde te maken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”