.maaarten schreef:Hoeveel die mensen daar ophadden blijft speculeren
Haha nou, gezien de uitbundigheid van bruiloften in die tijd, het feit dat mensen zoveel wijn hadden gedronken dat de wijnvoorraad op was (wat gezien werd als een schande in die tijd, dus was er vast een behoorlijke voorraad aanwezig), het gegeven dat Jezus nog 6 (!) tonnen erbij liet komen, en gezien de uitspraak van de ceremoniemeester, kan je toch behoorlijk veilig concluderen dat er aardig wat gedronken werd op die bruiloft.
. Bij de verhalen over de sabbat, staat de omgang met de sabbat centraal, dus het is veel logischer om daaruit een les te halen met betrekking tot hoe om te gaan met de sabbatsrust. In het verslag van de bruiloft te Kana is de moraal van het verhaal: "Dit heeft Jezus gedaan als begin van zijn tekenen te Kana in Galilea en Hij heeft zijn heerlijkheid geopenbaard, en zijn discipelen geloofden in Hem." De moraal van het verhaal heeft helemaal niets met wijn te maken. Wat ik bedoel is dit, die verhalen over de sabbat zijn duidelijk opgeschreven met het doel ons iets te leren over de sabbat. Het verhaal van de bruiloft te Kana is duidelijk om een heel andere reden opgeschreven, dan om ons iets te leren over wijn.
Maar inderdaad, als de Heere Jezus een probleem had gehad met een feestje en een paar wijntjes, dan had Hij dit niet gedaan. Maar als dit verhaal niet bedoelt ons iets over omgang met alcohol te leren en als de rest van de Bijbel juist erg waarschuwt tegen excessen met alcohol, dan moeten we toch maar voorzichtig zijn om te roepen dat een keertje meer dan een paar wijntjes toch ook niet zo erg is, want ja, Jezus veranderde toch ook water in wijn.....
Ach je hebt hier ook heus wel een punt hoor, ik vind alleen dat de striktheid die in deze thread wordt gepropageerd, wel heel makkelijk is geconcludeerd. Ik ken genoeg voorbeeldige christenen die af en toe lekker aan de bier gaan in de kroeg. Niks mis mee wat mij betreft.