Misschien toch iets mis met de voorlichting geweest?
Sterker nog er was nog veel meer mis

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Misschien toch iets mis met de voorlichting geweest?
Marnix schreef:Meer een bruincafe of zo? Is wel anders qua sfeer dan bijvoorbeeld een discotheek. De kroeg waar ik wel vaak kwam was altijd gezelllig, muziekje, drankje en geen gekke dingen. Heb daar ook nooit iemand echt stomdronken gezien. Wel aangeschoten of zo. Maar als ik bijvoorbeeld lees over de bruiloft in Kana (Jezus maakt er een flinke hoeveelheid wijn bij en de ceremoniemeester zegt dan nog: normaal doe je eerst goede wijn en als de gasten dronken zijn mindere maar jij hebt het andersom gedaan. Hier zijn we soms wel heel sober als het om feest vieren gaat. Het is al snel teveel, te uitbundig en daarom te werelds.?
Harmonica schreef:
Idd! Dit argument gebruik ik ook altijd. Als af en toe eens feesten en meer dan 2 wijntjes nemen zo'n zonde is, waarom zou Jezus daar dan aan meewerken door zelfs een wonder te verrichten.
Harmonica schreef:
Idd! Dit argument gebruik ik ook altijd. Als af en toe eens feesten en meer dan 2 wijntjes nemen zo'n zonde is, waarom zou Jezus daar dan aan meewerken door zelfs een wonder te verrichten.
boer schreef:
Bovendien werd hier ook het verschil in bediening aangegeven tussen Mozes en Jezus
Mozes veranderde water in bloed.
Jezus veranderde water in wijn.
boer schreef:Omdat duidelijk moest worden dat er een groot feest zal zijn wanneer de Bruidegom zijn bruid zal ontmoeten.
Bovendien werd hier ook het verschil in bediening aangegeven tussen Mozes en Jezus
Mozes veranderde water in bloed.
Jezus veranderde water in wijn..
schelpje3 schreef:Nou, dat is dan een fout argument. De wijn was in Bijbelse tijden gewoon een manier om een langer houdbare drank te bereiden uit de druiven. Er waren nog geen mogelijkheden tot conservering e.d.
Dronkenschap is in de Bijbel altijd een zonde!
Het is zelfs een reden om iemand van het H.A. te weren, als dit frequent voorkomt.
Marnix schreef:
De wijn bevatte wel degelijk alcohol, wellicht minder dan de wijn nu maar alcohol wordt in de Bijbel wel degelijk gezien als een genotmiddel. Ik vraag me af hoe nuchter iedereen van de bruiloft te Kana wegging terwijl men eerst de hele voorraad wijn had opgedronken en Jezus er vervolgens nog een paar honderd liter bij maakte. Dan kunnen we 100 vergeestelijkingen bij dit Bijbelgedeelte bedenken, terecht, maar als zoveel wijn drinken echt zo fout was had Jezus zou Jezus niet puur voor de symboliek daarbij zin en vervolgens nog water in wijn veranderen.
Wat je over dronkenschap zegt klopt. Positief genieten mag, je mag best wat voelen van de alcohol in je bloed. De wijn mag je hart verheugen. Maar mensen die echt dronken zijn genieten niet en verheugen zich ook niet. Ze kunnen niet helder denken, praten, lopen, ze zijn misselijk en hebben de volgende dag barstende hoofdpijn. Dat is doorgeslagen goed... en dus niet goed.
schelpje3 schreef:Ik denk dat je op grond van o.a. deze gelijkenis wel mag stellen dat het drinken van alcohol niet zondig is, maar met mate!
Maar toch, als je kerkelijk huisbezoek ontvangt, is dat niet gepast.
Maar die kroeg staat voor andere dingen, dan alleen een wijntje drinken.
Als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan!
En bier op wijn, geeft venijn!
In een dergelijke setting is het niet ondenkbaar om teveel te drinken, je wordt overgehaald : ach joh, neem er nog eentje, er klinkt bepaalde muziek, er wordt gevloekt, er worden schuine moppen getapt, enz enz.
maaarten schreef:Het lijkt me zinniger om gewoon te kijken wat de Bijbel voorschrijft met betrekking tot alcohol, dan op speculatieve wijze een regel uit het verhaal van de bruiloft te Kana proberen te halen. De Bijbel laat dan ook weinig aan duidelijkheid te wensen over.
"En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest,"
"Want er is tijd genoeg voorbijgegaan met het volbrengen van de wil der heidenen, toen gij wandeldet in allerlei losbandigheid, begeerten, dronkenschap, brassen, drinken en onzedelijke afgoderij."
Natuurlijk kun je niet een regel verzinnen voor hoeveel alcoholische consumpties je nou precies op een avond mag, zo zwart wit is het nou ook weer niet, maar dat dronkenschap gewoon veroordeeld wordt als zonde en erg ongepast voor een christen lijkt me toch niet te ontkennen. Speculatieve redeneringen aan de hand van de bruiloft te Kana verandert daar niets aan.
Harmonica schreef:Ik denk dat ook niemand ontkent dat er een bepaalde mate moet zijn bij drankgebruik. Maar ik ben het niet met je eens dat het slechts speculeren is aan de hand van de bruiloft te Kana. Zoals al eerder gezegd zou Jezus echt niet meewerken aan iets dat zondig is.
De handelingen van Jezus zijn juist uitermate geschikt als graadmeter voor hoe strikt een regel moet worden opgevat. Daardoor weten we bijvoorbeeld ook dat we het 'rusten' op zondag niet eindeloos moeten overdrijven.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten