Mee naar de kroeg ( vragenrubriek )

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: Mee naar de kroeg ( vragenrubriek )

Berichtdoor mona » 10 aug 2013 13:39

mona schreef:Het is geen wonder dat refo jongeren veel drinken

ik bedoel sommige refo jongeren, natuurlijk niet allemaal.... :)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 10 aug 2013 21:02

Ik wil het nog een x uitleggen, ik heb onderbuikgevoelens, de relatie is ongelijkwaardig, de man geeft les aan een meisje.
Ik heb zelf dochters (2 al volwassen 1 bijna volwassen) en heb de ervaring dat als het niet goed voelde, het ook niet goed was.
En ik ben er echt niet krampachtig mee omgegaan.

meisjes van 19 zijn meerderjarig, maar nog niet volwassen.
Ook al zou deze man geen kwaad in de zin hebben, is het voorstel niet eerlijk.
Het brengt een adolesent onnodig in gewetensnood.

Evangeliseren in een kroeg, wie van ons doet dat daatwerkelijk?
Of praten we er alleen over?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 aug 2013 21:24

o maar Samanthi, jouw onderbuikgevoelens begrijp ik totaal! Het lijkt erop dat hij flirt met dat meisje ( lees je een beetje tussen de regels door ) en dat is absoluut not-done in de ongelijkwaardige relatie. Net als je niet wil dat een middelbare school leraar met een leerling ( ook al is ze meerderjarig ) flirt.

Wat dat betreft zou ik als ik dat meisje was de benen nemen.

Maar het antwoord gaat daar totaal niet over! Ik had een antwoord verwacht als, 'voor wat hoort wat' dat klopt niet. En , let erop dat de relatie tussen jullie leerling/leraar blijft dus wacht er sowieso mee tot je je rijbewijs heb. Zoiets..

Maar niet zo'n raar epistel waarom een kroeg de zondige wereld is, want als de kroeg de zondige wereld niet is wat zou dan de zondige wereld zijn waar de bijbel het over heeft dus het zal de kroeg wel zijn en wegblijven daar.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 10 aug 2013 22:10

Samanthi schreef:Ik wil het nog een x uitleggen, ik heb onderbuikgevoelens, de relatie is ongelijkwaardig, de man geeft les aan een meisje.
Ik heb zelf dochters (2 al volwassen 1 bijna volwassen) en heb de ervaring dat als het niet goed voelde, het ook niet goed was.
En ik ben er echt niet krampachtig mee omgegaan.

meisjes van 19 zijn meerderjarig, maar nog niet volwassen.
Ook al zou deze man geen kwaad in de zin hebben, is het voorstel niet eerlijk.
Het brengt een adolesent onnodig in gewetensnood.

Evangeliseren in een kroeg, wie van ons doet dat daatwerkelijk?
Of praten we er alleen over?

Daar zit ook wel wat in ja. Misschien maar goed dat hij het haar afgeraden heeft. Ik heb rare verhalen gehoord over rijleraars en echt geinteresseerd in het evangelie komt hij niet direct op me over. Als het een jongen was geweest had ik wel gezegd: Kan best. Iemand uit onze kerk heeft weleens zo iemand tot de Heer geleid, maar ja, dat was een man met een andere man.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 aug 2013 01:48

Het evangeliseren in de kroeg is je kruid verschieten. En daarbuiten ook, die tijden zijn geweest.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 11 aug 2013 07:33

mohamed schreef:Het evangeliseren in de kroeg is je kruid verschieten. En daarbuiten ook, die tijden zijn geweest.

Hoezo dan ?
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 11 aug 2013 11:05

Ik heb anders vaak genoeg prima gesprekken gehad (ja inderdaad, over geloof, religie, e.d.) in allerlei leuke kroegjes. Ik snap het hele issue met die kroegen niet :?

(Wat ik wel snap is de bezwaren tegen overmatig drankgebruik, drugs, etc, die bij sommige gelegenheden ook om de hoek komt kijken)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2013 11:22

mona schreef:Ja er zijn verschillende kroegen, nette kroegen en minder nette.
Maar in alle kroegen, ook in de nette kroeg, speelt alcohol een grote rol.
Ik denk dat ik altijd in wat je noemt een 'nette' kroeg geweest, maar aan het einde van de avond was
ook daar het niveau flink gezakt, en de grenzen vervaagd.

Trouwens, wat is een nette kroeg precies?

Meer een bruincafe of zo? Is wel anders qua sfeer dan bijvoorbeeld een discotheek. De kroeg waar ik wel vaak kwam was altijd gezelllig, muziekje, drankje en geen gekke dingen. Heb daar ook nooit iemand echt stomdronken gezien. Wel aangeschoten of zo. Maar als ik bijvoorbeeld lees over de bruiloft in Kana (Jezus maakt er een flinke hoeveelheid wijn bij en de ceremoniemeester zegt dan nog: normaal doe je eerst goede wijn en als de gasten dronken zijn mindere maar jij hebt het andersom gedaan. Hier zijn we soms wel heel sober als het om feest vieren gaat. Het is al snel teveel, te uitbundig en daarom te werelds.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 aug 2013 13:38

mohamed schreef:Het evangeliseren in de kroeg is je kruid verschieten. En daarbuiten ook, die tijden zijn geweest.

Jij verschiet je onkruid, zie ik? :lol:
Het is kruiT.
En denk je echt dat mensen er vroeger meer voor open stonden?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 12 aug 2013 14:11

Marnix schreef:
Meer een bruincafe of zo? Is wel anders qua sfeer dan bijvoorbeeld een discotheek. De kroeg waar ik wel vaak kwam was altijd gezelllig, muziekje, drankje en geen gekke dingen. Heb daar ook nooit iemand echt stomdronken gezien. Wel aangeschoten of zo. Maar als ik bijvoorbeeld lees over de bruiloft in Kana (Jezus maakt er een flinke hoeveelheid wijn bij en de ceremoniemeester zegt dan nog: normaal doe je eerst goede wijn en als de gasten dronken zijn mindere maar jij hebt het andersom gedaan. Hier zijn we soms wel heel sober als het om feest vieren gaat. Het is al snel teveel, te uitbundig en daarom te werelds.

Of te veel centjes :lol:

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 12 aug 2013 20:00

Ik ben als kind heel vaak in de kroeg geweest, gewoon een bruin dorpscafé, niks mis mee toch?
Mijn vader ging zaterdags vaak klaverjassen en wij mochten daar naar toe komen om limonade te drinken.
Ik heb daar als kind veel gehoord en gezien.
Mijn vader ging later 's avonds nog eens en sliep zondagmorgen uit :?: :!:
Niks mis mee... Toch?
Mijn broers gingen nog een stap verder, die kwamen 's morgens vroeg thuis. Sliepen ook uit.
Wij als jongste gingen om elf uur naar de zondagsschool en je mocht blij zijn als alles dan een beetje uit bed was.
Een van mijn broers is wel eens met de kruiwagen thuisgebracht en de andere lag in de kant van de weg zijn roes uit te slapen.
Is gezellig naar de kroeg gaan echt zo onschuldig?
Het begon met een potje klaverjassen...

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 12 aug 2013 20:14

Tsja dan draaf je ook wel een beetje door ja. Maar daar zijn je broers dan toch ook zelf bij?
Ik ben vaak genoeg naar de kroeg geweest, ook genoeg dronken geweest, maar tot het punt waarop je me in een kruiwagen moest laden ben ik nooit gekomen... :shock:

Misschien toch iets mis met de voorlichting geweest?

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 12 aug 2013 20:35

Ik ben als kind heel vaak in de kroeg geweest, gewoon een bruin dorpscafé, niks mis mee toch?
Mijn vader ging zaterdags vaak klaverjassen en wij mochten daar naar toe komen om limonade te drinken.
Niks mis mee... Toch?
Mijn broers gingen nog een stap verder, die kwamen 's morgens vroeg thuis. Sliepen ook uit.
Wij als jongste gingen om elf uur naar de zondagsschool en je mocht blij zijn als alles dan een beetje uit bed was.
Een van mijn broers is wel eens met de kruiwagen thuisgebracht en de andere lag in de kant van de weg zijn roes uit te slapen.

Ach ja, ik ben nog nooit dronken geweest en ga regelmatig naar de kroeg. 3-4 drankjes en dan vind ik het altijd wel mooi geweest. Het ligt wat mij betreft niet aan de kroeg, maar aan de persoon zelf.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 aug 2013 21:40

Samanthi schreef:Ik ben als kind heel vaak in de kroeg geweest, gewoon een bruin dorpscafé, niks mis mee toch?
Niks mis mee... Toch?

Ja Samanthi, het zal door velen niet begrepen worden.
Wij woonden vroeger tegenover een café, ik hoor in mijn hoofd nog steeds die muziek.
Och was ik maar, bij mooooooeeeeder thuisgebleeheeeeven,
sMorgens vroeg was de vrouw van de cafébaas bezig om de kots van de stoep te spoelen en vegen, want ja, de goede naam he.
Verreweg de meeste café's ging het om de omzet, ongeacht of de man bezopen thuis kwam.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 aug 2013 22:09

@ Schelpje, ik kan me vaag herinneren dat ik ooit kritiek kreeg om mijn onderschrift, van jou en ik dacht dat het van een cabaretier was , maar deze van Loesje vind ik ook 10- keer niks.

Terug naar “[Religie] - Open forum”