Mee naar de kroeg ( vragenrubriek )

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Mee naar de kroeg ( vragenrubriek )

Berichtdoor meribel » 09 aug 2013 18:25

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/206 ... -de-kroeg/

ik val werkelijk van mijn stoel van het antwoord van die ds. Ik had echt totaal iets anders verwacht. Tegenovergestelde waarschijnlijk. Ben ik bevooroordeeld omdat ik wat pas bekeerden ken die in aanraking met het evangelie kwamen ín de kroeg?

En wees maar eerlijk, als de kroeg, de disco, tentfeesten enz. de zondige ‘wereld’ niet meer is, wat is die ‘wereld’ -waar de Bijbel zo vaak negatief over spreekt- dan nog wel?;

ik pik deze er even uit, maar de rest verbaast me ook ten zeerste

stel , de kroeg ís de zondige wereld. ....in de kerk hoef je niet te evangeliseren toch?

Ik hoop dat het meisje met de rij instructeur een keertje naar de kroeg gaat en hij een keertje mee naar de kerk.

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Mee naar de kroeg ( vragenrubriek )

Berichtdoor coby » 09 aug 2013 19:44

Bij ons werd altijd tegen naar kroegen gaan gepreekt, maar dit was wel dé uitzondering waarom je er wel heen mocht. Ik was altijd panisch als we al met m'n werk op een terrasje voor een kroeg chocomel dronken met een uitje. Toen mijn naaste collega afscheid nam in een kroeg had ik echt iets van: Bekijk het. Ik ging echt nooit mee met zoiets. Dan zei: Dat mag niet van m'n geloof. Maar het was keigezellig. Niemand dronk meer dan 2 biertjes ook nog trouwens. Nou nou wat was het weer heidens. Blij dat ik het gedaan heb.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 09 aug 2013 20:31

Ik ben genoeg in de kroeg geweest.
Nu wilde ik wel dat ik nooit een voet daar binnen had gezet!
Ik bedoel dan niet ergens een chocomel drinken, of twee biertjes.
Maar ik heb gezien wat drank kan doen, en hoe de grenzen van fatsoen daardoor kunnen vervagen, in woorden en daden.
Het beste is om als christen je avonden niet aan de bar door te brengen.

Evangeliseren is een ander verhaal.
Dan ga je voorbereid, en met de Heere daar naar toe, juist om mensen uit de kroeg te krijgen.
Ik heb trouwens nooit evangelisten in de kroeg gezien, maar ik weet wel dat dat in bepaalde steden wel gebeurd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 10 aug 2013 08:56

@meribel,
Het is geen dominee (Ds.) die het antwoord geeft maar een kandidaat (kand.).

Ik ben het met je eens dat het antwoord wat deze kandidaat geeft een belerend antwoord is. Deze kandidaat moet nog veel leren en misschien kan hij dat als hij eens naar zijn college kijkt Gerard Vrooland.

Gerard Vrooland was tot de zomer van 2009 dominee in een gewone kerk. Voor die zomer had hij allerlei contacten in de kroeg opgebouwd. Hij ontdekt dat deze mensen wel iets met Jezus hadden, maar het moeilijk vonden om naar een gewone kerk te gaan. Daarom gooide hij het roer om. God had hem laten zien dat hij dominee van die mensen moest worden. Hij werd straatpastor. Zo ontstond Kerk op Straat (KopS). Over die ontwikkeling heeft hij dit boekje geschreven. Het gaat over het werk in de kroeg als op Gods akker.http://www.habakuk.nu/recensies/item/36 ... ods-akker/

Misschien is dat wat voor jou en de vraagstelster van bijna 20 jaar.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2013 08:58

Ik ook niet. Maar ik heb vaak genoeg in een kroeg gezeten. Wij gingen onder andere altijd naar catechisatie en hebben zelfs onze dominee wel eens meegenomen. Daar praatte je ook wel met andere mensen en dat ging ook wel eens over je geloof. Ik vond trouwens dat daar helemaal losgingen door teveel drank, morele grenzen vervaagden etc. Ik denk dat dat ook wel verschilt per kroeg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 10 aug 2013 09:07

mona schreef:Ik ben genoeg in de kroeg geweest.
Nu wilde ik wel dat ik nooit een voet daar binnen had gezet!
Ik bedoel dan niet ergens een chocomel drinken, of twee biertjes.
Maar ik heb gezien wat drank kan doen, en hoe de grenzen van fatsoen daardoor kunnen vervagen, in woorden en daden.
Het beste is om als christen je avonden niet aan de bar door te brengen.

Evangeliseren is een ander verhaal.
Dan ga je voorbereid, en met de Heere daar naar toe, juist om mensen uit de kroeg te krijgen.
Ik heb trouwens nooit evangelisten in de kroeg gezien, maar ik weet wel dat dat in bepaalde steden wel gebeurd.

Voor je lol in de kroeg gaan hangen is wat anders inderdaad.
Wij gingen een keer een coffeeshop in met evangeliseren. We zijn er niet blijven hangen, dat niet. Maar de voorganger had er een goed gesprek met iemand.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 aug 2013 09:31

Over kroegen gesproken, heb je deze docu gezien?

http://www.refdag.nl/opinie/welbeschouw ... e_1_751466

''Voor de meeste lezers van deze krant zal de wereld van Priscilla een vreemde zijn. Gelukkig maar.''
(....Ai, die exclusiviteit weer)

Meneer de Beer over stervenskunst: „Nodig is het dat wij op tijd en in goede gezondheid beginnen, én ons leven lang voortgaan, onze zonden en moeiten van dit leven te kennen en te overdenken. Daarnaast moeten wij ook leren wat tot onze troost, verlossing en zaligheid bijdraagt en hoe wij Gode welgevallig en Hem dankbaar kunnen zijn, om zalig vanuit dit leven te scheiden en het hemelse en eeuwige binnen te gaan. Ja, ons gehele leven dient niets anders dan één lange leerschool te zijn, waarin wij door middel van het vlijtig luisteren naar en het overpeinzen van Gods Woord zalig leren te sterven.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 aug 2013 10:30

Ik weet niet of de kroeg de juiste plek is voor opgedrongen evangelisatie. Er is overal een tijd en plaats voor, zegt Spreuken en wanneer iemand een paar biertjes in zn kraag heeft, de muziek hard staat en midden in een melig gesprek zit, zal een onderbreking met de Bijbel als uiterst vervelend ervaren.
Meegaan met de rij-instructeur kan, maar het gevaar is dan dat je die kroeg erg leuk gaat vinden en dat het eigenlijk wel meevalt daar binnen.
De ene kroeg is de andere niet. Wij waren een keer wezen bowlen s'avonds en toen we klaar waren bleek het een heel populaire uitgaansgelegenheid voor jongeren te zijn, na 22 uur.
De muziekkeuze veranderde, er kwam een andere sfeer, ander publiek.
Dus voor die tijd was het een gezinsuitje, na die tijd echt een kroeg geworden.
Ergo: vóór die tijd tamelijk refo-proof, na die tijd niet meer. :wink:

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 10 aug 2013 10:38

Marnix schreef:Ik denk dat dat ook wel verschilt per kroeg.

Ja er zijn verschillende kroegen, nette kroegen en minder nette.
Maar in alle kroegen, ook in de nette kroeg, speelt alcohol een grote rol.
Ik denk dat ik altijd in wat je noemt een 'nette' kroeg geweest, maar aan het einde van de avond was
ook daar het niveau flink gezakt, en de grenzen vervaagd.

Trouwens, wat is een nette kroeg precies?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 aug 2013 10:45

Is het bij gereformeerden nu ook al een zonde om naar de kroeg te gaan? ](*,)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 aug 2013 11:06

mona schreef:Ja er zijn verschillende kroegen, nette kroegen en minder nette.
Maar in alle kroegen, ook in de nette kroeg, speelt alcohol een grote rol.
Ik denk dat ik altijd in wat je noemt een 'nette' kroeg geweest, maar aan het einde van de avond was
ook daar het niveau flink gezakt, en de grenzen vervaagd.

Trouwens, wat is een nette kroeg precies?

Ik kwam vroeger regelmatig in een "nette" kroeg, er werd wel bier en wijn, vermouth, sherry, geschonken, maar er ging nimmer iemand dronken of aangeschoten vandaan, omdat er heel erg "sociale controle" was. De jongens zagen aan elkaar als er eentje dreigde vol te lopen en dan corrigeerden ze elkaar, dat ging nooit fout. Bij de meiden gebeurde dit eigenlijk heel zelden. Het was er beregezellig, leuke middle-of-the-road muziek, mijn ouders waren het er eigenlijk niet mee eens, maar omdat er nooit een incident was en ze ook wel inzagen dat een jong grietje toch iets moest, lieten ze het oogluikend toe.
Het werd volledig gerund door vrijwilligers, die de drank bij een groothandel haalden en we hadden om de beurt bardienst, dus de prijzen waren heel vriendelijk.
Om de zoveel weken had je een schoonmaakbeurt op zaterdagmiddag en zelfs dat werd altijd een feestje.
Ik gun alle jongeren (van nu) zo'n gezellig "kroegje". :D

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 10 aug 2013 11:06

Misschien goed om dit toch nog eens te bekijk.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1330957

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 10 aug 2013 12:03

Ik vind dat deze jonge (!) PKN (!!) dominee nogal veel aannames doet over de kroeg.
Een kroeg is niks meer dan een gezellig ingerichte ruimte, waar je drank kunt kopen. Niks meer. Hetzelfde geldt voor je huiskamer als je een krat bier inslaat...
Wat ik ook niet in zijn verhaal tegenkom: 'in de wereld maar niet van de wereld'. Dat je je in een kroeg begeeft, betekent natuurlijk niet dat je meteen gaat lopen zuipen of 'onzedige' kleding aan moet doen. Wij mogen Gods licht laten schijnen, oko in 'donkere' plekken als de kroeg. Met iemand meegaan om met hem over het geloof te praten, lijkt mij een prima voorbeeld.

Maar er is ook iets waar ik het wel zeker mee eens ben: consequent zijn. Als jij zegt: 'ik kies ervoor om niet naar de kroeg te gaan vanwege mijn geloof', wees dan standvastig, en laat je niet verleiden door iemand die probeert een 'deal' te sluiten (jij naar de kroeg, ik naar de kerk).

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 10 aug 2013 12:54

boer schreef:Over kroegen gesproken, heb je deze docu gezien?

http://www.refdag.nl/opinie/welbeschouw ... e_1_751466

Waarom wordt in refoland altijd het meest extreme voorbeeld als norm aangehaald?
Deze dame (als het over kroegen gaat), de canal parade (als het over homoseksualiteit gaat) en Lady Gaga en Maryllin Manson (als het over popmuziek gaat).

Schelpje schreef:Om de zoveel weken had je een schoonmaakbeurt op zaterdagmiddag en zelfs dat werd altijd een feestje.
Ik gun alle jongeren (van nu) zo'n gezellig "kroegje".

Ik betaal liever een paar cent meer voor een biertje om niet schoon te hoeven maken :lol:

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 10 aug 2013 13:23

Toch vind ik dat kand. Boogert op sommige punten gelijk heeft.
Het meisje in kwestie is nog nooit in de kroeg geweest, en vindt het moeilijk om die stap er naar toe te maken.
Als haar geweten daarin spreekt, moet zij daar niet overheen gaan.
De kroeg is niet gelijkwaardig aan de kerk. Als je zegt: ik doe dit voor jou, dan doe jij dat voor mij, dan moet het wel gelijkwaardig zijn.
Mijns inziens staat de kroeg mijlenver van de kerk af.

EenVasteBurcht schreef:Hetzelfde geldt voor je huiskamer als je een krat bier inslaat...

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Het gaat om de hoeveelheid alcohol. Ik heb helemaal niets tegen een goed glas wijn, als ik het neem, geniet ik ervan.
Sinds een aantal jaren woon ik in een dorp in de Bijbelgordel. Vanaf het begin heb ik me er over verbaasd welke rol alcohol inneemt in het (dagelijks!) leven van sommige kerkmensen.
Ook is er wel eens tegen mij gezegd dat ik saai en ongezellig was, omdat ik na twee wijntjes overging op fris.
Vervolgens vind men mij te werelds om dat ik een broek draag.
Het één is onzichtbaar, de alcohol wordt thuis gedronken. Het ander is zichtbaar, dus dan kan je daar iets van zeggen.
Het is geen wonder dat refo jongeren veel drinken, als je ouders (of één daarvan) dat ook doet. Aan de andere kant trekken jongeren elkaar ook gewoon mee, al drinken je ouders niet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”