Dogmatiek... Kerkleer...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Dogmatiek... Kerkleer...

Berichtdoor janpep » 30 jul 2013 10:45

Boaz schreef:Bedankt voor je reactie. Ik kwam met mijn vraag, omdat je in je introductie van je boek voorstelt dat mensen een uittreksel van het boek kunnen laten plaatsen in hun kerkblad. Ik was benieuwd hoe dat her en der was ontvangen.

Dat is een misverstandje misschien. Ik stel voor dat mensen (eventueel verkorte) beschrijving aankondiging zouden kunnen opnemen. Daarop heb ik nul reacties gehad en het is mij ook niet bekend of ook maar iemand dat gedaan heeft.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 30 jul 2013 11:14

Janpep schreef:
Dat is een misverstandje misschien. Ik stel voor dat mensen (eventueel verkorte) beschrijving aankondiging zouden kunnen opnemen. Daarop heb ik nul reacties gehad en het is mij ook niet bekend of ook maar iemand dat gedaan heeft.

Ik begrijp het misverstandje niet zo..

Ik vermoed dat als kerkleden dit boek gaan lezen, het heel wat gaat losmaken. Boeken die de leer die iemand aanhangt uitdiepen, vinden gretig aftrek, maar boeken die de leer niet onderstrepen of zelfs onderuit halen, zullen door de meesten worden vermeden. Tenzij iemand al twijfels heeft, en die graag verwoord zien, met conclusies erbij...

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het niet juist heel goed van je vindt dat je dit publiceert, het wordt onderhand tijd dat de nodige leer eens goed wordt herzien.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jul 2013 11:27

98 % van mensen leeft naar het onderbewuste en is nauwelijk bereid om zich te re-setten, zodat ze ware het mogelijk, onbevooroordeeld en met een schone lei de Bijbel opnieuw gaan lezen.
Ze luistern liever naar iemand uit dezelfde achtergrond , of die familie is, of hetzelfde heeft meegemaakt, naar dezelfde kerk gaat, of zelfs al dezelfde naam heeft.
Maar met DE Waarheid heeft dat NIETS te maken, natuurlijk.
Vandaar de waarschuwingen in de Schrift tegen traditie en menselijke leringen, en de opdracht om altijd te blijven bij wat de apostel Paulus heeft overgeleverd, niet een van de honderden heiligen van de laatste 200 jaar.
Tijdens Paulus' leven lagen de wolven al op de loer, schreef hij.
Enfin, dat is gebleken.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 30 jul 2013 16:01

Boaz schreef:
Ik begrijp het misverstandje niet zo..

Ik vermoed dat als kerkleden dit boek gaan lezen, het heel wat gaat losmaken. Boeken die de leer die iemand aanhangt uitdiepen, vinden gretig aftrek, maar boeken die de leer niet onderstrepen of zelfs onderuit halen, zullen door de meesten worden vermeden. Tenzij iemand al twijfels heeft, en die graag verwoord zien, met conclusies erbij...

Ik geloof hier nog niets van. Wat ik tot nu toe gelezen hebt rammelt het aan alle kanten en het zal daarom ook niet door de bekende uitgevers/kranten zo maar overgenomen worden.

Alleen door lotgenoten zal het overgenomen worden en die zullen zeggen dat het klopt,precies de 98% waar mealydinges het over heeft.

De meeste zullen er geen energie aan willen besteden om vanaf het begin uit te gaan leggen wat er niet klopt.

De laatste jaren zijn er al genoeg publicaties geweest en wat is daar de vrucht van geweest?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 30 jul 2013 17:15

Alsof we allemaal Gods wegen kennen.
Ik hoop vele maar als er maar 1 tot bekering komt heeft de schrijver van het boek God op een geweldige manier de eer gebracht, en dat is wat God van ons verwacht en God zal hem belonen.
Ook heeft de schrijver God de eer gebracht als men het onder ogen krijgt, als ze niet kiezen is hun eigen verantwoording.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jul 2013 17:58

Speedy schreef:
Ik geloof hier nog niets van. Wat ik tot nu toe gelezen hebt rammelt het aan alle kanten

Onderbouwing?
1 voorbeeld aub?
In het wilde weg gillen is geen kunst, op een forum onderbouw je je argumenten.
Bvd.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 30 jul 2013 18:20

Boaz schreef:Ik begrijp het misverstandje niet zo..

Dat ik het niet had over een uittreksel van het boek in een kerkblad, maar een (eventueel ingekorte) overname van mijn beschrijving daarvan. Onbelangrijk verder.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 30 jul 2013 18:31

Speedy schreef:Alleen door lotgenoten zal het overgenomen worden en die zullen zeggen dat het klopt,precies de 98% waar mealydinges het over heeft.
De meeste zullen er geen energie aan willen besteden om vanaf het begin uit te gaan leggen wat er niet klopt.
De laatste jaren zijn er al genoeg publicaties geweest en wat is daar de vrucht van geweest?

Ik meen dat al 40 jaar lang de kerken nogal hard leeglopen. Een tijdje geleden hoorde ik echter in een radio uitzending (weet niet meer waarvan) dat er in 10 jaar tijd alleen al op de Veluwe meer dan 280 nieuwe evangelische gemeenten waren ontstaan! Met horden gaan mensen over. Vaak in conflict mijdend gedrag zonder er energie aan te besteden dit te verklaren of uit te leggen wat er niet klopt. Nu kun je dat natuurlijk ook anders duiden, maar ik heb het gevoel dat je nogal kort door de bocht gaat.
Ik trachtte het steeds met Bijbelse argumenten over de inhoud te hebben. Als dat rammelt, dan hoor ik wel graag waar. Het aantal aantoonbare fouten, feitelijke onjuistheden, niet kloppende redeneringen et cetera, die ik in de Dordste leerregels ontdekte, haal je niet snel in.
Ik denk echter dat het niet echt zinvol is hierover verder te spreken.
Verder.... Als een ander er anders over denkt.... Dat is dan zo.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 30 jul 2013 19:35

mealybug schreef:98 % van mensen leeft naar het onderbewuste en is nauwelijk bereid om zich te re-setten, zodat ze ware het mogelijk, onbevooroordeeld en met een schone lei de Bijbel opnieuw gaan lezen.
Ze luistern liever naar iemand uit dezelfde achtergrond , of die familie is, of hetzelfde heeft meegemaakt, naar dezelfde kerk gaat, of zelfs al dezelfde naam heeft.
Maar met DE Waarheid heeft dat NIETS te maken, natuurlijk.
Vandaar de waarschuwingen in de Schrift tegen traditie en menselijke leringen, en de opdracht om altijd te blijven bij wat de apostel Paulus heeft overgeleverd, niet een van de honderden heiligen van de laatste 200 jaar.
Tijdens Paulus' leven lagen de wolven al op de loer, schreef hij.
Enfin, dat is gebleken.

Gelukkig maar dat die kerkleer niets anders is dan een poging om bij wat de apostel Paulus heeft overgeleverd te blijven en ook bij de rest van de Bijbel trouwens!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jul 2013 20:42

maaarten schreef:
Gelukkig maar dat die kerkleer niets anders is dan een poging om bij wat de apostel Paulus heeft overgeleverd te blijven en ook bij de rest van de Bijbel trouwens!
Welke van de 1.000 verschillende kerkleren?
Zeg trouwens eens eerlijk, heeft Paulus ook opgeroepen om andersdenkenden te martelen, verbranden en verdrinken, zoals de ''moederkerk'' eeuwenlang gedaan heeft, en waar ook de reformatoren niet echt vies van waren?
En kom aub niet aan met een tijdsmotief(zo ging dat toen etc), want Christus' wetten zijn tijdloos.
Laatst gewijzigd door mealybug op 30 jul 2013 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 30 jul 2013 20:58

Dan vindt ik het nu wel weer een goed idee om naar de inhoud terug te keren. :?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jul 2013 21:47

Ik heb het hier op het forum al eens eerder gezegd maar bij deze nog maar een keer: Een predikant zei het onlangs zo: Waar God verschijnt, daar valt alle theologie en dogmatiek aan stukken. Daar blijft de stilte over. En in die stilte kan God spreken en in een mensenleven komen. Niet iedereen is dat waarschijnlijk met mij eens, maar we moeten toch toegeven dat al ons getheologiseer en gedogmatiseer vaak toch voor hete hoofden heeft gezorgd. Koude harten mag ik dan wel niet zeggen, maar getuige de vele polemieken waren het in ieder geval wel heel hete hoofden...
En vele van die druk eigen waarheden verdedigende broeders en zusters liggen nu samen aan aan het Hemels Bruiloftsmaal. Dus uiteindelijk waren/zijn die verschillen niet bepalend voor het heil. Als we dat maar eens wat meer in gedachten zouden houden dan zouden we met meer liefde met elkaar omgaan. En zouden er ook heel wat minder scheuringen zijn geweest....
Zoals scheuringen van mensen die voor zichzelf begonnen en zo toch "predikant" zijn geworden, of zoals die scheuring in het zwaarste oorlogsjaar. Mensen crepeerden van de honger, maar theologen vonden het nodig om iemand de kerk uit te zetten/vonden het nodig de kerk uit te gaan. Ik laat het precieze maar even buiten beschouwing, omdat daardoor beide partijen fouten zijn gemaakt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

janpep
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janpep » 06 aug 2013 19:23

elbert schreef:Los van deze vragen, vraag ik me af of de uitverkiezing het struikelblok bij uitstek is voor velen binnen de reformatorische gezindte. Ik denk eerder de vraag naar de toe-eigening van het heil: "hoe weet ik of ik een kind van God ben?".

Ik ben weer even teruggegaan naar het begin van deze discussie, waarbij bovenstaande zinnen mij bijzonder opvielen. Ik herken de vragen en vraag me af hoe gedacht wordt over de oorzaak van de twijfel of men een kind van God is. Elbert doet daarvan voorkomen of de genoemde vraag los staat van de uitverkiezing, terwijl ik juist denk dat het een zeer logisch oorzaak en gevolg is.
Ik denk dat geloof in deze juist zekerheid geeft en de kerkleer (in casu de DL) juist deze genoemde twijfel brengt. Zie in dat verband ook Hebreeën 11.

1. Kind van God.
Zoals ik het beschouw is de Bijbel ontzettend helder over wie een kind van God is. Je kan het geloven of niet geloven, maar je kan moeilijk zeggen dat het onduidelijk is.
Lees dit o.a. in Johannes 1:12-13 "12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn."
Die Hem aanneemt, die in zijn Naam geloven, die zijn niet uit het vlees, maar uit de Geest geboren. Zij zijn wedergeboren, zij zijn kinderen van God.
Het overbekende Johannes 3:16 en omliggende verzen spreken ook nadrukkelijk over dit geloof. Velen gaan er naar mijn gevoel aan voorbij dat dit gedeelte onderdeel uitmaakt van het antwoord van de Here Jezus op de vraag van Nikodemus. Hij begon dat antwoord ten aanzien van de wedergeboorte met een uiting van verbazing of verwijt(?) die nu nog steeds uitgesproken kan worden: "Jezus antwoordde en zeide tot hem: Gij zijt de leraar van Israël, en deze dingen verstaat gij niet?"
De Bijbel geeft de nodige aanwijzingen dat men juist heel zeker kan zijn dat God zijn beloften nakomt. Men kan ook heel zeker zijn van deze beloften.
In 1 Johannes 5:10-13 staat het heel duidelijk: "10 Wie in de Zoon van God gelooft, heeft het getuigenis in zich; wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft in het getuigenis, dat God getuigd heeft van zijn Zoon. 11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. 13 Dit heb ik u geschreven, die gelooft in de naam van de Zoon Gods, opdat gij weet, dat gij eeuwig leven hebt."
Uiteindelijk komt het dus neer op de vraag of u God gelooft. Het wordt geschreven OPDAT GIJ WEET, DAT GIJ EEUWIG LEVEN HEBT.

2. Toe-eigenen van het heil
In mijn ogen is het spreken over het toe-eigenen van het heil een vorm van zeer ernstige manipulatie die een mens gevangen kan zetten in zijn onzekerheid of twijfel! Ik weet niet wie deze uitdrukking heeft bedacht, maar ik kan er heel boos om worden.
Wanneer iemand zegt dat je je het heil niet mag toe-eigenen, dan is dat natuurlijk een waarheid als een koe. Het is niet tegen te spreken! Je mag het niet. Maar je kan het ook niet. Natuurlijk kan je je het heil niet toe-eigenen. Iedereen zal begrijpen dat het boven onze macht is om het ons toe te eigenen.
DAT brengt de vragensteller, die uitziet naar dat heil echter zonder zekerheid weer "terug in het hok".
"Stil maar wacht maar?" Rustig afwachten of het je geschonken zal worden. Maar hoe je daar dan zekerheid over kunt hebben, dat wordt vervolgens een heel vaaq verhaal. De Dordtse Leerregels spreken slechts over de zekerheid der volharding. Wanneer je tracht te achterhalen wat daarmee wordt bedoeld, dan blijkt dat het de zekerheid is dat zij die uitverkoren zijn zullen volharden in het geloof dat hen geschonken is.

Waar de Bijbel in veel verschillende bewoordingen HEEL duidelijk stelt dat ieder die gelooft behouden IS (niet zal worden) en een kind van God IS, en daarmee MEDE-erfgenaam IS, blijkt in al die dingen dat er geen heil toe te eigenen valt. Dat is ook onmogelijk! Het heil wordt geschonken aan een ieder die gelooft. Daar nu werpt de leer een drempel op, door te stellen dat dit geloof A. geschonken moet worden en B. dat dit slechts geschonken zal worden aan wie daartoe is uitverkozen. De onderbouwing hiervoor klopt echter van geen kant. (ik kom daar nog wel eens apart op terug)
De kerkleer werpt daarbij echter ook ook nog zoveel mogelijk drempels op. Men heeft het herhaaldelijk over een WAAR geloof, waarbij de kerkganger die al meent te geloven ook nog aan het twijfelen kan worden gebracht of zijn geloof wel voldoende Waar/echt is. Durf dat maar eens van jezelf te zeggen en aan het avondmaal te gaan.

De Here Jezus is dan wel de Weg, maar de uitverkiezing is als een hek dat daarvoor is geplaatst.
Je mag het hek niet zelf openen. Dan eigen je je de toegang toe. Daartoe heb je het recht niet. Je moet afwachten totdat het je duidelijk wordt dat je werkelijk tot de uitverkorenen behoort. Op het moment dat je al meent door God uitverkozen te zijn, wordt een nieuwe bron van twijfel neergelegd.
Is je geloof wel een waar geloof?

Conclusie: Is dus (vanuit de kerkleer bezien) de vraag of je een kind van God bent niet gewoon een andere bewoording van de vraag of je wel of niet uitverkozen bent?
Zo is dus mijns inziens de kerkleer in haar stellingname ten aanzien van de uitverkiezing HET struikelblok voor mensen t.a.v. de vraag of zij een kind van God zijn.
De Here Jezus is het Licht der wereld. De uitverkiezing is de lichtschakelaar. Maar dat is helemaal niet Bijbels!!
Er valt helemaal niet eens iets toe te eigenen. Je wordt dus in de hoek gezet met een non-issue.
Ieder die gelooft krijgt IN Christus al het heil om niet.
1 Johannes 5:1 "Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder, die Hèm liefheeft, die deed geboren worden, heeft (ook) degene lief, die uit Hem geboren is."
Laatst gewijzigd door janpep op 06 aug 2013 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 06 aug 2013 19:33

Janpep schreef:
Ik ben weer even teruggegaan naar het begin van deze discussie, waarbij bovenstaande zinnen mij bijzonder opvielen. Ik herken de vragen en vraag me af hoe gedacht wordt over de oorzaak van de twijfel of men een kind van God is. Elbert doet daarvan voorkomen of de genoemde vraag los staat van de uitverkiezing, terwijl ik juist denk dat het een zeer logisch oorzaak en gevolg is.
Ik denk dat geloof in deze juist zekerheid geeft en de kerkleer (in casu de DL) juist deze genoemde twijfel brengt. Zie in dat verband ook Hebreeën 11.

1. Kind van God.
Zoals ik het beschouw is de Bijbel ontzettend helder over wie een kind van God is. Je kan het geloven of niet geloven, maar je kan moeilijk zeggen dat het onduidelijk is.
Lees dit o.a. in Johannes 1:12-13 "12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn."
Die Hem aanneemt, die in zijn Naam geloven, die zijn niet uit het vlees, maar uit de Geest geboren. Zij zijn wedergeboren, zij zijn kinderen van God.
Het overbekende Johannes 3:16 en omliggende verzen spreken ook nadrukkelijk over dit geloof. Velen gaan er naar mijn gevoel aan voorbij dat dit gedeelte onderdeel uitmaakt van het antwoord van de Here Jezus op de vraag van Nikodemus. Hij begon dat antwoord ten aanzien van de wedergeboorte met een uiting van verbazing of verwijt(?) die nu nog steeds uitgesproken kan worden: "Jezus antwoordde en zeide tot hem: Gij zijt de leraar van Israël, en deze dingen verstaat gij niet?"
De Bijbel geeft de nodige aanwijzingen dat men juist heel zeker kan zijn dat God zijn beloften nakomt. Men kan ook heel zeker zijn van deze beloften.
In 1 Johannes 5:10-13 staat het heel duidelijk: "10 Wie in de Zoon van God gelooft, heeft het getuigenis in zich; wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft in het getuigenis, dat God getuigd heeft van zijn Zoon. 11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. 13 Dit heb ik u geschreven, die gelooft in de naam van de Zoon Gods, opdat gij weet, dat gij eeuwig leven hebt."
Uiteindelijk komt het dus neer op de vraag of u God gelooft. Het wordt geschreven OPDAT GIJ WEET, DAT GIJ EEUWIG LEVEN HEBT.

2. Toe-eigenen van het heil
In mijn ogen is het spreken over het toe-eigenen van het heil een vorm van zeer ernstige manipulatie die een mens gevangen kan zetten in zijn onzekerheid of twijfel! Ik weet niet wie deze uitdrukking heeft bedacht, maar ik kan er heel boos om worden.
Wanneer iemand zegt dat je je het heil niet mag toe-eigenen, dan is dat natuurlijk een waarheid als een koe. Het is niet tegen te spreken! Je mag het niet. Maar je kan het ook niet. Natuurlijk kan je je het heil niet toe-eigenen. Iedereen zal begrijpen dat het boven onze macht is om het ons toe te eigenen.
DAT brengt de vragensteller, die uitziet naar dat heil echter zonder zekerheid weer "terug in het hok".
"Stil maar wacht maar?" Rustig afwachten of het je geschonken zal worden. Maar hoe je daar dan zekerheid over kunt hebben, dat wordt vervolgens een heel vaaq verhaal. De Dordtse Leerregels spreken slechts over de zekerheid der volharding. Wanneer je tracht te achterhalen wat daarmee wordt bedoeld, dan blijkt dat het de zekerheid is dat zij die uitverkoren zijn zullen volharden in het geloof dat hen geschonken is.

Waar de Bijbel in veel verschillende bewoordingen HEEL duidelijk stelt dat ieder die gelooft behouden IS (niet zal worden) en een kind van God IS, en daarmee MEDE-erfgenaam IS, blijkt in al die dingen dat er geen heil toe te eigenen valt. Dat is ook onmogelijk! Het heil wordt geschonken aan een ieder die gelooft. Daar nu werpt de leer een drempel op, door te stellen dat dit geloof A. geschonken moet worden en B. dat dit slechts geschonken zal worden aan wie daartoe is uitverkozen. De onderbouwing hiervoor klopt echter van geen kant. (ik kom daar nog wel eens apart op terug)
De kerkleer werpt daarbij echter ook ook nog zoveel mogelijk drempels op. Men heeft het herhaaldelijk over een WAAR geloof, waarbij de kerkganger die al meent te geloven ook nog aan het twijfelen kan worden gebracht of zijn geloof wel voldoende Waar/echt is. Durf dat maar eens van jezelf te zeggen en aan het avondmaal te gaan.

De Here Jezus is dan wel de Weg, maar de uitverkiezing is als een hek dat daarvoor is geplaatst.
Je mag het hek niet zelf openen. Dan eigen je je de toegang toe. Daartoe heb je het recht niet. Je moet afwachten totdat het je duidelijk wordt dat je werkelijk tot de uitverkorenen behoort. Op het moment dat je al meent door God uitverkozen te zijn, wordt een nieuwe bron van twijfel neergelegd.
Is je geloof wel een waar geloof?

Conclusie: Is dus (vanuit de kerkleer bezien) de vraag of je een kind van God bent niet gewoon een andere bewoording van de vraag of je wel of niet uitverkozen bent?
Zo is dus mijns inziens de kerkleer in haar stellingname ten aanzien van de uitverkiezing HET struikelblok voor mensen t.a.v. de vraag of zij een kind van God zijn.
Jezus is het Licht der wereld. De Uitverkiezing is de lichtschakelaar. Maar dat is helemaal niet Bijbels.
Er valt helemaal niet eens iets toe te eigenen. Je wordt dus in de hoek gezet met een non-issue.
Ieder die gelooft krijgt IN Christus al het heil om niet.
1 Johannes 5:1 "Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder, die Hèm liefheeft, die deed geboren worden, heeft (ook) degene lief, die uit Hem geboren is."

Amen!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 aug 2013 15:07

Ik hoop dat velen je boek gaan lezen Janpep! d:)b

Terug naar “Archief”