Wordt je geloof levend door werken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

drek
Verkenner
Verkenner

Wordt je geloof levend door werken

Berichtdoor drek » 30 jul 2013 14:57

Het is moeilijk om dit te schrijven omdat, We worden never nooit gered door werken, Jezus is de enige weg , Jezus is de Enige waarheid, eeuwig leven is alleen door (en in) Jezus.

Toch wordt er verwacht dat je iets doet, er staat best wel vaak stukjes in over werken, zoals de bijl aan de boom, de rank die wordt weggegooid, geloof zonder werken is dood.
in Openbaringen staat dat je zal geoordeelt worden naar je daden.Het lichaam met zijn verschillende functies

Wie kan hier iets over zeggen, of zit ik helemaal verkeerd, ben ik een foute leraar

By the way, Werken kunnen ook zijn, andere vergeven, andere leren lief hebben, niets verborgen houden voor God, een goede relatie met God krijgen door vaak en toegewijd te bidden .( God wil dat we hem met ons hele hart lief hebben en hem vaak zoeken in gebed om alles te delen, Verlangen om geleid te worden door God, Alleen Hem vertrouwen)

maaarten

Re: Wordt je geloof levend door werken

Berichtdoor maaarten » 30 jul 2013 15:34

Ik denk dat goede werken de vrucht zijn van een echt geloof. We worden alleen uit genade en door geloof gered, maar als het geloof echt is, dan moet het ook de vruchten van echt geloof voortbrengen. Daarom zegt Jakobus dat een geloof dat geen goede werken voorbrengt dood is, net zoals een appelboom die dood is geen vruchten voortbrengt. God redt Zijn kinderen niet alleen van de schuld van de zonde, maar ook van de zonde zelf, zodat ze, door Zijn werk, mogen groeien in heiligheid en goede werken doen, uit dankbaarheid voor Hem, Die hen gered heeft.

Efe 2:1-10
"Ook u, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en zonden, waarin gij vroeger gewandeld hebt overeenkomstig de loop dezer wereld, overeenkomstig de overste van de macht der lucht, van de geest, die thans werkzaam is in de kinderen der ongehoorzaamheid, – trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns –, God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, – door genade zijt gij behouden –, en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus, om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom zijner genade te tonen naar (zijn) goedertierenheid over ons in Christus Jezus. Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme. Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen."

Hier zie je tegelijkertijd dat Paulus de nadruk legt op het feit dat we uit onszelf zondig zijn en daarom geen goede werken voort konden brengen om onszelf te redden, maar dat we dus alleen door Zijn genade, door het geloof zijn gered. Maar, als we gered zijn en door de wedergeboorte een nieuwe schepping in Christus, dan zullen we wandelen in de goede werken, die God daarvoor heeft toebereid. Oftewel, als we deel hebben aan Gods genade, dan zullen we goede werken doen, omdat het doen van goede werken ook een genadegave van Hem is.

Ik zou dus zeggen dat er voor een christen zeker werk aan de winkel is, maar niet om iets bij God te bereiken, maar juist door wat God Zelf bereikt heeft en wij verlangen on Hem te dienen uit dankbaarheid en gehoorzaamheid, met goede werken, die we überhaupt alleen maar kunnen doen, omdat God ons gered heeft van de zonde.

Dus enerzijds is wetticisme een grote valkuil, waar christenen aangespoord worden om iets te krijgen met hun goede werken, alsof hen niet al alles gegeven is in Christus, en anderzijds is een grote valkuil om in een passief geloof te vervallen, door de genade van God te misbruiken als vroom excuus voor ongehoorzaamheid en luiheid.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 30 jul 2013 18:45

Titus 2:7 "... houd [hun] in uzelf een voorbeeld voor van goede werken, zuiverheid in de leer, waardigheid ..."

Jakobus 2:26 "... want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood ..."

en een! van die goede werken, is : profetie ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jul 2013 21:55

Het gaat hier niet over profetie of andere bijzondere gaven die in bepaalde kringen veel aandacht krijgen. Ik zeg hier niets over overigens, omdat de discussie hier niet over gaat in dit topic. Het gaat over goede werken doen. Goede werken maken je geloof niet levend. Dan zou je door goed je best te doen je eigen behoud kunnen "regelen". God is daarover duidelijk. Goede werken worden gedaan omdat de Geest het geloof in iemand heeft gewerkt. Uit dankbaarheid dus.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Wordt je geloof levend door werken = ja !!

Berichtdoor Hero » 30 jul 2013 23:04

Race406 schreef:Het gaat hier niet over profetie of andere bijzondere gaven die in bepaalde kringen veel aandacht krijgen. Ik zeg hier niets over overigens, omdat de discussie hier niet over gaat in dit topic. Het gaat over goede werken doen. Goede werken maken je geloof niet levend

Jakobus 2:26 "... want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood ..."

NB > geloof zonder goede werken = morsdood ...!!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 jul 2013 07:45

Klopt, maar geloof komt niet doordat je goed werken doet, maar je doet goede werken omdat je gelooft. Je teksten kloppen, maar zeggen niets over wat jij nu vindt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 31 jul 2013 21:26

Race406 schreef:Klopt, maar geloof komt niet doordat je goed werken doet, maar je doet goede werken omdat je gelooft. Je teksten kloppen, maar zeggen niets over wat jij nu vindt

@race ... je vergist je !! -- er is weldegelijk een wisselwerking tussen geloof & werken -- want geloof is NIET statisch : het kan zowel groeien als krimpen !! -- dus : geloof leeft ... maar ik heb 't bij sommigen ook zien sterven, helaas ?

geloof
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geloof » 04 aug 2013 07:33

Naar mijn persoonlijke mening: niet teveel pressie op geloof en werken zijn belangrijk met intelligentie en inspiratie van de Heer.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 04 aug 2013 12:24

geloof schreef:Naar mijn persoonlijke mening: niet teveel pressie op geloof en werken zijn belangrijk met intelligentie en inspiratie van de Heer

@geloof ... het probleem hier, is dat zelfs de theologen niet echt weten, wat de bijbel bedoelt met (goede) werken !?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 04 aug 2013 13:26

Hero schreef:@geloof ... het probleem hier, is dat zelfs de theologen niet echt weten, wat de bijbel bedoelt met (goede) werken !?

De definitie van goede werken is toch niet zo lastig? Dat zijn die werken, die naar Gods wil zijn.

Dus werken die vanuit liefde voor God en de naasten gedaan worden, in geloof. Overeenkomstig wat ons in de Bijbel geopenbaard is door God.

Verder blijf ik erbij, dat geloof zonder werken dood is, omdat waar geloof goede werken voortbrengt, niet, omdat goede werken het geloof waar maken. Voor de mens is er dus eerst geloof, en dan zal het geloof van een mens hem ertoe aanzetten om goede werken te doen. Daarom kun je concluderen dat bij het geheel en al uitblijven van die goede werken, het geloof dood is en dus geen echt geloof. Maar zonder geloof kun je zoveel goede werken doen als je wilt, maar daar krijg je geen geloof van! Maar als we ons gelovend toevertrouwen aan God, dan zal Hij door de wedergeboorte en het heiligmakende werk van de Heilige Geest, ons de kracht en de wil geven om goede werken te doen, tot Zijn eer.

Dus de wet zonder Evangelie heeft geen kracht, anders dan om te veroordelen., maar de enige manier dat de mensen goede werken gaan doen die een klein beetje lijken op wat God van ons vraagt, is als we het Evangelie geloven! 'eerst gered en dan de wet' heb ik een ds. wel eens horen zeggen. Daar ben ik het niet helemaal mee eens, omdat we op moeten passen om niet weer in krachteloos wetticisme te vervallen, nadat we bekeerd zijn. Toch had hij wel een punt, pas als een bekeerd en wedergeboren zijn, pas als we het allemaal van Zijn genade verwachten, dan gaan we goede werken doen, tot Zijn eer. En dan zullen we daar flink voor werken ook! Alleen niet om iets te verdienen, maar, vanuit liefde voor God en de naaste, en om God te eren met onze goede werken.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 04 aug 2013 18:35

maaarten schreef:De definitie van goede werken is toch niet zo lastig? Dat zijn die werken, die naar Gods wil zijn. Dus werken die vanuit liefde voor God en de naasten gedaan worden, in geloof. Overeenkomstig wat ons in de Bijbel geopenbaard is door God

@maaarten ... waarom begrijpen de theologen dan niet, dat apostelschap & profetie, wonderen & genezingen : bijzonder goede werken zijn !?

maaarten schreef:pas als een bekeerd en wedergeboren zijn, pas als we het allemaal van Zijn genade verwachten, dan gaan we goede werken doen, tot Zijn eer. En dan zullen we daar flink voor werken ook! Alleen niet om iets te verdienen, maar, vanuit liefde voor God en de naaste, en om God te eren met onze goede werken

pas dan ?... is veels te laat !! -- en als wij iets doen, omdat wij denken dat *iets* tot eer van God zou wezen ? -- ik vrees dat dit fout gaat !! -- ook denk ik, dat die zgn *aansturing*, in werkelijkheid : heel anders functioneert ....

maaarten

Berichtdoor maaarten » 04 aug 2013 19:28

Hero schreef:@maaarten ... waarom begrijpen de theologen dan niet, dat apostelschap & profetie, wonderen & genezingen : bijzonder goede werken zijn !?

Van alles zijn de theologen het erover eens dat het goede werken zijn, zo lang het van God komt, alleen sommige theologen twijfelen erover of God het vandaag de dag nog geeft. (m.i. onterecht)

Deze dingen zijn goed, in zover het tot de eer van God strekt. De valse profeten doen ook wonderen, daar waarschuwt Jezus voor. Maar als deze dingen van God kunnen ze zeker onder de noemer goede werken geschaard worden!

maaarten schreef:pas dan ?... is veels te laat !! -- en als wij iets doen, omdat wij denken dat *iets* tot eer van God zou wezen ? -- ik vrees dat dit fout gaat !! -- ook denk ik, dat die zgn *aansturing*, in werkelijkheid : heel anders functioneert ....

Als je denkt dat je het zelf in eigen kracht doet, dan ben je geen goede werken aan het doen, maar vleselijke en wettische werken. Ik mag toch hopen dat jij gelooft, wedergeboren bent en je heil van God verwacht! Ik doel dan niet op perfectie of zoiets, maar, over het algemeen vernomen, vertrouw je toch ook op God dat Hij genadig is, in plaats van te denken dat je het zelf wel klaarspeelt met die goede werken!

Verder is de Bijbel duidelijk over hoe wet moeten leven. En waar de Bijbel niet duidelijk over is, moeten we niet te streng over zijn. God ziet tenslotte het hart aan.

De Bijbel is er duidelijk over hoor. Van nature is de mens dood in zonde en overtredingen. Als je geestelijk dood bent, kun je geen goede werken doen! Eerst moet God aan de slag! Pas als Hij je eeuwig leven geeft, is een mens in staat goede werken te doen. Daar is de Bijbel duidelijk over. Zie bijvoorbeeld de tekst uit Efeze die ik eerder dit topic plaatste. Eerst is de mens dood in zonde en overtredingen, dan wordt Hij uit genade, door geloof gered en dan pas komen de goede werken. In Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen! Pas als we een nieuwe schepping zijn in Jezus, kunnen we goede werken doen. Alles daarvoor is wetticisme en valse godsdienst!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2013 08:33

Ik snap beide punten wel. God moet geloof geven, van nature zijn we dood, vaak egocentrisch enz. Aan de andere kant zie ik ook een hoo passiviteit onder kerkgangers die wachten tot God iets gaat doen want zonder Gods werk kunnen ze zelf toch geen goede werken doen. Eerst moet je wedergeboren worden, dan ga je goede werken doen door het geloof, zeggen ze. En vaak zijn ze lang aan het wachten en verandert er in feite weinig tot niets.

Het devies van Paulus is om te bidden en te werken. En ik denk dat dat geldt voor gelovigen, maar ook voor zoekers. Niet eerst zoeken en bidden en afwachten en als je bekeerd bent gaan werken. En dan hoor je vaak dat zoekers die naast dat ook gaan werken, door dat werk ook steeds meer van Hem gaan ontdekken. Goede werken komen voort uit geloof, maar door te werken groeit je geloof, je vertrouwen in Hem, je kennis van Hem, je liefde voor Hem. De passiviteit waar ik het over heb is geregeld geen ongeloof maar kleingeloof, waarbij mensen wachten op meer. Zoals de discipelen dat ook hadden. En Jezus zet hen aan het werk (denk aan de uitzending van de 72) ondanks dat hij hen zo vaak kleingeloof verwijt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 aug 2013 08:55

Marnix! Lang geleden! Terug van weggeweest? ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2013 09:54

Momenteel in ieder geval wel :) Bevalt me wel weer even!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”