het probleem van de regenboog

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 00:22

Tjonge, ik ben weer helemaal bij!

FonsV schreef:Overdenk dit alles maar eens en dan zie je dat je opmerking echt hout sneed. :)

Groeten.

Fons.

Maar dat wist ik natuurlijk van tevoren al... :mrgreen:

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 03 mar 2004 00:37

Dag Aragorn,

Jij bent ook een nachtbraker. :)

Dat jij het al wist verrast me niet. Maar... er zijn 'meelezers' en over sommigen van hen heb ik zo mijn ideeën. :)

Groeten.

Fons.

Parpar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Parpar » 03 mar 2004 08:21

FonsV schreef:
Welk probleem?

Dat lijkt op het eerste gezicht een 'heel goeie'! Maar... ik kan me vergissen! :)

Ik denk dat Sabra het probleem van de regenboog bedoelt :wink: , maar ik kan het mis hebben.

Parpar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 11:50

FonsV schreef:Dag Aragorn,

Jij bent ook een nachtbraker. :)

Dat jij het al wist verrast me niet. Maar... er zijn 'meelezers' en over sommigen van hen heb ik zo mijn ideeën. :)

Groeten.

Fons.

Ach ja, de dag is voor arbeiders, de nacht voor genieen.. :D

caprice

Berichtdoor caprice » 03 mar 2004 16:41

Parpar schreef:
FonsV schreef:
Welk probleem?

Dat lijkt op het eerste gezicht een 'heel goeie'! Maar... ik kan me vergissen! :)

Ik denk dat Sabra het probleem van de regenboog bedoelt :wink: , maar ik kan het mis hebben.

Parpar

De regenboog is geen probleem, maar een zegen, een teken van het verbond met Noach.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 16:44

Beste caprice, zou je eerst de rest van het topic willen lezen?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 mar 2004 19:29

Of de regenboog al bestond voor de zondvloed of niet of dat God die pas maakte na de zondvloed. Is dat van belang op ons geloof? Beïnvloedt dat ons geloofsleven?

Laten we niet praten over zaken die absoluut onbelangrijk zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 20:26

Sabra schreef:Of de regenboog al bestond voor de zondvloed of niet of dat God die pas maakte na de zondvloed. Is dat van belang op ons geloof? Beïnvloedt dat ons geloofsleven?

Laten we niet praten over zaken die absoluut onbelangrijk zijn.

Het is niet belangrijk, maar wel interessant (vind ik). Gelukkig hoeven we niet alleen over zaken die absoluut belangrijk zijn te praten... :D

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 04 mar 2004 12:24

Aragorn schreef: Het is niet belangrijk, maar wel interessant (vind ik). Gelukkig hoeven we niet alleen over zaken die absoluut belangrijk zijn te praten...

Volledig mee eens. Alhoewel… interessant? Heel klein beetje interessant (vind ik). Op z'n tijd wat ouwenelen moet echter ook kunnen. Het is dan wel vastentijd, maar wie dat een belemmering vindt doet gewoon niet mee. :)

Caprice vindt 'de regenboog geen probleem, maar een zegen, een teken van het verbond met Noach'.

Toch heb ik een paar vraagjes.

1. Volgens mij zit het rood altijd aan de buitenkant en het violet aan de binnenkant. Er staat op dit moment geen regenboog dus kan ik niet kijken of ik gelijk heb, maar ik meen het me te herinneren. Mijn vraag: hoe komt dat en heeft dat een betekenis?

2. Kan God, bij Wie alles mogelijk is, dat ook omkeren? Dus rood aan de binnenkant en violet aan de buitenkant. Wie weet valt het nauwelijks iemand op als Hij het zou doen. Maar tóch! Zuiver theoretische vraag dus.

3. Waarom staat de regenboog altijd met twee poten op de aarde en niet met twee poten omhoog? Dan 'staat' hij niet, dat begrijp ik ook wel. Maar...

4. Was een kaarsrechte, zuiver verticaal staande regenboog (moet je wel een andere naam verzinnen) geen mooier symbool geweest voor een 'verbond' tussen hemel en aarde?

5. Is het verbond er ook als de regenboog er niet staat?

Ik kan nog wel een paar vragen meer verzinnen, maar dit lijkt me voldoende. Misschien halen we ook de 17 bladzijden net als de draad over het scheppingsverhaal. :)

Groeten.

Fons.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 mar 2004 12:36

FonsV schreef:1. Volgens mij zit het rood altijd aan de buitenkant en het violet aan de binnenkant. Er staat op dit moment geen regenboog dus kan ik niet kijken of ik gelijk heb, maar ik meen het me te herinneren. Mijn vraag: hoe komt dat en heeft dat een betekenis?

2. Kan God, bij Wie alles mogelijk is, dat ook omkeren? Dus rood aan de binnenkant en violet aan de buitenkant. Wie weet valt het nauwelijks iemand op als Hij het zou doen. Maar tóch! Zuiver theoretische vraag dus.

3. Waarom staat de regenboog altijd met twee poten op de aarde en niet met twee poten omhoog? Dan 'staat' hij niet, dat begrijp ik ook wel. Maar...

4. Was een kaarsrechte, zuiver verticaal staande regenboog (moet je wel een andere naam verzinnen) geen mooier symbool geweest voor een 'verbond' tussen hemel en aarde?

5. Is het verbond er ook als de regenboog er niet staat?

1. Ik weet niet of het een betekenis heeft. Er staat niets over in de Bijbel

2. Ja, dat kan Hij. Ik heb het wel eens gezien. Soms zijn er twee regenbogen onder elkaar, in gunstige omstandigheden, en dan is de één precies een afspiegeling van de ander, dus de kleuren omgedraaid.

3. Dat weet ik ook niet.

4. Misschien wel, maar dat die boog er is is ook al een wonder.

5. Dan was het verbond er wel, want de regenboog is slechts een teken van het verbond. Als de regenboog niet bestond, had God wel een ander teken gegeven.
Als de regenboog nu zou verdwijnen en niet meer bestaan kon, was het verbond er nog, want God is een God die niet liegen kan. Zou Hij een verbond sluiten en zich er niet aan houden?

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 04 mar 2004 18:37

FonsV schreef:1. Volgens mij zit het rood altijd aan de buitenkant en het violet aan de binnenkant. Er staat op dit moment geen regenboog dus kan ik niet kijken of ik gelijk heb, maar ik meen het me te herinneren. Mijn vraag: hoe komt dat en heeft dat een betekenis?

Vraag 5 heeft Caprice al mooi beantwoord, dat kan ik hem niet beter nadoen.
Wat betreft de andere vragen: pure natuurkunde.

1. Rood zit aan de buitenkant en indigo aan de binnenkant door het verschil in golflengte van deze twee kleuren (en de enkele reflectie van het licht in een regendruppel)

2. Dat kan, maar God heeft ervoor gekozen om de natuur zo te laten werken. De regenboog zo is gewoon een natuurwet.
En de tweede regenboog die Caprice noemt ontstaat omdat hier een dubbele weerkaatsing is geweest in een regendruppel, waardoor de keuren gespiegeld worden

3/4. Zoals ik al zei, God heeft de natuurwetten op deze manier gecreeerd. De vorm van de regenboog ontstaat door de manier waarop het zonlicht op de regen valt en de manier waarop jij het ziet (een regenboog ziet er voor iedereen anders uit).

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 04 mar 2004 19:20

Erna82 schreef:... De vorm van de regenboog ontstaat door de manier waarop het zonlicht op de regen valt en de manier waarop jij het ziet (een regenboog ziet er voor iedereen anders uit).

Dit vind ik interessant....geldt dat alleen voor een regenboog?? :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 12:26

Even iets ander: volgens mij zijn de geleerden het er nog niet over eens hoeveel kleuren de regenboog nu eigenlijk heeft: 5 of 7.. of is dat ondertussen wel bekend?

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 05 mar 2004 19:54

Dag Aragorn,

Mogelijk heb je iets aan de volgende gegevens:

Het verschijnsel regenboog doet zich voor als een spectrum van de basiskleuren die in elkaar overlopen.

De kleurintensiteit en de breedte van de boog zijn afhankelijk van de grootte van de regendruppels. Hoe groter de druppels, des te smaller de regenboog, maar ook des te sterker de kleuren in het algemeen zijn.

Omdat de druppels rond zijn is ook de regenboog rond.

Hoe lager de zon aan de hemel, hoe meer van de regenboog te zien is.

Bij laagstaande zon is de regenboog een halve cirkel.

Vanuit een vliegtuig kunnen we zelfs een volledige cirkel zien.

Ook bij volle maan zien we soms een regenboog verschijnen. Deze boog lijkt kleurloos, maar dat komt omdat ons oog bij nacht vrijwel kleurenblind is. Op een kleurendia van de maanboog zijn de kleuren wel degelijk te zien.

Het aantal onderscheidbare kleuren is 5 tot 7, afhankelijk van de helderheid en breedte van de boog zelf alsook van de kleurgevoeligheid van de waarnemer.

Groeten.

Fons.

Terug naar “Archief”