Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2013 22:01

Wat wil je dan zeggen als je als antwoord op de woorden van Paulus (slechts) stelt dat hij ongetrouwd is? Dat heeft toch geen toegevoegde waarde? Paulus kan er niets over zeggen omdat hij ongetrouwd is, of hij kan er wel wat over zeggen. Je zegt dat ik zijn woorden misbruik, maar wat zegt hij in die tekst dan wel? En wat zegt de Bijbel nog meer over seksualiteit?

"Als je geen kinderen wil is onthouding de enige goede manier" lijkt me dan niet helemaal correct. Zeker niet als er andere mogelijkheden zijn. Ik ben wel benieuwd waarom dat niet goed zou zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 01 aug 2013 22:20

Nu je 't zegt: wat is eigenlijk het wezenlijke verschil tussen onthouding en. Voorbehoedsmiddelen?
Waarom kan het eerste wel en het tweede niet?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 aug 2013 22:32

Tweede kan ook.
Ik heb niemand hier toch horen zeggen dat het tweede niet kan.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 02 aug 2013 10:48

Marnix
We moeten leren op Hem vertrouwen. Maar terecht wordt gezegd dat dat ons niet ontslaat van onze verantwoordelijkheid om een beslissing te nemen en gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn.

Goed stuk Marnix. Ik pak dit er even uit want dit is m.i. de kern. Verder moet iedereen zelf weten wat hij in bed doet. Ik ageer steeds meer tegen die bemoeizucht van kerken. Machtsmisbruik?
En Paulus heeft toch ook niet het laatste woord. Hij schreef geweldige stukken over de liefde en de relatie tot God, maar van homoseksualiteit en gezinsplanning in onze tijd had hij toch geen kaas gegeten. Wij weten inmiddels meer.

Met Schelpje ben ik het dit keer wel eens. Seksualiteit lijkt heel belangrijk in een relatie, maar zou best wat gerelativeerd mogen worden. Hoeveel tijd ben je daar nou eigenlijk mee bezig? Voor het onderhouden van een goede relatie komt echt veel meer kijken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2013 11:03

hubert schreef:
Met Schelpje ben ik het dit keer wel eens. Seksualiteit lijkt heel belangrijk in een relatie, maar zou best wat gerelativeerd mogen worden. Hoeveel tijd ben je daar nou eigenlijk mee bezig? Voor het onderhouden van een goede relatie komt echt veel meer kijken.

Tjonge :wink:
Ik denk dat ik 28 jaar geleden een ander soortige reactie had gezet, zeker. Je leert het relativeren in de loop van de jaren, mede ook door de hormonen. Die ongemerkt heel veel invloed hebben op de zin of het ontbreken daarvan!
En we hebben wat ernstig zieken (en overleden inmiddels) vrienden en familieleden, zo'n beetje onze leeftijd ook, en dan zie je dat dat helemaal op de laagste plaats komt.
Bij een vrouw waar beide borsten waren afgezet, heeft het maanden geduurd alvorens zij zich maar in de nabijheid van haar man durfde uit te kleden. Dat lijkt misschien overdreven, maar ze kon het niet, terwijl zij een schat van een man heeft, met heel veel geduld en tact. Hij gaf haar die ruimte!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2013 11:22

hubert schreef:
Goed stuk Marnix. Ik pak dit er even uit want dit is m.i. de kern. Verder moet iedereen zelf weten wat hij in bed doet. Ik ageer steeds meer tegen die bemoeizucht van kerken. Machtsmisbruik?
En Paulus heeft toch ook niet het laatste woord. Hij schreef geweldige stukken over de liefde en de relatie tot God, maar van homoseksualiteit en gezinsplanning in onze tijd had hij toch geen kaas gegeten. Wij weten inmiddels meer.

Dat we het moeten relativeren, daarmee ben ik het eens. Maar tussen seksualiteit relativeren en onthouding is nog wel een groot verschil. Ik vind juist dat we het moeten relativeren, maar als het mogelijk is ons er zeker niet van weerhouden.

Schelpje, ik ben nog wel benieuwd naar je antwoorden op de vragen die ik je stelde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2013 13:40

Marnix schreef:
Schelpje, ik ben nog wel benieuwd naar je antwoorden op de vragen die ik je stelde.

Bedoel je deze?
Als je geen kinderen wil is onthouding de enige goede manier" lijkt me dan niet helemaal correct. Zeker niet als er andere mogelijkheden zijn. Ik ben wel benieuwd waarom dat niet goed zou zijn?

Ik vind het al precair als je gaat zeggen: ik wil geen kinderen ( meer). Dan zullen we eerst moeten onderscheiden; waarom niet?
Je ziet het bij jonge stelletjes: nog geen kinderen, over 5 jaar komt het ons pas uit. En dan?
De kinderzegen "afdwingen"?
Wat is dan je gebed, vraag ik me af.
God mag wel kinderen schenken, maar niet meer dan 2 (of 3) en liefst van beider geslacht.
Bij velen die ook zo meenden te denken, kwam het heel anders uit.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2013 09:12

Maar als je net een kind hebt gekregen en je wil niet binnen een jaar de volgende? Die situatie schets je op pagina 1 en dan stel je dat onthouding de manier is. Op die manier kwam ik bij dit punt. Dat is een andere situatie die je hier boven noemu en ook anders dan de voorbeelden die ke hiervoor aanhaalt waarbij onthouding soms de enige oplossing (en een noodzakelijk kwaad) is.
Of het is voor de gezondheid niet meer verstandig on zwanger te raken. Stel je dan echt dat onthouding ook de enige manier is? Of begrijp ik dat verkeerd?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 aug 2013 12:18

Marnix schreef:Maar als je net een kind hebt gekregen en je wil niet binnen een jaar de volgende? Die situatie schets je op pagina 1 en dan stel je dat onthouding de manier is. Op die manier kwam ik bij dit punt. Dat is een andere situatie die je hier boven noemu en ook anders dan de voorbeelden die ke hiervoor aanhaalt waarbij onthouding soms de enige oplossing (en een noodzakelijk kwaad) is.
Of het is voor de gezondheid niet meer verstandig on zwanger te raken. Stel je dan echt dat onthouding ook de enige manier is? Of begrijp ik dat verkeerd?

De meeste vrouwen, en zeker zij die b.v. geven, hebben weinig tot geen behoefte aan seksuele gemeenschap. Wel een knuffel o.i.d., maar b.v. is heel intensief en vanwege hormonen is een vrouw dan eigenlijk meer aangetrokken tot haar baby, het lichamelijk contact dat dan natuurlijk heel intensief is: huid op huid, versterkt dit alleen maar.
Ook verander je, de verhouding onderling verandert ook en dat vergt aanpassing. Je bent geen jongetje+ meisje meer, maar vader en moeder.
Als je dan als man je vrouw de tijd niet gunt om op eigen tempo hieraan te wennen, vind ik dat nogal egoïstisch.
Je ziet dan in de praktijk dat de vrouw maar toe gaat geven "om van het gezeur af te zijn".
Natuurlijk zullen er ook vrouwen zijn die al meteen fris en fruitig het wel willen, maar als je eerlijk doorvraagt, zijn die in de minderheid. Ik hoor juist van hele jonge vrouwen nogal wat "gezucht". Ze hadden vooraf niet bedacht welke impact een baby op hun lijf en huwelijksleven zou hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2013 13:44

Ok. Ik denk dat een belangrijke les van Paulus is dat je goed communiceert met elkaar en naar elkaars gevoelens luistert, en dan samen de beslissing maakt hoe je ermee omgaat. Paulus zegt dat de man niet de beschikking over zijn lichaam heeft maar de vrouw en de vrouw niet over haar lichaam maar de man. Een mooie les in een tijd waarin seks zo vaak ik-gericht is. Wees allebei gericht op de ander, hou rekening met elkaar en maak van daaruit je beslissing, niet alleen op basis van je eigem behoeften. Zo hoort seks te zijn.
Laatst gewijzigd door Marnix op 04 aug 2013 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 03 aug 2013 16:36

De meeste vrouwen, en zeker zij die b.v. geven, hebben weinig tot geen behoefte aan seksuele gemeenschap

Bij de vragen rubriek staat een vraag over een man die betrapt was op masterberen in de badkamer, als ik bovenstaande zin lees kan ik heel goed met Marnix mee, geen ik-gerichtheid, niet bij de man en niet bij de vrouw.

Gezinsplanning in onze gezindte is idd heel gewoon geworden, eerst studie afmaken, het huis een stuk afbetalen, eerst nog genieten. Ik denk niet dat dit de goede weg is.
Maar het maximale aantal kinderen krijgen evenmin.
Wat is je intentie? Dat zal een grote rol splen, denk ik.

Voorbehoedsmiddelen gebruiken of een natuurlijke methode heeft hetzelfde doel, dus is gewoon hetzelfde.
Behalve ald het abortief is. onthouding is uit de boze, je geeft de duivel plaatst. staat ergens in de brieven ik zoek het nog op

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 03 aug 2013 17:50

Onthouding is niet uit de boze, waar haal je dat vandaan? Het is uit den boze als één van de partners seks weigert aan de andere. Als je als vrouw bijvoorbeeld zegt 'nou meneer jij hebt iets gedaan wat niet door de beugel kan, jij slaapt voorlopig op de bank', bij wijze van spreken. Je kunt seks niet gebruiken als een 'beloning' of 'straf'. Maar als je samen een periode wil vasten en van seks onthouden, en in die periode samen wil bidden, dan is dat natuurlijk goed.
Ik weet evenn neit meer waar dit staat, maar zo las ik het gedeelte waar jij volgens mij op doelt.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 03 aug 2013 22:32

1 Kor 7,5
Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.

Hier haal ik dit vandaan.
Als je algehele onthouding toepast om kinderen tegen te gaan is dit uit de boze.
Alleen met beider toestemming en met het doel om te vasten en te bidden, en kom weer bijelkaar ... enz

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 aug 2013 23:05

Samanthi schreef:1 Kor 7,5
Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.

Hier haal ik dit vandaan.
Als je algehele onthouding toepast om kinderen tegen te gaan is dit uit de boze.
Alleen met beider toestemming en met het doel om te vasten en te bidden, en kom weer bijelkaar ... enz

Vasten doet toch ook niemand in de protestantse gezindte?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 04 aug 2013 17:12

Vasten doet toch ook niemand in de protestantse gezindte?

Vasten wordt in alle lagen van de protestante gedaan.
Maar wel weinig.
Maar mijn schrijven sloeg op het feit dat onthouden alleen daarvoor is en verder niet omdat de duivel dan plaats krijgt, dus alle onthoudings theorieen ten spijt, je kunt ze niet op de Bijbel baseren.

Terug naar “Archief”