Dit topic gíng ooit over het hebben van een binnenkamer...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Heb jij een 'binnenkamer'?

Berichtdoor JeeWee » 30 jul 2013 14:31

mohamed schreef:want ik ken jouw soort.

Opnieuw een zinvolle bijdrage aan de discussie, vol venijn.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jul 2013 14:36

mohamed schreef:want ik ken jouw soort.

JeeWee schreef:Opnieuw een zinvolle bijdrage aan de discussie, vol venijn.

Als je het inhoudelijk niet winnen kunt dan speel je maar op de persoon, over venijn gesproken.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 jul 2013 14:55

mohamed schreef:Denk je dat God met zijn armen over elkaar afwacht om goed te doen tot iemand hem verbidt?

Wat denk je zelf mohammed?
God geeft ons de opdracht om te bidden. Hij geeft ons zelfs een voorbeeld hoe we moeten bidden. Alhoewel Hij dus weet wat wij nodig hebben, toch wil Hij dat wij contact met Hem zoeken, en ons aan Hem toevertrouwen.

mohamed schreef:Als je het inhoudelijk niet winnen kunt dan speel je maar op de persoon, over venijn gesproken.
Beter om ook voor elkaar te bidden?
Wel jammer deze woorden bij dit mooie onderwerp
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 30 jul 2013 15:11

mohamed schreef:Dat is niet raar maar waar.

'Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.' (Mat 6,8)

Als je serieus probeert te beweren aan de hand van dit vers dat christenen überhaupt niet hoeven te bidden ben je bezig de Schriften te verdraaien tot je eigen verderf.

Er staat één passage in de Bijbel waar de Heere Jezus waarschuwt tegen een verkeerde manier van bidden terwijl wij door de hele Bijbel en dus ook door de Heere Jezus Zelf keer op keer gemaand worden om te bidden en jij concludeert dat bidden niet nodig is.....

Verder lijk je het absurde idee te hebben dat bidden alleen maar het een en ander aan God vragen is. Alsof christenen niet zouden bidden om God te danken voor alle zegeningen die Hij ons geeft, en zouden prijzen in ons gebed om Wie Hij is. Misschien heb jij een zielige afgod hebt die er alleen voor dient om je dingen te geven, maar mijn gebed bestaat voor het grootse deel uit God prijzen en danken, en het overdenken van en mij verwonderen over Zijn werken.

Judas 1:20-21
"Maar gij, geliefden, bewaart uzelf in de liefde Gods, door uzelf op te bouwen in uw allerheiligst geloof en door te bidden in de heilige Geest, verwachtende de ontferming van onze Here Jezus Christus ten eeuwigen leven."

Nou Mohamed, volgens de Bijbel heb je gebed toch echt nodig om jezelf in de liefde Gods te bewaren! Is het nodig om nog meer van de talloze aansporingen tot gebed, waar de hele Bijbel vol mee staat, aan te voeren?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jul 2013 01:13

God danken is wat anders dan hem bidden, want in essentie betekent bidden vragen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 31 jul 2013 06:38

mohamed schreef:God danken is wat anders dan hem bidden, want in essentie betekent bidden vragen.

Allereerst gaat dit topic over het hebben van een binnenkamer.
En volgens jouw interpretaties is dan ook danken niet nodig, want God weet toch al wat je gaat zeggen...
Laatst gewijzigd door JeeWee op 31 jul 2013 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 31 jul 2013 08:48

Misschien begrijpt Mohamed net iets beter dan jij dat Jezus het hier tegen de joden had met hun synagoges en dat de gemeente een samenkomst heeft ipv een eredienst, waarbij de geestelijke bouwstenen Zijn Lichaam vormen.
Jezus zei nl ook nog dat hij Zijn Gemeente ZAL gaan bouwen.
Ten tijde van jouw bijbeltekst, was dat geheimenis nog helemaal niet bekend.
Het voorhang was nog niet gescheurd.

Maar goed, Mohamed zal het vast nog wel duidelijk maken. :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 31 jul 2013 09:28

Ik zag ergens een paar mooie opmerkingen van Jos Douma:

Er is een verhaal waarin een man vertelt dat hij altijd naar een open plek in het bos gaat om tot God te bidden. ‘Waarom doe je dat’, vraagt iemand hem, ‘God is toch overal?’ De man antwoord: ‘God is wel overal bij mij, maar ik ben niet overal bij God.’

Bidden is: bij God zijn. Jezus leert ons om voor dat bidden een aparte plek te zoeken. Een plaats waar je alleen bent, waar je rust vindt, waar geen mens je ziet. Een tijdstip waarop alles even wegvalt, een moment om tot jezelf te komen. Nee, niet tot jezelf: een moment om tot God te komen.

Waar vind je zo’n plek? Waar vind je zo’n moment? Het leven jaagt maar door. Overal lawaai en drukte. Nergens echte ruimte om op adem te komen.

Jezus zegt: ‘Ga in uw binnenkamer.’ Zelf vond Hij zijn binnenkamer op de berg, bij het vallen van de avond. Weg van de mensen. Weg van de drukte. Weg van alles wat altijd maar doorgaat.

‘Zoek zo’n binnenkamer’, zegt Hij die weten kan wat nodig is voor een mens.

Een binnenkamer. Dat is een aan God gewijde plek. Een stukje heilige grond om de schoenen van je voeten te doen. Een plek in huis, apart ingericht om te bidden en te mediteren: een stoel, een knielbankje, een opengeslagen bijbel. Maar ook: de bank in de woonkamer, de keukenstoel, de auto op de parkeerplaats, de wachtruimte van het station, de open plek in het bos, je bed als je de slaap niet vatten kunt

Elke plek kan een heilige plek worden. Op elk moment van de dag. Of van de nacht. Als je maar stil bent, van binnen, om te luisteren naar Gods Stem.

Er brandt geen braamstruik in die binnenkamer. Wel brandt er het vuur van de Geest, het vuur van verlangen om bij God te zijn, het vuur dat wakkert voor het Woord.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 31 jul 2013 10:04

mealybug schreef:Misschien begrijpt Mohamed net iets beter dan jij dat Jezus het hier tegen de joden had met hun synagoges en dat de gemeente een samenkomst heeft ipv een eredienst, waarbij de geestelijke bouwstenen Zijn Lichaam vormen.
Jezus zei nl ook nog dat hij Zijn Gemeente ZAL gaan bouwen.
Ten tijde van jouw bijbeltekst, was dat geheimenis nog helemaal niet bekend.
Het voorhang was nog niet gescheurd.

Maar goed, Mohamed zal het vast nog wel duidelijk maken. :)

Heb je zo'n hekel aan gereformeerden dat je zelfs niet meer kunt lezen wat ze schrijven?

Iedereen behalve Mohamed zegt dat Jezus dit vooral zei tegen excessen van de Joden, en dat je daar dus niet uit op kunt maken dat christenen niet meer zouden moeten kunnen bidden, aangezien we door het hele NT worden aangespoord om te bidden. Mohammed gaat voorbij aan de excessieve Joodse praktijken waar dit tegen ingaat en trekt de uitspraak van Jezus in het absurde door tot een algemene regel voor christenen dat het niet meer belangrijk zou zijn voor hen om te bidden. Tenzij jij ook wil gaan beweren dat christenen niet meer hoeven bidden, ben je het in dit geval wonder boven wonder dus eens met de gereformeerden en niet met mohammed! Verder heeft niemand het over erediensten en samenkomsten en weet ik veel wat, maar over de binnenkamer. Je haalt er weer eens iets bij waar niemand het nu over heeft, om je zo nodig elke post iets negatiefs wil zeggen over de karikatuur van de gereformeerden die zich in jouw hoofd heeft gevormd.

Kijk, je mag van mij best denken dat al die gereformeerde leer onzin is. Maar ik zou het op prijs stellen als je die kritiek dan post in topics die die onderwerpen bespreken, in plaats van in elk topic in te breken en er wanhopig een discussie over de gereformeerde leer van proberen te maken. Niemand had het over gereformeerde leer nu. Je verzint er zelf een of ander kritiekpunt wat je hebt op gereformeerden (iets met erediensten en samenkomsten) bij, terwijl het over de binnenkamer en gebed ging en Mohammed probeert vol te houden dat gebed toch niet zo belangrijk is! Heb je nou zelf door dat jij hier je eigen gedachten hier op mensen projecteert en die aanvalt, in plaats van iets te zeggen over wat mensen hier daadwerkelijk schrijven? Wat je schrijft staat zelfs zo weinig in verband met de discussie die we hebben over de belang van gebed en over de binnenkamer, dat het me nauwelijks duidelijk is waar je op doelt, behalve dat je niets zegt over gebed en binnenkamers.

Maar laten we verder on-topic gaan en de discussie over binnenkamers en daarmee in verband het belang van gebed voortzetten! Ik hoop dat jij je ook zult beperken tot het onderwerp van dit topic en je zult mengen in de discussie in plaats van er in in te breken, boer/mealybug! Heb je een plek waar je graag bidt, of wat versta jij precies onder in je in je binnenkamer terugtrekken en bidden, boer/mealybug? :D

@mohammed, je hebt inderdaad een punt dat de letterlijke betekenis van bidden om iets vragen is en dat is het in het Grieks volgens mij ook, maar in het Nederlands wordt bidden toch echt wel breder gebruikt. Er zijn ook wel Bijbelse voorbeelden waar gebed met meer gepaard gaat dan alleen maar een vragenlijstje aan God. Bovendien spoort de Bijbel ons wel degelijk ook aan om in ons gebed dingen te vragen aan God. Neem bijvoorbeeld de brief van Jakobus

Jakobus 1:5 "Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden."

Jakobus 4:3 "Gij begeert, doch gij hebt niet; gij zijt moorddadig en naijverig en gij kunt er niets mede verkrijgen; gij vecht en gij strijdt. Gij hebt niets, omdat gij niet bidt."

Jakobus 5:13-16 "Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt."

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 31 jul 2013 12:00

Maarten , als je even terugleest, kun je zien dat ik bidden niet zie als een ''vlug contactje met Boven'', maar als een voortdurende omgang en communicatie.

Niet mijn wil maar Uw wil geschiede, daaruit leef ik.
Verder bid ik ook niet voor een zegening over mijn spaghetti, maar zeg ik dank voor het voedsel wat wij nog uit Zijn hand mogen ontvangen, want dat IS de zegening.

Het gaat er in dat vers inderdaad om, dat de uiterlijkheid van het gezien willen worden tijdens het bidden, (kijk eens hoe vroom wij zijn) niet tot Gods eer is, maar voor mensen gedaan wordt.

Hand.7:47 En Salomo bouwde Hem een huis.48 Maar de Allerhoogste woont NIET in tempelen met handen gemaakt; gelijk deprofeet zegt:49 De hemel is Mij een troon, en de aarde een voetbank Mijner voeten. Hoedanighuis zult gij Mij bouwen, zegt de Heere, of welke is de plaats Mijner ruste?50 Heeft niet Mijn hand al deze dingen gemaakt?51 ¶ Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.

De samenhang is dat God overal is en Zijn Geest woont in de gelovige.
Vandaar dat een bepaalde plaats er niet meer zo toe doet, volgens mij.

Ik hoop dat je de samenhang een beetje ziet.

En anders hebben we het erover.
Emotionele beschuldigingen dat ik anti-gereformeerd zou zijn, kunnen pas inhoud krijgen als er aanklacht en verdediging zichtbaar zijn . :wink:

Soms wel, soms niet, misschien?
maar lid zijn van een GG en ondertussen in naam van je moeder of getrouwde homo-koppels de leer op de tocht gaan zetten, nee daar ben ik te direct voor.
Maar goed das weer een ander topic .

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jul 2013 15:15

maaarten schreef:@mohammed, je hebt inderdaad een punt dat de letterlijke betekenis van bidden om iets vragen is en dat is het in het Grieks volgens mij ook, maar in het Nederlands wordt bidden toch echt wel breder gebruikt.

Het bidden is een eigen leven gaan leiden en terwijl jullie keer op keer vragen 'uw koninkrijk kome' plaatste Jezus dit in de eerste eeuw (Mar 9,1) dus ondermijn je de Heere zijn profetie met je gebed.
maaarten schreef:Er zijn ook wel Bijbelse voorbeelden waar gebed met meer gepaard gaat dan alleen maar een vragenlijstje aan God. Bovendien spoort de Bijbel ons wel degelijk ook aan om in ons gebed dingen te vragen aan God. Neem bijvoorbeeld de brief van Jakobus

Jakobus 1:5 "Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden."

Jakobus 4:3 "Gij begeert, doch gij hebt niet; gij zijt moorddadig en naijverig en gij kunt er niets mede verkrijgen; gij vecht en gij strijdt. Gij hebt niets, omdat gij niet bidt."

Jakobus 5:13-16 "Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt."

Ook in deze verzen betekent bidden niks meer en niks minder dan vragen, vragen en nog eens vragen. Vragen om wijsheid, vragen om gezondheid en vragen om iets te krijgen. Wie echter het koninkrijk Gods zoekt hoeft niet te bidden.

'Maar zoek het Koninkrijk van God en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.' (Luk 12,31)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 31 jul 2013 15:39

Mohamed: Heb jij het koninkrijk van God gezocht, zonder Hem er om te vragen? Of heb je toen wel gevraagd en daarna niet meer (zie jouw tekst: en alle dingen zullen erbij gegeven worden).

Stel jij nu geen enkele vraag meer aan God?
Ook niet bijvoorbeeld als je iets verkeerds gedaan/gezegd hebt, en je hebt vergeving nodig?
Of zeg je: ik belijd mijn zonde, dus ik krijg vergeving?
Hij weet wat ik nodig heb, dus...
Bestaat jouw relatie met God uit dankzeggen voor alle zegeningen?

Ik kan me niet voorstellen een leven te hebben zonder iets aan Hem te vragen.
Je mag al de dingen die je nodig hebt aan God vragen, en wat meer is, je hart openleggen met alle vragen erin.
Elk contact met God is een gebed te noemen. Of je nu iets vraagt, of belijdt of Hem dankt. Of een zucht naar Boven.
De binnenkamer is voor mij onmisbaar. Weg van de hectiek van de dag, weg uit de herrie, tijd vrijmaken om God te zoeken en te spreken, en bijbel te lezen.
Kan me helemaal vinden in het stukje van JeeWee van Jos Douma.
.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jul 2013 17:21

Natuurlijk vraag ik God wel eens iets, maar om behouden te zijn hoeven we niet te bidden, daarvoor moeten we geloven dat Jezus de Zoon van God is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2013 08:37

Mee eens. De Bijbel wijst de weg tot behoud, geloven in Hem. Daar hoef je niet om te bidden. Wel is dat geloven soms een strijd, daarbij mag je om hulp vragen, bidden of Hij je kracht wil geven, je sterk wil maken enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 05 aug 2013 10:20

Jezus had een berg en een woestijn eerst.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Terug naar “[Religie] - Open forum”