Marnix schreef:-Als ik besluit wél naar de kapper te gaan, dan doet de kapper open en word ik geholpen. Als ik (of miljarden anderen op aarde) naar God toega, dan lijkt hij niet thuis te zijn.
Proberen ze het dan? En zo ja, waarom? Uit eigenbelang of omdat ze inzien dat ze niet zonder God kunnen?
-Het is een persoonlijke keuze van mensen om wel of niet naar de kapper te gaan. Het is geen persoonlijke keuze van mensen om in ellende en armoede te leven en te sterven.
Het is een persoonlijke keus voor die mensen om God er niet bij te betrekken, terwijl Hij hun kan helpen.
Als God inderdaad zou helpen bij mensen in ellende, dan zou iedereen wel naar God toegaan. Maar ik heb niet de indruk dat God helpt. Ja, in een enkel geval lijkt het wel zo, maar met een wereldbevolking van 6 miljard kan dat net zo goed toeval zijn...
Cynisch? Ja, inderdaad. Maar wel de waarneembare realiteit.
Het lijkt niets meer dan een puinhoop op aarde. Dat is geen sluitend bewijs voor het niet bestaan van God, maar ik vind het wel erg naïef om te zeggen dat God altijd helpt bij mensen in nood. Daar kun je je wellicht uit redden door te zeggen dat het de schuld is van de mensen zelf, dat God anders helpt, dan wij hem niet begrijpen enz. enz. Maar zouden al die mensen (een substantieel deel van de wereldbevolking) er persoonlijk voor gekozen hebben niet naar God toe te gaan, als die hen inderdaad zou kunnen helpen? Lijkt me onwaarschijnlijk. Voor de hand liggende conclusie: God bestaat niet of hij helpt niet (altijd). Vind je het vreemd dat mensen die conclusie trekken? Ik niet.
The proof of the pudding is in the eating.