Klopt het scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 04 mar 2004 13:33

Hoi Fons (en anderen),

Ik denk dat ik het eindelijk en ten laatste heb begrepen. 'n Simpele lezer, zoals ik, denkt te lezen dat volgens Gen.1 God de wereld in zes dagen heeft geschapen. En dan denkt die simpele lezer ook nog eens dat met 'zes dagen' 6x24 uur is bedoeld. Haha!

Dit heb ik niet gezegd, ik heb alleen de mogelijkheid opengehouden. Ik kan namelijk niet uit de tekst halen dat er sprake is van 24 uur, maar het lijkt mij nog altijd de meest logische.

Ik zie nu eindelijk is dat er geen 'tegenspraak' is tussen de bijbeltekst en de werkelijkheid.

Er blijft sprake van dingen die niet te begrijpen zijn: Jona, die het 3 dagen kan uithouden in de buik van een vis, Joz. 10 waar de zon voor het oog stil bleef staan, het tien graden achterwaarts keren van de schaduw in Achaz' zonnewijzer (2 Kon. 20), de vermenigvuldiging van de broden door Jezus (Mark. 6:35ev), etc., etc. Ik wil blijven aangeven dat God niet gebonden is aan de aardse regeltjes, de aarde kan evengoed in zes dagen zijn geschapen, ook als de wetenschap denkt dat het niet mogelijk is.

'In genesis 1 staat dat eerst de aarde is geschapen en toen de zon (vierde dag). Maar de aarde draait om de zon, dus eerst hing ie gewoon los ofzo?
Je zou bijna gaan denken dat het scheppingsverhaal verzonnen is door de mensen die toen leefden, en die dachten dat de zon gewoon bovenin de lucht hing. Dan zou het allemaal wel kunnen kloppen.
Hopelijk weet iemand hier een antwoord op, want ik begin eigenlijk een beetje te twijfelen...'

Weer kom ik op die rare tegenstrijdigheid: God kan wel een wereld uit niets scheppen, echter kan Hij het niet in een volgorde die niet door ons, mensjes, is te begrijpen. Geloven we nog in een almachtige God of niet? 't Is te hopen dat de God die de wereld wél kan scheppen, maar niet in een onbevattelijke volgorde, ons ook straks uit de dood kan opwekken. Waarom geloven we niet in dit gedeelte? Omdat het volgens ons niet kan, of omdat het bewezen is dat het anders is?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 05 mar 2004 08:42

Hoi GRB,

Even terugkomend op onze discussie. Ik heb het boek van de Amerikaanse hoogleraar Raymond Dillard geraadpleegd.

Ik begin met de 'toledothformule', op basis waarvan hij het boek in stukken knipt. Het komt elf keer voor (2:4; 5:1; 6:9; 10:1; 11:10; 11:27; 25:12; 25:19; 36:1; 36:9) en wordt, volgens hem, op verschillende manieren vertaald, zoals "dit zijn de generaties", of "dit is het verhaal", "dit is de familiegeschiedenis". Op basis daarvan stelt hij dat Genesis bestaat uit een proloog (t/m Gen. 2:3) en tien episodes.
Uit deze formule blijkt ook dat Genesis een eenheid is, en dat het boek een historisch karakter heeft. "Het boek is een uiteenzetting, die de lezer meeneemt van de schepping tot het tijdelijke verblijf van Israël in Egypte. Het vertelt gebeurtenissen in het verleden en doet dat op een chronologische wijze. Deze laatste zin klinkt als een definitie van een geschiedkundig werk en zo'n benaming past zeker voor de algemene kenmerken die de lezer tegenkomt in dit werk." Als conclusie geeft Dillard dan: "Als we inderdaad spreken over de oorspronkelijke bedoeling van de bijbelschrijver(s), laat de stijl van het boek weinig ruimte om dat tegen te spreken. De schrijver bedoelde dat dit werk gelezen moest worden als een geschiedkundig werk, dat verslag uitbrengt van hetgeen gebeurd is in een ver verleden."

Nu is eigenlijk mijn vraag nog hoe je Gen. 1 moet verstaan als het een loflied op Gods schepping is, en hoe je het moet verstaan als het een argumentatie is van de sabbath.

God heeft het heelal in zesmaal 24 uur of zesmaal 1000 jaar geschapen.

Grappig vond ik wat Dillard hierover zei: "De beschrijving van de schepping in deze hoofdstukken staat ons echter niet toe uitspraken te doen over zaken betreffende de duur en volgorde van Gods scheppingswerk (vergelijk de discussies tussen hen die het woord 'dag' in Genesis 1 opvatten als 24 uur, een periode van eeuwen of de kader-opvatting voorstaan). Aan de ene kant laat dit hoofdstuk beslist geen mythologische verklaring toe of een uitleg in de zin van een gelijkenis. Aan de andere kant is het thema van Genesis niet hóe God schiep, maar dát God schiep, en wel uit het niets itt de andere godsdiensten van het nabije oosten."

Groet,

Ko
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 13:01

caprice schreef:
FonsV schreef:Is er nou helemaal niemand die het 'verlossende' antwoord weet?

Handelingen 16:
30 En hen buiten gebracht hebbende, zeide hij: Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.

Geloof maar gewoon wat God in Zijn Woord openbaart, en als je denkt dat iets symbolisch is kun je er altijd de kanttekeningen of een bijbelverklaring op naslaan.

Je bent weer erg goed in het plaatsen van totaal onrelevante opmerkingen, caprice... :roll:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 mar 2004 14:34

Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar ik kwam op een ander forum enkele zaken tegen van een atheist. Ik weet zelf niet hoe ik er op moet reageren. Het is zo goed... (weinig tegen in te brengen) ik wil hier enkele delen posten, ben benieuwd hoe jullie reageren.

Persoon 1 (atheist):
Naja niemand kan ontkennen dat evolutie niet bestaat. Het is namelijk al bewezen. Wij hebben het zelf versnelt bij de honden bv.

Een stukje waar Persoon 1 vervolgens op reageert:
Quote:
Dat wil zeggen: binnen een soort. Er bestaat een hondenras en door genetische mutaties ontstaat er een nieuw hondenras. Maar Darwin's evolutietheorie spreekt van vertikale evolutie, wat wil zeggen dat uit de genetische mutaties van een aap een mens is ontstaan (na miljoenen jaren).

Persoon 1 (atheist):
Dat we geen echt vaste voorbeelden hebben van vertikale evolutie wil niet zeggen dat het niet bestaat. Immers bestaat horizontale evolutie ook, als je zo'n lijn van veranderingen doortrekt wordt het verschil steeds groter waardoor er echt verschillende soorten ontstaan. Dat die tussenvormen missen zegt niets, fossielen zijn schaars. De kans dat je een bepaald exemplaar vind is nihil. Van sommige dinosaurussen zijn ongeveer 2 exemplaren gevonden maar dat wilt niet zeggen dat er maar 2 waren.

Stukje tekst waar Persoon 1 vervolgens op reageert:
Quote:
geen van de tussenvormen tussen aap en mens bestaan nog en bovendien moet het wel een erg snelle evolutie zijn geweest (men schat een tigtal tussenvormen in een paar miljoen jaar...is wat kort). Naast het aap-mens voorbeeld missen er ontzettend veel tussenvormen.

Persoon 1 (atheist):
[/quote]Dat is inderdaag een zwak punt. Persoonlijk denk ik dat als een levensvorm eenmaal over een zelfbewustzijn als de onze beschikt en de mogelijkheid heeft om gereedschap te gebruiken en te leren, dat de evolutie dan heel snel gaat (iig sneller dan bij dieren alleen bewust op voortplanting en eten). Wij zijn immers individueel in staat om dingen te leren en door te geven aan de volgende generatie waardoor die generatie slimmer wordt en nog meer leert en ontdekt, etc. Omdat wij mensen in zo'n korte tijd informatie kunnen verscharen en kunnen toepassen zou ons lichaam ook zich sneller aan kunnen passen (grotere hersenen, minder lichaamshaar). Het feit dat er nu geen tussen vormen zijn is misschien te verklaren door ons succes als soort. Wij hebben immers ook al de neanderthalers uit doen sterven met ons intellect. [/quote]

Quote:
Verder wordt uitgegaan dat een mutatie positief: de natuur streeft naar vooruitgang. De praktijk leert dat bijna alle mutaties negatief zijn: ze veroorzaken heel vaak kanker of belemmeren het leven (vb lactoseintollerantie).

Persoon 1 (atheist):
Dat was Darwins oorspronkelijke theorie. Iedereen weet dat dat nu allemaal al aangepast is aan onze huidige wetenschap. Dat is het voordeel van een theorie. Het is niet de echte waarheid, alleen de waarheid die wij tot nu toe hebben kunnen bevatten. Maar hoe verder we onderzoek hoe dichterbij wij er komen. Net als met bv het uitreken van de omtrek van een cirkel. Meestal wordt de uitkomst op 2 decimalen afgerond (de waarheid alleen niet helemaal compleet). Maar hoe meer decimalen je gebruikt hoe dichter je bij het "echte" antwoorde komt.

Quote:
oh jah, en ik denk idd niet dat er iets is als verticale evolutie.. zolang je maar met hoge getallen strooit neemt iedereen het voor zoete koek aan. raar, want vanuit verschillende bronnen blijkt dat de aarde en het heelal niet miljoenen jara oud is.. en die jaren zijn juist zo belangrijk

Persoon 1 (atheist):
Hoge getallen STROOIEN? oh dat is nieuw voor mij. men neemt niet gelijk iets voor zoete koek als het hoge getallen bevat. Als ik bijvoorbeeld zou beweren dat er 3987498237498237359827453w09843509pluseenschildpad aan grassprieten op mijn hoofd groeien zal heus niemand dat geloven, tenzij dat onderzoek dat uitwijst. Daarnaast ben ik wel benieuwt welke bronnen beweren dat de aarde niet miljarden jaren oud is.

Persoon 1 (atheist):
Ik weet niet precies hoe oud de maan is ofzo, hij is iig wel jonger dan de aarde, maar elke "geleerde" die beweert dat de aarde geen miljarden jaren oud is is gewoon fout want er zijn veel betere bewijzen dat het wel zo is. Daarnaast is de huidige berekening van ouderdom goed anders zouden ze het niet toepassen. Ik kan wel hele verhalen gaan ophangen hoe dat zit maar ik kan beter een voorbeeld gebruiken: als een methode uitwijst dat een bepaalde steen 10 jaar oud is (uitslagwaarde is bv 2,5) dan kan je met diezelfde techniek dingen uitrekenen door te extrapoleren. Als bv een andere steen een uitslag heeft van 25 dan is deze honderd jaar oud en heeft een andere steen de uitslag van 258484146 dan weet je al hoe laat het is. Want zo worden deze stoffer op leeftijd geschat. Het blijft schatten want er zijn natuurlijk afwijking vanwege de keuringsmethode en dergelijke maar daar hebben ze wiskundige modellen voor en daarnaast boeite het weinig om 5 a 6% naast de echte leeftijd te zitten.

En dan komt nu het echte stuk waar ik helemaal dichtsloeg bij het lezen:
Persoon 2 (ook atheist):
Ik werd hier door een vriedin van me op gewezen dat hier een leuke discussie gaande was over evolutie enzo. Aangezien zij in een God gelooft die alles geschapen heeft, ik echter niet bepaald.
Die inleiding gehad hebbende:
Wat jammer is, is dat hier eerder meningen gepost worden dan feiten die te controleren zijn.
Over koolstofdateringen: het is inderdaad waar dat die tot 50.000 jaar gaan (ongeveer). Maar zolas mijn voorganger ook al heeft gezegd, deze technieken worden dan ook niet gebruikt als het gaat om de dateringen van dingen die ouder zijn (of verwacht worden te zijn).

Ik heb hier even een linkje naar een pagina waar wat andere daterings technieken worden beschreven. linkje.
Deze methoden maken het zeker mogelijk om te bewijzen dat die dingen al miljoenen jaren bestaan.

En dan over evolutie.
Volgens de evolutie theorie is niet elke mutatie goed. Dat ten eerste. Ten tweede is niet elke mutatie slecht. Een mutatie kan goed, slecht maar ook neutraal uitpakken. En dan ook nog eens in meer of mindere maten.
En over de missing links, daar heb je een punt. Maar het wil helemaal niet zeggen dat elke tussenvorm levensvatbaar moet zijn geweest. Sommige mutaties waren zo slecht, dat een embryo nooit buiten de baarmoeder is gekomen of nog eerder, de versmolten eicel/zaadcel, nooit aan deling is begonnen. Via deze weg, zijn dus de slechte tussenvormen al uit te sluiten.

Het ontstaan van complexe orgaanstructuren als het oog is wel degelijk te verklaren vanuit een evolutie-technisch perspectief.
Ik zal het even simpel en kort door de bocht uitleggen.
We zijn in de evolutie aanbeland, bij meercelligen, zonder skeletstructuren of ik weet niet wat, meer een klontje cellen die aan elkaar kleven en daardoor een grotere kans hebben om te overleven. Als 1 cel een genetische mutatie heeft, waardoor deze lichtgevoelig is, en uitgaande van dat deze celklonten energie halen uit licht, dan zou die ene cel signalen kunnen aanmaken om in zijn buurt het makkelijker te maken voor andere cellen om te kunnen groeien, zodra er licht op die cel valt. (en nee zo vergezocht is dat helemaal niet eens, elke cel beïnvloed zijn omgeving en kan zijn invloed aanpassen) Groepen cellen die 1 zo'n lichtcel hebben, hebben dus een grotere kans op overleving. Ze zijn er dus ook zuinig op en gaan hem een beetje naar binnen trekken, maar wel zo, dat hij nog licht kan invangen. (oogholte??) (trouwens dit gaat niet allemaal alla minute he!) Ook delen die lichtcellen zich, zodat er meerdere ontstaan. Uiteindelijk is het nog veiliger om ze af te dekken, dit zal dan ook gebeuren en de groepen cellen die dat deden met onderzichtige cellen, die waren het voordeel van een lcihtgevoelige cel weer kwijt en waren dus niet meer the fittest. En daar hebben we alweer iets wat lijkt op de lens. Denk dit verhaaltje maar eens door en zo is het dus MOGELIJK dat het oog ontstaan is.
Voor dat laatste verhaal heb ik geen bronnen. helaas, heb ik nu niet veel tijd om die op te zoeken. Maar probeer maar eens wat sites waar publicaties op te vinden zijn. Er is vast wel een soortgelijke (waarschijnlijk betere/uitgebreidere) theorie te vinden.

Stukje tekst waar Persoon 2 vervolgens op reageert:
leuk. en nu wat over jou en wat jij gelooft wat betreft evolutie. hoeft niet met bronnen.

Persoon 2 (ook atheist):
Hehe, ik ben nogal wetenschappelijk aangelegd...
Dus wil ik graag dingen kunnen verifieren. Ik vind het daarom ook wel jammer als mensen zomaar iets zeggen zonder dat te onderbouwen, maar andere mensen aanvallen, omdat ze niets onderbouwen.
Ik geloof in evolutie, zo simpel als het maar kan. Er treden random veranderingen op, de individuen waarbij die verandering gunstig uitpakte, hebben een betere kans op overleven en voortplanting. Vandaar dat dingen vooruit gaan. Horizontale evolutie zoals ze dat hier noemen, is volgens mij dezelfde evolutie, alleen op kleinere tijdschaal.

Persoon 2 (ook atheist):
De zin van het leven vind je in de biologie... Voortplanting, het doel van een individu is het voortbestaan van zijn soort mogelijk maken. Dit kan door anderen te helpen (zie ultruistisch gedrag ofzoiets...) of door gewoon zichzelf voort te planten

Dus mijn doel is anderen helpen, door ziekten geneesbaar te maken. En mezelf voorplanten wil ik ook nog wel.

Wat ik met genetica heb gedaan en ga doen, is microarray analyse. Het vergelijken van welk DNA afgelezen wordt in een cel. Als je dan een kankercel en een gewone cel bekijkt, dan kun je zien aan het mRNA waar het fout gaat. Als er in de ene cel veel meer mRNA van iets is, dan is dat een aanwijzing dat daar iets fout gaat. Vervolgens ga je kijken met welk eiwit dat te maken heeft. Tot slot wil je dat natuurlijk nog tegen gaan dat effect. Dit kan dan of op DNA/RNA niveau of op eiwit niveau.

Stukje tekst waar Persoon 2 vervolgens op reageert:
*en dan nu een tactloze bijdrage van mij*

waarom zitten types als jij dan niet gewoon eindeloos te honken zoals konijnen dat doen? slechts omdat je 'een hoger bewustzijn' hebt? waar komt dat hoger bewustzijn dan vandaan? kun je het baseren op genetische evolutie?

ben (oprecht) benieuwd.

Persoon 2 (ook atheist):
de vraag was dan wel niet aan mij gesteld, maar ff mijn point of view.
We liggen niet de hele tijd te honken, omdat het toch geen nut heeft. Vrouwen kunnen slechts in keer in 9 maanden een kind baren en wil je ook nog eens zorgen dat de kinderen een redelijk kans op overleven hebben, dan is het goed om de vrouw een 9 maanden pauze tussen bevalling en nieuwe zwangerschap te geven.
En trouwens olifanten honken ook niet de hele tijd... maar ja...
OK, ik weet dat het daar niet eens over ging, maar over het "hogere" bewustzijn.
Nu vraag ik me af wat er met dat hogere bewustzijn bedoeld wordt... Is dat het jezelf fundamentele vragen stellen als hoe de wereld in elkaar zit enzo? Wie zegt mij dat dieren dat niet denken? Dus dat vind ik een beetje een lastige. Wat in ieder geval wel bekend is, is dat dieren ook emoties hebben. En dieren communiceren ook, sommige kunnen zelfs mensentaal leren begrijpen (dan denk ik specifiek aan de Bonobo's waarvan er een aantal zijn, die met lexigrammen aan mensen hun wensen door kunnen geven, zelfs hun emoties kunnen uiten in "woorden").
En ja, zo'n hoger bewustzijn wordt ook verklaard door de evolutie. Het hebben van een hoger bewustzijn, zal namelijk inherent zijn aan de structuur en opmaak van de hersenen zoals wij die hebben. Blijkbaar is het dus handig om een verder na te kunnen denken. Ik denk zelf trouwens dat sommige apensoorten zich in principe wel degelijk met dit soort dingen bezig kunnen houden, maar de vraag is natuurlijk hoe zou je daar iets van merken? Tja, dat is erg moeilijk, omdat wij hen niet begrijpen.

Weet je wat trouwens ook wel geinig is, als je er even over nadenkt. Dat de ontwikkeling van het aantal mensen in de loop van de tijd, overeen komt met de groei, zoals je dat bij plagen ziet. Dat gaat namelijk eerst heel snel stijgend, daarmee andere soorten uitroeiend, vervolgens zal het ook snel instorten en terugvallen naar een aanzienlijk lager peil. Maar dat is weer iets heel anders...

Ook Persoon 1 reageerde op deze vraag:
En waar baseer jij het op dat men eindeloos hoort te honken? Maar het enige doel van organisme is om voort te bestaan en jawel dat doe je dmv voortplanten. Dat wil niet zeggen dat men daar constant mee bezig is. Jezus man denk eerst na voordat je wat zegt want ik heb geen zin om de meest invoudige dingen aan een bastaard als jij uit te leggen.

Ben benieuwd wat jullie vinden.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 mar 2004 15:08

kurtyo schreef:blablable

Wat moet ik daar van vinden? Een typische blaat discussie tussen een 'atheist' en een 'niet atheist'. Ik heb niemand iets wezenlijks zien beargumenteren, naarmate de discussie vorderd word hij steeds onnozeler. Waar moet ik precies over dichtklappen dan? Over het feit dat zowel gelovigen als ongelovigen in dat soort discussies vaak op de verkeerde punten proberen te scoren?

Ik heb nu al spijt dat ik me in de discussie meng :roll: :oops:

Stelling: Of het scheppingsverhaal 'klopt' of niet is geen issue.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 05 mar 2004 15:48

Vin schreef:Stelling: Of het scheppingsverhaal 'klopt' of niet is geen issue.

Niet mee eens.
-Allerlei 'foutjes' en onwaarschijnlijkheden in het scheppingsverhaal kunnen een indicatie zijn dat het scheppingsverhaal inderdaad niet 'klopt'. En volgens mij is dat verhaal nog altijd één van de pijlers van het christelijk geloof
-Diezelfde foutjes en onwaarschijnlijkheden zijn ook een indicatie, als het scheppingsverhaal 'in grote lijnen' in stand kan worden gehouden, dat het verhaal in de Bijbel niet letterlijk, maar symbolisch is bedoeld.
Vraag: staat of valt het christelijk geloof bij een letterlijke uitleg van het Genesis-verhaal?
The proof of the pudding is in the eating.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 15:50

Ik zie ook niet zo in waarom ik hierdoor van m'n stuk zou moeten zijn. Het enige 'harde' argument dat ik heb gelezen is dat van die datering, de rest zijn allemaal slechts mogelijkheden, zoals ook de schepping een mogelijkheid is.
Wbt die datering: wie weet is de planeet aarde al wel miljoenen jaren oud. En verder: bij leeftijdsbepalingen wordt uitgegaan van lineaire processen, terwijl deze ook best exponentieel zouden kunnen verlopen. Extrapolaties van miljoenen jaren lijken mij overigens uberhaupt wat gewaagd (zoals ik hierboven dus ook al een keer beweerd heb)

Verder vind ik dat argument dat slechte tussenvormen gelijk weer ten onder gaan nergens op slaan. Dat kan wel zo zijn, maar die tussenvormen spelen dan ook totaal geen rol in de evolutie en zijn dus niet relevant voor deze discussie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 15:56

DireStraits schreef:

Niet mee eens.
-Allerlei 'foutjes' en onwaarschijnlijkheden in het scheppingsverhaal kunnen een indicatie zijn dat het scheppingsverhaal inderdaad niet 'klopt'. En volgens mij is dat verhaal nog altijd één van de pijlers van het christelijk geloof
-Diezelfde foutjes en onwaarschijnlijkheden zijn ook een indicatie, als het scheppingsverhaal 'in grote lijnen' in stand kan worden gehouden, dat het verhaal in de Bijbel niet letterlijk, maar symbolisch is bedoeld.
Vraag: staat of valt het christelijk geloof bij een letterlijke uitleg van het Genesis-verhaal?

- Het scheppingsverhaal zou ik niet willen zien als een van de pijlers vh. christelijk geloof. Dat is volgens mij nog altijd de vergeving der zonden door het offer van Jezus Christus.
- Het christelijk geloof staat of valt dan ook niet bij een letterlijk uitleg van het scheppingsverhaal, om niet te zeggen dat het vrij onbelangrijk is.

- Die foutjes en onwaarschijnlijkheden hoeven niet te betekenen dat het scheppingsverhaal niet 'klopt'. Wie weet interpreteren wij het wel verkeerd, staat alleen de grote lijn in de bijbel terwijl een gedetailleerd verhaal duidelijkheid zou geven, worden wetenschappelijke gegevens fout geinterpreteerd, enz. enz. Mijns inziens kan je bij zo'n oud verhaal eigenlijk per definitie op wetenschappelijke gronden niet zeggen of het 'klopt' of niet. Hooguit kan je een van beide alternatieven aannemelijk maken, en dan nog zal het een niet snel aannemelijker zijn dan het ander.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 mar 2004 15:59

DireStraits schreef:

Niet mee eens.

Je beantwoord eerst je eigen vraag en dan stel je hem weer?

Als je het met mijn stelling oneens bent dan zeg je daarmee toch dat het geloof staat of valt bij een letterlijke uitleg van het Genesis-verhaal? Met andere woorden, de stelling is ook zo te formuleren: 'Het geloof staat of valt niet bij een letterlijke uitleg van Genesis 1'. Ik had echter 'klopt' tussen aanhalingstekens omdat wat mij betreft ook wat aan Genesis 1 'letterlijk' is nog open voor interpretatie is. Daarmee raken me misschien teveel op een ander spoor, dat krijg je al snel in dit soort discussies. Vandaar ook dat ik de stelling plaatste, dan kun je al vrij snel afrekenen met blokkades. (of niet ;))

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 05 mar 2004 16:13

Aragorn schreef:
DireStraits schreef:

Niet mee eens.

- Het scheppingsverhaal zou ik niet willen zien als een van de pijlers vh. christelijk geloof. Dat is volgens mij nog altijd de vergeving der zonden door het offer van Jezus Christus.
- Het christelijk geloof staat of valt dan ook niet bij een letterlijk uitleg van het scheppingsverhaal, om niet te zeggen dat het vrij onbelangrijk is.

- Die foutjes en onwaarschijnlijkheden hoeven niet te betekenen dat het scheppingsverhaal niet 'klopt'. Wie weet interpreteren wij het wel verkeerd, staat alleen de grote lijn in de bijbel terwijl een gedetailleerd verhaal duidelijkheid zou geven, worden wetenschappelijke gegevens fout geinterpreteerd, enz. enz. Mijns inziens kan je bij zo'n oud verhaal eigenlijk per definitie op wetenschappelijke gronden niet zeggen of het 'klopt' of niet. Hooguit kan je een van beide alternatieven aannemelijk maken, en dan nog zal het een niet snel aannemelijker zijn dan het ander.

Het is ook niet mijn persoonlijke mening dat het schepingsverhaal zo'n 'pijler' is. Het was meer een chargerende opmerking, omdat ik van veel christenen de indruk krijg dat ze enorm hechten aan een letterlijke, muurvaste uitleg van Genesis. Wat dat betreft ben jij net de verkeerde om te reageren :mrgreen:
Ik bedoel dus dat voor veel (orthodoxe) christenen het een heel belangrijk issue is of het scheppingsverhaal klopt. En dat het voor hun geloof ook vergaande consequenties heeft als het scheppingsverhaal niet waar blijkt zijn, althans niet in letterlijke zin.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 05 mar 2004 16:19

Vin schreef:
DireStraits schreef:

Niet mee eens.

Je beantwoord eerst je eigen vraag en dan stel je hem weer?

Als je het met mijn stelling oneens bent dan zeg je daarmee toch dat het geloof staat of valt bij een letterlijke uitleg van het Genesis-verhaal? Met andere woorden, de stelling is ook zo te formuleren: 'Het geloof staat of valt niet bij een letterlijke uitleg van Genesis 1'. Ik had echter 'klopt' tussen aanhalingstekens omdat wat mij betreft ook wat aan Genesis 1 'letterlijk' is nog open voor interpretatie is. Daarmee raken me misschien teveel op een ander spoor, dat krijg je al snel in dit soort discussies. Vandaar ook dat ik de stelling plaatste, dan kun je al vrij snel afrekenen met blokkades. (of niet ;))

Zie ook bovenstaande reactie van mij.
Volgens mij ben jij ook weer de verkeerde om hierover in discussie te gaan, maar goed:
Strekking van mijn bijdrage: je moet wel consequent zijn. Als je niet vindt dat het geloof staat of valt bij de letterlijke waarheid van Genesis, dan is het inderdaad geen issue of het scheppingsverhaal 'klopt'
Als je dat wél vindt -en die indruk geven veel christenen mij- dan moet het ook een issue voor je zijn.
En dan kun je er niet omheen dat er nogal wat haken en ogen zitten aan het hele verhaal. Getuige de lappen tekst die er inmiddels op dit forum staan :wink:

Vin

Berichtdoor Vin » 05 mar 2004 16:24

Volgens mij ben jij ook weer de verkeerde om hierover in discussie te gaan, maar goed:

Ik had 't inmiddels inderdaad al begrepen, maar postte verder niet omdat we nu dan al weer twee loze berichten hebben hehe :mrgreen: :mrgreen:

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 05 mar 2004 16:31

Vin schreef:

Ik had 't inmiddels inderdaad al begrepen, maar postte verder niet omdat we nu dan al weer twee loze berichten hebben hehe :mrgreen: :mrgreen:

Heel verstandig. Aan zinloze postings hebben we niks.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 mar 2004 16:33

DireStraits schreef:
Vin schreef:

Heel verstandig. Aan zinloze postings hebben we niks.

Lol inderdaad *ondeugende knipoog*

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 16:53

DireStraits schreef:Het is ook niet mijn persoonlijke mening dat het schepingsverhaal zo'n 'pijler' is. Het was meer een chargerende opmerking, omdat ik van veel christenen de indruk krijg dat ze enorm hechten aan een letterlijke, muurvaste uitleg van Genesis. Wat dat betreft ben jij net de verkeerde om te reageren :mrgreen:

Sorry... :oops:

Volgende keer moet je er dan even bijzetten: "deze opmerking is bedoeld om te ageren tegen mensen die een niet-letterlijke uitleg vh. scheppingsverhaal als incompatibel zien met hun geloof; zouden mensen uit de overige categorieen aub niet willen reageren"... :wink: :mrgreen:

Terug naar “Archief”