Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Berichtdoor mohamed » 17 jul 2013 14:05

@ Elbert,

Ja, het protestantisme is draaikonterij, inconsequent katholicisme en dat bewijs jij mooi weer met je opmerking dat er zonder de kerk geen zaligheid is. Ga jij maar terug naar je moederkerk, want mijn moeder is en blijft het hemelse Jeruzalem.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jul 2013 14:07

alexander91 schreef:Het lijkt me goed als je hier dan wel een alternatief biedt. Je maakt jezelf niet alleen exclusief, maar je houdt het ook nog eens verborgen voor de lezers hier.

Zit jij dan in een gemeenschap waar de leden grote aanstoot nemen aan de woorden van Jezus?

Zijn de gemiddelde christenen wel brave jongetjes? Mensen geven toch vaak aan dat christenen echt niet beter zijn dan niet-christenen, en misschien zelfs wel slechter.

Mozen leek van buiten af een braaf jongetje, maar zo braaf wassie eigenlijk niet als je goed leest.

Ben beniewd naar je mening :-).

Waarom zou ik een alternatief moeten bieden? Als jij het maar gelooft toch? Het maakt mij echt niet uit dat mensen gereformeerd willen zijn, zolang ik het maar niet hoef te worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jul 2013 14:45

mohamed schreef: Het maakt mij echt niet uit dat mensen gereformeerd willen zijn, zolang ik het maar niet hoef te worden.

Maar toch je zegje willen doen op een gereformeerd forum?
Kijk maar uit, je zou eens "bekeerd" kunnen worden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jul 2013 16:03

mohamed schreef:Het maakt mij echt niet uit dat mensen gereformeerd willen zijn, zolang ik het maar niet hoef te worden.

schelpje3 schreef:Maar toch je zegje willen doen op een gereformeerd forum?

Ja, het is me toch wat!
schelpje3 schreef:Kijk maar uit, je zou eens "bekeerd" kunnen worden.

Bekeerd ben ik al en mocht ik ooit gereformeerd worden dan mag jij mijn zwarte kousen wel breiden. :mrgreen:

noah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor noah » 17 jul 2013 16:09

deze hele bovenstaande discussie is opnieuw een beschamende vertoning van wat een antwoord had kunnen zijn op 'geloven' en refoweb.. Als er geen (h)erkenning bij elkaar is en ook niet gereformeerden denken even hun gal te kunnen spuwen hier dan gebeurd het dus idd dat de discussie over de feitjes gaat en niemand meer zijn mond open gaat doen over wat hij of zij zelf van God geleerd heeft ipv al die Eigenwijsheid... Ik weet zeker dat iedereen die Hem liefheeft elkaar in de kern van de zaak zal begrijpen..hoe verschillend opvoeding, kerk, groepsnormen enz ook kunnen verschillen. Vind t ook jammer dat je dat hier zo weinig ziet...

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 jul 2013 19:55

mohamed schreef:Waarom zou ik een alternatief moeten bieden? Als jij het maar gelooft toch? Het maakt mij echt niet uit dat mensen gereformeerd willen zijn, zolang ik het maar niet hoef te worden.
Omdat ik graag mijn fouten in wil zien, en jij lijkt die te kennen en te weten hoe het wel moet. Hoe dan? Van mij mag je zijn wat je wilt, als je maar van Christus wilt zijn :-).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 jul 2013 19:56

mohamed schreef:Ja, het protestantisme is draaikonterij, inconsequent katholicisme en dat bewijs jij mooi weer met je opmerking dat er zonder de kerk geen zaligheid is. Ga jij maar terug naar je moederkerk, want mijn moeder is en blijft het hemelse Jeruzalem.
Nou, het hemelse Jeruzalem is "ons aller" moeder. Paulus spreekt over "ons" en jij over "mijn". Waarom zou Paulus dat doen, denk je?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 jul 2013 20:00

Denk je echt dat het doopsel en de belijdenis-handtekening reddend zijn?
Laatst gewijzigd door boer op 17 jul 2013 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 jul 2013 20:03

elbert schreef:Nou, het hemelse Jeruzalem is "ons aller" moeder. Dus wie denk je daar nu tegen te komen? Juist, allemaal christenen die tot een christelijke gemeente behoren.

Als je EEN gemeente door DE gemeente vervangt ben ik het met je eens.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 17 jul 2013 21:38

Waarom toch dat gesteggel over denominaties, er zijn wereldwijd binnen het christendom zo'n 40.000 stromingen. Wij weten toch allen dat de enige ware kerk dwars door alle kerken heen snijdt. Laten we elkaar vooral met respect blijven behandelen en niet met de vinger wijzen. De Enige die de volledige waarheid in pacht heeft is de Heere zelf.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 17 jul 2013 21:57

Toch wel een leuk topic, vind ik, om even op te reageren.

Voor mij is Refoweb een heerlijk vervolg op de protestantse discussie-cultuur die ik zo goed ken van huis uit. Opgegroeid in de Gereformeerde Gemeenten heb ik jong en oud in allerlei wisselende samenstellingen, over elk dogmatisch onderwerp uitgebreid en lang horen debatteren. Wie er een beetje bevattelijk voor is, kan zich helemaal onderdompelen in de theologische scherpslijperijen die zo horen bij de protestantse tak van het christendom. Het is een retorische traditie, een echte woord-cultuur, waarin leerstellingen, kennis en spitsvondigheden bijzonder belangrijk zijn. Ik vind dat wel fijn. Zo langzamerhand heb ik over alle theologische onderwerpen zo'n beetje alle argumenten gehoord en daarom kan ik mensen vrij goed van repliek dienen. Ik heb in de protestantse traditie leren "vechten met woorden". Ik vind het prettig om dat op z'n tijd op Refoweb nog te kunnen doen.

Maar...., ondertussen heb ik wel geleerd dat zo'n verstandelijke, leerstellige vorm van christendom niet het hele verhaal vertelt. De Reformatie heeft terecht de nadruk op het woord gelegd. De preek, de uitleg, het onderzoek naar de puurheid van de Bijbelse inhoud. Daarmee is het een moderne beweging, die emanciperend en democratiserend heeft gewerkt in de kerken die er uit voort komen. De Bijbel voor iedereen. Een persoonlijk geloof! Het gevolg is wel een onophoudelijk leerstellig discours, waaruit oneindig veel kerken en kerkjes zijn voortgekomen, allemaal stoelend op het grote eigen gelijk van een individuele Bijbelonderzoeker of een klein groepjen gelijkgestemden. Eindelijk konden de kleine luyden ook meedenken en inspreken in geestelijke zaken. Maar wat is er van geworden? Een felle bestrijding van kerken die inhoudelijk soms heel dicht bij elkaar liggen. Waar zijn de "grote kerken"? Waar is het gemeenschappelijke belijden en beleven in de protestantse kerken. En waar is die op Refoweb?

Het christendom is breder. Ik denk niet alleen aan de RKK (dat ook!), maar ik betrek bij mijn geloofsvoeding en geloofsleven ook veel andere vormen van christendom. Soms de mystieke, soms de ethische, soms de liturgische, soms de evangelicale of pentecostale vormen van christendom. Afrika en Zuid-Amerika worden er groot mee. De nieuwe paus, Franciscus, vind ik ook zeer inspirerend. Nu al gaan er stemmen op binnen de curie (de RK-regering, zeg maar) dat hij veel te volks is, niet intellectueel genoeg. Maar dat spreekt mij nu juist aan, als tegenwicht tegen de domineescultuur die ik soms ook echt zat ben.! Een goede tip om eens zijn optreden na te kijken op http://www.vatican.va. Zijn eerste reis bijvoorbeeld, naar Lampedusa, de plek waar duizenden slachtoffers vallen op de breuklijn van een arm en een rijk continent. Een duidelijke handreiking naar arme mensen die letterlijk tussen wal en schip vallen.

Uiteindelijk heb ik besloten om mijn activiteit, ook op Refoweb, in het teken te stellen van wat naar mijn idee de kern is van het christelijk geloof, in al zijn vormen.
Dat is de genade, de barmhartigheid en goedheid van God.
Zo wil Hij het. Zo luidt ook de hoofdsom van de Wet: God lief te hebben boven alles en de naaste als onszelf. Er is geen alternatief voor de unieke christelijke omschrijving van God, de Bijbelse omschrijving: God is liefde. Ik stel me daarmee vaak veel ruimer op dan de gemiddelde Refoweb-bezoeker. Maar ik denk wel recht van spreken te hebben. Ik heb ook ruim om me heen gekeken, theologie gestudeerd en ik heb ondervonden dat interesse en doorzoeken je rijker maakt, dan de luiken dicht te gooien of je vingers in je oren te stoppen bij een nieuw, voor jou vreemd geluid.
Ik ken de kritiek op mijn postings: te modern, te schrift-kritisch, te intellectueel. Of ook: het is te zoet, te simpel en te eenzijdig om het altijd maar over Gods barmhartigheid en liefde te hebben. Toch houd ik dit strikt vol. Dat God liefde is en de mens tot het uiterste bemint, dat is de alles overwinnende kracht van God de Vader, Zoon en Geest, de Kerk en het geloof. Daar kan geen wereld, geen duivel en geen zondig hart tegenop.

Ik bestrijd daarom in woorden alles wat deze omschrijving afzwakt of teniet doet.

God is liefde! Het is een reëel programma. Wat zou je anders willen horen?
Het Evangelie is een goede boodschap. Zodra de boodschap bedreigend, angstaanjagend, onaantrekkelijk, onheilspellend of tegenstrijdig wordt, is het geen goede boodschap meer.

Gelukkig krijg ik op Refoweb, ook via persoonlijk berichten, veel instemming wanneer ik dit programma verwoord.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jul 2013 22:34

mohamed schreef:Ja, het protestantisme is draaikonterij, inconsequent katholicisme en dat bewijs jij mooi weer met je opmerking dat er zonder de kerk geen zaligheid is. Ga jij maar terug naar je moederkerk, want mijn moeder is en blijft het hemelse Jeruzalem.

elbert schreef:Nou, het hemelse Jeruzalem is "ons aller" moeder. Paulus spreekt over "ons" en jij over "mijn". Waarom zou Paulus dat doen, denk je?

Nee Elbert, ik heb niet gezegd dat ik het enige kind van Sara ben, maar het was een tegenreactie op jouw opmerking dat de katholieke kerk jouw moeder is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jul 2013 22:35

JHM schreef:De Enige die de volledige waarheid in pacht heeft is de Heere zelf.

Daar is geen speld tussen te krijgen. ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jul 2013 22:37

elbert schreef:Nou, het hemelse Jeruzalem is "ons aller" moeder. Dus wie denk je daar nu tegen te komen? Juist, allemaal christenen die tot een christelijke gemeente behoren.

boer schreef:Als je EEN gemeente door DE gemeente vervangt ben ik het met je eens.

Exact!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 jul 2013 07:18

mohamed schreef:Nee Elbert, ik heb niet gezegd dat ik het enige kind van Sara ben, maar het was een tegenreactie op jouw opmerking dat de katholieke kerk jouw moeder is.
Volgens mij was dat niet mijn opmerking, maar heb je dat uit mijn opmerking geconcludeerd. Overigens is dat geen vreemde conclusie. Als je met "katholieke" kerk de ene algemene christelijke kerk bedoelt, dan houd ik mijn opvatting nog steeds staande. Want het Jeruzalem dat boven is, is de woonplaats van allen die tot die ene algemene christelijke kerk behoren. Want die kerk (gemeente) is de Bruid van Christus en de individuele gelovigen zijn kinderen van God, kinderen van het licht, kinderen van de apostelen (3 Joh. 4). En zo is die kerk ook onze moeder. Want hoe zal een kind opgroeien zonder de redelijke, onvervalste moedermelk (1 Petr. 2:2)?
boer schreef:Als je EEN gemeente door DE gemeente vervangt ben ik het met je eens.
Dat sluit elkaar natuurlijk helemaal niet uit. De meeste apostolische brieven zijn vooral gericht aan specifieke gemeenten (gemeente van Rome, gemeente van Korinthe enz.) en tezamen vormen ze de ene christelijke kerk. Ik ben nogal sceptisch over de gedachte dat je op geloofsgebied een enorme individualist kunt zijn en tegelijkertijd claimt dat je tot die ene christelijke gemeente behoort. Dat komt als het goed is tot uitdrukking in je lokale gemeente.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”