Gezin en huishouding deel 5

Moderators: Memmem, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en huishouding deel 5

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2013 17:23

MissF schreef:Voorspoelen doe ik ook niet nee. De monteur heeft onze machine in de 3 jaar dat we hem hadden een keer of 3 gemaakt, en steeds weer vroeg ik of het kwam door niet voorspoelen, maar nee, volgens hem is voorspoelen niet nodig. we hadden gewoon een slecht merk :)

Er kleven hier wel eens etensresten aan de borden, aardappel, pasta, groentestukjes etc.
Wanneer je dit in de machine zet, gaat dit allemaal tegen het filter aanplakken.
In het verleden plaatsten gezinsleden de spullen wel eens in de vaatwasser, ik was dan niet thuis en dan moest ik het filter om de dag schoonspoelen onder een hete kraan. bleegh :-&
Ik gebruik zo'n beetje eens in de 2 maanden een machinereiniger, vantevoren moet je dan de bodem- en het ronde filter schoonmaken, dan komt er gelukkig weinig vanaf.
Onderhoud is volgens mij het behoud van je machine, voorkomen is beter dan genezen :D

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 jul 2013 18:21

MissF schreef:Hebben jullie de gouden tip tegen mieren? Ze rukken steeds weer op in de keuken. Lokdoosjes helpen amper, mierengif werkte paar jaar terug perfect, maar wil ik nu niet omdat ik bang ben dat de kinderen er dan aan gaan komen. Nu heb ik allesreiniger gehaald met citroengeur, dat schijnt ook wel te helpen. Maar misschien zijn er betere tips?

Zorgen dat ze niet binnen kunnen komen. Hier zoek ik altijd de plek waar ze binnenkomen op en strooi daar de mierenpoeder van de action op, daar gaan ze niet overheen. En alle zoete spullen goed dicht doen, mieren kunnen, volgens mij, goed ruiken.
Ik word altijd licht hysterisch als er mieren in huis lopen, ben niet eerder weer rustig of ze zijn weer definitief verbannen. Buiten maakt me wat minder uit, is geen beginnen aan om ze daar te verdelgen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 10 jul 2013 18:22

voorspoelen doe ik zelden, is een kwestie van opvoeden, en goed je bord uitschrappen :lol:
Die in ons oude huis staat heeft 12 jr zonder problemen gedraaid.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2013 19:11

pannenkoek schreef:voorspoelen doe ik zelden, is een kwestie van opvoeden, en goed je bord uitschrappen :lol:
Die in ons oude huis staat heeft 12 jr zonder problemen gedraaid.

Sorry, maar dat is geen moderne manier van opvoeding: verplicht bord helemaal leegschrapen.
Kweekt toekomstige dikkerdjes :D

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 10 jul 2013 19:17

Nou ja zeg :roll:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 10 jul 2013 19:20

dat slaat nergens op!

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 10 jul 2013 19:24

Getuigd juist van goed fatsoen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 10 jul 2013 19:25

Minder klaarmaken, minder opscheppen, en je hele bord leegeten, dat getuigt van gezond leven, niet dik worden en ook nog eens netjes opgevoed :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2013 19:33

Van mij hoeft niemand zijn bord leeg te schrapen.
Vol = vol.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 10 jul 2013 20:11

wij eten misschien ouderwets de pap uit ons bord, dus moet je bord wel schoon zijn,
alleen na de macaronie en op zondag komen er schaaltjes op tafel.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 jul 2013 20:27

Dus er word dan eten weg gegooid???? :shock: :shock: of verzamelen jullie dan alles en gooien jullie het in een bakje en word het de volgende dag weer opgegeten?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 jul 2013 21:33

Evelien, kook jij precies afgepast of blijft er wel eens wat over?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 jul 2013 21:34

Ik kook nooit afgepast en er blijft altijd wel wat over. Maar dat eten we de volgende dag.

Als ik bijv. sla over heb, eet ik dat bij m'n ontbijt of lunch of als tussendoor.

Het was overigens een beetje als grapje bedoelt... :wink: (die opmerking). Maar eten word hier amper weg gegooid.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 jul 2013 21:57

Een laten staan mag alleen in een restaurant. ( maar dan weer niet bij lopend buffet...want dan schep je het zelf op)

Verder eet je gewoon je bord leeg hier.

Is de bedoeling. ( het blijven kinderen natuurlijk, dus eens in de zoveel tijd gaat het weleens anders )
Ik denk de truc is gewoon echt weinig en overzichtelijk opscheppen. Vaak van vlees geef ik bijv maar de helft. Indien bord leeg is mogen ze de andere helft.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2013 22:10

Oftewel: hoe maak je een piepklein "probleem" supergroot :roll:
Ik sta niet alleen in mijn mening dat een bord leegeten niet MOET.
Het is het bekende verhaal bij een gezin aan tafel. Kinderen moeten van de ouders hun 'bord leeg eten', zodat de ouders zeker weten dat ze genoeg hebben gegeten en zodoende hoeft er geen eten worden weggegooid. Maar het leeg eten van je bord schijnt de basis te zijn van overgewicht. Mensen die van jongs af aan hebben geleerd om hun bord leeg te eten, kunnen systematisch 'overeten'. Zij stoppen niet met eten als ze genoeg hebben gehad.

In onderzoek onder britten wees uit dat vier op de vijf door blijven eten, ook als ze al genoeg hebben gehad. Ze voelen zich verplicht om hun bord leeg te eten of ze staan er niet bij stil dat je je eten kan en mag laten staan. De meeste volwassenen wijzen hierop met de vinger naar de uitspraak 'bord leeg eten'. Negentig procent van de Britten is opgegroeid met dat principe.

In juli maakte de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bekend dat zij de voedselverspilling wilde terugdringen. Jaarlijks gaat er voor miljoenen euro's aan eten de vuilnisbak in. In veel restaurants in Almere wordt het advies al opgevolgd. Volgens de richtlijnen van de KHN krijgen gasten bijvoorbeeld niet teveel bijgerechten aangeboden en daarnaast worden er bijpassende garnituren bij de gerechten geserveerd. Dit moet ertoe leiden dat gasten hun bordje leeg eten.

Daarnaast wordt ook de portie vaak vekeerd ingeschat. Vijftig procent van de vrouwen schept evenveel eten op hun bord als hun man. Hierdoor eten vrouwen evenveel als mannen, maar vrouwen hebben dagelijks veel minder energie nodig dan mannen. Deze vrouwen geven hun kinderen dezelfde portie en de mannen claimen te veel te eten omdat hun vrouw teveel opschept.

Tot slot helpen ook de grotere en goedkopere porties niet mee. 71 procent laat zich verleiden door grotere porties omdat deze maar een klein beetje duurder dan de kleinere portie zijn, en in verhouding dus goedkoper. Voorbeelden hiervan zijn meeneemkoffies, chips, broodjes, chocoladerepen. Maar mensen bedenken hierbij niet dat ze door deze grotere porties 100 tot 400 calorieën extra binnen krijgen.

Ook goede voornemens verdwijnen als mensen een aantrekkelijke aanbieding zien liggen. Uit een onderzoek van de Britse voedingsorganisatie bleek dat veel voedingsmiddelen de laatste twintig jaar waren toegenomen. En ook een Amerikaanse onderzoek kwam tot deze conclusie, de porties worden steeds groter.

Bron: HLN Fit & Gezond / Almere Vandaag - unquote
==
Ik had het alleen over een restje saus dat aan het bord kleeft, of een aardappelkruimel, een verdwaalde erwt. Ik spoel dat van de borden af, voordat ik deze in de vaatwasser zet. Dat blijft allemaal voor de filters hangen. Kijken jullie nooit eens in die vaatwasser?
En nee Evelien, in de regel wordt hier geen eten weggegooid :D

Terug naar “Relaties”