elbert schreef:Nou nee, ik zou eigenlijk niet weten waarom niet. Ik vind wel dat er de nodige voorzichtigheid betracht moet worden bij het trekken van die lijnen, maar dat geldt altijd.
Ook dat is nog maar de vraag, gezien het feit dat Jezus wel uitgaat van een werkelijk gebeurde schepping en zondeval (zie zijn antwoord op de vraag over de echtscheiding, o.a. in Matth. 19). Ik vind de mening van theoloog X hierover dan opeens minder interessant als Jezus wat anders vindt.
Hierover heeft Cicero zinnige dingen opgemerkt, ik heb daar niets aan toe te voegen.
elbert schreef:In dit verband wil ik even terug naar de vraag waarom in dit topic de term "academische bijbeluitleg" terecht is gekomen. Want om een mening te hebben over homoseksualiteit, heb je die natuurlijk helemaal niet nodig. Dat kan ook zonder.
Je hebt die alleen nodig als je:
A) een bepaalde mening over homoseksualiteit hebt
B) die niet strookt met de klassieke christelijke opvatting over homoseksualiteit
C) je een bepaalde relatie tot het christelijk geloof hebt.
Volgens mij is het spreken over "academische bijbeluitleg" zo in dit topic terecht gekomen. Dat vind ik wel verhelderend. Want "academische bijbeluitleg" is dan een term die wordt gebruikt om de klassieke christelijke opvatting over homoseksualiteit onschadelijk te maken c.q. af te wijzen. Want als een wetenschapper iets zegt, is het natuurlijk waar en geeft dat het nodige gewicht aan je standpunt. Als je dan ook nog de suggestie wekt dat de klassieke christelijke opvatting academisch gezien helemaal geen been heeft om op te staan, dan is in eigen oog het pleit natuurlijk beslecht.
Ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat hier flink wat op af te dingen valt (en dat vind ik ook), maar dan speel ik in dit spel mee. Dat wil ik nu even niet.
Want met alle respect: dit heeft meer met psychologie te maken dan met de vraag of het homohuwelijk iets is waar God vanuit de Bijbel goedkeuring aan geeft. Ik denk dan ook dat dit topic meer voer voor psychologen is, dan voor bijbelwetenschappers of theologen. Dat klinkt niet prettig, dat geef ik toe.
Maar het is toch waar dat er hier vooral wordt gereageerd vanuit veelal pijnlijke ervaringen aan de ene kant en onbegrip aan de andere?
Dat geldt toch ook met name als je homo bent en je in je christelijke omgeving niet op begrip kunt rekenen?
Dat geldt toch evenzeer voor degenen die zich niet in kunnen leven in de pijn die christen-homo's ervaren en dus met een keihard oordeel komen?
Dan is deelname aan een discussie als deze vaak een oefening in (zelf)verwonding.
Daarvoor moeten we oppassen en daaraan wil ik eigenlijk niet meedoen.
Ik heb, sinds ik uit de kast ben en heb laten blijken dat ik me niet kan vinden in de 'regels voor reformatorische homo's' (

) vaak het verwijt gehad dat ik een ander standpunt heb m.b.t. homoseksualiteit omdat ik homo ben. Of dat ik me heb laten beïnvloeden door andere(n) (homo's). Ook hier op refoweb kom ik het regelmatig tegen. Mij wordt dan voor de voeten geworpen dat ik de Bijbel naar mijn hand zet om maar 'mijn gang te kunnen gaan'.
Jij verwoordt het allemaal wat netter, maar het komt op hetzelfde neer.
Hiermee doe je veel mensen tekort die, nadat ze geaccepteerd hebben dat ze nu eenmaal homo zijn en ook geaccepteerd hebben dat daar niet zoveel aan te veranderen is, op zoek gaan naar een manier hoe ze omgaan met homoseksualiteit. Dat lijkt me als homo namelijk geen gekke vraag.
Toen ik op een gegeven moment heel veel vrienden zag verloven en trouwen, en ik als single steeds verder buiten beeld was, ben ik me gaan beraden op wat ik nou eigenlijk zelf wilde met mijn leven. Ik kwam er achter dat ik eigenlijk helemaal niets geks wilde, namelijk iemand om van te houden, mee op de bank zit met een zak chips, iemand om alles mee te delen, kortom houden van elkaar. Ik kon me steeds minder goed voorstellen dat God iets dergelijks zou verbieden. Deze voor mij nieuwe realiteit botste met wat ik dacht in de Bijbel te lezen. Ik heb toen veel van wat er beschikbaar is over homoseksualiteit i.c.m. met geloof en de Bijbel gelezen. Het kantelpunt was voor mij in te zien dat wanneer men de Bijbel letterlijk opvat, men zich in allerlei bochten moet wringen om recht te praten wat krom is. Of er wordt een antwoord gegeven als: God is groter dan wij, dus wij mogen daar niet over nadenken. Of: het is Gods wil nou eenmaal.
Ik vond dat steeds meer onbevredigende antwoorden, en heb intussen veel meer op met de benadering van de Bijbel als boek uit de historie door schrijvers uit de historie die hun verhalen schrijven over God.
Samengevat: Ik denk dat men zich zou moeten realiseren dat de Bijbel de sporen van zijn tijd draagt, en dat veel zaken ons vreemd voorkomen. De Bijbel geeft ook op vragen verschillende antwoorden en sommige kwesties komen helemaal niet aan bod. Dan is de vraag of je afgaat op de losse regeltjes of dat je de grote lijnen in het oog houdt, o.a. het alles is geoorloofd van Paulus, het radicale liefdesgebod en de afkeer van vroomheid ten koste van anderen van Jezus.
Daarnaast zou men moeten erkennen dat er nou eenmaal mensen zijn met een andere geaardheid, en dat die evenveel recht hebben op een liefdesleven als jij. Dat jij toevallig denkt dat God dat niet oké vindt, doet niet terzake. In een rechtsstaat mag je anderen pas tegen zichzelf in bescherming nemen als ze zichzelf of anderen schade toebrengen. Dat lijkt me in het geval van homoseksualiteit niet het geval.
Als laatste is het zaak om te bedenken dat het juist in navolging van Jezus past om minderheden te dienen, en dat nooit het liefdesgebod overschreeuwd mag worden door de letter van de wet.
Dan over de vraag of dit topic meer voer is voor psychologen: nee.
Ik heb weinig meer met het reformatorische gedachtegoed, maar ik heb des te meer met mensen die het moeilijk hebben en die moeilijk doen over hun geaardheid. Ik weet nog dat ik, toen ik nog diep in de kast zat, veel heb gehad aan de bijdragen van o.a. meboy hier op refoweb. Alleen al om het feit dat ik toen wist dat er meer homo's in refo-nederland zijn.
Om die jongeren en misschien ook wel ouderen

misschien een beetje te helpen, blijf ik.
Daarnaast blijft het natuurlijk reuze interessant hoe de discussie zich steeds weer herhaalt en je er met de diehard reformatorische mensen niet uitkomt. Dat is vergelijkbaar met de discussies die ik met mijn ouders gevoerd heb en nog af en toe voer. Wat dat betreft waren de discussies hier ook vaak wel een oefening voor de gesprekken thuis.
Je ziet, er zijn nogal wat voordelen aan een flink potje discussiëren op refoweb.