106821 schreef:Zoals je al gemeekt hebt weet ik niet zoveel van alle officiele termen en namen af. Maar dat maakt voor mijn mening niet erg veel uit denk ik zelf.
Ik zou zelf ook nooit een abortu laten plegen. Ik denk zelf namelijk dat het mijn eigen schuld is dat ik zwanger zou zijn en dat ik daar ook de gevolgen van moet dragen ookal is het kindje op dat moment ongewenst. Je zou het kid dan ook nog ter adoptie kunnen stellen o.i.d. . Ik vind wel dat anderen vrij moeten zijn in hun keuze, en wel voor abortus zouden moeten kunnen kiezen.
Helemaal als het om uitzonderingen gaat, bijvoorbeeld als een meisje of vrouw is verkracht en daar zwanger van wordt, zou ze het kind misschien weg willen laten halen en ik vind dat ze daar een goede reden toe heeft en dit zou moeten kunnen in een land zoals Nederland. Natuurlijk is dit maar een van de weinige uitzonderingen maar toch...
Ook zou ik zelf ook geen gynacoloog willen worden als ik geen abortus wil uitvoeren bij patienten. Nu js gynacoloog sowieso geen beroep voor mij persoonlijk maar als ik niet als gynacoloog zou kunnen werken zonder een abortus uit te moeten voeren dan zou ik idd geen gynacoloog worden als ik niet achter het besluit van een ander sta
Geeft niet, maar voor de duidelijkheid van de discussie is het wel goed om te weten dat een chirurg totaal iets anders doet dan een gynaecoloog.
Blijft staan dat ik me afvraag hoe ver je daarin mag gaan. Het is een beetje een vergelijkbare discussie als de weigerambtenarendiscussie, voor mijn gevoel, met een enorm grijs vlak.
Compromissen sluiten hoort erbij, waar je ook werkt. Ik denk dat het bijbels is om zo nu en dan een compromis te sluiten; Jezus vraagt niet van de tollenaren dat ze hun beroep op willen geven, maar wel dat ze zich verantwoordelijk willen gedragen binnen hun beroep.
Voor mij is de abortuskwestie niet de enige reden om geen gynaecoloog te worden, er spelen meerdere dingen mee. Ik heb, omdat het zeker een optie was, erg goed nagedacht over deze zaak en wanneer het alleen vanwege die abortussen zou zijn, zou ik toch gynaecoloog proberen te worden. Zie het als een 'burgemeester in oorlogstijd', die zijn post niet verlaat, het gezag van de Duitsers erkent, maar toch weigert om joodse landgenoten op te laten pakken; iets wat op dat moment wél tot zijn functie hoort.
Overigens: er zijn wel uitzonderingen. Wanneer je tegen euthanasie bent, moet je geen SCEN-arts worden. Wanneer je tegen abortus bent, moet je geen abortusarts worden.