Inentingen bij baby's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Inentingen bij baby's

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2013 11:38

schelpje3 schreef:
Matthëus 13: Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.

Ik kan dat hier dus echt niet in lezen dat God mensen ziek maakt, maar dat zal aan mij liggen.

En denk ook maar eens aan de 10 plagen van Egypte.
Zonder de duivel zou er geen ziekte zijn. Want hij is de bron van al het kwade.

Volgens mij spreken deze 2 stellingen elkaar tegen, tenzij je wilt beweren dat het de duivel was die de 10 plagen veroorzaakte.

Als je de geschiedenis van Job leest, kun je dat heel goed zien. God geeft de duivel een bepaalde ruimte hiervoor, om het geloof te beproeven en te versterken. Job raakte niet verbitterd, integendeel, hij bleef God loven en prijzen!

natuurlijk is het mooi als je God kunt eren met je polio-verlamming, maar waarom betekent dat dat je hem niet kunt eren met een inenting?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2013 11:41

schaapje schreef:Waar hebben wij het over, wat is er tegen inenting, als je nu een blindedarm-ontsteking krijgt laat je je toch ook opereren? 2000 jaar geleden of korter nog ging je er waarschijnlijk dood aan.

Ik ben zelf niet tegen, maar kan het wel begrijpen als ouders het niet willen laten doen.
Als je geopereerd moet worden aan een blindedarm, betekent dat dat die reeds ontstoken is en kwaad doet in je lichaam.
Die prik gaat in een gezond lijfje, DAT is een essentieel verschil.
Je moet ziektes en het voorkomen daarvan, toch gescheiden zien in een dergelijke discussie, hoe raar dat misschien ook klinkt.
Ik hoop van harte dat er meer tegenstanders van het inenten hier meedoen, de discussie wordt zo wel eenzijdig.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2013 11:41

schaapje schreef:Waar hebben wij het over, wat is er tegen inenting, als je nu een blindedarm-ontsteking krijgt laat je je toch ook opereren? 2000 jaar geleden of korter nog ging je er waarschijnlijk dood aan.

Niet alleen dat, destijds had ik met mijn slechte ogen nooit lang overleefd. Nu zijn er gelukkig brillen waar ik dankbaar gebruik van maak.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jun 2013 11:45

schelpje3 schreef:Ik ben zelf niet tegen, maar kan het wel begrijpen als ouders het niet willen laten doen.
Als je geopereerd moet worden aan een blindedarm, betekent dat dat die reeds ontstoken is en kwaad doet in je lichaam.
Je moet ziektes en het voorkomen daarvan, toch gescheiden zien in een dergelijke discussie, hoe raar dat misschien ook klinkt.
Ik hoop van harte dat er meer tegenstanders van het inenten hier meedoen, de discussie wordt zo wel eenzijdig.

Tja ik kan het niet begrijpen, vooral als je schrijft dat ziekten van de duivel komt, dan is het juist goed om je er tegen te wapenen met een inenting.
Ik vind het fantastisch dat er zoveel ziekten uitgebannen zijn.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 jun 2013 11:46

Mortlach schreef:
Niet alleen dat, destijds had ik met mijn slechte ogen nooit lang overleefd. Nu zijn er gelukkig brillen waar ik dankbaar gebruik van maak.

Met dank aan de wetenschap hé mortlach :lol: En dat vind ik ook hoor.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2013 11:47

schelpje3 schreef:Die prik gaat in een gezond lijfje, DAT is een essentieel verschil.

In mijn ogen een behoorlijk kunstmatig verschil, dat totaal niet consequent wordt volgehouden.

Je mag ziektes dus wel bestrijden als God ze je eenmaal heeft gegeven (waarom eigenlijk? God geeft toch ook gezondheid weer?) maar je mag geen stappen ondernemen om ze te voorkomen? De tempel die je lichaam is, hoeft te worden onderhouden (dat is immers preventief); we wachten tot het dak instort en dan kijken we wel hoe we dat oplappen.

Zaken als een gezonde levensstijl, gezond eten, hygiëne, extra vitaminen, tanden poetsen, etc, zijn allemaal preventief. Dus ik zie werkelijk waar niet in waarom er voor inenten ineens een uitzondering moet worden gemaakt en dat dat ineens 'principieel' is.

Het enige verschil is dat vaccineren heel gericht enkele ziekten voorkomt, terwijl bovengenoemde zaken meer algemeen goed voor je zijn. Behalve tandenpoetsen, dat voorkomt ook maar 1 ding: tandbederf.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 24 jun 2013 12:00

schelpje3 schreef:
Matthëus 13: Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.

En denk ook maar eens aan de 10 plagen van Egypte.
Zonder de duivel zou er geen ziekte zijn. Want hij is de bron van al het kwade.
Als je de geschiedenis van Job leest, kun je dat heel goed zien. God geeft de duivel een bepaalde ruimte hiervoor, om het geloof te beproeven en te versterken. Job raakte niet verbitterd, integendeel, hij bleef God loven en prijzen!

Wat je eerste tekst betreft uit mattheus, dat heeft hier NIETS mee te maken, maar dit heeft te maken met goede en slechte mensen, bekeerden en onbekeerden.
Want bekeerden worden geestelijk zaad van Abraham, en het addergebroed heeft de duivel tot vader.
Calvijn kom ook niet wachten om Zijn plaats in te nemen en mensen voortijdig om b.v.een leerverschil al op de brandstapel te gooien.iedereen laten opwassen tot de oogst had hij waarschijnlijk uit zijn bijbel geschrapt.
Hij vond het OT ook zo belangrijk en paste de wet en straffen van Mozes toe op het volk.

Dus mijn vraag blijft gewoon staan; waar vind ik een voorbeeld voor die HC tekst waaruit we kunnen afleiden dat
Christus ons ''krankheid doet toekomen'', toen Hij op aarde rondwandelde en daarna?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 jun 2013 12:27

schelpje3 schreef:Ik ben zelf niet tegen, maar kan het wel begrijpen als ouders het niet willen laten doen.

Klinkt inderdaad raar, want je eet ook gezond om te VOORkomen dat je ziek wordt( althans veel mensen)

Ik hoop vooral dat die jannetje weer terug komt in het topic om haar visie uit te leggen, want die was toch wel heel anders dan de gemiddelde niet inentende refo ( samengevat in, juist goed dat er veel dood aangaan dan blijft de 'soort' sterker ). Wat echt een kromme en onbegrijpelijke redenering is in mijn ogen.

Verder laten we hopen dat er bij de huidige mazelen uitbraak geen doden vallen. Of kindjes met blijvend letsel.

Want @ schelpje , jij vroeg, kan je je het als ouder zijnde vergeven als je kindje dood gaat van die vaccinatie ....dat is toch exact hetzelfde als dood gaan aan niet vaccineren. Je doet wat in je ogen het beste is maar gelooft dat je tijd vaststaat.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2013 12:46

meribel schreef:Ik hoop vooral dat die jannetje weer terug komt in het topic om haar visie uit te leggen, want die was toch wel heel anders dan de gemiddelde niet inentende refo ( samengevat in, juist goed dat er veel dood aangaan dan blijft de 'soort' sterker ). Wat echt een kromme en onbegrijpelijke redenering is in mijn ogen.

Bizar inderdaad en verre van christelijk. Daarbij zou ik me afvragen of ze ook haar eigen kinderen zo zou afschrijven als 'zwak en dus niet nodig'.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 jun 2013 12:51

schelpje3 schreef:Die prik gaat in een gezond lijfje, DAT is een essentieel verschil.
In de door God geschapen baarmoeder dringen ook al de ziektes van de moeder door tot het kindje, met als doel het kindje weerbaar maken met behulp van het immuunsysteem van de moeder.

En met voedsel dat we slecht wassen komen er ook al bacterien in ons lichaam. Sterker nog, het blijkt dat mensen die alle moeite doen om alles zo bacterievrij en schoon mogelijk te maken, vaak sneller en dodelijker ziek worden dan mensen die veel minder "hygienisch" leven. Om te gezond te blijven leven, is het belangrijk om je lichaam te trainen om met ziektes om te gaan. Je moet je lichaamsconditie ook bijhouden, zodat je klaar bent voor enorme (wellicht dodelijke) uitdagingen. Je moet je toch ook geestelijk wapenen om je geloof goed te kunnen verdedigen. Dat alles doe je in kleine stapjes. Je zorgt voor kleine uitdaginkjes voor lichaam om geest, om het gereed te maken voor als eens een echte uitdaging komt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2013 13:14

meribel schreef:Verder laten we hopen dat er bij de huidige mazelen uitbraak geen doden vallen. Of kindjes met blijvend letsel.

Want @ schelpje , jij vroeg, kan je je het als ouder zijnde vergeven als je kindje dood gaat van die vaccinatie ....dat is toch exact hetzelfde als dood gaan aan niet vaccineren. Je doet wat in je ogen het beste is maar gelooft dat je tijd vaststaat.

Dat zei Jannetje dus: hier viewtopic.php?f=50&t=15282&start=165

N.B. Er overlijden jaarlijks 35 kinderen in het verkeer en er overlijden jaarlijks ca. 100 aan kanker!
Zomaar twee voorbeelden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2013 13:19

alexander91 schreef:
En met voedsel dat we slecht wassen komen er ook al bacterien in ons lichaam. Sterker nog, het blijkt dat mensen die alle moeite doen om alles zo bacterievrij en schoon mogelijk te maken, vaak sneller en dodelijker ziek worden dan mensen die veel minder "hygienisch" leven. Om te gezond te blijven leven, is het belangrijk om je lichaam te trainen om met ziektes om te gaan. Je moet je lichaamsconditie ook bijhouden, zodat je klaar bent voor enorme (wellicht dodelijke) uitdagingen. Je moet je toch ook geestelijk wapenen om je geloof goed te kunnen verdedigen. Dat alles doe je in kleine stapjes. Je zorgt voor kleine uitdaginkjes voor lichaam om geest, om het gereed te maken voor als eens een echte uitdaging komt.

We zijn omringd door bacteriën en die huizen ook met miljarden in ons lichaam. Zonder die beestjes kunnen we niet eens overleven, want er zijn ook nuttige bij. En soms wonen ze "gewoon" in je keel, maar wordt je er verder niet van.
Wat je zegt over conditie bijhouden, is wel waar maar behoeft toch nuancering. Bij een jonge baby is hier geen sprake van. En momenteel heb ik zelf te kampen met een aandoening, waar ik helemaal niks aan kan doen, of had kunnen voorkomen en zoals de dokter dan zegt: toeval.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jun 2013 13:27

schelpje3 schreef:Dat zei Jannetje dus: hier viewtopic.php?f=50&t=15282&start=165

N.B. Er overlijden jaarlijks 35 kinderen in het verkeer en er overlijden jaarlijks ca. 100 aan kanker!
Zomaar twee voorbeelden.

En dan nog al die medische missers waardoor er vele kinderen (en ook volwassenen) overlijden.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 24 jun 2013 13:43

Evelien schreef:En dan nog al die medische missers waardoor er vele kinderen (en ook volwassenen) overlijden.

Inderdaad, we zouden een stuk beter af zijn zonder medische wetenschap! Dan zouden we ook geen medische missers meer hebben, toch?

(maar wel een levensverwachting van 32....)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jun 2013 13:45

Tuurlijk.... =D>

Terug naar “Archief”