Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 3)

Berichtdoor Omega » 22 jun 2013 22:57

Ik vind het moeilijk wat ik hiervan moet denken, maar graag wil ik vasthouden aan het feit dat God Zijn dienaren zendt tot Wie Hij wil en wanneer Hij wil.

Misschien bevindt zich in die gemeenten wel het grootst aantal onbekeerde kerkgangers.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 jun 2013 06:29

God roept en stuurt Zijn knechten inderdaad. Maar ik weiger pertinent te geloven dat er geen mensenwerk bij komt kijken. Dat wordt namelijk weleens gezegd. OOK kleine(re) gemeentes die de ds wel gewoon kunnen betalen hebben een predikant nodig. Maar ja, die betalen wel wat minder.... En het feit dat in een grotere gemeente meer mensen zijn die een ds nodig hebben is in mijn ogen klinkklare onzin. Ook kleinere gemeenten hebben pastoraat nodig... Ik vermag nog steeds niet te begrijpen waarom God alleen de grotere gemeenten over het algemeen wel goed genoeg vindt voor een predikant...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

IceCream
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor IceCream » 23 jun 2013 18:54

Hersteld Hervormde Kerk
ds. B.D. Bouman (Nijkerk i.c.m. Zwartebroek Terschuur) is teruggekomen op zijn beslissing (hij gaf eerder te kennen te moeten bedanken) en heeft het beroep naar Stellendam toch aangenomen.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 23 jun 2013 21:09

Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt:

Beroepen: te Wageningen, A.J. Balk te Delfzijl.
Beroepen: te Zaamslag, kand. R.J. Stolper te Nijverdal.
Bedankt: voor Zeewolde, P. Poortinga te Drachten-Zuid/West.

Hersteld Hervormde Kerk:

Voornemen beroep: te Urk (Moria), A.J. Britstra te Doornspijk.
Aangenomen: naar Stellendam, B.D. Bouman te Nijkerk i.c.m. Zwartebroek-Terschuur.

Protestantse Kerk in Nederland:

Beroepen (per 1 juli): te IJsselstein (herv.), J.H. Lammers te Ridderkerk (herv., wijkgemeente Drievliet-Oostendam).
Beroepen (per 1 juli): te Nunspeet (herv., wijkgemeente Kapel Hulshorst), J.C. van Trigt te Papendrecht (herv., wijk West).
Voornemen beroep: te IJsselmuiden-Grafhorst (herv., De Hoeksteen), J.A. van den Berg te Groningen (herv., wijkgemeente Martinikerk).
Voornemen beroep: te Tjamsweer (herv.), J. Prosman te Nieuw-Stadskanaal (herv.).
Aangenomen: naar Serooskerke Walcheren (prot.), P. van Oosten te 's-Heer Hendrikskinderen (prot.).

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 24 jun 2013 07:53

Gereformeerde Gemeenten

Beroepen: te Carterton (Nieuw Zeeland), W. Harinck te Moerkapelle.

DonAppie
Mineur
Mineur

Berichtdoor DonAppie » 24 jun 2013 08:56

gml schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen: te Carterton (Nieuw Zeeland), W. Harinck te Moerkapelle.

Hij is officieel pas vanaf 30-06 beroepbaar, maar goed die paar dagen...

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 24 jun 2013 09:12

Hersteld Hervormde Kerk:

Beroepen: te Veen i.c.m. Werkendam, kand. L. Treur te Kesteren. Beslissingsdatum: zaterdag 13 juli.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 24 jun 2013 09:18

DonAppie schreef: Hij is officieel pas vanaf 30-06 beroepbaar, maar goed die paar dagen...

Het is mij bekend dat dit binnen de Ger. Gem. wel vaker gebeurt.
Aalst beriep in juni vorig jaar ds. J. van Rijswijk uit (toen) 's-Gravenzande, terwijl hij pas in september officieel beroepbaar was.

meiske
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor meiske » 24 jun 2013 10:03

gml schreef:Alle 3 de kandidaten hebben, van de beroepen die ze alle 3 afzonderlijk ontvingen, het beroep naar de gemeente aangenomen, die de meeste leden heeft.

Ledenaantal 2013
's-Gravenpolder: 1920 leden (kand. S.W. Janse heeft het beroep naar deze gemeente aangenomen)
Krimpen aan den IJssel: 1511 leden (kand. C. van Ruitenburg heeft het beroep naar deze gemeente aangenomen)
Rijssen-West: 1481 leden (kand. J. van Laar heeft het beroep naar deze gemeente aangenomen)

Is dit zo! Okey dat is wel bizar dan. Ik keek net op http://gergemeenten.nl/index.php/ledent ... r-gem-2012. Nu blijkt dat 28 grootste gemeenten een eigen dominee hebben of bijna hebben! We zullen het maar van deze kant bekijken dat het grootste gedeelte van de gg nu een eigen dominee heeft op deze manier. Maar hopelijk komt er toch ook een keer een dominee naar onze wat kleinere gemeente!
Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft!
1 Joh 4:19

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2013 10:12

meiske schreef:
Is dit zo! Okey dat is wel bizar dan. Ik keek net op http://gergemeenten.nl/index.php/ledent ... r-gem-2012. Nu blijkt dat 28 grootste gemeenten een eigen dominee hebben of bijna hebben! We zullen het maar van deze kant bekijken dat het grootste gedeelte van de gg nu een eigen dominee heeft op deze manier. Maar hopelijk komt er toch ook een keer een dominee naar onze wat kleinere gemeente!

Ook de korte duur van advent zijn, is opmerkelijk!
ds Mulder is amper voor het laatst het trapje van de kansel afgegaan, of er is al weer een opvolger.
Terwijl de gemeente Vlaardingen (waar hij volgens mij consulent was) het al jaren zonder ds moeten doen.
Sommige gemeentes staan volgens mij te boek als "moeilijk". Ik zou het anders niet weten. :-k

meiske
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor meiske » 24 jun 2013 10:33

schelpje3 schreef:Ook de korte duur van vacant zijn, is opmerkelijk!
ds Mulder is amper voor het laatst het trapje van de kansel afgegaan, of er is al weer een opvolger.
Terwijl de gemeente Vlaardingen (waar hij volgens mij consulent was) het al jaren zonder ds moeten doen.
Sommige gemeentes staan volgens mij te boek als "moeilijk". Ik zou het anders niet weten. :-k

Alle drie waren ze nog amper vacant inderdaad. Al is dat vroeger ook wel gebeurd in Rotterdam zuid bijvoorbeeld ten tijde van ds. Stuivenberg.

Het voelt idd gemeen als je zelf als gemeente al meer dan 10 jaar vacant bent en voor je idee meer naar een dominee verlangd dan een gemeente als Krimpen aan de Ijssel. Maar ik wil toch niet in termen gaan denken als dat ds niet naar bepaalde gemeentes willen ivm dat ze moeilijk zijn of iets, lijkt me ook sterk want voor een dominee als S.W. Janse lijkt het me ook niet bepaald een pretje om met je 28 jaar ff een gemeente met 1900 leden en doopleden te 'leiden'.

Jilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jilke » 24 jun 2013 11:09

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie ook erg teleurgesteld was toen onze gemeente, na meer dan 25 jaar, weer een bedankbrief kreeg. Maar wij denken vaak zo menselijk. Gods wegen zijn hoger dan onze wegen en Zijn gedachten hoger dan onze gedachten. Hij staat boven alle dingen en boven alle menselijke berekeningen. En dan is het goed, want Hij leidt alle dingen. Hij bepaald naar welke gemeente de kandidaten gegaan zijn. Dan vinden wij het misschien oneerlijk of gemeen en vinden we dat een gemeente het niet 'verdiend' omdat ze nog maar anderhalve week vacant is, maar ik denk toch dat het niet goed is om daar een oordeel over te vellen en bepaalde gemeentes als 'moeilijk' te beoordelen. Gelukkig hoeven wij niet te bepalen naar welke gemeente een kandidaat of dominee gaat, maar bestuurt Hij alles naar Zijn wil!

meiske
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor meiske » 24 jun 2013 11:29

@ Jilke

Mee eens!

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 25 jun 2013 09:41

Nederlands Gereformeerde Kerken:

Beroepen: te Amsterdam-Centrum, kand. H.J. van Helden te Rotterdam.

Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland:

Bedankt: voor Bergambacht, P. van Veen te Benthuizen.

Protestantse Kerk in Nederland:

Beroepen: te Loosdrecht (geref.), H.M. Ploeger te Muiderberg (prot.), die dit beroep heeft aangenomen.
Aangenomen: naar Oud-Loosdrecht (herv.), A. van Duinen te Zwammerdam (herv.).
Aangenomen: naar Utrecht (Nieuwe Kerk) (als missionair predikant), L.H. Kansen-Brasz te Hilversum (prot., predikant met een bijzondere opdracht).
Bedankt: voor Harskamp (herv.), D. Breure te Waarder (herv.).
Toegelaten tot de Evangelie­bediening en beroepbaar gesteld: prop. A.J. Hagedoorn te Meerkerk.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 25 jun 2013 20:11

gml schreef:Gereformeerde Gemeenten:

Aangenomen: naar Krimpen aan den IJssel, kand. C. van Ruitenburg te Hendrik-Ido-Ambacht, die bedankte voor Benthuizen, Goudswaard, Hoofddorp, Puttershoek, Ridderkerk-Slikkerveer, Rotterdam-Alexanderpolder en Sint Annaland.

Zeer apart in mijn ogen, de ene avond beroepen, de andere dag wist iedereen al dat het beroep aanvaard was.

Terug naar “Archief”