Zonde tegen de Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 11:42

In het zelfmoord-topic wordt de zonde tegen de Heilige Geest nogal eens genoemd (ook door mij hoor) als de enige zonde die niet vergeven kan worden.
Maar wat houdt dit nu precies in? Mijn godsdienstleraar heeft hier enige jaren geleden geloof ik iets over gezegd van dat het is als je je, na eerst actief in het geloof geweest te zijn, bewust en vijandig tegen alles wat van God is keert. Maar ja, opzich keren wij ons ook constant tegen God, dus hoe zou dat dan precies zitten...?

Er zullen allicht al een aantal topics hierover geweest zijn, maar die zie ik op het eerste gezicht niet staan dus ik voel me gerechtvaardigd dit te openen.. :wink:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 mar 2004 11:47

Als je bv eerst bewust Christen bent geweest, en daarna ga je dingen van satan doen, zoals geesten oproepen en satan aanbidden, etc. ik denk dat ze dat bedoelen.
Vloeken vind ik eigenlijk ook wel heel gevaarlijk, maar dan echt vloeken, he, dus God vragen of je verdoemd mag worden..........

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 05 mar 2004 11:53

Nee dat vind ik niet ... want dat zou ik ook die zonde hebben gepleegd. Het is het openlijke expresse verzet tegen alles wat met God en zo temaken heeft. Zie die mensen die zeiden dat Petrus te veel op had.... dat is de Zonde tegen De Heilige Geest
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2004 11:56

Ik heb het wel eens zo horen utileggen: Als je zonde tegen de Heilige Geest doet kun je niet meer geloven in Christus, en als je dat niet kan, hoe kun je dan nog gered en vergeven worden?

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 05 mar 2004 11:58

Als je eer aan twijfeld of je die zonde begaan hebt, heb je het niet begaan
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 05 mar 2004 12:00

Als je het werk van de Heileige Geest belachelijk maakt.
Je bent dan ook totaal verhard en heb geen spijt meer van je daad. Als je bang bent dat je de zonde tegen de Heilige Geest gedaan hebt, heb je dat dus niet gedaan. Want mensen die dat gedaan hebben hebben geen enkel berouw meer ervan.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 05 mar 2004 12:10

In Mattheus 12 wordt gesproken over de zonde tegen de HEilige Geest en als ik uit deze context probeer te begrijpen wat deze zonde inhoudt, dan denk ik dat het is, als je het werk van God in mensen als werk van de duivel beschouwt. Dus ook een beetje wat Mariamagdalena en Laurina zeggen.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mar 2004 12:13

Marnix schreef:Ik heb het wel eens zo horen utileggen: Als je zonde tegen de Heilige Geest doet kun je niet meer geloven in Christus, en als je dat niet kan, hoe kun je dan nog gered en vergeven worden?

Maar dan is het meer iets van tijdelijke aard. Want als je er dan later wel in kan geloven lijkt me dat er niets meer aan de hand is, terwijl zonde tegen de HG als iets definitiefs gezien wordt.

Daphne schreef:In Mattheus 12 wordt gesproken over de zonde tegen de HEilige Geest en als ik uit deze context probeer te begrijpen wat deze zonde inhoudt, dan denk ik dat het is, als je het werk van God in mensen als werk van de duivel beschouwt. Dus ook een beetje wat Mariamagdalena en Laurina zeggen.
Owja, dat was ik nog vergeten ja: op welke bijbelteksten wordt het bestaan van deze zonde gebaseerd?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 05 mar 2004 12:19

Aragorn schreef:
Marnix schreef:Ik heb het wel eens zo horen utileggen: Als je zonde tegen de Heilige Geest doet kun je niet meer geloven in Christus, en als je dat niet kan, hoe kun je dan nog gered en vergeven worden?

Maar dan is het meer iets van tijdelijke aard. Want als je er dan later wel in kan geloven lijkt me dat er niets meer aan de hand is, terwijl zonde tegen de HG als iets definitiefs gezien wordt.

Daphne schreef:In Mattheus 12 wordt gesproken over de zonde tegen de HEilige Geest en als ik uit deze context probeer te begrijpen wat deze zonde inhoudt, dan denk ik dat het is, als je het werk van God in mensen als werk van de duivel beschouwt. Dus ook een beetje wat Mariamagdalena en Laurina zeggen.
Owja, dat was ik nog vergeten ja: op welke bijbelteksten wordt het bestaan van deze zonde gebaseerd?

Voor zover ik weet Mattheus 12 vers 24-32 en Lukas 11:14-23. Ook Markus 3: 28-30 en Lukas 12:10. Hier wordt het volgens mij niet echt duidelijk in uitgelegd. Volgens mij moet er in Efeze ook nog ergens een tekst staan.
Afbeelding

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 05 mar 2004 12:31

Ben het hier mee eens. Aan de zonde tegen de Heilige Geest gaat een heel proces van verharding vooraf. Het is je heel bewust tegen God keren en Zijn werk afdoen als duivelswerk. Je kunt bij God heel ver gaan, maar dát tolereert Hij niet. Ik heb wel eens een dominee horen zeggen dat zonde tegen God door Jezus Christus vergeven kan worden en zonde tegen Jezus Christus door de Heilige Geest (steeds door de volgende persoon), maar zonde tegen de Heilige Geest niet. Weet alleen neit echt wat ik over die uitspraak moet denken. Kunnen alledrie Godspersonen de zonde vergeven, of kan alleen God de Vader dat doen door het werk van de Zoon?
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 05 mar 2004 12:33

Zonde tegen de Heilige Geest, dan ontken je toch het Gods bestaan? Je ontkent alles wat met God en gebod te maken heeft?

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 05 mar 2004 12:36

Volgens mij kan alleen God de Vader de zonde vergeven door het werk van de Zoon. Op basis van het verlossingswerk van de Zoon aan het kruis, pleit de Zoon bij de Vader Zijn kinderen vrij en de Vader spreekt ze vrij. (vergeeft dus de zonden)
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 05 mar 2004 12:42

Laurina schreef:Volgens mij kan alleen God de Vader de zonde vergeven door het werk van de Zoon. Op basis van het verlossingswerk van de Zoon aan het kruis, pleit de Zoon bij de Vader Zijn kinderen vrij en de Vader spreekt ze vrij. (vergeeft dus de zonden)

Dat heb ik dus pas moeten leren op belijdeniscath.

De Vader geeft de Zoon opdracht om de schuld van de mensen opzich te nemen en die te betalen.

De Zoon heeft Zich bereid verklaart op dit werk te volvoeren.

En de Heilige Geest werkt dit door (deze laatste weet ik niet helemaal uit mijn hoofd)

Onze zonde kunnen alleen vergeven worden door een zodanige Middelaar, die tegelijk waarachtig God en waarachtig Mens is.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 05 mar 2004 12:52

babbeltje schreef:Zonde tegen de Heilige Geest, dan ontken je toch het Gods bestaan? Je ontkent alles wat met God en gebod te maken heeft?

Iemand die niet gelooft ontkent God toch ook? Dit is nog maar het begin denk ik van de zonde tegen de Heilige Geest. Ik denk zelf dat het voornamelijk gebeurt bij mensen die wel christelijk zijn opgevoedt, maar door een of andere gebeurtenis of whatever tegen God opstaan. Hoe kun je je verharden tegen iemand die je niet kent?
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 05 mar 2004 12:55

Gandalf schreef:
babbeltje schreef:Zonde tegen de Heilige Geest, dan ontken je toch het Gods bestaan? Je ontkent alles wat met God en gebod te maken heeft?

Iemand die niet gelooft ontkent God toch ook? Dit is nog maar het begin denk ik van de zonde tegen de Heilige Geest. Ik denk zelf dat het voornamelijk gebeurt bij mensen die wel christelijk zijn opgevoedt, maar door een of andere gebeurtenis of whatever tegen God opstaan. Hoe kun je je verharden tegen iemand die je niet kent?

ja inderdaad, keihard ontkennen van Gods bestaan.
Wij ontkennen dat toch niet? We geloven het met ons verstand, omdat het in de bijbel staat, tenminste daar begint het denk mee, of niet?

Terug naar “Archief”