Hoofddoek?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor boer » 19 jun 2013 14:13

schelpje3 schreef:Dit valt meer onder "aanpassen". Onderdanigheid vind ik iets anders. Bovendien prediken de meeste predikanten echt geen onderdanigheid voor de vrouw.
Zij is als hulpe tegenover de man, dus niet een treedje lager of hulp in het begrip van sloof.

De vrouw is uit de man, niet andersom.
Wat de meeste predikanten zeggen, is dat dan maatstaf?
Laatst gewijzigd door boer op 19 jun 2013 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2013 14:30

schelpje3 schreef:Dit valt meer onder "aanpassen". Onderdanigheid vind ik iets anders. Bovendien prediken de meeste predikanten echt geen onderdanigheid voor de vrouw.
Zij is als hulpe tegenover de man, dus niet een treedje lager of hulp in het begrip van sloof.

Ik heb het niet tussen onderdanigheid naar de man toe, maar naar God toe. Ik geloof niet dat het idee achter een hoofddoek is om de man onderdanig te zijn. (nou ja, uiteraard wel, maar dan gegoten in een religieus sausje, zodat het tenminste niet te duidelijk is - maar daar hebben meer paternalistische geloofssystemen last van).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 19 jun 2013 17:36

boer schreef: De vrouw is uit de man, niet andersom.

tja, je moet ergens beginnen.
Jammer dat daar in de loop der tijden zo ongelofelijk veel misbruik van is gemaakt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

106817
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106817 » 19 jun 2013 20:20

Mortlach schreef: Moet je als refovrouw eens in een broek in de kerk verschijnen en timen hoe lang het duurt voordat iemand je erop aanspreekt dat je je niet ondergeschikt maakt (= onderdanig bent ) aan Gods wil...

En zou je je dan niet kunnen afvragen wat echt belangrijk is: een rok omdat dat ergens in de bijbel staat en iedereen dat doet of een iemand die zich fijn voelt bij het geloof?

rrkoningen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rrkoningen » 20 jun 2013 13:31

Merell schreef:Waarom maken veel mensen een probleem van moslima's die hoofddoeken dragen? Ik hoor de moslims ook niet klagen over gereformeerde Christenen die rokken dragen of op zondag niet naar buiten gaan, behalve als ze naar de kerk lopen.

das zeker waar

Terug naar “[Religie] - Open forum”