Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor schelpje3 » 19 jun 2013 14:37

Daar tegenover staat de wetenschap dat het ook heel anders kan zijn:

We weten een waslijst aan zonden op te sommen. Denk maar aan: verkrachting, incest, moord. En wat doen we? We maken gradaties in die zaken. Het ene is erger dan het andere.—Toch, als je alle verkeerde dingen op een hoop zou gooien, dan zou dat nog niet zo vreselijk zijn als het buitensluiten van Jezus in ons leven. Jezus zei immers niet: “Ik zal de Heilige Geest zenden om de wereld te overtuigen van de zonde van banken beroven, maar… omdat zij niet in Mij geloofd hebben.”

Het is toch al te gek, dat we zo maar de draak kunnen steken met Jezus en daar dan niet voor gestraft worden? Wat kunnen mensen er toch vreemde gedachtekronkels op na houden. We krijgen al straf voor veel kleinere zaken. Zo zit het leven nou eenmaal in elkaar.

Spring eens van een hoog gebouw, de wet van de zwaartekracht zal je wel straffen. Je kunt tijdens je val wel roepen: “God is liefde,” maar je valt toch te pletter. Je brak de wet van de zwaartekracht en daarvan ondervond je de gevolgen. Al ben je nog zo gek op je kind, zodra het zijn vingertje in het vuur houdt, brandt het zich.

Vuur brandt nou eenmaal. Zwaartekracht doodt. Water doet verdrinken. En jij maar roepen: “God is liefde, God is liefde, God is liefde…” tot je een ons weegt. Water blijft gevaarlijk, vuur zal je pijn doen en de zwaartekracht zal je doden. Evenzo zal de zonde je verdoemen, hoe hard je ook roept dat God een liefhebbend God is.

bron: Christian Answers

Laat dit nu eens tot je doordringen Mortlach. Ik neem aan dat jij een fatsoenlijk mens bent, die zijn naaste met respect behandelt.
Ook al zou je verder "zondeloos" zijn, je doet het allerergste, je sluit God buiten je leven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2013 14:49

schelpje3 schreef:Het is toch al te gek, dat we zo maar de draak kunnen steken met Jezus en daar dan niet voor gestraft worden? Wat kunnen mensen er toch vreemde gedachtekronkels op na houden. We krijgen al straf voor veel kleinere zaken. Zo zit het leven nou eenmaal in elkaar.

Als je serieus gelooft dat de draak steken met Jezus een ernstiger vergrijp is dan verkrachting, dan gaat er in mijn ogen iets heel erg mis.

Spring eens van een hoog gebouw, de wet van de zwaartekracht zal je wel straffen.

Straf impliceert een bewust wezen dat iets doet. Zwaartekracht straft niet, zwaartekracht werkt gewoon.

Zwaartekracht doodt.

Nee, acceleratie dood (en dan met name het snel negatief acceleren)

Laat dit nu eens tot je doordringen Mortlach.

Waarom?

Ik neem aan dat jij een fatsoenlijk mens bent, die zijn naaste met respect behandelt.
Ook al zou je verder "zondeloos" zijn, je doet het allerergste, je sluit God buiten je leven.

Nogmaals, als je dat erger vindt dan verkrachting of moord, dan klopt er iets niet helemaal. Of in verlenging dat God het erger zou vinden...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 19 jun 2013 15:15

Mortlach schreef:Als je serieus gelooft dat de draak steken met Jezus een ernstiger vergrijp is dan verkrachting, dan gaat er in mijn ogen iets heel erg mis.
Zegt meer iets van hoe hoog iemand Jezus heeft staan dan hoe makkelijk iemand denkt over verkrachting.

Mortlach schreef:Straf impliceert een bewust wezen dat iets doet. Zwaartekracht straft niet, zwaartekracht werkt gewoon.
Ik denk dat het als beeldspraak bedoeld was.

Mortlach schreef:Nee, acceleratie dood (en dan met name het snel negatief acceleren)
Je doet het te makkelijk voor hier. Met negatief accelereren bedoel je tegen iets opbotsen, maar als iets met snelheid tegen je opbotst (positieve acceleratie) dan is het net zo dodelijk :P. Gewoon een object dat met een grote vaart tegen je opbotst is dodelijk.

Mortlach schreef:Nogmaals, als je dat erger vindt dan verkrachting of moord, dan klopt er iets niet helemaal. Of in verlenging dat God het erger zou vinden...
Verkrachting en moord is heel erg, maar God afwijzen nog veel erger, omdat God mensen die oprecht spijt hebben genade wil geven. Maar je weet wel wat er wordt bedoeld, maar je wilt dogmatisch en op een superieure wijze jouw normen en waarden systeem boven die van de ander plaatsen en een van de methodieken is het belachelijk maken van andermans normen en waarden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2013 15:41

alexander91 schreef:Maar je weet wel wat er wordt bedoeld, maar je wilt dogmatisch en op een superieure wijze jouw normen en waarden systeem boven die van de ander plaatsen en een van de methodieken is het belachelijk maken van andermans normen en waarden.

En waar doe ik dat precies? Geloof me, als ik je normen en waarden belachelijk zou willen maken, zou dat er heel anders uitzien.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 19 jun 2013 15:48

schelpje3 schreef:Daar tegenover staat de wetenschap dat het ook heel anders kan zijn:

We weten een waslijst aan zonden op te sommen. Denk maar aan: verkrachting, incest, moord. En wat doen we? We maken gradaties in die zaken. Het ene is erger dan het andere.—Toch, als je alle verkeerde dingen op een hoop zou gooien, dan zou dat nog niet zo vreselijk zijn als het buitensluiten van Jezus in ons leven. Jezus zei immers niet: “Ik zal de Heilige Geest zenden om de wereld te overtuigen van de zonde van banken beroven, maar… omdat zij niet in Mij geloofd hebben.”

Het is toch al te gek, dat we zo maar de draak kunnen steken met Jezus en daar dan niet voor gestraft worden? Wat kunnen mensen er toch vreemde gedachtekronkels op na houden. We krijgen al straf voor veel kleinere zaken. Zo zit het leven nou eenmaal in elkaar.

Spring eens van een hoog gebouw, de wet van de zwaartekracht zal je wel straffen. Je kunt tijdens je val wel roepen: “God is liefde,” maar je valt toch te pletter. Je brak de wet van de zwaartekracht en daarvan ondervond je de gevolgen. Al ben je nog zo gek op je kind, zodra het zijn vingertje in het vuur houdt, brandt het zich.

Vuur brandt nou eenmaal. Zwaartekracht doodt. Water doet verdrinken. En jij maar roepen: “God is liefde, God is liefde, God is liefde…” tot je een ons weegt. Water blijft gevaarlijk, vuur zal je pijn doen en de zwaartekracht zal je doden. Evenzo zal de zonde je verdoemen, hoe hard je ook roept dat God een liefhebbend God is.

bron: Christian Answers

Laat dit nu eens tot je doordringen Mortlach. Ik neem aan dat jij een fatsoenlijk mens bent, die zijn naaste met respect behandelt.

Oke ik ben geen Mortlach maar ik reageer toch maar even :wink: Ik heb nogal wat vragen bij je reactie. Ik ben geen christen, dat weet je, en kennelijk sluit ik dus God buiten in mijn leven. En Jezus ook. En schijnbaar is dat dan heel erg.

Maar de vraag die bij mij vooral leeft, is: Wat zou ik met God aanmoeten in mijn leven? We is hij dan? En wie is Jezus dan? Het gaat prima zo, dus waarom moet ik Jezus 'erbij' hebben?

We zijn er heel snel bij om elkaar te veroordelen, ook hier op het forum. Maar is er dan echt helemaal niemand hier die mij de meerwaarde van het christendom kan uitleggen? Waarom het leven met God beter/leuker/ interessanter is? En de meest egoïstische vraag van allemaal: Wat win ik ermee? Wat levert het me op?

Serieus, waarom zou de God van het christendom voor meer vreugde zorgen dan de God die ik ken? Waarom zou ik 'ruilen'?

Het is niet mijn bedoeling om overal de draak mee te steken en normen en waarden doelbewust te ondermijnen, maar ik snap het gewoon niet. En ik dacht, christenen kunnen me vast wel hun godsdienst uitleggen. Maar kennelijk houden de meeste hier zich liever bezig met op elkaar hakken van kerkverbanden, hoedjes-rokjesdiscussie, wie gaat er naar de hel en wie niet, enzovoort. Alles om ons maar niet met de werkelijke vraag bezig te hoeven houden,namelijk : Wie is Hij? En hoe kan ik Hem leren kennen?

En eerlijk gezegd, valt me dat best een beetje tegen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jun 2013 16:02

irmo schreef:
Oke ik ben geen Mortlach maar ik reageer toch maar even :wink: Ik heb nogal wat vragen bij je reactie. Ik ben geen christen, dat weet je, en kennelijk sluit ik dus God buiten in mijn leven. En Jezus ook. En schijnbaar is dat dan heel erg.

Maar de vraag die bij mij vooral leeft, is: Wat zou ik met God aanmoeten in mijn leven? We is hij dan? En wie is Jezus dan? Het gaat prima zo, dus waarom moet ik Jezus 'erbij' hebben?

We zijn er heel snel bij om elkaar te veroordelen, ook hier op het forum. Maar is er dan echt helemaal niemand hier die mij de meerwaarde van het christendom kan uitleggen? Waarom het leven met God beter/leuker/ interessanter is? En de meest egoïstische vraag van allemaal: Wat win ik ermee? Wat levert het me op?

Serieus, waarom zou de God van het christendom voor meer vreugde zorgen dan de God die ik ken? Waarom zou ik 'ruilen'?

Het is niet mijn bedoeling om overal de draak mee te steken en normen en waarden doelbewust te ondermijnen, maar ik snap het gewoon niet. En ik dacht, christenen kunnen me vast wel hun godsdienst uitleggen. Maar kennelijk houden de meeste hier zich liever bezig met op elkaar hakken van kerkverbanden, hoedjes-rokjesdiscussie, wie gaat er naar de hel en wie niet, enzovoort. Alles om ons maar niet met de werkelijke vraag bezig te hoeven houden,namelijk : Wie is Hij? En hoe kan ik Hem leren kennen?

En eerlijk gezegd, valt me dat best een beetje tegen.

En eerlijk gezegd, valt het me heel erg tegen, dat hier mensen zitten die beweren niet in God te geloven en ik dacht eerst: wat fijn, om hen te vertellen over het zoete leven met Hem. Ze willen er vast alles van weten.
Maar nee, men blijkt hier te zitten om tegen de draad in te gaan.

En dat is nu één van de dingen die ik niet begrijp. Als ik iets wil weten over bloemen, ga ik naar een tuinforum, en ga daar niet zitten griepen en zeggen dat een tegelplaats ook best goed is.

Je hoeft van mij niet te ruilen, kennelijk heb je een fijn leven. Maar het leven houdt ooit een keer op. Misschien wel eerder dan je nu vermoedt. En dan?

Wel eens over nagedacht waarom je hier bent?
Wat je werkelijke waarde is, zomaar een "stofje aan de weegschaal of een druppel aan de emmer"?
Waartoe ben je op aarde? Toeval?

Ik kan jou niet bekeren, niemand kan elkaar bekeren, je kunt de ander wel jaloers maken.
Ook het feit dat je hier op dit forum bent, kan een hulpmiddel zijn, een wegwijzer.
Jammer dat hier dan allerlei winden van leer zijn, zodat het voor iedereen niet meer te volgen is. Voor mij ook niet, want want wat ik hier af en toe lees :shock: :? =;
Ik heb echter vaak geen lust meer om er tegenin te gaan.

Irmo: is dit forum een wegwijzer naar eeuwig wel of eeuwig wee?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2013 16:08

schelpje3 schreef:En eerlijk gezegd, valt het me heel erg tegen, dat hier mensen zitten die beweren niet in God te geloven en ik dacht eerst: wat fijn, om hen te vertellen over het zoete leven met Hem. Ze willen er vast alles van weten.

Hè, wat vervelend nou, dat je 'publiek' niet altijd 100% gewillig is. Ik hoop dan weer dat jij net zo goed van mijn bijdragen leert als ik van de jouwe.

En als ik eerlijk ben, zijn mensen die tegen de draad ingaan heel erg belangrijk. Als je niet begrijpt waarom, moet je eens in een gemeenschap (virtueel of analoog) gaan kijken waar die mensen worden geweerd.

En dat is nu één van de dingen die ik niet begrijp. Als ik iets wil weten over bloemen, ga ik naar een tuinforum, en ga daar niet zitten griepen en zeggen dat een tegelplaats ook best goed is.

Dus eigenlijk zijn 'wij' hier helemaal niet welkom. Over tegenvallen gesproken, Ik dacht dat wij dat punt ondertussen toch wel voorbij waren, schelpje.

Wat je werkelijke waarde is, zomaar een "stofje aan de weegschaal of een druppel aan de emmer"?

Mijn 'waarde' ligt erin dat ik mijn naasten kan bijstaan, hun leed kan verminderen en hun geluk vermeerderen.

En ik heb geen probleem met toeval. Van de 100 miljoen zaadjes die mijn vader gebruikte toen ik werd verwekt, had het net zo goed een andere kunnen zijn die mijn moeders eitje bevruchtte en dan was 'ik' dus behoorlijk anders geweest.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 19 jun 2013 16:20

schelpje3 schreef:En eerlijk gezegd, valt het me heel erg tegen, dat hier mensen zitten die beweren niet in God te geloven en ik dacht eerst: wat fijn, om hen te vertellen over het zoete leven met Hem. Ze willen er vast alles van weten.

JA! Ik wil er alles maar dan ook alles van weten! Hoe wat waar waarom enzovoort. Vertel me er dan over! Ik ben hier niet om overal tegen aan te trappen, maar ik kan je denkwijze gewoon niet snappen. Het is zo onlogisch gewoon. Waarom wil ik een christen worden? Vertel me dat eens!

Je hoeft van mij niet te ruilen, kennelijk heb je een fijn leven. Maar het leven houdt ooit een keer op. Misschien wel eerder dan je nu vermoedt. En dan?

Dus ik hoef niet te veranderen, maar als ik geen christen word ga ik na mijn dood wel voor eeuwig naar de hel. En dat is dan mijn verdiende loon, omdat ik niet precies hetzelfde heb gedaan als jullie allemaal doen. Nou, het zou wat. :shock: :shock: Wat heb ik eraan om een ingestudeerd lesje af te draaien als ik geen idee heb waar het over gaat, alleen maar om bij een groep te horen?

Ik ben hier op aarde om te leren. Daar doe ik dus ook een poging toe. En toeval bestaat niet.

Ik kan jou niet bekeren, niemand kan elkaar bekeren, je kunt de ander wel jaloers maken.
Ook het feit dat je hier op dit forum bent, kan een hulpmiddel zijn, een wegwijzer.
Jammer dat hier dan allerlei winden van leer zijn, zodat het voor iedereen niet meer te volgen is. Voor mij ook niet, want want wat ik hier af en toe lees :shock: :? =;
Ik heb echter vaak geen lust meer om er tegenin te gaan.

Je hoeft voor mij nergens tegenin te gaan. Maar mag ik af en toe wel kritische vragen stellen over wat jij gelooft? Ik snap er namelijk niks van, dus het zou fijn zijn als iemand me het eens uitlegde.

Irmo: is dit forum een wegwijzer naar eeuwig wel of eeuwig wee?

Ik heb geen idee. Wist ik het maar.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 jun 2013 16:44

irmo schreef:Zou je toch een poging willen doen? Ik ben wel nieuwsgierig. Waarom heb je voor het christendom gekozen en niet voor een ander geloof?

Dat ik voor het christendom gekozen heb zal deels te maken hebben dat ik christelijk opgevoed ben maar deed er niets mee. Ben heel vrij opgevoed, twee keer per jaar naar de kerk en bidden voor het eten. Ik was gelovig in de zin dat ik geloofde in God maar de Bijbel las ik niet. Tot ik twee en een half jaar geleden in gesprek raakte met een vriend die zich aan het verdiepen was in het christendom, hij stelde me vragen en ik kwam tot inzicht dat ik werkelijk niets wist van wat ik mijn geloof noemde. Dat ik de Bijbel opensloeg en de evangelie begon te lezen gebeurde er iets -in woorden niet te omschrijven- ik voelde een levensstroom door mijn lichaam trekken. Zo iets had ik nooit meegemaakt, ik wist (en weet) één ding zeker in en door Jezus wil ik leven, er brand een diep verlangen dat met de dag groter wordt te leven voor God.

irmo schreef:Ik begrijp wel wat het kruisverhaal wil zeggen, ik vind het alleen zo verschrikkelijk onlogisch. Als God voorkennis heeft, dan wist hij toch alles al? En als hij almachtig is, dan kon hij toch ook kiezen om er een andere geschiedenis van te maken, waarbij hij zijn volk niet hoefde straffen? Heeft ie niet gedaan kennelijk. Waarom moet ik me er dan schuldig en zondig over voelen?

In Zijn almachtigheid heeft God door de profeten Zijn reddingsplan aangekondigd. Hij heeft de geschiedenis veranderd aan het kruis. God heeft Zich meerdere malen geopenbaard aan Zijn volk, Hij heeft hen geboden gegeven en via profeten tot ze gesproken. Toch koos Zijn volk om andere goden te dienen met gruweldaden als het offeren van eerstgeborenen. God hoefde Zijn volk niet te straffen maar het volk koos er zelf voor. Dat heeft mijn inziens alles met de vrije wil te maken, als de mens geen vrije wil heeft is het niet meer dan een marionet.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2013 17:04

JHM schreef: Dat ik de Bijbel opensloeg en de evangelie begon te lezen gebeurde er iets -in woorden niet te omschrijven- ik voelde een levensstroom door mijn lichaam trekken. Zo iets had ik nooit meegemaakt, ik wist (en weet) één ding zeker in en door Jezus wil ik leven, er brand een diep verlangen dat met de dag groter wordt te leven voor God.

Grappig, ik had een soortgelijke ervaring toen ik me in het Boeddhisme begon te verdiepen :-)

..., als de mens geen vrije wil heeft is het niet meer dan een marionet.

Nu gaat het alleen niet om een eerlijke keuze als je de gevolgen van die keuze niet kunt overzien. En omdat de mens per definitie alles wat met 'de eeuwigheid' te maken heeft niet kan bevatten, is de keuze dus nooit een eerlijke.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 19 jun 2013 17:50

Wat vreemd, Boeddha heeft toch helemaal niets gedaan voor de mensheid?
Jezus heeft Zijn leven in de hemel opgegeven voor ons en zich vernederd tot een aards leven , waarbij Hij ook nog eens voor gemarteld en omgebracht werd, omdat hij de Waarheid zei.
(Die velen niet willen horen, ook hier niet)
Daar kan toch geen boeddah of Mohammed aan tippen?

106157
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106157 » 19 jun 2013 17:57

Dus je wil zeggen dat dat allemaal echt gebeurd is? Het blijft een geloof om te geloven.
Voor een Moslim heeft Mohammed veel meer waarde dan Jezus, en voor een Hindoeist hebben Vishnoe en Shiva meer waarde. Dus waarom de godsdiensten vergelijken?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2013 17:57

boer schreef:Wat vreemd, Boeddha heeft toch helemaal niets gedaan voor de mensheid?
Jezus heeft Zijn leven in de hemel opgegeven voor ons en zich vernederd tot een aards leven , waarbij Hij ook nog eens voor gemarteld en omgebracht werd, omdat hij de Waarheid zei.
(Die velen niet willen horen, ook hier niet)
Daar kan toch geen boeddah of Mohammed aan tippen?

Nou, poe, gelukkig ben ik voor mijn kennis van Boeddhisme niet afhankelijk van een zure, vijandige christen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jun 2013 17:58

Ik zie hier wel e.e.a. aan herkenbaars.
Zelf was ik ook ooit nogal optimistisch ingesteld t.o.v. ongelovige collega's. Ik vond dat wel mooi, mijn geloof vertellen aan hen. Dat is toch veel interessanter dan bijvoorbeeld als predikant alleen maar met je gelovige gemeenteleden te maken te hebben?
Maar op een gegeven moment krijg je het gevoel van: je kan ik weet ik niet wat allemaal vertellen, maar het landt toch niet. Je visie wordt niet van belang geacht. Leuk om aan te horen misschien, maar verder gaan ze weer over tot de orde van de dag, alsof het niets is wat je verteld hebt.
Erg frustrerend, en ik ging me afvragen: voor het geloof duidelijk uitkomen, waarom zou ik eigenlijk nog? Wat heeft het voor zin?
Misschien ben ik dan van het optimistische uiterste in het pessimistische uiterste terecht gekomen. Ik zal wel niet-realistische verwachtingspatronen gehad hebben.

Jouw bedenking ook ging over hier, dit forum.
Dat je hier op het Refoweb allemaal van die virulente atheïsten tegenkomt vind ik ook niet echt je-van-het. Ik heb hier soms een gevoel van: als je vooral erg heterodox denkt, tel je hier mee. (Atheïstisch, vrijzinnig, anthropocentrisch, pro-homo, evolutiegelovig, etc.) En anders ben je een dankbaar object van kritiek.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2013 17:58

106157 schreef:Dus je wil zeggen dat dat allemaal echt gebeurd is? Het blijft een geloof om te geloven.
Voor een Moslim heeft Mohammed veel meer waarde dan Jezus, en voor een Hindoeist hebben Vishnoe en Shiva meer waarde. Dus waarom de godsdiensten vergelijken?

Omdat *klik*

Terug naar “[Religie] - Open forum”