Hoofddoek?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor 1a2b3c » 04 nov 2012 13:49

Lichtzwaard schreef:Klopt helemaal en Maria de Heilige Maagd de Moeder des Heren is het voorbeeld voor de gelovigen zo ook voor de vrouwen .De vrouwen moeten dan ook gehoorzaam zijn aan het Schrift woord en de Kerk en met hoofdbedekking het Heilig Huis des Heren betreden .

Dan moet je wel weten wat de schrift werkelijk zegt, en dat is niet altijd wat er geleerd wordt.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 04 nov 2012 14:52

Wilsophie schreef:O de mannen hoeven niet gehoorzaam te zijn?
Jij hebt geen vrouw dus dat is makkelijk gezegd als celibatair iemand.

Mannen moeten hun vrouw liefhebben. Dat betekent automatisch dat ze verplicht gesteld worden om hun vrouw te respecteren en uiterst goed te behandelen.

Bovendien denk ik dat een verschil in rang en taak niet automatisch een achterstelling of een meerwaarde met zich meebrengt. Man en Vrouw zijn gelijk, echter... in een huwelijk heeft de man een andere taak dan de vrouw. Niets meer, niets minder denk ik.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2012 21:22

Liefhebben is gehoorzaamheid en gehoorzaamheid is gehoor geven aan, of gewoon geloven en geloven is liefhebben.
Voor mij sluit het elkaar niet uit.
Bovendien gaat het niet over mannen in het algemeen en vrouwen in het algemeen maar Paulus heeft het over een huwelijksrelatie waar het duidelijk gaat over je eigen man en je eigen vrouw.
Maar wat willen mannen graag regeren over andermans vrouwen. =;

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 04 nov 2012 21:45

Bovendien denk ik dat een verschil in rang en taak niet automatisch een achterstelling of een meerwaarde met zich meebrengt. Man en Vrouw zijn gelijk, echter... in een huwelijk heeft de man een andere taak dan de vrouw. Niets meer, niets minder denk ik.-----CITAAT@Lathron.

Je hebt het helemaal begrepen. :) =D>
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2013 15:45

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... doek.dhtml

Een verontwaardigde (hoog opgeleide) moslima die naar de rechter stapt. Ik zag diverse keren deze week de rellen in Turkije, maar ik zag daar nimmer een vrouw of meisje met een hoofddoek. :roll:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 jun 2013 15:51

schelpje3 schreef:http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3459526/2013/06/15/Geweerd-om-hoofddoek.dhtml

Een verontwaardigde (hoog opgeleide) moslima die naar de rechter stapt. Ik zag diverse keren deze week de rellen in Turkije, maar ik zag daar nimmer een vrouw of meisje met een hoofddoek. :roll:

Nee die blijven thuis omdat ze het prima eens zijn met islamist-dictator Erdogan.

106563
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106563 » 17 jun 2013 09:40

5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken. (1 Korintiërs 11/5-6)

Waarom dragen de vrouwen dan geen hoofddoek? Zelfs Maria droeg een hoofddoek.

Dat is ook iets wat ik me weleens afvraag, maar aan de andere kant zou ik het ook niet willen. Het lijkt me niet fijn om altijd een hoofddoek te dragen. Ik weet eigenlijk ook niet wat er in de bijbel nou precies wordt bedoelt. Ik denk dat we gewoon alles letterlijk moeten nemen en dat we een hoofddoek zouden moeten dragen, maar als dat echt zal moeten zou ik er niet blij mee zijn. Ik denk dat vrouwen wel een hoofddoek zouden moeten dragen, als het zo in de bijbel staat. En als het echt belangrijk is zou ik het ook wel doen.

Merell
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Merell » 18 jun 2013 09:38

Waarom maken veel mensen een probleem van moslima's die hoofddoeken dragen? Ik hoor de moslims ook niet klagen over gereformeerde Christenen die rokken dragen of op zondag niet naar buiten gaan, behalve als ze naar de kerk lopen.

106817
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106817 » 19 jun 2013 12:33

Christenen zijn er misschien lang geleden al van afgestapt? Misschien gebeurd bij moslims later nog maar tot die tijd kunnen we ze toch gewoon met rust laten en moslims in hun waarde laten. Zo lang zij dit ook doen bij de Christenen is het toch allemaal prima? En dat er wordt gevochten tussen de Palestijnen en Israëliërs lijkt mij ook niet de bedoeling vanuit het perspectief gekeken van alle 2 de Religies.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jun 2013 12:37

Merell schreef:Waarom maken veel mensen een probleem van moslima's die hoofddoeken dragen? Ik hoor de moslims ook niet klagen over gereformeerde Christenen die rokken dragen of op zondag niet naar buiten gaan, behalve als ze naar de kerk lopen.

Een hoofddoek is een uiting van een religie, onderdanigheid.
Een rok is gewoon een kledingstuk, meer niet.
Bovendien lopen veel Turkse en Marokkaanse vrouwen in "reforokken". :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2013 12:53

schelpje3 schreef:Een hoofddoek is een uiting van een religie, onderdanigheid.

Moet je als refovrouw eens in een broek in de kerk verschijnen en timen hoe lang het duurt voordat iemand je erop aanspreekt dat je je niet ondergeschikt maakt (= onderdanig bent ) aan Gods wil...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jun 2013 13:15

Er zitten bij ons wekelijks enkele dames met een broek aan in de kerk en er gebeurt helemaal niks.
In bepaalde kerken zul je bekeken worden, maar ook als je geen hoofddeksel op hebt, of hele lange oorbellen hebt. Je ziet er dan anders uit en niet volgens de "afgesproken code". :wink:
Ook als de rok te kort is, val je buiten de code.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 19 jun 2013 13:42

schelpje3 schreef:Een hoofddoek is een uiting van een religie, onderdanigheid.
Bovendien lopen veel Turkse en Marokkaanse vrouwen in "reforokken". :wink:

Een moslimvrouw heeft er vaak nog een broek onder ook, waarmee ze eigenlijk heel wat beter gehoorzaamt aan de oproep tot bescheidenheid en kuisheid dan menig refo-vrouwtje, wat menige man verlekkerd doet opkijken wanneer de wind en de fiets met elkaar strijden :-)
Doel gemist dus.
Laatst gewijzigd door boer op 19 jun 2013 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2013 13:43

schelpje3 schreef:Er zitten bij ons wekelijks enkele dames met een broek aan in de kerk en er gebeurt helemaal niks.
In bepaalde kerken zul je bekeken worden, maar ook als je geen hoofddeksel op hebt, of hele lange oorbellen hebt. Je ziet er dan anders uit en niet volgens de "afgesproken code". :wink:
Ook als de rok te kort is, val je buiten de code.

Ik wil maar zeggen dat je het net zo goed kunt draaien dat het onder 'onderdanigheid' valt. En nu blijkt dat niet in alle 100% van de gevallen op te gaan voor christenen; waarom zou het dan wel algemeen opgaan voor moslima's?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jun 2013 14:10

Dit valt meer onder "aanpassen". Onderdanigheid vind ik iets anders. Bovendien prediken de meeste predikanten echt geen onderdanigheid voor de vrouw.
Zij is als hulpe tegenover de man, dus niet een treedje lager of hulp in het begrip van sloof.

Terug naar “[Religie] - Open forum”