alexander91 schreef:Kun je misschien een voorbeeld geven zo'n kromme redenering? Ben wel benieuwd dan

.
Okee, eentje dan: Keller beweert dat ongeloof, scepticisme en twijfel aan het bestaan van God, op zich ook een vorm van "geloof" is (d.w.z. dat je het- net als zijn geloof - ook niet kan "bewijzen" of er een algemene consensus rond kan vinden).
Dit klopt uiteraard niet: twijfel en ongeloof kunnen immers louter gebaseerd zijn op een gebrek aan bewijs. Als ik zeg dat ik niet geloof dat Jezus de zoon van God is, is dat louter bij gebrek aan bewijs dat Jezus wél de zoon van God zou zijn. Moest dat bewijs er ooit onomstotelijk komen, zou ik mijn mening meteen herzien.
Maar zoals Keller het probeert te draaien, is mijn "ongeloof" ook een "geloof", wegens evenmin te "bewijzen". Hiermee keert hij de bewijslast om: het is niet aan ongelovigen om te bewijzen dat God NIET bestaat, het is aan gelovigen om te bewijzen dat God WEL bestaat.
Een simpel voorbeeldje in dat verband: als ik met jou in één kamer zou staan, en ik zou beweren dat er naast mij een onzichtbare, onhoorbare, onvoelbare en onruikbare roze olifant stond, dan zou jij me wellicht niet geloven en zou je (terecht) aan mij vragen om dat dan maar even te bewijzen. Het zou immers niet aan jou zijn om het niet-bestaan van mijn olifant te bewijzen. Wel, wat geldt voor mijn olifant, geldt omgekeerd ook voor jouw God. De bewijslast ligt in het kamp van degene die beweert dat iets bestaat, niet in het kamp van degene die niet gelooft of betwijfelt dat iets bestaat.
Waar Keller heel duidelijk ook zijn christelijke invalshoek laat blijken, is dat hij voor alles een verklaring lijkt te willen, en als de wetenschap die verklaring niet (of nog niet) kan geven, besluit Keller dat God dan de verklaring moet zijn. Die obsessie om alles te kunnen duiden, uitleggen en verklaren ligt m.i. aan de bron van het fenomeen religie: alles moet uitlegbaar zijn, duidelijk zijn, etc. En waar het menselijke verstand of de toestand van kennis en wetenschap (nog) niet toereikend zijn, komen er goden om de hoek kijken.
Mijn visie is echter dat we op wetenschappelijk- en kennisvlak al een hele evolutie hebben doorgemaakt, dat we al véél weten, maar zeker ook dat we veel nog niet weten. Onze kennis van onszelf en de wereld om ons heen is nog niet volledig, en zal dat mogelijk ook nooit zijn... al blijven we vorderingen maken. Waarin ik dan verschil met christenen of andere gelovigen, is dat ik niet die behoefte heb om alle hiaten die er momenteel nog zijn, op te vullen met goddelijke of bovenaardse verklaringen.
Wat daar naadloos op aansluit, is onderstaande vraag die J.Schut mij stelt:
J.Schut schreef:Het eerste deel wat je hier beschrijft over Bijbelverhalen zien als fictieve verhaaltjes, is bij mij precies het zelfde. Het is inderdaad allemaal zeer ongeloofwaardig, maar de wetenschap kan ook (nog) niet alles verklaren. En daarbij komt ook nog kijken dat de wetenschap er een aantal jaar later achter kan komen dat hun conclusies niet goed waren. Zo leef je toch ook in onzekerheid over wat nou de 'waarheid' is?
Ook kan de wetenschap niks zeggen over de dood. Denk jij dan dat er na de dood helemaal niets meer is? Of kom je wel ergens terecht, zoals een soort hemel of hel?
Inderdaad, de wetenschap kan nog niet alles verklaren, en ik maak me geen illusies dat ik de dag nog mag meemaken dat de wetenschap dat wél kan. Wetenschappelijke conclusies worden bijgesteld en aangepast zodra nieuwe feiten en ontdekkingen zich aandienen. Het gevolg daarvan is dat de wetenschap ons geen 'eeuwige waarheid' aanreikt, maar wel de op elk ogenblik 'meest waarschijnlijke hypothese'. Sommige van die hypotheses zijn méér dan stevig genoeg om eeuwenlang als waarheid te kunnen dienen, andere moeten vaker bijgesteld worden in het licht van nieuwe ontwikkelingen en onderzoeken.
Maar opnieuw: voor mij is dat genoeg! Ik hoef écht geen God om als verklaring te dienen van wat niet of nog niet of misschien wel nooit verklaard kan worden.
De wetenschap kan niets zeggen over wat er is na de dood, haal je aan... Wel, laten we even nagaan wat we sowieso weten: ons lichaam houdt op te functioneren, en vergaat na verloop van tijd. Onze hersenen sterven ook af en vergaan ook... dus de meest waarschijnlijke hypothese lijkt mij dan dat je bewustzijn ook verdwijnt, en dat je bij de dood gewoon helemaal ophoudt te bestaan. En voor mij volstaat dat... ik heb niet de pretentie, noch de ambitie om 'eeuwig' te blijven leven, dus een hiernamaals, noem het hemel, hel of wat dan ook, is - toegegeven - wel een troostende gedachte, maar ik betwijfel heel erg dat het een realistische gedachte is.
Het punt is dat niemand die dood is ons kan vertellen of er nog iets volgt, dus hebben we twee opties: ons daarbij neerleggen (wat ik doe), of ons daartegen verzetten (wat aan de basis ligt van het bedenken van hemel en hel, reïncarnatie, en alle andere varianten van 'leven na de dood').