BBQ op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BigSmile
Mineur
Mineur

BBQ op zondag

Berichtdoor BigSmile » 17 jun 2013 10:11

Bij de vragenrubriek staat een vraag van iemand over het al dan niet bbq-en op zondag. Het antwoord van deze PKN-dominee is duidelijk. Maar ik vraag me af of een dominee uit bijv. HHK of Ger.Gem. dat ook zo ziet. Ik ben van huis uit ook gewend dat op zaterdag het eten voorbereid wordt zodat mijn moeder op zondag alleen het hoognodige hoeft te doen. Zelf heb ik dat gebruik niet overgenomen, maar BBQ-en zou ik ook weer niet doen.
Is er niets meer over te zeggen dan in het antwoord van deze dominee?

mealybug
Generaal
Generaal

Re: BBQ op zondag

Berichtdoor mealybug » 17 jun 2013 10:31

BigSmile schreef:Bij de vragenrubriek staat een vraag van iemand over het al dan niet bbq-en op zondag. Het antwoord van deze PKN-dominee is duidelijk. Maar ik vraag me af of een dominee uit bijv. HHK of Ger.Gem. dat ook zo ziet. Ik ben van huis uit ook gewend dat op zaterdag het eten voorbereid wordt zodat mijn moeder op zondag alleen het hoognodige hoeft te doen. Zelf heb ik dat gebruik niet overgenomen, maar BBQ-en zou ik ook weer niet doen.

Ik kijk niet naar dominees, maar naar de Heer.
Ik kan geen enkel bijbels argument vinden om niet te bbq-en op zondag.
de sabbat is iets totaal anders dan de zondag, en God's wetten zijn onveranderlijk.
Aan gebruiken, tradities en leringen van mensen doe ik niet.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 jun 2013 11:02

BigSmile schreef:Bij de vragenrubriek staat een vraag van iemand over het al dan niet bbq-en op zondag. Het antwoord van deze PKN-dominee is duidelijk. Maar ik vraag me af of een dominee uit bijv. HHK of Ger.Gem. dat ook zo ziet. Ik ben van huis uit ook gewend dat op zaterdag het eten voorbereid wordt zodat mijn moeder op zondag alleen het hoognodige hoeft te doen. Zelf heb ik dat gebruik niet overgenomen, maar BBQ-en zou ik ook weer niet doen.

ik vraag me juist af, waarom zou jij niet barbecueën op zondag dan?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 jun 2013 11:19

BigSmile schreef:maar BBQ-en zou ik ook weer niet doen.

Zoals met zoveel wetjes: niet te beargumenteren, maar gewoon 'het voelt niet goed'.
Jammer. Wat leggen we ons wetten op!

Ik kan me helemaal vinden in die dominee.
En wat kun je mooie gesprekken hebben, juist bij de bbq!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 jun 2013 11:34

Hier de link naar de vraag uit de vragenrubriek: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/204 ... op-zondag/
Tja, ik zou ook niet weten waarom eten van een bbq anders zou zijn dan van het gasfornuis.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 17 jun 2013 12:29

elbert schreef:Hier de link naar de vraag uit de vragenrubriek: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/204 ... op-zondag/
Tja, ik zou ook niet weten waarom eten van een bbq anders zou zijn dan van het gasfornuis.

Misschien dat de man dan meestal kookt? :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 17 jun 2013 13:29

Wij koken juist op zondag wat uitgebreider dan op andere dagen, omdat er dan meer tijd is om rustiger te eten. Dus het 'probleem' van de bbq begrijp ik ook niet helemaal.

@ big smile Waarom voelt het voor jou niet goed om te bbq?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 jun 2013 14:23

Bij mijn ouders werden de aardappels op zaterdag geschild en het vlees al op zaterdag gebraden. Op zondag werd het vlees opgewarmd om zo weinig mogelijk arbeid te verrichten op zondag. Rustdag!!
En bij mijn oma.. (maar dat weet ik uit de verhalen want dat was ruim voor mijn tijd) werd de afwas opgespaard op de zondag en in de bijkeuken gezet en op maandag werd heel die vaat gedaan.
Dus misschien uit dat oogpunt is die vraag niet zo gek.

Wij vinden het wel heerlijk om op zondag op ons gemak te bbq-en... :wink:

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 17 jun 2013 16:01

Nou precies zoals Pol zegt: mijn ouders deden ook op zaterdag het meeste werk want zondag was rustdag. Nu doe ik dat zelf niet zo, maar ik kook ook geen 3 gangen diners zeg maar. Ik steek nooit de BBQ aan omdat het niet handig is wegens kerktijden en kleine kinderbedtijd :-). Maar of ik er echt wat op tegen heb weet ik niet, het is meer gewoonte. En als ik in mijn families en vriendenkringen kijk, die BBQ ook niet op zondag.

Maar zoals al gezegd wordt, er is natuurlijk geen verschil te maken tussen een gasfornuis of een bbq rooster.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 jun 2013 21:08

Wij eten op zondag heel regelmatig juist heel uitgebreid. Op zondag hebben we daar tenminste tijd voor. Wij hebben 's morgens vroeg en 's middags kerk, dus tussen de middag ruim de tijd om te koken en 's avonds ook. We geven de kinderen dan nogal eens iets makkelijks en gaan dan als ze op bed liggen samen uitgebreid koken.
De bbq steken we zelden aan als we maar met zijn vieren zijn, maar het is regelmatig gebeurd dat we mensen meevragen na de kerk en dan tussen de middag dat ding aandoen. Heerlijk, op en top rust voor ons, omdat het iets is wat we gezellig vinden en daardoor ontspannen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”