Opvoeding

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Opvoeding

Berichtdoor mohamed » 06 nov 2011 10:51

Eerbied schreef:Dus een atheïst kan, zonder het zelf te weten, God beter dienen dan een christen of een moslim, wanneer zo'n atheïst zich wèl bekommert om zijn medemens en een christen of een moslim niet. Een goede atheïst zal dan het eeuwige leven hebben en een slecht christen of een slechte moslim niet.

Hier ben ik het in tegenstelling tot je vorige bericht wel mee eens. Doordat jij steeds weer naar de andere kant schuift nadat je ergens stelling in hebt genomen, is het wat lastig communiceren.

Een vraag aan jou, wie doet de wil van God meer, iemand die gelooft en om zijn naaste denkt of iemand die niet gelooft en om zijn naaste denkt?

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 07 nov 2011 10:00

mohamed schreef:Een vraag aan jou, wie doet de wil van God meer, iemand die gelooft en om zijn naaste denkt of iemand die niet gelooft en om zijn naaste denkt?

Als je het verhaal van Jezus goed interpreteert dan komt het er mijns inziens op neer dat het niet uitmaakt wat je gelooft, zolang je maar handelt in de "Geest Gods". Handelen in de "Geest Gods" is het ware geloof en dat geldt mijns inziens zelfs voor atheïsten die zonder het zelf te weten in de "Geest Gods" zijn.

Maar goed, om terug te keren naar het onderwerp:

Vanuit welke inspiratiebron komen mensen ertoe om kinderen op te voeden tot (zelf)moordenaars? Mij lijkt dat die inspiratibron geen christelijke kan zijn, want Matteüs 5:43-48 leert ons:

43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47 En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48 Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

Verder leert Matteüs 12:33 ons:

33 Wanneer een boom goed is, dan zijn ook zijn vruchten goed. Is een boom daarentegen slecht, dan zijn ook zijn vruchten slecht. Want aan de vruchten herkent men de boom.

Men kan moeilijk beweren dat het opvoeden van kinderen tot (zelf)moordenaars goede vruchten zijn, zodat deze kwalijke vruchten wel moeten stammen van een zeer kwalijke inspiratiebron.

Zijn er ook christenen die onder het uitroepen van "God is Groot" een dier of een mens de keel doorsnijden?

Aan de vruchten herkent men de boom .......
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 nov 2011 10:25

mohamed schreef:Een vraag aan jou, wie doet de wil van God meer, iemand die gelooft en om zijn naaste denkt of iemand die niet gelooft en om zijn naaste denkt?

Eerbied schreef:Als je het verhaal van Jezus goed interpreteert dan komt het er mijns inziens op neer dat het niet uitmaakt wat je gelooft, zolang je maar handelt in de "Geest Gods". Handelen in de "Geest Gods" is het ware geloof en dat geldt mijns inziens zelfs voor atheïsten die zonder het zelf te weten in de "Geest Gods" zijn.

Het verhaal goed interpreteren doe je door ook kennis te nemen van de verteller en die heeft ook gezegd.

'Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven.' (Joh 8,24)

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 07 nov 2011 10:32

mohamed schreef:Het verhaal goed interpreteren doe je door ook kennis te nemen van de verteller en die heeft ook gezegd.

'Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik Die ben, gij zult in uw zonden sterven.' (Joh 8,24)

Ja, maar je moet dan goed begrijpen wat geloven in dit verband betekent. En de betekenis van geloven is hier "handelen in de Geest Gods", want anders zou dat niet in overeenstemming zijn met die andere beweringen van Jezus. Dus een christen die niet handelt in de "Geest Gods" is feitelijk ongeloviger dan een atheïst die wèl in de "Geest Gods" handelt. De beloning in het hiernamaals is dienovereenkomstig. Bekijk nog maar eens Matteüs 25:40-46.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2013 14:00

Huiveringwekkend :-&

Kinderen met steenrijke ouders posten tegenwoordig hun vakantiekiekjes op een speciale website. En natuurlijk maken ze er een sport van om elkaar te overtreffen. Zo vliegt zelfs een peperdure champagnefles business class…

De fles leunt tegen een zacht kussentje en is ook nog eens – voor de zekerheid – veilig vastgesnoerd met een riem. Op een andere foto is te zien hoe een hond vanuit een leren stoel verveeld uit een raampje van een vliegtuig kijkt.
Niets is te gek voor deze rich kids. De ene na de andere privéjet komt voorbij en hetzelfde geldt voor luxe jachten.
En natuurlijk gaat er op vakantie flink wat bagage mee, het liefst gepropt in reistassen van Louis Vuitton. Zin om je te verbazen? Bekijk de foto’s op Richkidsofinstagram.tumblr.com.

Ik heb een paar foto's bekeken... Soms denk je dat je alles gezien hebt, totdat er zoiets voorbij komt. :?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 jun 2013 15:36

schelpje3 schreef:Huiveringwekkend :-&

Kinderen met steenrijke ouders posten tegenwoordig hun vakantiekiekjes op een speciale website. En natuurlijk maken ze er een sport van om elkaar te overtreffen. Zo vliegt zelfs een peperdure champagnefles business class…

De fles leunt tegen een zacht kussentje en is ook nog eens – voor de zekerheid – veilig vastgesnoerd met een riem. Op een andere foto is te zien hoe een hond vanuit een leren stoel verveeld uit een raampje van een vliegtuig kijkt.
Niets is te gek voor deze rich kids. De ene na de andere privéjet komt voorbij en hetzelfde geldt voor luxe jachten.
En natuurlijk gaat er op vakantie flink wat bagage mee, het liefst gepropt in reistassen van Louis Vuitton. Zin om je te verbazen? Bekijk de foto’s op Richkidsofinstagram.tumblr.com.

Ik heb een paar foto's bekeken... Soms denk je dat je alles gezien hebt, totdat er zoiets voorbij komt. :?

Niks nieuws toch, voor een Bijenkorf-dametje?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2013 15:38

Ik kom er alleen voor de N espresso cups :D en heeeeel soms een uitverkooppie
Maar al ben je wel een B ijenkorf klantje, dit slaat echt helemaal nergens op.
Ik vind het eerder zielig en beklagenswaardig.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 jun 2013 15:48

schelpje3 schreef:Ik kom er alleen voor de N espresso cups :D en heeeeel soms een uitverkooppie.

http://www.youtube.com/watch?v=23j1B4-lroM

Zulke produkten boycot ik liever.
Te godslasterlijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2013 15:53

Ook geen a pple computer of I phone zeker? :roll:

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 jun 2013 15:55

schelpje3 schreef:Ook geen a pple computer of I phone zeker? :roll:

Om dezelfde reden heb ook ik inderdaad geen apple of Iphone etc.
Waarom schrijf jij merknamen nooit gewoon aan elkaar trouwens ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jun 2013 20:41

boer schreef:Om dezelfde reden heb ook ik inderdaad geen apple of Iphone etc.
Waarom schrijf jij merknamen nooit gewoon aan elkaar trouwens ?

Wel eens gegoogled? Vast wel.
Dan weet je zodra je namen en merknamen schrijft, je een keer boven komt drijven. Ik heb geen zin daarin, en ook niet in reclamemakerij. Vandaar.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 jun 2013 11:42

Ik snap het nog steeds niet schelpje,

Je eigen naam, daar kan iemand op googlen, maar als iemand de Aldi googelt en op google pagina 200 vind hij een berichtje van ene schelpjedrie over de Aldi...wat is het probleem?

en als je niet van reclamemakerij houdt, waarom dan wel zo een link plaatsen naar een hele dure webshop?
Laatst gewijzigd door meribel op 16 jun 2013 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 jun 2013 12:27

schelpje3 schreef:Wel eens gegoogled? Vast wel.
Dan weet je zodra je namen en merknamen schrijft, je een keer boven komt drijven. Ik heb geen zin daarin, en ook niet in reclamemakerij. Vandaar.

Maar goed, als de ander dan het woord wel voluit schrijft in zijn /haar reactie, zouden ze je nog vinden.
Hoe belangrijk denk je dat je bent, trouwens?
En dan onder profielnaam van een weekdier, weet nog steeds niemand wie je bent, laat staan dat de combinatie een reklame zou zijn.
:roll:
Extreem vergezocht hoor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 sep 2013 09:24

Gehoord op het radionieuws en nu gelezen op Volkskrant.nl

Een Canadees gezin heeft alle technologie van na 1986 afgezworen. Dat in een poging zijn jonge kinderen meer buiten te laten spelen.

Blair McMillan (27) en vriendin Morgan (27) plannen om met hun kinderen Trey (2) en Denton (5) voor minstens een jaar te leven alsof het nog 1986 is. "Geen gsm, geen computer, geen internet. Ik wil gewoon dat het weer is zoals toen ik opgroeide", aldus McMillan. "Ik leefde buiten, speelde buiten, en realiseerde me hoe verschillend mijn kinderen vandaag geworden zijn."

Het experiment van het gezin heeft de nodige media-aandacht gekregen in Canada en de VS, en kon op heel wat positieve reacties rekenen.

Tot zover.
Wat denken jullie, is dit haalbaar?
Zij hebben nog jonge kinderen, maar zodra je kinderen op de middelbare school hebt, kan het niet denk ik.
Het zal voor pa en ma lastiger zijn dan voor de kindjes, denk ik zo.
Zouden jullie het een uitdaging vinden? :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2013 09:34

Het is een nobel streven, wel moeilijk....

Vraag is alleen wel waar het vandaan komt. Willen de ouders het beste voor hun kind, of zijn het meer nostaligische gevoelens van hun jeugd die ze graag hun kinderen op willen leggen? Aan vernieuwing ontkom je niet... kinderen moeten spelen maar wat is de ideale manier? Met een hoepel en een tol? Met een voetbal? Met een computer? Ook dat is een vorm van spelen. Ik denk dat het prima is als kinderen dat ook doen... met de nadruk op ook. Als ze alleen nog maar binnen spelen of alleen, achter hun computer... en nooit meer buiten komen is dat wel zorgelijk. Maar ik hou meer van een gezonde balans en zie die ook bij veel kinderen terug. Ook dat is een kwestie van opvoeden. De computer en samen buiten spelen kunnen dan prima samengaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”