Echt helemaal vergeven van al je vijanden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marly
Verkenner
Verkenner

Echt helemaal vergeven van al je vijanden

Berichtdoor Marly » 06 jun 2013 16:38

Ik kom uit een ander geloof , en heb een aantal vragen.

Hoe kan je weten of je echt iedereen uit het verleden vergeeft, of er niet in de schuilhoeken van het hard , of onder een dekentje van onverschilligheid nog een stukje haat zit tegen je oude vijanden, ik wil graag helemaal in het rijne komen en ook iedereen lief hebben.
Hoe zorgen jullie dat je hart leeg is van wrok en zonde.

Ik was hiervoor bezig met 3 oosterse filosofie religies en wil nu voluit leven voor God, met geheel mijn hart, lichaam en geest.

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Echt helemaal vergeven van al je vijanden

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2013 18:28

Marly schreef:Ik kom uit een ander geloof , en heb een aantal vragen.

Hoe kan je weten of je echt iedereen uit het verleden vergeeft, of er niet in de schuilhoeken van het hard , of onder een dekentje van onverschilligheid nog een stukje haat zit tegen je oude vijanden, ik wil graag helemaal in het rijne komen en ook iedereen lief hebben.

Ik was hiervoor bezig met 3 oosterse filosofie religies en wil nu voluit leven voor God, met geheel mijn hart, lichaam en geest.

Hallo Marly welkom.
Er is er maar één Iemand die volkomen kan vergeven en dat is de Here Jezus.
Een mens is daar niet toe instaat, alleen als die mens wéét van volkomen vergeving voor zichzelf zal
die mens leren ook de ander te vergeven en dan nog gaat daar soms een lange leerweg aan vooraf,
misschien afhankelijk waar het over gaat.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 07 jun 2013 15:30

Ik vind zelf het stukje in Mattheüs 18 erg mooi over vergeving vers 21-35, beetje lang stuk om te posten maar toch voor het gemak:

Toen kwam Petrus tot Hem, en zeide: Heere! hoe menigmaal zal mijn broeder tegen mij zondigen, en ik hem vergeven! Tot zevenmaal? 22 Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven maal.

23 Daarom wordt het Koninkrijk der hemelen vergeleken bij een zeker koning, die rekening met zijn dienstknechten houden wilde. 24 Als hij nu begon te rekenen, werd tot hem gebracht een, die hem schuldig was tien duizend talenten. 25 En als hij niet had, om te betalen, beval zijn heer, dat men hem zou verkopen, en zijn vrouw en kinderen, en al wat hij had, en dat de schuld zou betaald worden. 26 De dienstknecht dan, nedervallende, aanbad hem, zeggende: Heer! wees lankmoedig over mij, en ik zal u alles betalen. 27 En de heer van dezen dienstknecht, met barmhartigheid innerlijk bewogen zijnde, heeft hem ontslagen, en de schuld hem kwijtgescholden. 28 Maar dezelve dienstknecht, uitgaande, heeft gevonden een zijner mededienstknechten, die hem honderd penningen schuldig was, en hem aanvattende, greep hem bij de keel, zeggende: Betaal mij, wat gij schuldig zijt. 29 Zijn mededienstknecht dan, nedervallende aan zijn voeten, bad hem, zeggende: Wees lankmoedig over mij, en ik zal u alles betalen. 30 Doch hij wilde niet, maar ging heen, en wierp hem in de gevangenis, totdat hij de schuld zou betaald hebben. 31 Als nu zijn mededienstknechten zagen, hetgeen geschied was, zijn zij zeer bedroefd geworden; en komende, verklaarden zij hunnen heer al wat er geschied was. 32 Toen heeft hem zijn heer tot zich geroepen, en zeide tot hem: Gij boze dienstknecht, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, dewijl gij mij gebeden hebt; 33 Behoordet gij ook niet u over uw mededienstknecht te ontfermen, gelijk ik ook mij over u ontfermd heb? 34 En zijn heer, vertoornd zijnde, leverde hem den pijnigers over, totdat hij zou betaald hebben al wat hij hem schuldig was. 35 Alzo zal ook Mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet van harte vergeeft een iegelijk zijn broeder zijn misdaden.

Ik ben een andere mening toegedaan dan schaapje, Jezus zei tegen de vrouw die in overspel was gegrepen in Johannes 8:11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.

Daarin is de opdracht om niet te zondigen, om geen wrok te koesteren, om te vergeven, uit liefde, want hoeveel te meer is ons vergeven! Hier mag je om bidden, om de kracht van de Heilige Geest (want inderdaad uit onszelf kunnen we het niet, maar de Heilige Geest geeft ons wel de kracht) om uit geloof te leven met het zicht op Christus om aan Hem gelijkvormig te worden in heiligheid en rechtvaardigheid. 1 Petrus 1:15-16 Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel; 16 Daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig.

Niet in theorie of als een mentaal idee, maar als realiteit!

Mattheus 11:12 zegt: En van de dagen van Johannes den Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen hetzelve met geweld.

Het is dus niet iets passiefs, maar ook iets wat je doet, door de werken zal je niet gerechtvaardigd worden, enkel door geloof in Christus, maar waar geloof zal altijd vruchten voortbrengen. Jakobus zegt het ook in zijn brief Jakobus 2:19-20 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?

En in onder andere Mattheüs 7 staat een serieuze waarschuwing voor bomen zonder vrucht, vers 19: Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. en in vers 21: Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

Zie je dat laatste stukje, dus het gaat blijkbaar om de wil des Vaders doen! Dus in advies op je vraag over het vergeven, doen! Bid en vraag om kracht ervoor, kom naar Jezus, Hij zegt in Johannes 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. Daar mag je op vertrouwen! :)

Ik hoop dat het een beetje coherent verhaal is haha maar ik wil je in elk geval van harte Gods zegen toewensen, en wat prachtig dat Hij je heeft willen wegtrekken van de oosterse leugens!
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

106490
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106490 » 11 jun 2013 09:44

Marly schreef:Ik kom uit een ander geloof , en heb een aantal vragen.

Hallo,

Je wilt dus dat iedereen jou vergeeft, daar kan jezelf voor zorgen denk ik. Je moet het vertrouwen proberen terug te winnen, maar niet door ineens heel close met diegene te worden. Dit kan het tegenovergestelde effect veroorzaken.
God kan je hiermee helpen, God heeft ook onze zonden vergeven.
Jouw 'vijanden' zullen je niet gelijk vergeven en vertrouwen, maar uiteindelijk, de aanhouder wint.

106563
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106563 » 11 jun 2013 13:36

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je niet meer boos bent. Je moet het gevoel hebben dat je het kan vergeten en als je dat kan, kan je het meestal ook loslaten. Sommige dingen die zijn gebeurd zijn eigenlijk heel moeilijk te vergeven en ik denk dat je dan vooral je best moet doen en God om hulp moet vragen, want daarvoor is hij er. Om je hart te luchten en te vertellen met welke problemen je zit.

Marly
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marly » 13 jun 2013 14:33

het wíllen vergeven, vanuit de vrijwillige gehoorzaamheid aan God, dat maakt je waarlijk vrij!

http://www.youtube.com/watch?v=dAk9zu4JLrE
Vergeving is het mooiste geschenk wat jij jezelf kunt schenken. Vergeving is de bron van genezing van je ziel. Vergeving brengt je terug in verbondenheid met God

Terug naar “[Religie] - Open forum”