Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

irmo
Kapitein
Kapitein

Re: Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Berichtdoor irmo » 08 jun 2013 21:18

PropertyOfJesus schreef:Psalm 1 Welgelukzalig is de man, die niet wandelt in den raad der goddelozen, noch staat op den weg der zondaren, noch zit in het gestoelte der spotters;

2 Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht.

3 Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, en welks blad niet afvalt; en al wat hij doet, zal wel gelukken.

4 Alzo zijn de goddelozen niet, maar als het kaf, dat de wind henendrijft.

5 Daarom zullen de goddelozen niet bestaan in het gericht, noch de zondaars in de vergadering der rechtvaardigen.

6 Want de HEERE kent den weg der rechtvaardigen; maar de weg der goddelozen zal vergaan.

Ha! Dan weet ik ook nog een mooie!

Lucas 11,42
Maar wee jullie farizeeën, want jullie geven tienden van munt, wijnruit en andere kruiden, maar gaan voorbij aan de gerechtigheid en de liefde tot God; je zou het een moeten doen zonder het andere te laten.
Marcus 12
31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’ 32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere god dan hij, 33 en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 08 jun 2013 21:33

irmo schreef:Ha! Dan weet ik ook nog een mooie!

Lucas 11,42
Maar wee jullie farizeeën, want jullie geven tienden van munt, wijnruit en andere kruiden, maar gaan voorbij aan de gerechtigheid en de liefde tot God; je zou het een moeten doen zonder het andere te laten.
Marcus 12
31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’ 32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere god dan hij, 33 en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.

Of deze; (Kol 2 20-23):

20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Maar dan nog; iedere gek z'n tekst. Het is niet zo moeilijk om een tekst te vinden die voor eigen parochie spreekt.

Het is moeilijker om vuile handen te maken in het toepassen van goedheid. Praktisch de handjes bij elkaar brengen om iemand een opstapje te bieden naar iets wat anders niet bereikbaar was geweest.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 jun 2013 21:46

Ho maar.
Ik weet dat ik het als eerste zo reageerde maar ik denk dat we zo de verkeerde kant uit gaan.
Dit polariseert.
Heen en weer meppen met bijbelteksten slaat dood.

Ik vond het zo jammer dat zoveel hetero's het zo enorm nodig vinden om homoseksualiteit te bestrijden. Wat doen ze je voor kwaad?
Om naar de topictitel te verwijzen: wat bezielt mensen om met honderdduizenden de straat op te gaan en te demonstreren tegen een persoonlijke keuze van anderen die hen zelf geen kwaad doet...
Hier op Refoweb gebeurt op een andere schaal hetzelfde.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 08 jun 2013 21:56

yobem schreef:

Maar dan nog; iedere gek z'n tekst. Het is niet zo moeilijk om een tekst te vinden die voor eigen parochie spreekt.

Het is moeilijker om vuile handen te maken in het toepassen van goedheid. Praktisch de handjes bij elkaar brengen om iemand een opstapje te bieden naar iets wat anders niet bereikbaar was geweest.

Dat bedoelde ik, je weet het alleen beter te verwoorden dan ik, zoals gewoonlijk :P

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 09:08

De grootste moeite heb ik met christenen die elkaar met bijbelteksten bestrijden. Op dit web kunnen ze er ook wat van. Het gaat niet meer om elkaar op te bouwen in geloof, hoop en liefde, maar om elkaar te treffen en te veroordelen. Zo mag je de Bijbel niet gebruiken.
Daar wordt toch niemand blij en warm van.
Het stoot af en verbittert.
Het lijkt wel of de conservatieve christenen daar patent op hebben.

Daarom nu maar eens een lied (dat kennen jullie vast nog niet):
Uw woord omvat mijn leven
en tilt het aan het licht.
Hebt Gij zo door uw spreken
niet alles opgericht?
Uw woord zet mij op vaste grond
en vult met louter leven
de woorden in mijn mond.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 09:15

Den Haag krijgt een speciale kerk voor homo's, lesbiennes, bi-seksuelen, transgenders en hun vrienden en familie. De Internationale Roze Kerk is van plan om elke tweede zondag van de maand een dienst te houden in het gebouw van COC Haaglanden aan de Scheveningseveer.
De diensten worden verzorgd door de Amerikaanse dominee Barbara Rogoski (foto), die al meer dan twintig jaar in Nederland woont. Op 8 september wordt de Openingsceremonie van de Roze Kerk gehouden. Een maand later starten de reguliere maandelijkse kerkdiensten.

Zou dit een oplossing kunnen zijn of kunnen homo's beter in hun eigen kerk blijven knokken voor gelijke behandeling? Met het gevaar dat zij worden afgewezen en verloren gaan voor kerk en geloof.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 10 jun 2013 09:35

hubert schreef:Zou dit een oplossing kunnen zijn of kunnen homo's beter in hun eigen kerk blijven knokken voor gelijke behandeling? Met het gevaar dat zij worden afgewezen en verloren gaan voor kerk en geloof.

Als je kijkt naar het verloop van emancipatie is dat altijd de golfbeweging: Mensen worden afgewezen en achtergesteld om bepaalde eigenschappen -> mensen herwaarderen zelf die eigenschap en verheffen die tot iets unieks -> Mensen benadrukken die unieke eigenschap en creëren omgevingen waarin die eigenschap veilig is (vaak ziet dat er nogal exentriek uit op het eerste gezicht) -> De oorspronkelijke omgeving ervaart de afgescheiden club als interessant en het word vooruitstrevend om daar het goede in te zien -> Een nieuwe generatie ervaart meer openheid en wil eigenlijk af van de uniciteit. -> De uniciteit krijgt een plaats binnen de gemeenschappelijkheid en gaat, onder nieuwe voorwaarden en omstandigheden, op in het grotere geheel.

Het ingewikkelde is dat zowel kerken als homo's zelf in verschillende stadia zitten. De (jeugdige) christen-homo's zitten soms al in de een-na laatste stap. Terwijl de kerken soms nog bij de eerste zitten.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 11:35

Hoe zou je dat dan willen oplossen. Als ik het goed heb, heb jij gebroken met de kerk, terwijl er in mijn optiek juist zo'n behoefte is in de kerk aan mensen die anders kunnen denken en op een wat andere wijze in het leven staan. Een kerk zou toch ook een afspiegeling moeten zijn van de wereld?
Die hokjesgeest is zo funest en schrikt zoveel mensen af. Persoonlijk denk ik dat zo'n homokerk in Den Haag niet nodig is. De Kloosterkerk in het centrum bv is heel gayfriendly!

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 10 jun 2013 14:09

hubert schreef:Een kerk zou toch ook een afspiegeling moeten zijn van de wereld?

Waar haal je dat vandaan? De Kerk is toch de bruid van Christus! Was Christus een afspiegeling van de wereld?

Jakobus 4:4 Overspelige mannen en vrouwen, weet u dan niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dan nu een vriend van de wereld wil zijn, wordt als vijand van God aangemerkt.

De grootste moeite heb ik met christenen die elkaar met bijbelteksten bestrijden. Op dit web kunnen ze er ook wat van. Het gaat niet meer om elkaar op te bouwen in geloof, hoop en liefde, maar om elkaar te treffen en te veroordelen. Zo mag je de Bijbel niet gebruiken.
Daar wordt toch niemand blij en warm van.

Het gaat toch niet om blij en warm worden, het gaat toch om de Waarheid en om onze levens te leven naar Gods eer en glorie. Het is niet om elkaar te bestrijden maar om elkaar aan te moedigen of te vermanen tot de heiligheid en rechtvaardigheid (ja uit liefde!) van God (en niet de onze), en daar hoort Zijn Woord bij. Moedig elkaar toch aan om de nauwe poort door te gaan en het smalle pad te bewandelen, en om niet te leven naar de wegen van de wereld die zullen vergaan maar naar Christus wil zoals geopenbaard in Zijn Woord!

Spreuken 27:5 Openbare bestraffing is beter dan verborgene liefde.

Ik zeg het niet vanuit hoogmoed, maar omdat ik de noodzaak zie als ik Zijn Woord lees, om je af te keren van de zonde en net als de tollenaar jezelf op de borst te slaan "O God! wees mij zondaar genadig!", dat geld voor mij natuurlijk net zo goed & dat heb ik vaak gedaan en doe ik nog steeds. Maar met Gods hulp keer ik me wel af van mijn zonden en bid ik om kracht, ook over heterosexuele zonden of zondige gedachten, het verschil is dat ik in plaats van wanhoop over de zonde van homosexualiteit, veel trots zie & vijandigheid bij elk vleugje afkeuring (over de zonde en niet de persoon), terwijl de Bijbel er zó duidelijk over is.
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 jun 2013 14:24

Ja, de Bijbel is zó duidelijk!

8-[

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 14:31

Was Christus een afspiegeling van de wereld?

Christus is zelfs gekomen voor redding van de hele wereld!

POJ
Het gaat toch niet om blij en warm worden, het gaat toch om de Waarheid en om onze levens te leven naar Gods eer en glorie. Het is niet om elkaar te bestrijden maar om elkaar aan te moedigen of te vermanen tot de heiligheid en rechtvaardigheid (ja uit liefde!) van God (en niet de onze), en daar hoort Zijn Woord bij. Moedig elkaar toch aan om de nauwe poort door te gaan en het smalle pad te bewandelen, en om niet te leven naar de wegen van de wereld die zullen vergaan maar naar Christus wil zoals geopenbaard in Zijn Woord!

Nee, het gaat erom elkaar te veroordelen, de liefde te ontzeggen en elkaar de put in te trappen!

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 10 jun 2013 15:12

Was Christus een afspiegeling van de wereld?

hubert schreef: Christus is zelfs gekomen voor redding van de hele wereld!

Maar dat is geen antwoord op mijn vraag & Hij was geen afspiegeling van de wereld, net zoals de Kerk & elke Christen geen afspiegeling hoort te zijn van de wereld maar van Christus omdat we Zijn bruid zijn.
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 15:19

Ik beweer ook niet dat Christus een afspiegeling van de wereld is.
Ik pleitte alleen voor een pluriform samengestelde christelijke gemeente.Dus met homo's, hetero's en transgenders. Dan heb je geen aparte kerkjes nodig voor alle doelgroepen.
Niet alleen met brave gezinnen bestaande uit vader, moeder en 2 kids onderschrijvende de 12 artikelen des geloofs. Mag het een ietsje meer zijn?
Laatst gewijzigd door hubert op 10 jun 2013 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 11 jun 2013 19:58

hubert schreef:Hoe zou je dat dan willen oplossen. Als ik het goed heb, heb jij gebroken met de kerk, terwijl er in mijn optiek juist zo'n behoefte is in de kerk aan mensen die anders kunnen denken en op een wat andere wijze in het leven staan. Een kerk zou toch ook een afspiegeling moeten zijn van de wereld?
Die hokjesgeest is zo funest en schrikt zoveel mensen af. Persoonlijk denk ik dat zo'n homokerk in Den Haag niet nodig is. De Kloosterkerk in het centrum bv is heel gayfriendly!

Dat is moeilijk. Dat heeft namelijk niet alleen te maken met de verhouding tussen kerk en homoseksualiteit. Maar ook met de verhouding tussen kerk en wereld. De behoefte die jij beschrijft binnen de kerk herken ik niet. De kerken op de rechterflank zitten niet te wachten op mensen die de lakens eens opschudden. Want; hellend vlak.

Ik was vandaag op een reformatorische middelbare school. Ik keek er rond en zag de toekomst. Het is wachten tot de wal het schip keert. De rechterflank probeert door middel van repressie en regulatie de macht over het stuur te houden. Als Erdogan met een plein vol 'stil' protest, wat feitelijk niet zo stil meer is. De kerk is aan zet, ze moet vervullen wat ze na laat. En dat is een vorm organiseren waarin er veilig exploratie plaats kan vinden.

Wat ik daarmee bedoel is dat de kerk volgens mij een basispuzzel moet neerleggen rondom de begrippen in Galaten 5: deze kerk is liefdevol, blij, vreedzaam, verdraagzaam, barmhartig, goedaardig, gelovig, zachtmoedig, in balans. Een basispuzzel met een open rand, niet met een gesloten kader. Ze moet haar gemeente leden uitdagen om ijverig te zijn om zichzelf aan die basispuzzel vast te kunnen klikken. Om de bewijsdrang te hebben dat men in staat is uitdrukking te geven aan die basisprincipes. Niet qua vorm maar qua essentie. Dat kan zolang men levend gelooft. En zich laat voeden uit de kern van het Christelijk geloof. Men geeft de leden vrijheid om op ontdekkingstocht te gaan, steeds weer opnieuw. Om terug te komen met kennis en die kennis te delen met de rest: kijk dit hebben we ontdekt, deze vorm hebben wij ook vruchtbaar weten te maken door het te begieten met God's Geest en creativiteit. Zo maken we het zicht op puurheid helderder met een zichzelf corrigerend systeem. Op die manier maak je de kerkganger actief in het herijken van zijn eigen vruchtbaarheid. Vruchtbaar voor de samenleving, vruchtbaar voor de gemeenschap, vruchtbaar voor jezelf.

De kerk is het contact met de samenleving kwijtgeraakt door pasklare antwoorden de wereld in te droppen. Zo moet het, en niet anders. Je hoeft zelf niet meer na te denken, dat hebben wij al voor u gedaan. Doe het zoals ons systeem u voorschrijft en het zal goed komen, als God het wil. Daar krijg je maatnemers van. Mensen die lui achterover hangen en meetlatjes gaan hanteren. Die niet meer uitgedaagd worden om in situaties naar vooruitgang te streven. Niet meer uitgedaagd worden om die vooruitgang uit te leggen, om die vol vuur in discussie te verdedigen en te laten beproeven, om nieuw perspectief te verwerven.

We zijn als kinderen die aan een borst hangen. Niet gewend om zelf eten te zoeken. Dat leer je niet van de een op de andere dag. Het proces van groeien begint met het aanreiken van goede bouwstoffen, en het loslaten van dat wat groeit. Hoe meer groei, hoe meer verantwoordelijkheid. Hoe meer verantwoordelijkheid hoe meer vertrouwen.

Zo'n homokerk mag van mij. Weet je waarom? Dat kan zo'n exploratiecentrum zijn, waar mensen met eenzelfde insteek kunnen zoeken naar vervulling van vruchtbaarheid. En als er een werkbare en vruchtbare vorm is gevonden zullen ze terug moeten komen en dan zal er een gemeenschap moeten staan die zegt: interessant; hebben jullie dat al in de praktijk proberen te brengen of is het slechts theorie? En bij bewezen geschiktheid en vruchtbaarheid zou de moederkerk het met trots moeten kunnen dragen in haar schoot!

Afbeelding

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 11 jun 2013 20:35

Ik ga iets naars zeggen. Dat moet je maar even los zien van de vorige post. Want het zou jammer zijn als deze post de vorige overschaduwt:

Ik heb in mijn zaalvoetbalteam meer gemeenschapszin en blijheid ervaren dan in mijn kerk.

Ik heb in een straat met een gaycafé waar ik af en toe kom, met Koninginnedag op straat gestaan met jongelui uit het niet-homo jongerencafé uit dezelfde straat en met oude lui uit de bruine kroeg en we hebben hetzelfde feest gevierd. Ik keek om me heen en hield van alle mensen, alle mensen hielden van ons. Ik heb in die feestende straat meer verbroedering gevoeld dan in mijn kerk.

Ik heb op mijn openbare school met seculiere, Hindoestaanse, islamitische, rooms katholieke, boeddhistische collega's meer verdraagzaamheid en respect gevoeld dan in mijn kerk.

In mijn ideale wereld staat de kerk daar tussen als een sterk en zelfverzekerd instituut wat niet bang is om te delen in dat geluk. Om de horizontale verbinding te koppelen aan de verticaal. Om de verticaal betekenisvoller te maken dan de hedonistische oppervlakte. Om te (ver)vullen in plaats van leeg te zuigen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”