Schelpje: het zou een fantastische stap zijn!
Het lijkt mij echt heel goed!
Moderator: Moderafo's
Jij schreef: Je noemt het het ingestelde middel. De Schrift leert, dat het geloof Gods eigen werk in de mens is. Het is dus niet maar een door Hem ingesteld middel. Het is Zijn activiteit in de mens......learsi schreef:Ik zeg nergens, dat het niet het middel is dat God bepaald heeft. Ik zeg, dat het het middel is, en dat Hij dit zelf in de mens werkt(....dit is het werk Gods, dat gij gelooft....)
Het lijkt het me duidelijk dat een mens eerst overtuigt is van Gods betrouwbaarheid voor hij Hem gelooft, en dat hij eerst gewillig is voordat hij komt.learsi schreef:Zou je eens uit willen leggen hoe dat nu in zijn werk gaat volgens jou, dat overtuigen, dat verlichten en dat gewillig maken door God?
En doet God dat volgens jou vóór of ná de bekering van een mens?
learsi schreef:
Niet alle geloof is geloof. Arglistig is het hart,meer dan enig ding. Een mens kan denken een gelovige te zijn terwijl de Heere zegt:.....Ik ken u niet.......
"Onderzoekt of gij in het geloof zijt................"
mealybug schreef:Hallo Learsi, ik zie dat je er weer bent.
Zou je nog willen reageren hier in dit onderwerp, op de reacties op jouw post van een paar dagen terug?
Bvd.
1a2b3c schreef:De schrift leert evengoed: UW GELOOF heeft u behouden
1a2b3c schreef:Als ik de oproepen tot geloof lees in de Bijbel zie ik duidelijk dat er een activiteit van de mens wordt geëist.
learsi schreef:De Schrift leert dat er geloof kan zijn, zonder dat dit het(zaligmakend) geloof is. Op vele plaatsen leert de Schrift dat niet alle geloof, geloof is.
Ik heb al herhaalde malen gezegd dat ik het heb over: Joh.7:38 Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt. Het geloof wat de schrift leert is een geloof dat Hem aanneemt als Verlosser en Heer.
Dit "UW GELOOF heeft u behouden" wordt slechts(!) op 2 plaatsen genoemd. En het is iets dat de Heere Zelf(!)over het geloof van deze twee mensen zegt. Het is dus geen uitspraak van de ene mens over het geloof van de andere mens. Hij, die als enige het hart van de mens kent en ziet is in staat om dit te zeggen tegen een mens.
Klopt dat Jezus dat twee keer zegt. Je zet een uitroepteken achter 'slechts' dan zou ik op mijn beurt een uitroepteken kunnen zetten achter geloof als 'gave' want dat staat slechts(!) één of twee keer in de Bijbel (over de tekst uit Efz. zijn de meningen verdeeld) tegenover ruim 300 keer geloof als 'doen'.
Dat het er letterlijk twee keer staat houdt niet in dat het er verder inhoudelijk niet staat: wie gelooft wordt niet veroordeeld, wie gelooft zal niet beschaamd uitkomen, wie gelooft zal zalig worden, wie gelooft heeft eeuwig leven enz. enz. En als een mens gelooft is het altijd zijn geloof, niemand kan voor een ander geloven ook God gelooft niet voor de mens.
Onlosmakelijk met dit "UW GELOOF" is verbonden "HEEFT U BEHOUDEN". Hij zegt het dus van een geloof, dat in Hem behoudenis zocht en gevonden hééft. Dat geloof is het geloof. Dat geloof is geplant door Zijn hemelse Vader. Waar staat in de Bijbel dat geloof geplant is? Dat geloof in Christus wordt bij de vrouw vooraf gegaan door geloof in de Schrift. Ergens in die 12 jaar heeft ze de waarheid ingezien en geaccepteerd wat de Heere in Levit.15 over haar bloeden zegt. En vanaf dat moment wordt genezing van haar kwaal zo belangrijk voor haar, dat ze er zelf aan gaat werken om van deze onreinheid af te komen. Daar sprak ook geloof uit. Van dat geloof kan de Heere ook wel zeggen dat het haar geloof is, maar het is nog niet hét geloof, het zaligmakend geloof is. Dit geloof in de Schrift gaat noodzakelijk vooraf aan geloof in wat Christus zegt!
Uiteraard gaat het geloof niet voorop. Er moet iets/iemand zijn waarin je gelooft. Maar over welk geloof je het ook hebt in alle gevallen is het de mens zelf die gelooft.
Het gaat er dus om wát je gelooft, en voor ons behoud moeten we geloven in de Heere Jezus Christus, op Hem je vertrouwen stellen.
Zo is ze in zekere zin op weg tussen geloof in de Schrift(wat de Schrift over haar situatie zegt:je bent onrein) en geloof in Christus(wat Hij haar in deze situatie te bieden heeft).
De blinde bevindt zich ook in een bepaalde situatie. Hij kan niet zien. Hij kan omhoog kijken naar de zon, maar hij ziet de zon niet. Hij leeft in duisternis, 24 uur per dag leeft hij in de nacht. En in het OT(Jesaja) staat verschillende keren dat de Knecht des Heeren de blinden de ogen zal openen Zijn geloof uit zich dus daarin, dat hij zijn kwaal(!) en dat waartoe de Heere komt(Lukas4:19) met elkaar verbindt. Zo verbindt hij zijn gebrek(gevolg van de val in Adam) met de belofte van de Messias, de Knecht des Heeren, van wie hij uit de Schriften wist dat Hij zou komen(Gij Zoon van David ontferm u mijner).
De bloedvloeiende gelooft God dat het waar is wat Hij over haar bloeden zegt(die bloedt is onrein); zo ziet ze haar onreinheid, zo komt ze bij Hem uit.
Bij de blinde is zijn gebrek en waartoe Jezus komt de weg waardoor hij tot geloof in genezing door Hem.
Beiden hadden nood, beiden leren het van Hem te verwachten, beiden gebruiken Hem waartoe Hij gegeven is
De onreine wordt rein.
Die niét kan zien, die ziet(!) dat Jezus de gezondene van de vader is.
"UW GELOOF heeft u behouden" zegt de Heere hier over dat geloof, dat een verbinding is tussen de nood waarin ze verkeren en het te hulp roepen van Hem.
De blinde zegt 'gij Zone Davids' waarmee hij laat zien dat hij gelooft dat Jezus de zoon van God is, dus niet alléén dat hij geloofde dat Jezus hem beter kon maken.
Toen de moorman beleed dat hij geloofde dat Jezus de Zoon van God is, werd hij door Fillipus gedoopt.
Ik zie hier aardig wat inlegkunde, met als doel het geloof dat die twee in Jezus hadden voor het gezond maken van hun lichaam, te scheiden van het zaligmakende geloof. (als ik je goed begrijp) Dat geloof is hét geloof. Door "UW GELOOF" bij deze man en vrouw te zeggen laat de Heere zien dat de mens die tot het geloof in Christus komt niet op het geloof gaat zitten wachten. Van de kant van de mens is het een strijd om in te gaan. Om te geloven Een strijd tegen zichzelf en tegen de duivel. Een strijd om God te geloven op Zijn Woord, om de poort te vinden, om tot het begrip te komen dat wat bij de mens onmogelijk is mogelijk is bij God.
learsi schreef:Wat bedoel je met, en wat zie je als "een activiteit van de mens"?
Ik snap niet wat er onduidelijk is, geloven is niet iets passiefs iets wat je overkomt. Als de oproep tot geloof klinkt moet er een antwoord van de mens komen. En niet kiezen/antwoorden is ook een antwoord/keus, alleen wel de verkeerde.
Zo als je het zegt lijkt het er op, dat het niet zoveel uit maakt wat de mens doet.
Dat vind ik vreemd, ik snap echt niet waar je dat uit opmaakt. Het maakt juist alles uit. Wie niet gelooft gaat verloren en wie wel gelooft is behouden.
Je gebruikt het woord eisen.
Dat doet mij aan de wet denken.
Dat vind ik ook vreemd, ik heb het totaal niet over de wet maar over de eis/opdracht van geloof en bekering: bekeert u en gelooft het evangelie.
In de wet eist God van de mens om Hem lief te hebben en de naaste als zichzelf.
En wat God in de wet eist, kan de natuurlijke mens Hem dat geven?
Uit wat de Schrift over de natuur van de mens leert, wordt duidelijk, dat de natuurlijke mens de Heere niet kan geven wat Hij eist.
Toch mag de Heere eisen van ons wat Hij wil. Híj heeft ons in den beginne goed geschapen. Ook al zijn we in Adam gevallen zondaren en al kunnen we niet doen wat Hij van ons eist, dan wil dat nog niet zeggen dat Hij geen recht meer op ons hart heeft. Zijn recht op ons hart is er niet mee vervallen. Hij mag dus ook geloof en bekering eisen al worden die in/bij de natuurlijke mens niet gevonden.
Bekering is veranderingen van denken en doen (metanoia en epistrepho) De mens is niet in staat om de wet te houden op de manier die God behaagd, maar de natuurlijke mens is wel heel goed in staat zich te bekeren van veel van zijn zondige praktijken. (verandering van doen)
Niet dat hij daardoor zalig wordt, maar de keus is wel: doorgaan op de weg van de zonden of omkeren en naar Jezus gaan om alles van Hem te ontvangen.
Hij moet ook zijn denken veranderen want dat zit vol actief ongeloof.
Altijd is er iets/iemand wat hij meer gelooft dan God. Zijn gevoel en gedachten of de kerkleer en dominees ... noem maar op.
Hij gelooft gewoon niet dat hij Jezus, zonder enig 'aanknopingspunt' in zichzelf, vrij en direct mag aannemen. En daar is hij volledig verantwoordelijk voor.
De Heilige Geest overtuigt van de zonde van ongeloof Joh.16. pas dan zie je dat je niet kon geloven vanwege je eigen ongeloof.
De vraag is dus, waarom de Heere bekering en geloof eist, terwijl de natuurlijke mens Hem(naar de leer van de Schrift) geen van beiden kan geven.
Dat ligt net zo als bij de wet in de verkorte vorm van de 10 geboden.
Waarom eist de Heere zekere zaken in Zijn wet?
Is de natuurlijke mens in staat is de wet te doen, omdat God dat eist?
De conclusie moet zijn, dat als God iets eist, dit niet inhoudt, dat Hij dat doet omdat de natuurlijke mens kan doen wat Hij eist. Dat God eist zegt niets over onze mogelijkheid tot inwilliging van die eis.
De Schrift leert, dat de Heere die wet geeft, opdat de natuurlijke mens juist leert wat hij niet kan doen(spiegel
- De wet doet de zonde kennen Rom.7:7. (wat Paulus zei na zijn bekering, eertijds leefde hij naar de wet een onberispelijk leven)
- De wet is gegeven aan een verlost volk, Israël was uit Egypte uitgeleid.
- De wet is bestemd voor de onrechtvaardigen 1 Tim.1:9.
De Heere eist zekere zaken van de natuurlijke mens en deze(denkend dat hij het ook kan) gaat een poging ondernemen te doen wat God van Hem eist.
En wat moet die natuurlijke mens nu na kortere of langere tijd erkennen? Dat wat de Heere eist, bij hem niet gevonden wordt. Tenminste als hij eerlijk naar zichzelf is.
Waarom moet dat nu zo gaan?
Het KAN zo gaan maar de Bijbel leert nergens dat het zo MOET gaan, het is geen wet.
Erg jammer dat de H.C. in sommige kerken tot een schematisch bevindelijk systeem gemaakt is. Daar heb ik veel meer moeite mee dan een aantal leringen uit de H.C. die m.i. niet (helemaal) kloppen. (niet alléén de kinderdoop)
Wel de Heere heeft besloten, dat het zo moet gaan. Nee, dat heeft de mens besloten. God heeft besloten dat het evangelie vrij en onvoorwaardelijk is: 'die wil, die kome' - 'die tot Mij komt zal ik beslist niet uitwerpen' enz. God vraagt niet naar je aanleiding en motief wanneer je tot Hem komt. Als dat er voor Hem niet toe doet wat voor recht hebben mensen dan dat een ander voor te schrijven?
Op die wijze leert de mens dat wat God van hem vraagt niet bij hem gevonden wordt.
Zo leert de mens dat wat bij de mens onmogelijk is mogelijk is bij God.
Zo wordt de mens op zijn plaats gezet. Zo leert de mens dat er in hem geen leven is en leert hij het te verwachten van Hem die het Leven geeft.
En de genade Gods leert zo één bidden:....Heere geef mij wat Gij eist.....
Daar waar de mens gelooft dat hij zondaar is daar ook leert de mens te zien op Hem die gekomen is om zondaren zalig te maken.
Het is dan ook duidelijk, dat de wet(God eis) een plaats heeft in de evangelie verkondiging. De wet en dat wat de wet werkt zijn een voorbereiding op de genade die in Christus is. Zo wordt de mens vatbaar gemaakt voor de genade.
De opdracht van Jezus was Mark.16:15 het evangelie (blijde boodschap) in de hele wereld bekend te maken. Onderwijs alle volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen. Mat.28:19.
Ik zeg niet dat er niets over de wet gezegd mag worden, maar hier zie je dat het 'hen lerend alles wat Ik u geboden heb' (= wet van Christus) komt na het (geloofs)dopen.
Paulus wist precies wat er in de wet stond en hij leefde ernaar, onberispelijk. Toch was het niet de wet, maar een ontmoeting met Jezus Zelf die de verandering teweeg bracht.
De wetsprediking(dat wat de Schrift leert over de natuur van de mens) staat in dienst van de evangelieprediking. Daarom ook zet de Heere de wet op scherp in het begin van het Math. evangelie.
Opdat een ieder die Hem daarover hoort, tot het besef komt van zijn nood en zich tot Hem wendt om redding uit die nood.
De mens wordt opgeroepen tot geloof en bekering, om juist met zijn onmacht op dat gebied geconfronteerd te worden, opdat hij oog krijgt voor de beloften uit het Woord en de Heere bidt om de vervulling van die beloften.
Wat bij de mens onmogelijk is is mogelijk bij God.
learsi schreef:Hebben jullie de preek van Spurgeon gelezen?
h.g.
Learsi
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten